'simpel' Evangelie

ndonselaar
Contacteer:

'simpel' Evangelie

Bericht door ndonselaar »

De goed bezochte studiedag in Gouda leverde veel reacties op.

De reactie in het Nederlands Dagblad http://www.nd.nl/htm/lker2.htm

Samenvattend:
De bevindelijk-gereformeerden moeten weer terug naar de simpele verwoording van het evangelie: de mens is als zondaar onderworpen aan het eeuwige verderf, in Jezus Christus is redding en door het geloof in Christus krijgt hij deel aan de zaligheid.

Ook staat er in het Reformatorisch Dagblad een artikel http://www.refdag.nl/website/artikel.as ... 551&datum=

De korte samenvatting geeft echter heel juist mijn mening weer.

Hoe denken jullie hierover? En dan vooral over de co-referaten van Ds. de Vries/Mulder/den Butter.

[Edited on 2/25/02 by ndonselaar]
ndonselaar
Contacteer:

De goed bezochte studiedag in Gouda leverde veel reacties op.

De reactie in het Nederlands Dagblad http://www.nd.nl/htm/lker2.htm

Samenvattend:
De bevindelijk-gereformeerden moeten weer terug naar de simpele verwoording van het evangelie: de mens is als zondaar onderworpen aan het eeuwige verderf, in Jezus Christus is redding en door het geloof in Christus krijgt hij deel aan de zaligheid.

Ook staat er in het Reformatorisch Dagblad een artikel http://www.refdag.nl/website/artikel.as ... 551&datum=

De korte samenvatting geeft echter heel juist mijn mening weer.

Hoe denken jullie hierover? En dan vooral over de co-referaten van Ds. de Vries/Mulder/den Butter.

[Edited on 2/25/02 by ndonselaar]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ja, een simpel Evangelie zou veel vrucht dragen in de (Oud) Geref. Gem. (in Ned.). Maar ik denk dat het ook veel vrucht zou dragen in de linkerflank van de gereformeerde gezindte als er eens weer wat meer nadruk kwam op de onmogelijkheid van de mens. Zodat het geen oppervlakkig kiezen wordt.
Mirror

Bericht door Mirror »

Ja, een simpel Evangelie zou veel vrucht dragen in de (Oud) Geref. Gem. (in Ned.). Maar ik denk dat het ook veel vrucht zou dragen in de linkerflank van de gereformeerde gezindte als er eens weer wat meer nadruk kwam op de onmogelijkheid van de mens. Zodat het geen oppervlakkig kiezen wordt.
Als 'links' de rechtse elementen, en 'rechts' de linkse elementen uit "De toeleidende weg tot Christus" haalt. Dan heeft Ds. Harinck dit boek niet voor niets geschreven, en draagt het bij aan een stuk her- en erkenning binnen de gereformeerde gezindte. Helaas lijkt ook deze uitgave aangegrepen te worden om zijn of haar eigen gelijk te bevestigen. Jammer, jammer!
ndonselaar
Contacteer:

De opvatting van de Vries verwerp ik van harte. Die manier van denken draagt bij tot het vormen van ondiepten in de ellendekennis. En een ondiepe kennis van ellende veroorzaakt weinig kennis en waardering van de verlossing. En daarmee wordt Jezus ook als verlosser toch wel erg klein gemaakt.
Hierover verbaas ik me ten zeerste!

Ds. P. de Vries noemt alleen de inzichten in de zogeheten gezelschapstheologie. Nergens heeft hij het over een ondiepte.

Beste voorbijganger kun jij, kan ik dan nog wat kenmerkjes meenemen? Heb jij, heb ik dan nog enige grond in mezelf? We hebben niets meer. Om met een woord van Dr. Kohlbrugge te zeggen: "Weg heiligheidskrukken om daarmee de berg Sion te kunnen beklimmen. Doe die vodden maar weg die je stinkende wonden bedekken."

Wordt Hij als Verlosser klein gemaakt als we ons zogeheten 'bekeringsmodel' niet meer kwijt kunnen? Hij schittert juist dan als Hij Zijn liefde uitstort in een uitgeschudde zondaar.
refo

Bericht door refo »

