Wedergeboorte-geloof

Pim
Contacteer:

Wedergeboorte-geloof

Bericht door Pim »

Mensen,

Een veelbesproken onderwerp. Maar ik kon even geen topic vinden waarin dit on-topic besproken werd.

Het volgende las ik van A Brakel. Zou A Brakel dan ook een praktische remonstrant genoemd worden? (De term die ik vanuit bepaalde hoek van de Ger.Gezindte nog wel eens hoor over mensen die wedergeboorte en geloof niet willen scheiden) Het is mij niet bekend of er reserves bestaan tegen A Brakel? De Redelijke Godsdienst is (mag ik hopen) toch wel algemeen geaccepteerd??

Lees eens mee:
Vóór de eerste daad des geloofs is de mens dood, hoe vele voorbereiden de bewegingen hij ook mocht ontvangen hebben. Als wij voorbereiding stellen, zo weet, dat wij daardoor niet verstaan beginselen des levens, verre van daar; in alle de voorbereidingen is en blijft de mens dood, en zijn daden kunnen God niet behagen, hoe deugdzaam dat ze schijnen.
Het eerste beginseltje des levens ontvangt hij met de eerste daad des geloofs, geloof en leven zijn in de tijd gelijk, maar in de orde gaat het geloof voor, als een oorsprong des levens; want daar is geen leven dan in de vereniging met Christus, die hun Leven is, en het geloof is het middel van vereniging met Christus. Waaruit blijkt de dwaasheid
dergenen, die eerst verloochening, die éérst heiligheid zoeken; deze stellen zich in het uiterste gevaar om nooit wedergeboren te worden.

XIII. Zo iemand mij vraagt: waaraan bij zijn eerste begin van wedergeboorte zal
kennen?
Ik antwoord: van de eerste daad des geloofs.
Vraagt men verder: wanneer men de eerste daad des geloofs oefent, en of men de tijd niet moet of kan weten?
Ik antwoord: men behoeft die tijd niet te weten, en men kan hem ook niet vast weten.
Begint men van de eerste heftige overtuiging, men had toen, naar alle waarschijnlijkheid, het geloof nog niet; begint men het geloof van de eerste daad des geloofs, die men met bewustzijn en bijzondere hartelijkheid deed, zo rekent men telaat, want naar alle waarschijnlijkheid had men het geloof al te voren; zodat ik acht, dat men de nette tijd van het begin des geloofs en der wedergeboorte niet of zeer zelden weten kan. Ook is het niet nodig zulks te weten, 't is genoeg, als men op goede gronden uit het Woord Gods en uit goede kennis van zijn hart en daden besluiten kan, dat men gelooft en wedergeboren is, waarvan wij in het vervolg zullen spreken.
Men moet niet menen, dat iedere daad zo op elkander en op zo een orde na elkaar in de ziel komt en volgt, als wij ze hier beschreven hebben. Neen, wij kunnen het niet tegelijk zeggen, en daarom moeten wij het een na het andere stellen. Maar al de bovengeschreven bewegingen werken dikwijls in de ziel door elkander; nu komt het een meest op het hart, dan het andere, en soms alle in éne oefening. Zodat niemand ook over de orde zwarigheid moet maken, of in het terugzien hoe bij werkzaam geweest is, of in het beginnen. En ofschoon niemand door een andere weg geleid wordt, als ik hier in deze vierde aanmerking voorgesteld heb, die bekommere zich daardoor ook niet; des Heeren handelingen zijn wonder verschillend.
Ook heb ik ze niet alle hier terneer gesteld. Ik heb sommige met voordacht verzwegen, omdat ze geheel buitengewoon zijn, doch wél door en naar het Woord. En ikzelf zou ze kwalijk geloofd hebben, had ik zulke zielen zelf niet behandeld. Deze gestelde zijn genoeg, en ik zeg dit laatste alleen om een ziel niet te ontrusten, die op een buitengewone wijze overgebracht mocht zijn geworden, als het maar door het Woord geschied is, 't zij dat zij redelijk onderscheiden kennis had van de gronden der waarheid, 't zij dat zijn kennis zeer verward, duister, algemeen en maar van horen prediken, of horen vertellen van iemand was, als hij maar van Christus en Zijn lijden en sterven gehoord heeft, dat noem ik ook door het Woord; want Christus wordt alleen in het Woord geopenbaard. Zodat hij geen uitdrukkelijke Schriftuurplaats behoeft in 't oog gehad te hebben.
Wat een goudmijn, die Redelijke Godsdienst. Een zeldzaam evenwicht.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2
Mijns inziens erkent Brakel hier dat er sprake kan zijn van niet-zaligmakende voorbereidingen, en dat wedergeboorte en geloof samen vallen.

