Geïnspireerd??!!

Plaats reactie
Daphne

Geïnspireerd??!!

Bericht door Daphne »

Voor er twee discussies door elkaar gaan lopen wilde ik even deze posting van RvP eruit halen....
Oorspronkelijk gepost door RvP

In de Apocriefe boeken, staat het heel duideliijk geschreven. De jeugd van Christus staat in het boek Jezu Sirach. Daar komen ook broeders en zusters in voor. Of dit klopt weet ik niet, gezien dat deze bijbelboeken niet geïnspireerd door de Heilige Geest zijn.
Wie kan mij vertellen of dat wel/niet zo is??!!!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Voor er twee discussies door elkaar gaan lopen wilde ik even deze posting van RvP eruit halen....
Oorspronkelijk gepost door RvP

In de Apocriefe boeken, staat het heel duideliijk geschreven. De jeugd van Christus staat in het boek Jezu Sirach. Daar komen ook broeders en zusters in voor. Of dit klopt weet ik niet, gezien dat deze bijbelboeken niet geïnspireerd door de Heilige Geest zijn.
Wie kan mij vertellen of dat wel/niet zo is??!!!
De jeugd van Jezus Christus in het boek Jezus Sirach? Het boek is vertaald in 132 v. Christus (volgens de inleiding bij de Willibrordvertaling op dit boek).

Ws. bedoelt RvP niet Jezus Sirach, maar één van de Nieuw Testamentische Apocrieven.

De Oud-Testamentische Apocrieven zijn, alhoewel door sommige delen van de oude kerk niet als geïnspireerd gezien, altijd gezien als van grote betekenis. Met name de Wijsheid van Jezus Sirach stond erg hoog bij de kerkvaders.

Dat in tegenstelling tot de NT Apocrieven. Deze zijn voor een groot deel afkomstig uit de Gnostische circels, en zijn altijd door de kerk afgewezen als leugens. Men leze het evangelie van Thomas om de godslasterlijkheden te zien die men als geïnspireerde text aan de man trachte te brengen...

Daarnaast hebben we nog de ongewijde geschiedenis. Ik ben hier niet echt in thuis, maar naar ik begreep staat hier wel eea in over Jezus, maar erg weinig. Wel geeft de ongewijde geschiedenis ons een goed inzicht in de tijd waarin Hij leefde..

-------------
De enige discussie die denk ik overblijft is de inspiratie van de OT apocrieven. Hierin geloof ik niet, alhoewel ik ze wel zeer lezenswaardig vindt. Als ik Tobit en de Makkabeën, dan is dit zo strijdig met de rest van Gods woord, dat ik er maar niet over denk om ze als geïnspireerd te zien. De andere OT Apocrieven zijn dit ook, maar dan gaat het om een enkel vers. De Griekse Esther is m.i. een vertaling van de Hebreewse Esther, met een toevoeging van de bewaard gebleven brieven. Als men die als geïnspireerd ziet, heb ik daar niet echt problemen mee.
Plaats reactie