Psalmberijmingen

arend

Psalmberijmingen

Bericht door arend »

ai?
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door arend
ai?
Tsja, die oude berijming! Maar daar is al een topic voor. (uchtendstond, dat is er ook zo een)
Be yourself, there are plenty of others.
Adorote

Bericht door Adorote »

Als men de Psalmen onberijmd wil gaan zingen of zingen zal men terug moeten naar het Gregoriaans,de Kerk muziek bij uitstek,vanaf anno 590.

De Psalmen op de melodieen van Geneve zijn over het algemeen melodietjes van volksliedjes en kroeg en dansliedjes.

[Aangepast op 10/2/05 door Adorote]
RvP

Bericht door RvP »

Dat is naar mijn mening het laatste wat we weer zouden moet gaan zingen. (muzikaal gezien is het wél mooi)

Zijn die Gregoriaanse zangen überhaupt op het bijbelboek der Psalmen gebaseerd?

Groet,

RvP

[Aangepast op 10/2/05 door RvP]
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Benoni
Er zijn er zoveel die ik mooi vind, maar als vegetariër ben ik erg gecharmeerd van psalm 36:2 (berijming 1773):

Uw goedheid, HEER', is hemelhoog,
Uw waarheid tot den wolkenboog,
Uw recht is als Gods bergen,
Uw oordeel grond'loos; Gij behoedt,
En zegent mens en beest, en doet
Uw hulp nooit vrucht'loos vergen.
Hoe groot is Uw goedgunstigheid,
Hoe zijn Uw vleug'len uitgebreid!
Hier wordt de rust geschonken;
Hier 't vette van Uw huis gesmaakt.
Een volle beek van wellust maakt,
Hier elk in liefde dronken.

:-)

[Aangepast op 10/2/05 door Benoni]
Zijn alle 150 psalmen niet prachtig als ze gezongen worden onberijmd op de oorspronkelijke Kerk muziek, zoals in de kloosters nog plaatvindt.

Wat een kracht en warmte als ze zo gezongen worden , wat een grote rijkdom .
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door AdoroteZijn alle 150 psalmen niet prachtig als ze gezongen worden onberijmd op de oorspronkelijke Kerk muziek, zoals in de kloosters nog plaatvindt.

Ik vind ze ook allemaal mooi, alleen hoop ik niet dat ze op z'n gregoriaans gezongen gaan worden, dan zijn we weer terug bij af. Staat weer te ver van vandaag af. De melodiën zijn weinig smaakvol. Iets voor een select groepje liefhebbers, :)
Bar Yamino

Bericht door Bar Yamino »

Oorspronkelijk gepost door Adorote

Zijn alle 150 psalmen niet prachtig als ze gezongen worden onberijmd op de oorspronkelijke Kerk muziek, zoals in de kloosters nog plaatvindt.

Dit jaar hoop ik de Lijdensweek in een Syrisch-orthodox klooster in Turkije mee te maken, waar ze (onberijmde) psalmen in het Syrisch(-Aramees) zingen. Ik ben benieuwd!!
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door AdoroteZijn alle 150 psalmen niet prachtig als ze gezongen worden onberijmd op de oorspronkelijke Kerk muziek, zoals in de kloosters nog plaatvindt.

Ik vind ze ook allemaal mooi, alleen hoop ik niet dat ze op z'n gregoriaans gezongen gaan worden, dan zijn we weer terug bij af. Staat weer te ver van vandaag af. De melodiën zijn weinig smaakvol. Iets voor een select groepje liefhebbers, :)

Verkies toch totaal verre het gregoriaans te zingen van de psalmen dan op melodietjes van franse volksliedje drank en kroeg.

En het gregoriaans komt en is weer helemaal terug en de mensen gaan door de psalmen weer te zingen onberijmd ze verstaan, en ervaren de rijkdom van deze aloude en toch weer zo nieuw woorden, de gezangen uit de Bijbel.

Als we echte kerkzang willen beleven binnen de Reformatie geent op het gregoriaans zal men toch moeten zijn in de Anglicana en Lutherana.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

De Psalmen op de melodieen van Geneve zijn over het algemeen melodietjes van volksliedjes en kroeg en dansliedjes.
Dit schijnt een broodje-aap verhaal te zijn. Er zijn helemaal geen volks- of dansliedjes bekend met dezelfde wijs.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Bar Yamino

Dit jaar hoop ik de Lijdensweek in een Syrisch-orthodox klooster in Turkije mee te maken, waar ze (onberijmde) psalmen in het Syrisch(-Aramees) zingen. Ik ben benieuwd!!

Is daar een totaal andere wijze van zingen.

Maar wens jou daar veel devotie en stichting. Het is heel goed om daar te zijn bij broeders en zusters in de Heer die in de verdrukking zijn.

Zou zeggen als je terug bent doe verslag van je reis.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus

Verkies toch totaal verre het gregoriaans te zingen van de psalmen dan op melodietjes van franse volksliedje drank en kroeg.

En het gregoriaans komt en is weer helemaal terug en de mensen gaan door de psalmen weer te zingen onberijmd ze verstaan, en ervaren de rijkdom van deze aloude en toch weer zo nieuw woorden, de gezangen uit de Bijbel.

Als we echte kerkzang willen beleven binnen de Reformatie geent op het gregoriaans zal men toch moeten zijn in de Anglicana en Lutherana.

Geef eens aan Ado welke psalmen gebaseerd zijn op kroeglidjes??? Mij niet bekend.
wim

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Dit schijnt een broodje-aap verhaal te zijn. Er zijn helemaal geen volks- of dansliedjes bekend met dezelfde wijs.
Clement Marot heeft veel psalmen berijmd waar Calvijn gebruik van heeft gemaakt. Hij heeft echter ook veel gedichten gemaakt voor wereldse muziek (franse chansons).
Een aantal uitgaven van zijn psalmberijmingen hadden geen melodie. Er werd bij sommige psalmen aangegeven dat ze gezongen konden worden op een bekende wereldse melodie.
Later zijn door Franc, Bourgeois en Maistre Pierre nieuwe melodieën gemaakt.
Het is wel zo dat die melodieën voldeden aan de smaak en componeerpraktijk van die tijd. Toen had je nog geen honderden verschillende muziekstijlen en -trends zoals nu.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door wim
Het is wel zo dat die melodieën voldeden aan de smaak en componeerpraktijk van die tijd. Toen had je nog geen honderden verschillende muziekstijlen en -trends zoals nu.
Dat is niet juist, Wim. De psalmmelodieën werden geschreven in de modi (kerktoonsoorten) die op dat moment al ouderwets waren. Het lijkt erop dat men bewust koos voor een muzikale taal die afweek van hetgeen in "de wereld" gebruikelijk was.
Van een klein aantal psalmmelodieën is aangetoond dat ze teruggaan op oud-kerkelijke hymnen en sequenzen.
Enkele melodieën (68 bijvoorbeeld) werden overgenomen uit de Straatsburgse kerkmuziek.
Maar de meeste melodieën zijn dus NIEUW gemaakt in een componeertrant die bepaald niet actuueel of modern was!
~~Soli Deo Gloria~~
refo

Bericht door refo »

Het wordt vaak beweerd dat de psalmen de melodieën hadden van straatliedjes. Dat is niet zo. De wijzen waren indertijd wel bekend, maar hadden een hoger gehalte dan straatliedjes.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie