Avondmaal
Avondmaal
Hallo allemaal,
Zojuist las ik het artikel dat Arend had geschreven over de vergadering. Daar stond in dat ze elke week de maaltijd van de Heere vierden. Wat zou jij doen als je in zo'n dienst bent? Ik heb het zelf verschillende keren meegemaakt en toen heb ik het brood en de wijn aan me voorbij laten gaan. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik daar soms wel veel moeite mee had, vooral wanneer er een indringend appel gedaan wordt. Hoe staan jullie hier tegenover?
Adios,
ZW
Zojuist las ik het artikel dat Arend had geschreven over de vergadering. Daar stond in dat ze elke week de maaltijd van de Heere vierden. Wat zou jij doen als je in zo'n dienst bent? Ik heb het zelf verschillende keren meegemaakt en toen heb ik het brood en de wijn aan me voorbij laten gaan. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik daar soms wel veel moeite mee had, vooral wanneer er een indringend appel gedaan wordt. Hoe staan jullie hier tegenover?
Adios,
ZW
We hadden het laatst als GKV ers over het avondmaal. En toen kwam het er op neer, dat als je oprecht berouw van je zonden hebt, je gerust aan het avondmaal mag. Maar ik vond het een lastig punt, omdat wij zonden naar de mens indelen. Maar hoe oordeelt God? Voor Hem zijn alle zonden gelijk (toch?)
Ik kom er vooralsnog niet uit. Volgende vereniging discusseren we ook verder.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Het gaat mij niet zozeer om de vraag of de maaltijd des Heeren voor mij is, maar of je ook in die andere gemeente aan kan/mag gaan. Vooral als de maaltijd daar elke week gevierd wordt. Wat doe je dan als er daar regelmatig bent...Oorspronkelijk gepost door marsm104
We hadden het laatst als GKV ers over het avondmaal. En toen kwam het er op neer, dat als je oprecht berouw van je zonden hebt, je gerust aan het avondmaal mag. Maar ik vond het een lastig punt, omdat wij zonden naar de mens indelen. Maar hoe oordeelt God? Voor Hem zijn alle zonden gelijk (toch?)
- Miscanthus
Het avondmaal is voor degenen die het buiten zichzelf in Jezus Christus zoeken. Het is tevens een belijden van Christus, en daar is ook gemeenschap der heiligen. Een papieren lidmaatschap zou daar geen rol mogen spelen. We belijden ook allemaal dat we in 1 heilige algemene christelijke kerk geloven, 1 geloof 1 doop 1 Heere.
Aan de andere kant kunnen de kerkorde en plaatselijke regels een spaak in het wiel steken.
Misschien kun je vooraf overleggen met kerkenraad of voorganger. Dan heb je naast het Goddelijke recht ook het kerkelijk recht. Ik herken de worsteling wel. Persoonlijk heb ik er grote moeite mee dat het omwille van orde en bureaucratie niet mogelijk of gewenst zou zijn. Je kunt natuurlijk allerlei rampscenario's bedenken als mensen die geen lid zijn, "zomaar"aan kunnen gaan, maar de nodiging tot de tafel des Heeren is wat anders dan de nodiging tot de tafel van kerk X.
Dit is mijn bescheiden mening.
[Aangepast op 14/12/04 door Miscanthus]
Aan de andere kant kunnen de kerkorde en plaatselijke regels een spaak in het wiel steken.
Misschien kun je vooraf overleggen met kerkenraad of voorganger. Dan heb je naast het Goddelijke recht ook het kerkelijk recht. Ik herken de worsteling wel. Persoonlijk heb ik er grote moeite mee dat het omwille van orde en bureaucratie niet mogelijk of gewenst zou zijn. Je kunt natuurlijk allerlei rampscenario's bedenken als mensen die geen lid zijn, "zomaar"aan kunnen gaan, maar de nodiging tot de tafel des Heeren is wat anders dan de nodiging tot de tafel van kerk X.
Zelf ga ik niet aan in een andere gemeente. Ik heb in mijn kerk belijdenis gedaan en een soort trouw beloofd aan mijn kerk.
Ten derde: Wilt gij, in de gemeenschap der Nederlands Hervormde Kerk en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bedienig van het Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het lezen van de Heilige Schrift en naar de u geschonken gaven medewerken aan de opbouw van de gemeente van Christus?
