Profetieën

Plaats reactie
ZWP

Profetieën

Bericht door ZWP »

Beste mensen,

een vraag waar ik de laatste tijd mee zit is de volgende: Hoe moeten we de OT profetieën lezen, vooral in relatie tot de wederkomst van de Heere Jezus Christus?

Laat ik de vraag toelichten: Vele profetieën van de Heere Jezus zijn letterlijk vervuld.
Echter in het OT lezen we ook nog veel profetieën die (nog) niet vervuld zijn, maar die vergeestelijken we vaak. Klopt dit wel?

Om dit onderwerp wat concreter te maken: Wat te denken van Zacharia 9:9-10 waar staat:

"9 Verheug u zeer, gij dochter Sions! juich, gij dochter Jeruzalems! Ziet, uw Koning zal u komen, rechtvaardig, en Hij is een Heiland; arm, en rijdende op een ezel, en op een veulen, een jong der ezelinnen.
10 En Ik zal de wagens uit Efraim uitroeien, en de paarden uit Jeruzalem; ook zal de strijdboog uitgeroeid worden, en Hij zal den heidenen vrede spreken; en Zijn heerschappij zal zijn van zee tot aan zee, en van de rivier tot aan de einden der aarde."

Vers 9 is letterlijk vervuld, maar wat moeten we dan met vers 10. Zo zijn er nog veel voorbeelden te noemen, maar het gaat om het principe. Hoe gaan we hiermee om, zodat het exegetisch verantwoord is!?
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Ik denk dat deze profetien nog vervuld gaan worden. Straks als het 1000 jarig vrederijk aanbreekt, en Jezus zal regeren op de aarde.
Als je hier niet in gelooft , ja, dan ga je die teksten vergeestelijken, denk ik.

De profetien uit het oude testament zijn net een schilderij met bergen erop.
Het lijkt alsof de bergtoppen dichbij elkaar liggen, maar kijk je beter dan zie je dat ze achter elkaar liggen en er dalen tussen zitten, zo zijn de profetien ook, bepaalde dingen zijn al vervuld, andere gaan nog komen.
Deze uitleg hoorde ik eens van iemand en sprak me wel aan.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Gabriëlle
De profetien uit het oude testament zijn net een schilderij met bergen erop.
Het lijkt alsof de bergtoppen dichbij elkaar liggen, maar kijk je beter dan zie je dat ze achter elkaar liggen en er dalen tussen zitten, zo zijn de profetien ook, bepaalde dingen zijn al vervuld, andere gaan nog komen.
Deze uitleg hoorde ik eens van iemand en sprak me wel aan.
Hé,

opmerkelijk dat ik deze bergelijking afgelopen zondag ook hoorde! Mooi!
Plaats reactie