Ananias en Saffira

Gerrie

Ananias en Saffira

Bericht door Gerrie »

Hebben jullie ook zo’n moeite met de geschiedenis van Ananias en Saffira?
Lees hiervoor Hand 5: 1-11

Het liefst zou ik hard weglopen om het niet te hoeven horen.
Maar het staat wel in de bijbel.
jacob

Bericht door jacob »

waarom?

God laat zich niet gebruiken door een mens om een mens de eer te geven. Laat die voor alle mensen een les wezen. Zo als alle andere geschiedenissen in de bijbel overigens.

God is geen ledig Aanschouwer van zonde. Hij straft ze. (ook in de nieuwe bedeling!!)
Joesoef

Bericht door Joesoef »

Wat is mis met dat verhaal ?
Het laat duidelijk zien dat God niet met zich laat spotten.. En ze bedrogen God's geest toch ?
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Het was volkomen rechtvaardig van God dat Hij dat deed. Precies zoals Yoesoef het al zei: "God laat niet met Zich spotten"

"Het zijn de goedertierenheden des HEEREN, dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben;" Want zijn wij nou zoveel beter dan Ananias en Saffira? We zijn van nature tot dezelfde dingen toe in staat! We zijn allemaal van dezelfde lap gescheurd.

"Hij heeft gerechtigheid en gericht lief; de aarde is vol van de goedertierenheid des HEEREN."

[Aangepast op 22/7/03 door Matthijs]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

In Handelingen 5:3 vinden we het woord en 'onttrekken' de prijs van het land. Hier staat in het Grieks nosphisasthai. Dit woord wordt in de LXX (Sept) ook gebruikt in Jozua 7:11 waar gesproken wordt van Achan. Ananias en Safira deden dus hetzelfde als Achan. Ze onthielden, drukten achterover wat de Heere toekwam. Petrus die Ananias toesprak heeft het oordeel aan God overgelaten en dit was 'gij zult den dood sterven'.

Deze geschiedenissen staan er niet voor niets en heeft deze eerste gemeente laten zien dat naast de bijzondere werking van Gods Geest die zij ervaren, God ook heilig is en dat deze Zelfde Geest niet met Zich laat spotten.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
"Het zijn de goedertierenheden des HEEREN, dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben;" Want zijn wij nou zoveel beter dan Ananias en Saffira? We zijn van nature tot dezelfde dingen toe in staat! We zijn allemaal van dezelfde lap gescheurd.
Ja en omdat we van dezelfde lap gescheurd zijn, is het een afschrikwekkend verhaal.

Wie doet het nooit, iets achterover drukken?
Jelle

Bericht door Jelle »

Daarom is het nu zo'n wonder dat wij nog steeds zijn in het heden der genade Gerrie.
De Heere heeft ons nog niet gedaan naar onze zonden en laat nog steeds een weg ter bekering aan ons.
Hapo

Bericht door Hapo »

Dit zijn juist de teksten waardoor je beseft dat je Jezus nog harder nodig hebt...
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Ja en omdat we van dezelfde lap gescheurd zijn, is het een afschrikwekkend verhaal.

Wie doet het nooit, iets achterover drukken?
Beste Gerrie, het verhaal van Annanias en Saffira gaat verder dan "iets achter overdrukken" Het gaat om God iets onthouden wat Hem toekomt. Zoals ND al schreef. Maar wat ik me af vraag is of we deze geschiedenis nog verder kunnen doortrekken en op ons zelf toepassen, houden we niet allemaal wat achter wat God toekomt? Ons hart, ons leven misschien. Zolang wij God ons leven onthouden zijn wij allemaal de dood schuldig.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Maar wat ik me af vraag is of we deze geschiedenis nog verder kunnen doortrekken en op ons zelf toepassen, houden we niet allemaal wat achter wat God toekomt? Ons hart, ons leven misschien. Zolang wij God ons leven onthouden zijn wij allemaal de dood schuldig.
Beste Egbert,
Je gaat nu deze geschiedenis veralgemeniseren. Net alsof wij allen Ananiassen en Saffira’s zijn. Is er iemand, die nooit iets achter houdt? Ook gelovigen zullen vaak een gedeelte van hun hart aan de wereld geven.

Maar over deze geschiedenis. Het was oneerlijkheid, wat hen de dood deed sterven.
Hadden ze niets gegeven, of eerlijk gezegd dat het slechts een deel van de opbrengst was, dan hadden ze niet behoeven te sterven. Het was een straf voor de leugen. En dan is deze straf best heel zwaar.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie

Maar over deze geschiedenis. Het was oneerlijkheid, wat hen de dood deed sterven.
Hadden ze niets gegeven, of eerlijk gezegd dat het slechts een deel van de opbrengst was, dan hadden ze niet behoeven te sterven. Het was een straf voor de leugen. En dan is deze straf best heel zwaar.
Ik heb even zo snel geen Bijbel bij de hand, maar staat er ook niet in deze geschiedenis dat ze niet tegen de mens gelogen hadden maar tegen God??
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
jacob

Bericht door jacob »

Sterker nog tegen de Heilige Geest.
Robert

Bericht door Robert »

Het punt is dat het hier de eerste christen gemeenten betreft.
De zaken staan op scherp.
Het moet direct duidelijk zijn dat het in de gemeente niet gaat om eigen eer, dat je de Heilige Geest niet mag en kunt bedriegen.

Juist bij een jonge kerk zijn dit soort zaken niet alleen van persoonlijk belang maar van belang voor de hele gemeente.

Welke richting gaat de jonge kerk in, de richting van bedrog en eigen belang, of de richting van eerlijkheid en rechtvaardigheid.

Dat maakt het verhaal niet makkelijker.
Mijn gevoel vind het ook heel moeilijk om het te accepteren, maar dat neemt niet weg dat het rechtvaardig en dus ook logisch is.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb over deze geschiedenis een vraag en ik kan er maar geen antwoord op krijgen. Jullie kennen het verhaal wel. Wat mij dwarszit is dit: als Ananias dood neervalt, nemen de jongelingen hem op en begraven hem. Waarom waarschuwen ze zijn vrouw/eventuele familie niet? Ik weet dat in die contreien snel begraven moet worden, maar een uurtje kan er toch wel af om iemand te vertellen dat ze weduwe is geworden en om haar in de gelegenheid te stellen de begrafenis bij te wonen?
Wie laat hier zijn licht eens over schijnen?
Be yourself, there are plenty of others.
limosa

Bericht door limosa »

ik heb de twee discussie over dit onderwerp samengevoegd

bedankt Gerrie voor het naar boven halen van de oudere topic

OSW-Moderator
Plaats reactie