Goede werken
Goede werken
Over goede werken en de mening hierver hoef ik denk ik niets te zeggen maar lezend in Jakob vraag ik me toch wel heel veel af
Okay tis een katholiek onderwerp maar het staat toch in de bijbel
Hoe lezen julie Jakob
Okay tis een katholiek onderwerp maar het staat toch in de bijbel
Hoe lezen julie Jakob
Inderdaad moeten we de Jakobusbrief heel serieus nemen.Oorspronkelijk gepost door Adorote
Tja als je de Heilige Schrift letterlijk wil nemen ,zal je ook de Brief van de Apostel Jacobus serieus moeten nemen en hoe.
Een waar gelovige Christen zou en ook niet anders willen en doen deze brief in de volle praktijk brengen .
De Jakobusbrief is overigens een brief waar je alleen wat mee kunt als je wedergeboren bent.
In Rome storten ze met de doop zaligmakende genade in de mens, dus lopen ze daar een stapje te hard met de goede werken die alleen vrucht zijn van wedergeboorte.
En inderdaad zou een waar gelovige niet anders willen dan zijn leven lang de wet uit liefde willen volbrengen. Ps 119
Wie meent dat goede werken onnodig zijn, en die denkt zich te kunnen verschuilen achter uitdrukkingen als 'onbekwaam tot enig goed, en geneigd tot alle kwaad' zal voor eeuwig verloren gaan. Het ware geloofsleven kán niet zonder de werken.
Heel opvallend dat de bijbel goede werken noemt als énig kenmerk van het ware geloof. Aan de vrucht kent men de boom. Het doen van de wil van de hemelse Vader. Tegenwoordig wil men dat graag vergeestelijken, door te wijzen op allerlei 'bevindelijk kenmerken'. Maar ik kan je verzekeren: je kan al die bevindelijke kenmerken hebben, maar wanneer dat niet in ons uiterlijke leven (mn. in ons handelen jegens onze naaste, in het bijzonder de gemeente des Heeren) openbaar komt, dan zijn al onze bevindingen ijdelheid, en al onze Godsontmoetingen geestesbedrog. Het is onmogelijk om te stellen dat de wil wel vernieuwd is, als dat niet blijkt uit het handelen van de wil.
We moeten echter ook niet doorslaan. Het is niet zo dat áls wij goede werken doen, dat wij dan DUS bekeerd zijn. Nee, de goede werken moeten voortkomen uit het geloof. Onze beste goede werken zijn niets dan een verdoemlijke zonde als zij niet voortkomen uit de liefde tot God. Als je een middel zoekt om jezelf te toetsen of je het ware geloof kent, neem dan deze: Heb God lief boven alles, en je naaste als jezelf.
Nee, goede werken zijn onmisbaar. Veel goede werken gaan ook 'vanzelf'. Een gelovige, die op zn plaats is, straalt bewogenheid als het gaat om het heil van zijn naaste (toch?). Maar er zijn ook dingen die niet zo 'vanzelf' gaan. Ik denk dat we als gelovigen altijd wakend moeten zijn om te zien of er iets is waar wij mee kunnen helpen. En als we dan eerlijk zijn, zijn we dan juist niet vaak heel erg lui? Zouden we niet veel meer kunnen doen voor de Heere en voor onze naaste? Oh, beseften we maar meer dat dit leven slechts een soort stage is voor de eeuwigheid. Oh, beseften we maar meer dat zovelen om ons heen gaan verloren. Oh, als je daarover nadenkt moeten we ons dan niet verootmoedigen en uitroepen dat wij maar onnutte dienstknechten zijn?
Heel opvallend dat de bijbel goede werken noemt als énig kenmerk van het ware geloof. Aan de vrucht kent men de boom. Het doen van de wil van de hemelse Vader. Tegenwoordig wil men dat graag vergeestelijken, door te wijzen op allerlei 'bevindelijk kenmerken'. Maar ik kan je verzekeren: je kan al die bevindelijke kenmerken hebben, maar wanneer dat niet in ons uiterlijke leven (mn. in ons handelen jegens onze naaste, in het bijzonder de gemeente des Heeren) openbaar komt, dan zijn al onze bevindingen ijdelheid, en al onze Godsontmoetingen geestesbedrog. Het is onmogelijk om te stellen dat de wil wel vernieuwd is, als dat niet blijkt uit het handelen van de wil.
