Had Jezus broers?

wpv

Had Jezus broers?

Bericht door wpv »

Op mijn werk had ik een discussie met een rk-collega, die zei dat Jezus geen broers had. De opmerking is natuurlijk te begrijpen omdat de rk-kerk vasthoudt aan het feit dat Maria maagd was en is.

Volgens mij had Jezus broers, er staan verschillende teksten in de bijbel, waar gesproken wordt over 'broeders' van Jezus. Maar als ik de kanttekeningen bij deze teksten bekijk wordt daar steeds gesproken over 'bloedverwanten' en 'neven'.
Zo te zien had Jezus dus geen broers.
Klopt dat?
MS

Bericht door MS »

Volgens mij zijn daar zeer verschillende meningen over.

Kan je niet onderbouwt vertellen of het wel of niet zo is.
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik heb laatst een uitleg gehoord waarbij werd beweerd dat Jakobus van het bijbelboek ook een broer was van Jezus. Een halfbroer uiteraard, want Jezus is nooit door een mens verwekt.

Ik weet helaas de uitleg niet meer.
wpv

Bericht door wpv »

Oorspronkelijk gepost door MS

Dat is juist het probleem. Ik ben op zoek naar de onderbouwing.
vlinder

Bericht door vlinder »

In markus 3:31 staat: Zo kwamen dan Zijn broeders en Zijn moeder; en buiten staande, zonden zij tot Hem en riepen Hem. (...)
32: En de schare zat rondom Hem en riepen Hem en zeiden tot Hem: Zie uw moeder en uw broeders daat buiten zoeken U.

Mattheus 12:46: En als Hij nog tot e scharen sprak, ziet, Zijn moeder en broederen stonden buiten, zoekende Hem te spreken.

Lukas 8:21 Uw moeder en Uw broeders staan buiten en begeren U te zien.

en zo staan er nog wel tig. verzen in de Bijbel.

Nu komen ze waarschijnlijk met het argument, dat dit geestelijk bedoeld wordt.

Dan wijs ik naar Lukas 8:21 en 22,
Daar wordt eerst de Heere Jezus geroepen omdat Zijn moeder en Zijn broers er staan.
Dit zeggen de mensen.

Het antwoord van de Heere Jezus hierop is: Deze zijn Mijn moeder en Mijn broeders welke het Woord Gods horen en datzelve doen.

Hiermee toont mijn inziens de Heere Jezus het verschil aan tussen aardse en geestelijke broeders.
De mensen bedoelde het letterlijk anders had de Heere-Jezus het niet zo hoeven zeggen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Een fladder van Vlindertje
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door wpv
Oorspronkelijk gepost door MS

Dat is juist het probleem. Ik ben op zoek naar de onderbouwing.
Wat ik absoluut niet geloof is dat Maria maagd is gebleven, om welke reden?

Zij is getrouwd met Jozef en echt geen maagd gebleven.

Sorry dat ik dat van die broers niet kan onderbouwen, ik schreef het erbij, omdat ik wist dat het je ging om de onderbouwing.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door vlinder
In markus 3:31 staat: Zo kwamen dan Zijn broeders en Zijn moeder; en buiten staande, zonden zij tot Hem en riepen Hem. (...)
32: En de schare zat rondom Hem en riepen Hem en zeiden tot Hem: Zie uw moeder en uw broeders daat buiten zoeken U.

Mattheus 12:46: En als Hij nog tot e scharen sprak, ziet, Zijn moeder en broederen stonden buiten, zoekende Hem te spreken.

Daar wordt eerst de Heere Jezus geroepen omdat Zijn moeder en Zijn broers er staan.
Dit zeggen de mensen.

Het antwoord van de Heere Jezus hierop is: Deze zijn Mijn moeder en Mijn broeders welke het Woord Gods horen en datzelve doen.

Hiermee toont mijn inziens de Heere Jezus het verschil aan tussen aardse en geestelijke broeders.
De mensen bedoelde het letterlijk anders had de Heere-Jezus het niet zo hoeven zeggen.

