Die gezond zijn...

Plaats reactie
Unionist

Die gezond zijn...

Bericht door Unionist »

In onder meer Mattheüs 9 zegt de Heere Jezus: Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.

Dit is een erg bekende tekst, wordt vaak aangehaald, ook hier op het forum, om uit te leggen dat een mens eerst zijn zonden terdege moet kennen voor hij naar Jezus mag gaan. Immers, als je je niet ziek voelt, wat ga je dan bij een dokter doen?

Nu hoorde ik onlangs een preek van Prof. Velema, en die zei het volgende: (even in mijn eigen woorden)

Dit is een onjuiste exegese. Kijk maar eens naar de context. Niemand is hier tot Jezus gegaan. Jezus haalt Levi Zelf uit het tolhuis en gaat vervolgens met hem en met andere zondaren thuis eten. Had Levi daarom gevraagd? Welnee, hij zat helemaal niet op Jezus te wachten. Maar Jezus wist dat Levi geestelijk doodziek was en dacht: die man heeft Mij nodig! En Hij riep Levi bij Zich en die kwam! Wat een geweldige Arts, die Zelf naar zijn patienten toegaat om te vertellen dat ze ziek zijn en dat Hij ze genezen wil!

Dit wilde ik even met jullie delen.

[Aangepast op 24/11/04 door Unionist]
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Dank u.

Een toevoeging:

En die vermoeit en belast zijn.
Wordt vaak gezegt dat je dat eerst moet worden.
In Hebr. (4) staat dat iedereen er om denken moet dat niemand achterblijft en dat iedereen gehoorzaam is aan Jezus oproep om tot die rust in te gaan.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Dank je Bart.
Jezus zei dit als reactie op de minachting van de farizeen, die zichzelf beter vonden dan een tollenaar. Jezus vroeg van Levi niet een bepaalde doorleving.

zie voor de roeping van Levi ook; http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=4470
england

Bericht door england »

Gerrit, ik denk wel dat we de vrijheid hebben om een tekst op bepaalde manieren toetepassen... Maar om dat dan ook als wet van Meden en Perzen te zien...?

Ik denk wat Bart aanhaalt best duidelijk is, en ook de rest van de Bijbel laat dat toch wel zien? Over het gaan in de heggen en steggen en ze te dwingen om in te gaan..? Welke predikant doet dat? In feite is dat een 'vrije wil's' denken, toch? Om te denken dat als ik het Evangelie juist representateer, ik daarmee van de verantwoordelijkheid af ben, en dat men dan wel de juiste keuze zal maken...

Mooi is het ook om inderdaad te zien dat Jezus's roeping niet vrijblijvend was.. Hij wist wat van Zijn maaksel was te wachten...en dus dwong Hij hun, en opende hun ogen..
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
In onder meer Mattheüs 9 zegt de Heere Jezus: Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.

Dit is een erg bekende tekst, wordt vaak aangehaald, ook hier op het forum, om uit te leggen dat een mens eerst zijn zonden terdege moet kennen voor hij naar Jezus mag gaan. Immers, als je je niet ziek voelt, wat ga je dan bij een dokter doen?

Nu hoorde ik onlangs een preek van Prof. Velema, en die zei het volgende: (even in mijn eigen woorden)

Dit is een onjuiste exegese. Kijk maar eens naar de context. Niemand is hier tot Jezus gegaan. Jezus haalt Levi Zelf uit het tolhuis en gaat vervolgens met hem en met andere zondaren thuis eten. Had Levi daarom gevraagd? Welnee, hij zat helemaal niet op Jezus te wachten. Maar Jezus wist dat Levi geestelijk doodziek was en dacht: die man heeft Mij nodig! En Hij riep Levi bij Zich en die kwam! Wat een geweldige Arts, die Zelf naar zijn patienten toegaat om te vertellen dat ze ziek zijn en dat Hij ze genezen wil!

Mooi Bart!!

Ik wil ook wat delen.

In de gelijkenis van de verloren zoon staat de Vader al op de uitkijk naar zijn zoon.
Vóór dat de zoon de Vader dus ziet, ziet de Vader hem al aankomen.

M.a.w.: de zoon wordt verwacht!!!!!!!!