Het is opmerkelijk dat Brakel het geloof in orde voor de wedergeboorte doet gaan! Een stelling die ook in de Nad. Ref. niet zo veel voorkomt, en die idd vandaag door sommigen als remonstrants gezien word.
Overigens, Van der Groe leerde dit ook.
Is er ooit achtergrond onderzoek gedaan naar waarom Brakel en Vd Groe dit leerden? Wellicht een tegenhangen? Misschien leerzaam voor deze tijd? We weten het: 'in het verleden ligt het heden en in het nu wat komen zal'
Adrianus dacht echter overtuigend aan te kunnen tonen dat Brakel een tijdsorde leert tussen wedergeboorte en geloof, maw, dat er mensen zijn die wedergeboren zijn maar niet geloven. Daarvoor pikte hij er dit zinnetje uit
"begint men het geloof van de eerste daad des geloofs, die men met bewustzijn en bijzondere hartelijkheid deed, zo rekent men telaat, want naar alle waarschijnlijkheid had men het geloof al te voren".
Jammer dat vriend Adrianus op vakantie is.

Maar Adrianus (et al.) zou dan liever gehad hebben dat Brakel zei:"begint men de wedergeboorte van de eerste daad des geloofs, die men met bewustzijn en bijzondere hartelijkheid deed, zo rekent men telaat, want naar alle waarschijnlijkheid had men de wedergeboorte al te voren" Want Brakel haalt m.i. nog steeds geloof en wedergeboorte niet uit elkaar, maar geeft aan dat een gelovige niet exact zal kunnen aanwijzen vanaf welk momen hij geloof bezit.

Ik zal die topic nog eens nalezen, maar m.i. komt de argumentatie dan neer op een discutabele uitleg van de door jou aangehaalde uitspraak en een compleet negeren van deze opmerking van Brakel:

"Vóór de eerste daad des geloofs is de mens dood, hoe vele voorbereiden de bewegingen hij ook mocht ontvangen hebben. Als wij voorbereiding stellen, zo weet, dat wij daardoor niet verstaan beginselen des levens, verre van daar; in alle de voorbereidingen is en blijft de mens dood, en zijn daden kunnen God niet behagen, hoe deugdzaam dat ze schijnen.
Het eerste beginseltje des levens ontvangt hij met de eerste daad des geloofs, geloof en leven zijn in de tijd gelijk, maar in de orde gaat het geloof voor, als een oorsprong des levens; want daar is geen leven dan in de vereniging met Christus, die hun Leven is, en het geloof is het middel van vereniging met Christus. Waaruit blijkt de dwaasheid dergenen, die eerst verloochening, die éérst heiligheid zoeken; deze stellen zich in het uiterste gevaar om nooit wedergeboren te worden."
Hartelijke groet,

Pim.

limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Is er ooit achtergrond onderzoek gedaan naar waarom Brakel en Vd Groe dit leerden? Wellicht een tegenhangen? Misschien leerzaam voor deze tijd? We weten het: 'in het verleden ligt het heden en in het nu wat komen zal'
Ik hoorde eens iemand zeggen Na Van der Groe, ging het luikje toe. Ik heb daar toen wel om gelachen maar als je al de discussies leest schiet die uitspraak toch steeds weer door m'n hoofd. Zonder overigens dat ik het zelf direct zo zou zeggen hoor.
Adorote

Bericht door Adorote »

Veel verhalen hier op deze draad mannen worden aangevoerd(terwijl die gewoon hun persoonlijke devotie/bevinding op schrift gesteld hebben);werdergeboren zijn is gewoon je BEKERING,niets meer en niets minder.