Jezus als Verlosser moet inderdaad niet met een kleine letter....
Overigens ben ik bang dat de discussie weer verzand in 'hoe diep gaat ellendekennis'. Allerlei mensen hebben hier uitspraken over gedaan. In de meeste discussies gaat men dan voorbij aan de werkelijke Kenbron. En dat is de Zaligmaker Zelf. Ken je Hem als Verlosser, dan is al het voorafgaande diep genoeg geweest. Een discussie over 'voorafgaande diepten' heeft alleen zin als je waarde legt in die diepten zelf. (Al of niet uit pastorale overwegingen.) Daarom is het ook dat ik de uitdrukking 'toeleidende weg' misleidend vind. Tenminste in de zin van 'al enigszins onderweg naar Christus en dus behouden'.
Christen in de Christenreis had ook zo'n toeleidende weg. Als de verwoesting van de stad Verderf plaats had gevonden toen hij nog thuis was, was hij omgekomen. Als de berg Sinaï op hem was gevallen, was hij omgekomen. In de poel Wankelmoedigheid kon hij omkomen. Pas bij het kruis was hij behouden. Dan ga je toch ook niet zitten zeuren van: Zou het wel goed zijn? Hij was die poel wel erg snel uit, hè?
ndonselaar
Contacteer:

Beste Refo,

Dat is ook wat Ds. C. Harinck bedoelde. Ook ik heb grote moeite met de titel van het boek 'toeleidende weg tot'

Afgelopen week werd in een gemeente het Avondmaal bediend en ging de nodiging uit met deze woorden: "Ik heb zeer begeerd om het avondmaal met u te houden."

Hier wordt niet gesproken over een diepe ellendekennis. De nodiging gaat dan ook niet uit van de mens zelf. Nee, Christus heeft zeer begeerd om avondmaal te houden. Alles buiten Christus is voor eeuwig verloren.
refo

Bericht door refo »

Ds De Vries is wel degelijk helder en overtuigend. Je wilt het niet horen, maar dat is wat anders.
En de huwelijksband in de Bijbel wordt op andere wijze tot voorbeeld. Meer in de zin van 'getrouwd' of 'niet getrouwd'. Niet in de zin van meer of minder liefde en die band moet vaster gesmeed worden.
Leo

Bericht door Leo »

Ik vond het argument van ds. de Vries eigenlijk wel hout snijden.

Je kan met al die dogmaatjes toch niet aankomen bij bijv. een Chinese broeder?
Die zou gans in de war raken bij al die zware termen die wij gebruiken.
(als je ze al in het Chinees zou kunnen vertalen)
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Niet de verstarring wijten aan de dogma's, maar aan het gebrek aan doorleving ervan! We moeten niet de toer op van de evangelischen: NIET de leer maar de Heer'.
ndonselaar
Contacteer:

Beste voorbijganger, toch begrijp ik je niet helemaal.

"Wie meent dat God zo altijd mensen bekeert, loopt vast met de kerkgeschiedenis en in internationale contacten. Wat nog belangrijker is: het is niet naar de Schrift.â€
ndonselaar
Contacteer:

Maar die beleving is persoonlijk en laat zich niet in een hokje vatten! Zo zijn er dan vele (toeleidende) wegen en vele belevingen. En wie is het die het hart oordeelt
Beste voorbijganger, als ik dit lees wordt mijn verwarring alleen maar groter. Wat bedoel je nu? Ook wij zeggen toch dat het niet gaat om de beleving!
refo

Bericht door refo »

Een dogma zal nooit uitmonden in een beleving. Als je bedoelt dat Gods Geest door de prediking het geloof werkt, zoals de Catechismus leert, dan klopt het wat je zegt. Dat het geloof een ontwikkeling heeft geloof ik ook. Maar het dogma dat elke predikant die ontwikkeling moet verstaan, gaat te ver. Een hoorder kan in het geloof verder gegroeid zijn dan de predikant. Deze hoorder begeleidt kan dan zelf de predikant leiden tot verdere groei.

Ik ben het overigens met donselaar eens dat je erg verwarrend overkomt.
ndonselaar
Contacteer:

Beste voorbijganger,

Dus om het met andere woorden te zeggen, je sluit je aan bij de zogeheten kruispuntenleer.

Jakob van Pniël naar Bethel
Ruth van de keuze tot de lossing door Boaz
Jozef vanuit de kuil tot verhoging tot onderkoning.

etc.

Hier wordt gesteld dat dit nu de weg is die Gods volk gaat, of erger gaan moet.

Gods Woord spreekt, dit is eerder geciteerd, over een groeien en opwassen in de genade.

Dat Gods volk geen aanvechtingen kent en tijden van klein geloof, daarentegen ook het geloof mag beoefenen zeg ik niet! Dit zijn echter geen stadia of standen. Nee, maar dit zal nu dit volk hun gehele leven zijn. Maar ook het verlangen verwoordt in dat nieuwe lied uit Openbaringen (vaak door Christina aangehaald).

Al het andere, beste voorbijganger, is ballast en moet overboord.
refo

Bericht door refo »

Die walvis was er niet om Jona te redden, mar om de prediking tot de Ninevieten doorgang te laten vinden.

Jona had geen hoop of verwachting. Die wenste dood te zijn, dan hoefde hij zeker Gods wil niet te doen.
Plaats reactie