een doorn in het vlees...
een doorn in het vlees...
Kennen jullie dat ook: een doorn in het vlees? En mag je troost putten uit: Mijn genade is u genoeg? Ik heb het er vaak moeilijk mee, ook wel momenten dat ik troost mag ervaren en de Heere wil volgen in die weg. Maar ik wil zo graag van die doorn af!!
[Aangepast op 20/10/04 door prinses]
Van Paulus weten we niet wat het was, een zonde, strijd tegen de zonde, een chronische ziekte, er staat niets duidelijk beschreven. Wat een troost kun je daar uit krijgen. Paulus' ging enkel dichter bij de Here Jezus leven. Sommige 'doornen' raak je nooit kwijt. In opstandige situaties, kan je dit wel eens weer bemoedigen.
[Aangepast op 21/10/04 door zonnebloem]
[Aangepast op 21/10/04 door zonnebloem]
-
- Contacteer:
Als je de Verklaringen leest van deze tekst ben ik geneigd om te denken dat het om een ziekte ging. Maar daar zullen anderen veel meer van weten dan mij.Oorspronkelijk gepost door Pim
Ik vraag me af of het een zonde was. De Heere weigerde die 'doorn' weg te nemen. Waarom zou de Heere iemand in/met een bepaalde zonde laten leven?
En opdat ik mij door de uitnemendheid der openbaringen niet zou verheffen, zo is mij gegeven een scherpe doorn in het vlees,9) namelijk een engel des satans10), dat hij mij met vuisten slaan zou,11) opdat ik mij niet zou verheffen.
9) een scherpe doorn in het vlees,
Gr. scolops; welk woord betekent een scherpen paal, of stekeligen splinter, of doornachtig hout, dat iemand in de benen, of in het vlees steekt, wanneer men door de boomgaarden of bosschajen gaat. Het betekent ook somtijds een voetangel, die den paarden of mensen in hun gang wordt voorgeworpen, om hen te verhinderen of te vertragen. Beide betekenissen passen wel op Paulus' rede. Zie Num. 33:55; Ezech. 28:24.
10) engel des satans
Of, een engelsatan, die namelijk een instrument is geweest, dat hem deze kwelling tot zijne vernedering aangedaan heeft, gelijk in het voorbeeld van Job te zien is.
11) met vuisten slaan zou,
Of, kinnebakslagen geven zou, dat is versmaadheid en kwelling aandoen. Wat dit nu voor ene kwelling geweest is, drukt de apostel niet uit. Sommigen menen dat het de vervolgingen en verdrukkingen zelf zijn geweest; anderen enige pijnen en benauwdheden des lichaams, die hem somwijlen aankwamen; anderen dat het zijn geweest kwellingen en aanvechtingen der ziel. Doch alles is onzeker; dit blijkt alleen uit 2 Cor. 12:9,10, dat het enige bijzondere zwakheden geweest zijn der ziel of des lichaams.
Ja, het is mij ook een troost te weten dat Paulus net zo zondig is als ik en dat hij ook niet enkel oppervlakkige (natuurlijk wel de eeuwige geestelijke) vreugde kende nadat hij Jezus had aangenomen als verlosser. Ook dat zijn doorn niet verdween, want ik zit hier met een kollozale doorn en het doet elke dag echt pijn.Oorspronkelijk gepost door zonnebloem
Laten we blij zijn dat we niet weten wat het exact is. Zo kan het veel mensen tot een troost zijn.
De troost wordt er bij mij niet minder om, als ik weet wat het bij hem was.Oorspronkelijk gepost door zonnebloem
Laten we blij zijn dat we niet weten wat het exact is. Zo kan het veel mensen tot een troost zijn.
Want zijn doorn is niet beter /slechter dan mijn doorn. Ook al weet ik wat zijn doorn was.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gelukkig. Maar het kan voor twijfelaars (ik) wel makkelijk zijn.Oorspronkelijk gepost door RobertDe troost wordt er bij mij niet minder om, als ik weet wat het bij hem was.Oorspronkelijk gepost door zonnebloem
Want zijn doorn is niet beter /slechter dan mijn doorn. Ook al weet ik wat zijn doorn was.
Misschien om de reden dat zo'n mens elke dag weer aan de voeten van Jezus terecht komt? Wat tot eer van Hem is? En om zo'n mens laag bij de grond te houden, zodat ie niet hoogmoedig wordt!Oorspronkelijk gepost door Pim
Ik vraag me af of het een zonde was. De Heere weigerde die 'doorn' weg te nemen. Waarom zou de Heere iemand in/met een bepaalde zonde laten leven?
En toch is het een troost als God door Zijn Woord zegt tegen je: "Mijn genade is u genoeg".
Ieder kind van God heeft een boezemzonde! Daarmee kan die doorn ook meebedoeld worden. En als goed is, is dat wel een strijd, wat je doet uitroepen: "ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit lichaam des doods?" Dan zie je weer op jezelf, dan zegt de Heere op Zijn tijd "Mijn genade is u genoeg". DOor het geloof leren leven, ook al is het gevoel afwezig! Ook al word je in de smeltkroes gezet. Dat is wel moeilijk, maar wel meer tot eer van God. Hij Zelf zorgt dat je bij Hem blijft smeken aan de troon der genade. Hij zorgt ervoor dat het vurige gebedsleven blijft. Tot eer van Hem!
Wat bedoel je met "doorn"? Is dat een lichamelijk of psygisch gebrek?Een zonde die anderen opmerken of een zonde waar je zelf last van hebt?Oorspronkelijk gepost door prinses
Kennen jullie dat ook: een doorn in het vlees? En mag je troost putten uit: Mijn genade is u genoeg? Ik heb het er vaak moeilijk mee, ook wel momenten dat ik troost mag ervaren en de Heere wil volgen in die weg. Maar ik wil zo graag van die doorn af!!
Laten we eerst even zien waar we het over hebben. Straks praten we allemaal over doornen zonder precies van elkaar te weten wat we bedoelen.