Ik heb eens bij de Parouchia gemeente gezeten... daar werd gesproken... voor de gasten onder ons (ik dus) wil ik u van harte uitnodigen. U mag deelnemen aan het avondmaal, als u zeker weet dat Jezus uw persoonlijke verlosser en zaligmaker is... Ik moest wel even slikken, Hij is mijn Zaligmaker maar ik ga niet aan. Het was alsof ik een soort schuldgevoel kreeg.... Maar toch wist ik dat het oke was dat ik bleef zitten (hoewel je je wel alleen voelt zitten als alle rijen leeg zijn!) en mensen zouden ook wel gedacht hebben... 'dat meisje heeft vast een probleem met God ofzo'.
Ten derde: Wilt gij, in de gemeenschap der Nederlands Hervormde Kerk en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bedienig van het Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het lezen van de Heilige Schrift en naar de u geschonken gaven medewerken aan de opbouw van de gemeente van Christus?
Ik heb eens bij de Parouchia gemeente gezeten... daar werd gesproken... voor de gasten onder ons (ik dus) wil ik u van harte uitnodigen. U mag deelnemen aan het avondmaal, als u zeker weet dat Jezus uw persoonlijke verlosser en zaligmaker is... Ik moest wel even slikken, Hij is mijn Zaligmaker maar ik ga niet aan. Het was alsof ik een soort schuldgevoel kreeg.... Maar toch wist ik dat het oke was dat ik bleef zitten (hoewel je je wel alleen voelt zitten als alle rijen leeg zijn!) en mensen zouden ook wel gedacht hebben... 'dat meisje heeft vast een probleem met God ofzo'.
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
- Miscanthus
Eigenlijk zat je daar dus al fout. Als je bekijdenis hebt gedaan mag je nooit meer naar een andere kerk/gemeente?Oorspronkelijk gepost door Daphne
Zelf ga ik niet aan in een andere gemeente. Ik heb in mijn kerk belijdenis gedaan en een soort trouw beloofd aan mijn kerk. ....
....Ik heb eens bij de Parouchia gemeente gezeten... ... Hij is mijn Zaligmaker maar ik ga niet aan.
Als je zo uitdrukkelijk genodigd wordt, zou ik niet blijven zitten. We moeten Gode meer liefhebben en gehoorzamen dan de mensen of wat voor belijdenis dan ook. En is dat dan een belofte die je van de tafel afhoudt in andere gemeenten?
Ehm neej k zat niet fout 'onderzoek alles en behoudt het goede'. Ik kan niet zo van mijn principes afstappen Miscanthus. Ik ben heel vaak in een katholieke kerk geweest... waar ook keer op keer de nodiging uit ging... maar k ben niet geweest. Het avondmaal vind ik iets wat je met je eigen gemeente viert. Dit is 1 keer in de 2/3 maanden, het versterkt mij en geeft me nieuwe kracht. Want we ontmoeten Hem daar. We zitten aan bij de Heere Jezus zelf. Hij heeft mij in een kerk gesteld waar dit dus 1 keer per 2/3 maanden wordt gevierd dus ik hou me daar aan!Oorspronkelijk gepost door MiscanthusEigenlijk zat je daar dus al fout. Als je bekijdenis hebt gedaan mag je nooit meer naar een andere kerk/gemeente?Oorspronkelijk gepost door Daphne
Zelf ga ik niet aan in een andere gemeente. Ik heb in mijn kerk belijdenis gedaan en een soort trouw beloofd aan mijn kerk. ....
....Ik heb eens bij de Parouchia gemeente gezeten... ... Hij is mijn Zaligmaker maar ik ga niet aan.
Als je zo uitdrukkelijk genodigd wordt, zou ik niet blijven zitten. We moeten Gode meer liefhebben en gehoorzamen dan de mensen of wat voor belijdenis dan ook. En is dat dan een belofte die je van de tafel afhoudt in andere gemeenten?