Genoeg aanwijzingen zou ik zeggen.
Tevens zullen Mari en Jozef waarschijnlijk (en zoals uit de Bijbel blijkt) meer kinderen gehad hebben.
Ergens staat ook nog in de Bijbel dat de broes van Jezus pas na zijn dood in Hem geloofden.
In de psalmen horen we daar ook over.
k' Zal eens zoeken waar het precies staat.
wpv

Bericht door wpv »

Vlinder,

Al die teksten die jij noemt heb ik ook genoemd. Alleen, volgens de kanttekeningen bij deze teksten wordt met broeders 'bloedverwanten'en 'neven' bedoeld. De kanttekenaren zijn toch ook uitgegaan van de brontaal en waren geen domme jongens.
vlinder

Bericht door vlinder »

ehm ja, ehm daar heb ik 1,2,3 geen antwoord op. Ga ik over nadenken, misschien weet iemand anders hier een antwoord op?????

Ik heb altijd begrepen dat dat Zijn natuurlijke broeders waren, want hij geeft toch uitleg in Lukas. Dat zou niet nodig zijn, als de schare had gezegt: Uw moeder en uw neven......

Maar ja tegen de kanttekenaren die de brontaal gebruiken kan ik natuurlijk niet op..

Ik zou ut niet weten.....
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Twee teksten zijn belangrijk, naast de genoemde uiteraard:

Mt 1,25 'en bekende haar niet, totdat zij deze haar eerstgeborene zoon gebaard had.

Ten eerste is hier sprake van de eerstgeborene [pro'totokos] Zoon en niet van de eniggeborene zoon. Vergelijk hiervoor Joh. 1,18 Hier spreekt de tekst van de Zoon van God en zie hier zegt de tekst 'monogenes huios', de éniggeboren Zoon.

Ook staat er niet 'en bekende haar niet, omdat zij haar, enz. Nee, er staat 'tot' of 'totdat'.

Tot slot, in Lukas 1,36 vinden we dat Elizabeth haar 'suggenes' ook bevrucht was. Dit woord betekent zoveel als 'bloedverwant' of 'nicht/neef'. De SV heeft het vertaald met nicht. Het woord 'adelfos' is gewoon broeder en kan natuurlijk ook een geestelijke broeder zijn, maar in de context met moeder en zuster is wel duidelijk dat hier een familieverhouding bedoeld wordt.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Adorote

Bericht door Adorote »

Is dat belangrijk dan voor je zieleheil of Jezus broers had en of zussen.

NEEN.
astroguy

Bericht door astroguy »

Oorspronkelijk gepost door Jelle

Dit zeggen de mensen.

Tevens zullen Mari en Jozef waarschijnlijk (en zoals uit de Bijbel blijkt) meer kinderen gehad hebben.
Ergens staat ook nog in de Bijbel dat de broes van Jezus pas na zijn dood in Hem geloofden.
En Jakobus en Judas dan? Uit de brief van Judas blijkt dat hij een broer is van Jakobus en van Jakobus word altijd gezegd de broeder des Heren (Gal. 1:19; 2:9,12, daarmee bloedverwantschap veronderstellend. Zie ook Joh. 7:5; Matth. 13:55, Mark. 6:3; Hand. 1:14; 1Kor15:7.
Atze
Andre

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Is dat belangrijk dan voor je zieleheil of Jezus broers had en of zussen.

NEEN.
Adorote, kom op zeg, een beetje uitzoeken mag toch wel, een beetje positiever hoor.;)
Andre

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door astroguy
Oorspronkelijk gepost door Jelle

Dit zeggen de mensen.

En Jakobus en Judas dan? Uit de brief van Judas blijkt dat hij een broer is van Jakobus en van Jakobus word altijd gezegd de broeder des Heren (Gal. 1:19; 2:9,12, daarmee bloedverwantschap veronderstellend. Zie ook Joh. 7:5; Matth. 13:55, Mark. 6:3; Hand. 1:14; 1Kor15:7.
Wordt hier niet het geestelijke Broederschap niet mee bedoelt?
RvP

Bericht door RvP »

Beste mensen,

Is het niet zo, dat toen de mensen in Nazareth tegen hen zeide (toen zij aan hem geërgerd werden)

.... en zijn zijn broeders en zuster niet onder ons

In de Apocriefe boeken, staat het heel duideliijk geschreven. De jeugd van Christus staat in het boek Jezu Sirach. Daar komen ook broeders en zusters in voor. Of dit klopt weet ik niet, gezien dat deze bijbelboeken niet geïnspireerd door de Heilige Geest zijn.

mvrgr.

RvP
Plaats reactie