VLOEKVERZACHTERS

Kimberley

VLOEKVERZACHTERS

Bericht door Kimberley »

Vloekverzachters, in trek bij Christenen..........

"Vloeken? Nee, dat doe ik niet", zegt menige keurige kerkganger. Toch klinkt regelmatig een bastaardvloek uit zijn mond. Is een bastaardvloek even afkeuringswaardig als een voluit gesproken vloek?

Verbasteringen van de Namen van God en Jezus komen in veel variaties voor in onze taal. Enkele voorbeelden: Jasses, jesses, jakkes, jee, jeetje, jeetje mina, tjee en jemig zijn stuk voor stuk afgeleid van "Jezus".Woorden als gat, get, gut, gatsie, getsie, gos, gossie of goh, komen van "God". De klanken van de meest bekende bastaardvloeken - zoals verdorie of getverderrie - lijken meestal op die van echte vloeken. Toch klinkt het minder hard als een echte vloek. Het is een verdoezelde vloek.

Uit religieuze schroom worden vloeken van hun scherpe kantjes ontdaan. Vroeger riskeerden vloekers naast de toorn van God ook een vreselijke lijfstraf! Om dergelijke straffen te ontlopen - bv het doorpriemen van de tong - kozen mensen woorden waarmee ze vloekten, zonder ècht te vloeken, in de strikte zin van het woord.

Vandaag de dag gebruiken de meeste sprekers zulke woorden niet met opzet, om èchte vloeken te omzeilen, alhoewel......
Veel Christenen zien bastaardvloeken als geschikt alternatief voor èchte vloeken. Want - zo redeneert men - als bij vloeken klanken weggelaten of aangepast worden, is de eigenlijke vloek ongeldig.

Het woordenboek noemt een bastaardvloek: "een vloek die opzettelijk verminkt is en daardoor onschuldiger klinkt". Een bastaardvloek is een onkenbaar gemaakte vloek, maar daarmee verliest deze niet de eigenlijke betekenis. Zoals een bastaardkind een kind blijft, zo blijft een bastaardvloek een vloek!!!
Een bastaardvloek is in feite een gecamoufleerd misbruik van Gods Naam. Hoewel de meeste Christenen zich dat niet realiseren en het ook niet als zodanig bedoelen.

God eist van ons een eerbiedige toewijding aan Hem.En daar hoort ook bij dat we in ons taalgebruik - in alle opzichten - eerbaar spreken over onze Schepper die onze Verlosser wil zijn. Menigeen ervaart bastaardvloeken als kleinigheden in vergelijk met echte vloeken. Bedenk dat dat voor God niet geldt.
Kimberley

Bericht door Kimberley »

Wat is een basterdvloek of bastaardvloek? Een vloek die verminkt is, zodat die onschuldiger klinkt. Als een vloek mag, mag een basterdvloek ook. Als een vloek niet goed is, is een basterdvloek het ook niet.

Wat is een vloek? Een verwensing of godslastering. Als je nu een verwensing iets anders uitspreekt, blijft ze nog wel een verwensing. En wanneer je een godslastering iets verdraait, blijft ze nog steeds een godslastering.

Waarom spreken mensen vloeken uit? Als ze het bewust doen, bedoelen ze onheil, ramp en allerlei narigheid toe te wensen aan iemand. Of ze tarten God, dat is: in bewuste vijandschap dagen ze Hem uit om hen te straffen.

Meestal gebeurt het echter niet met die bedoeling. Mensen vloeken omdat ze hun woorden kracht bij willen zetten. Hiermee verraden ze, hoe krachteloos dus hun woorden zijn. Uit jouw mond een krachtterm (zo noemen we vloeken en basterdvloeken ook wel) verraadt dus dat je slap bent. Iemand met een sterk karakter heeft geen krachttermen nodig. Zijn jouw woorden met gezag, dan kun je zonder het slaan met je vuist op tafel en ook zonder een (basterd)vloek.

Andere mensen (jij ook?) vloeken zonder erbij na te denken. En als jij jezelf op de band terug zou horen, schaam jij je vast ... Nog weer anderen zien er geen kwaad in dat ze (regelmatig) een vloek uitspreken, omdat ze het toch niet kwaad bedoelen.

Nu is het zeker waar dat het veel erger is om iets kwaad te bedoelen, dan om onnadenkend iets verkeerd te doen. Maar toch is het laatste daarmee niet onschuldig, laat staan geoorloofd.