En waarom willen mensen het toch ingewikkeld maken ,terwijl het niet ingewikkeld is,totaal niet zelfs.

Als men bij de zuivere leer van Kerk en Heiligschrift blijft,dan stelt men geen persoonlijke devotie/bevinding boven die leer,maar is dovotie/bevinding een weg/hulpmiddel om te komen tot die persoonlijke relatie met God door Zijn Opgestane Zoon Jezus de Christus.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door limosa
[
Ik hoorde eens iemand zeggen Na Van der Groe, ging het luikje toe. [/quote]

???
U bedoelt??
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Oorspronkelijk gepost door limosa
Ik hoorde eens iemand zeggen Na Van der Groe, ging het luikje toe.
???
U bedoelt??
Die persoon bedoelde dat er na Van der Groe geen grote rechtzinnige theologen meer gekomen zijn. Gaat veel te ver volgens mij. Ik schreef er ook gelijk bij dat ik dat niet na zou zeggen.

Opvallend is wel dat we met z'n allen veel en vaak teruggrijpen op de geschriften uit die tijd, en dat die steeds heel sterk blijken te zijn en evenwichtig. Feit is in ieder geval dat wat die mannen schreven algemeen geaccepteerd is, ik moet nog zien of dat nu nog het geval zou zijn.

[Aangepast op 7/7/04 door limosa]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Onderstaand de meditatie uit het RD van afgelopen vrijdag:

[quote]Overeenkomst

En Ik zal een nieuw hart geven en zal een nieuwe geest geven…â€
Hartelijke groet,

Pim.

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Dus de vraag moet niet zozeer zijn: wat is er eerder, geloof wedergeboorte en wanneer dan precies, maar de vraag moet zijn: Wat dunkt u van de Christus?
england

Bericht door england »

Inderdaad, Miscanthus!
En dan komen we opnieuw uit bij de vrucht van ons geloof! En niet een gewroet en gegraaf naar de wortel! Opmerkelijk is dat A Brakel stelde dat men niet altijd dat begin kan vinden... Je kunt je dan voorstellen hoe een constant zoeken en graven iemand wanhopig kunnen maken!
Majorca

Bericht door Majorca »

Pim,

bij mijn weten leert niemand in de Gereformeerde Gezindte dat wedergeboorte en geloof gescheiden zijn, zoals jij onterecht stelt, wèl dat ze onderscheiden zijn. En dat nu, leert vadertje Brakel ook!
Majorca

Bericht door Majorca »

[quote]Oorspronkelijk gepost door Pim
Onderstaand de meditatie uit het RD van afgelopen vrijdag:

[quote]Overeenkomst

En Ik zal een nieuw hart geven en zal een nieuwe geest geven…â€
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Pim,

bij mijn weten leert niemand in de Gereformeerde Gezindte dat wedergeboorte en geloof gescheiden zijn, zoals jij onterecht stelt, wèl dat ze onderscheiden zijn. En dat nu, leert vadertje Brakel ook!
Alleen leren ze dat de (volg)orde wedergeboorte-geloof is. En niet andersom.

Ik heb trouwens geen idee wat nou eigenlijk juist is, maar goed.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
memento

Bericht door memento »

Wat is eerst? Waar maken we ons in hemelsnaam druk om? Het gaat juist om die Hemelse naam, Christus Jezus! Wie zijn zonde kent, maar Hem niet kent, ik verzeker je: Je ligt verloren. Geen rust buiten die Verlosser.

Ach, je bent bang voor dwalingen? Ik ook! Er zijn 2 grote dwalingen waar we voor moeten waken:
1. Dat men roemt in een Christus zonder Hem te kennen
2. Dat men denkt zalig te zijn zonder Christus te kennen

Beide zijn gruwelijke zelfmisleidingen!

Kortom, beste mensen, laten we evenwichtig trachten te zijn. Het is verschrikkelijk om iemand buiten te sluiten, die God heeft ingesloten.
Plaats reactie