Ik heb een twee tal vragen:
Wie van jullie leest graag de geschiedenis van de afscheiding ?
Wie van jullie weet of er ook predikingen van Hendrik de Cock zijn gepubliceerd. Zoja, zijn deze zeer interessant om te lezen ?
De afscheiding en Hendrik de Cock
Ik heb niet zo lang geleden een boek over de Afscheiding gelezen, van wie weet ik niet meer, maar het was in romanvorm.
Momenteel ben ik bezig met "Wie zijn wij?" van Ds. J.H. Velema, en hij gaat ook in op de geschiedenis der afscheiding.
Volgens hem was De Cock een gewone dorpsprediker, zonder bijzondere gaven. Zijn "verdienste" was dat hij terugkeerde naar een evangelische prediking. IK kan me zo voorstellen dat er geen preken van hem zijn uitgegeven, maar ik zal eens rondkijken.
Momenteel ben ik bezig met "Wie zijn wij?" van Ds. J.H. Velema, en hij gaat ook in op de geschiedenis der afscheiding.
Volgens hem was De Cock een gewone dorpsprediker, zonder bijzondere gaven. Zijn "verdienste" was dat hij terugkeerde naar een evangelische prediking. IK kan me zo voorstellen dat er geen preken van hem zijn uitgegeven, maar ik zal eens rondkijken.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
In 1984/1986 zijn twee delen gepubliceerd met de verzamelde werken van De Cock door Den Hertog. Hoewel geen preken zijn daar 39 geschirften gepubliceerd waarin zijn gedachtengoed goed tot uiting komt. Vorig jaar heeft H. Veldman een biografie geschreven over De Cock die ook het dagboek publiceerde dat geschreven toen De Cock in de gevangenis zat te Groningen.Oorspronkelijk gepost door mayflower
Wie van jullie weet of er ook predikingen van Hendrik de Cock zijn gepubliceerd. Zoja, zijn deze zeer interessant om te lezen ?
Atze
Beste astroguy,Oorspronkelijk gepost door astroguyIn 1984/1986 zijn twee delen gepubliceerd met de verzamelde werken van De Cock door Den Hertog. Hoewel geen preken zijn daar 39 geschirften gepubliceerd waarin zijn gedachtengoed goed tot uiting komt. Vorig jaar heeft H. Veldman een biografie geschreven over De Cock die ook het dagboek publiceerde dat geschreven toen De Cock in de gevangenis zat te Groningen.Oorspronkelijk gepost door mayflower
Bedankt voor de informatie. Zijn deze geschriften opbouwend om te lezen, of geven deze geschriften alleen een beeld van de stituatie waarin de Cock in zat ?
Zij vallen ruwweg in drie delen uiteen.Oorspronkelijk gepost door mayflowerBeste astroguy,Oorspronkelijk gepost door astroguyIn 1984/1986 zijn twee delen gepubliceerd met de verzamelde werken van De Cock door Den Hertog. Hoewel geen preken zijn daar 39 geschirften gepubliceerd waarin zijn gedachtengoed goed tot uiting komt. Vorig jaar heeft H. Veldman een biografie geschreven over De Cock die ook het dagboek publiceerde dat geschreven toen De Cock in de gevangenis zat te Groningen.Oorspronkelijk gepost door mayflower
Bedankt voor de informatie. Zijn deze geschriften opbouwend om te lezen, of geven deze geschriften alleen een beeld van de stituatie waarin de Cock in zat ?
Heruitgaven van oudere boeken, zoals de dortse leerregels en het kort begrip. Tweedens typische strijdschriften ontstaan voor en tijdens zijn schorsing en dan de bekeringsverhalen en medidaties. Ik denk dat de laatste type nu het beste leesbaar zijn en ook inhoudelijk een beeld geven van De Cock als een bevindelijk predikant. De strijdschriften geven ook een beeld maar met de typische hardheid geldig in de 19e eeuw kunnen die nog wel eens ruw uitvallen. Overigens de door mij genoemde H. Veldman is bezig met een proefschrift over de theologie van De Cock. Wanneer hij promoveert weet ik niet maar de verwachting is eind dit jaar, waarschijnlijker volgend jaar.
Atze