Waarom is vloeken (ook in verminkte vorm) zo verkeerd? Omdat Gods Naam er op de een of andere manier bij betrokken is. En Gods Naam is te heilig om die zo leeg, onnadenkend en zinloos te gebruiken.

Gods Naam moeten we juist vol eerbied gebruiken. Dus niet in een vloek, een verwensing.

Vloek jij ook wel eens? Verbuig jij ernstige vloekwoorden om ze onschuldig te laten klinken? Besef dan, dat je met deze praktijk op een verkeerde weg bent. God is te heilig om Zijn Naam anders dan met diepe eerbied en ware liefde te gebruiken.
Kimberley

Bericht door Kimberley »

Waarom trekken zo veel "Christenen" zich daar niets van aan? Waarom blìjven ze vloekverzachters gebruiken, terwijl ze best weten dat zoals een bastaardkind gewoon een KIND is, een bastaardvloek ook gewoon een VLOEK is......
Lambertus

Bericht door Lambertus »

kimberly
Verbasteringen van de Namen van God en Jezus komen in veel variaties voor in onze taal. Enkele voorbeelden: Jasses, jesses, jakkes, jee, jeetje, jeetje mina, tjee en jemig zijn stuk voor stuk afgeleid van "Jezus".
Ik vraag me af of er niet te ver gezocht wordt naar afgeleide van ?

Helaas gebruik ik dergelijke woorden ook wel eens hoor maar de grootste beledigende vloek die gebruik ik nooit!

Wat ik bedoel ? Nou het volgende alles eindigd op een dubbele ee kan gezien worden als .....!?

Echter als ik mezelf sla met een hamer op de vingers (nog niet zolang geleden gebeurd overings) dan flap je er wat uit !

Het is gebleken dat juist een scheld woord beging met een "krachtige" beginletter ! ik hoef ze je niet te noemen denk ik
Maar stel in de stromende regen een lekke band krijg met je auto dan zegt men al gauw krijg de .....

Dus volgens mij is het menselijk en sterker nog ik heb die ene vloek wel eens gezegd direct beseffend dat dit fout is en dus direct er achter ann een welgemeende sorry tegen onze Heer ! Ik kan me niet voorstellen dat niemand van ons een dergelijk iets wel eens zegt!?

MAAR het is en blijft een vloek dat men vloekt

groetjes

[Aangepast op 23/12/04 door Lambertus]
Kimberley

Bericht door Kimberley »

Dank je wel voor je reaktie Lambertus!
Ik kan zelf in oprechtheid zeggen dat ik nog nooit een vloek of een bastaardvloek gebruikt heb. Daarmee verhef ik mezelf niet boven degenen die dat wel doen en/of gedaan hebben, maar wil ik aangeven dat vloeken helemaal niet hoeft.
Verzin een leuk ander woord (sapperdeflap oid) en gebruik dat in het vervolg in voorkomende situaties.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

wat dacht je van SAPPERLOOT
Kimberley

Bericht door Kimberley »

Mag ook, of humpiedrumpie, frummelfriet, verzin maar wat......
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Kimberly
[quote)frummelfriet[/quote]

Goeie .... Ik ga het meteen uitproberen dus ik ga nu me hamer en een spijker halen

:)
Kimberley

Bericht door Kimberley »

Ik hoop dat je serieus bent, ik iig wel!
jacob

Bericht door jacob »

je kan ook gewoon niks zeggen.
Kimberley

Bericht door Kimberley »

Tuurlijk Jacob, maar mensen die een "krachtterm" willen gebruiken, moeten toch een alternatief hebben......

[Aangepast op 23/12/04 door Kimberley]
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Kimberley
Tuurlijk Jacob, maar mensen die een "krachtterm" willen gebruiken, moeten toch een alternatief hebben......

[Aangepast op 23/12/04 door Kimberley]
nou doe dan maar groene bonen in warme tomatensaus met kerry

uiteraard snel en waardig uitgesproken
Lambertus

Bericht door Lambertus »

ik zee WOW

groetjes
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik denk altijd, het komt door de hamer, niet door mij. Waarom zou ik mij dan nog moeten uiten?
Lambertus

Bericht door Lambertus »

jaha maar die hamer doet zo eeeeen pijnnn op je duim/viger/hand !!!!
Plaats reactie