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
- Miscanthus
Knap. Je bent principiëler dan ik....(schaam)Oorspronkelijk gepost door DaphneEhm neej k zat niet fout 'onderzoek alles en behoudt het goede'. Ik kan niet zo van mijn principes afstappen Miscanthus. Ik ben heel vaak in een katholieke kerk geweest... waar ook keer op keer de nodiging uit ging... maar k ben niet geweest. Het avondmaal vind ik iets wat je met je eigen gemeente viert. Dit is 1 keer in de 2/3 maanden, het versterkt mij en geeft me nieuwe kracht. Want we ontmoeten Hem daar. We zitten aan bij de Heere Jezus zelf. Hij heeft mij in een kerk gesteld waar dit dus 1 keer per 2/3 maanden wordt gevierd dus ik hou me daar aan!Oorspronkelijk gepost door MiscanthusEigenlijk zat je daar dus al fout. Als je bekijdenis hebt gedaan mag je nooit meer naar een andere kerk/gemeente?Oorspronkelijk gepost door Daphne
Miscanthus het gaat er niet om of het knap is of dat het principieel is. Het gaat om jouw persoonlijke relatie met de Heere God.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusKnap. Je bent principiëler dan ik....(schaam)
- Miscanthus
Ja, dat dacht ik ook. Maar als nu omstandigheden er toe leiden dat je in een andere kerk zit, en je kunt daar niet aangaan dan doet het zeer dat je geen gemeenschap kunt hebben met de Heere God terwijl je daar wle juist naar verlangt.Oorspronkelijk gepost door DaphneMiscanthus het gaat er niet om of het knap is of dat het principieel is. Het gaat om jouw persoonlijke relatie met de Heere God.Oorspronkelijk gepost door MiscanthusKnap. Je bent principiëler dan ik....(schaam)
Op de plaatsen waar ik geweest ben en/of kom is geen sprake van bureaucratie, maar is er juist een heel vrije manier van vieren... Theologisch kan ik misschien niet met alles van die gemeente mee komen, maar als je zo gaat redeneren, beperk je het koninkrijk van God tot de lage landen. Probleem is wel: hoe weet je precies wat ze leren? En hoever ga je dan? Kijk, een eucharistie in de RK zou ik moeite mee hebben, maar wat als je in een anglicaanse kerk bent? En, in hoeverre kun je aan een oecumenische maaltijd deelnemen?Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Het avondmaal is voor degenen die het buiten zichzelf in Jezus Christus zoeken. Het is tevens een belijden van Christus, en daar is ook gemeenschap der heiligen. Een papieren lidmaatschap zou daar geen rol mogen spelen. We belijden ook allemaal dat we in 1 heilige algemene christelijke kerk geloven, 1 geloof 1 doop 1 Heere.
Adios,
ZW
Ja is zo. Het is geen doodzonde als je aan gaat!!! Het kan voor jou op het juiste tijdstip zijn, God kan je juist naar die kerk hebben geleid om je te bemoedigen, dat geloof ik zeer zeker! Maar ik kan niet zo onverwachts aan het avondmaal gaan. Waarom niet?! Omdat ik een voorbereiding nodig heb. Ik ben een zondig mens. Ik kan niet zomaar aan tafel gaan. Het liefst bereid ik me 3 weken lang voor door elke avond uit een boekjeOorspronkelijk gepost door MiscanthusJa, dat dacht ik ook. Maar als nu omstandigheden er toe leiden dat je in een andere kerk zit, en je kunt daar niet aangaan dan doet het zeer dat je geen gemeenschap kunt hebben met de Heere God terwijl je daar wle juist naar verlangt.
Van kracht tot kracht te lezen

Dat is een van de redenen dat ik niet aan het avondmaal ga in een andere gemeente. Overigens vind ik als je voor een andere gemeente hebt gekozen omdat je er (zoals bij PKN en Hersteld Verband) niet meer achter kan staan, dat er geen belemmeringen zijn om aan te gaan (ook niet als je in de andere kerk belijdenis hebt gedaan)
Wat ik in mn vorige posting al schreef... het gaat er niet om wat de regeltjes zeggen maar het gaat er om hoe jouw relatie met God is. Ik verzeker je, geen enkele relatie met God is het zelfde, we zijn allemaal unieke schepsels van Hem dus allemaal anders!Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
En dan vraag ik mij af: waarom kan/mag dat niet? Misschien krijg ik geen antwoord, maar de vraag stellen zegt ook genoeg.