We moeten echter ook niet doorslaan. Het is niet zo dat áls wij goede werken doen, dat wij dan DUS bekeerd zijn. Nee, de goede werken moeten voortkomen uit het geloof. Onze beste goede werken zijn niets dan een verdoemlijke zonde als zij niet voortkomen uit de liefde tot God. Als je een middel zoekt om jezelf te toetsen of je het ware geloof kent, neem dan deze: Heb God lief boven alles, en je naaste als jezelf.
Nee, goede werken zijn onmisbaar. Veel goede werken gaan ook 'vanzelf'. Een gelovige, die op zn plaats is, straalt bewogenheid als het gaat om het heil van zijn naaste (toch?). Maar er zijn ook dingen die niet zo 'vanzelf' gaan. Ik denk dat we als gelovigen altijd wakend moeten zijn om te zien of er iets is waar wij mee kunnen helpen. En als we dan eerlijk zijn, zijn we dan juist niet vaak heel erg lui? Zouden we niet veel meer kunnen doen voor de Heere en voor onze naaste? Oh, beseften we maar meer dat dit leven slechts een soort stage is voor de eeuwigheid. Oh, beseften we maar meer dat zovelen om ons heen gaan verloren. Oh, als je daarover nadenkt moeten we ons dan niet verootmoedigen en uitroepen dat wij maar onnutte dienstknechten zijn?
Het is wel typerend dat enorme verschil in de brieven van Paulus versus Jakobus. De nadruk bij Jakobus ligt duidelijk op de werken: "Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof" (Jakobus 2:24). En in het volgende vers wordt dat nog eens versterkt waar verteld wordt dat Rachab uit werken is gerechtvaardigd.
Nee! De RKK hecht toch een heel andere betekenis aan de goede werken. Bij hen zijn goede werken noodzakelijk tot zaligheid. Binnen de gereformeerde leer zijn goede werken juist een gevólg van het geloofOorspronkelijk gepost door Lambertus
Kunnen we dus mischien toch een beetje concluderen dat wat ze zeggen in de RKK niet helemaal kul is ?
Tjonge tjonge Memento wat een onwetend heid.wat je zegt is gewoon niet waar.Oorspronkelijk gepost door mementoNee! De RKK hecht toch een heel andere betekenis aan de goede werken. Bij hen zijn goede werken noodzakelijk tot zaligheid. Binnen de gereformeerde leer zijn goede werken juist een gevólg van het geloofOorspronkelijk gepost door Lambertus
Kunnen we dus mischien toch een beetje concluderen dat wat ze zeggen in de RKK niet helemaal kul is ?
Ook binnen de Romana is er maar een weg tot zaligheid Jezus Christus.
Ben ik niet helemaal met je eens want in beidde kerken leest men hetzelfde boek en volgens mij is het binnen de RKK zo dat het inderdaad een gevolg is van en niet alleen door!
Men hecht daar aan schrift traditie en mondelinge overbrenging van bijbelse feiten Ik moet ff opzoeken wat ook al weer maar als je intresse hebt dan mail ik ff een maat van me die daar meer van weet dan ik
Men hecht daar aan schrift traditie en mondelinge overbrenging van bijbelse feiten Ik moet ff opzoeken wat ook al weer maar als je intresse hebt dan mail ik ff een maat van me die daar meer van weet dan ik
Oorspronkelijk gepost door AdoroteTjonge tjonge Memento wat een onwetend heid.wat je zegt is gewoon niet waar.Oorspronkelijk gepost door mementoNee! De RKK hecht toch een heel andere betekenis aan de goede werken. Bij hen zijn goede werken noodzakelijk tot zaligheid. Binnen de gereformeerde leer zijn goede werken juist een gevólg van het geloofOorspronkelijk gepost door Lambertus
Ook binnen de Romana is er maar een weg tot zaligheid Jezus Christus.
In Rome storten ze met de doop zaligmakende genade in de mens, dus lopen ze daar een stapje te hard met de goede werken die alleen vrucht zijn van wedergeboorte.