Wat een GOED NIEUWS!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wat zeg ik: HET ALLERBESTE NIEUWS VAN EN VÓÓR DE WERELD!!!!!!!!!!!!!!
appie

Bericht door appie »

Oorspronkelijk gepost door Unionist

Conform die uitleg is het dus zo dat iemand die, zoals de farizeeërs, een keurig net leven leidt volgens de wet, minder kans heeft om zalig te worden dan iemand die het met die burgerlijke wet helemaal niet zo nauw neemt en dit oppervlakkig, zonder de bearbeiding door de H.G., in zijn geweten weet?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Appie:
Math. 9:13 Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Welnu, we hebben het over de Medicijnmeester en de zieken. En ook over de beloofde rust voor de vermoeiden en belasten.

Nu zal niemand op dit forum ontkennen dat iedereen ziek, vermoeid en belast is.

Nu zal ook niemand ontkennen dat niet iedereen dat weet.

Nu zal iedereen ook toestemmen dat als een mens daar niet achtergebracht wordt, hij ook nooit vergeving der zonden leert nodig krijgen.

Toch zou ik nogmaals Ds. L. Vroegindeweij willen aanhalen die in het boek "delen of helen" (dr. ir. V/d Graaf) werd aangehaald:

"Daar zijn nogal eens mensen die maar nooit in het Evangelie kunnen vinden, dat de Heere Jezus alleen voor zondaren gekomen is, die hun zonden kennen. Billy Graham had dat wel gevonden. Voordat men tot Jezus komt, moet men zijn zonde belijden. Hij hield het ze met nadruk voor, dat ieder, die daar nu stond, daarmee uitsprak: ik heb berouw. Laat ik maar precies zeggen wat ik bedoel. Ds. Buskes heeft onlangs in "In de Waagschaal" tegen collega Gerssen betoogd, dat Jezus niet voor boetvaardige zondaren gekomen was, wel voor zondaren.
Dus volgens collega Buskes ook voor de Farizeers en allen die zich rechtvaardig achten. Immers alle mensen zijn zondaren, ook die hij het laatst noemde. Maar de Heere Jezus zegt heel beslist dat hij niet voor 'rechtvaardigen' gekomen is. Dat kan toch alleen betekenen, dat hij niet gekomen is voor zondaren, die hun zonde niet kennen en niet erkennen. Dat is zo klaar als de dag. Men moet wel helemaal vreemdeling in het Evangelie Gods zijn, om niet te zien, dat Christus Jezus alleen gekomen is voor hen, die in de tollenaarsgestalte tot Hem komen. Hij roept de vermoeiden en belasten. Hij spreekt de armen en treurenden en hongerigen zalig. Hij maakt onderscheid tussen rechtvaardigen en zondaren. Hoewel er niet e e n op aarde rechtvaardig is. Hij zoekt alleen verlorenen.

En dat laatste argument acht ik steekhoudender dan alle andere.

[Aangepast op 29/11/04 door Refojongere]
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Men moet wel helemaal vreemdeling in het Evangelie Gods zijn, om niet te zien, dat Christus Jezus alleen gekomen is voor hen, die in de tollenaarsgestalte tot Hem komen.

Dus Jezus is alleen gekomen voor hen met een oprechte droefheid?
Sola ellendekennis dus.

Joh 3:14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.

Marc 16 : 15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen.
16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

Daar zit dus de crux. Sommigen geloven Jezus en sommigen geloven niet het evangelie.
Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.

De Farizeeërs verwierpen het evangelie. Ze hadden Jezus niet nodig om zalig te worden.
De tollenaars en de hoeren begrepen het: We hebben Jezus nodig! En daarom geloofden ze het evangelie van verlossing van zonde door geloof in Jezus Christus.

De aanneming lag niet in de gestalte maar in het door God souverein geschonken geloof. De gestalte ontstond daaruit.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

1. Gods genade wordt een ieder zonder uitzondering aangeboden.
2. Jezus Christus kan geen genade kwijt aan een Farizeer. Dat zien we duidelijk in de Schrift terug.

Maar Saulus was toch ook een farizeer? Jazeker, maar daar ging ook wel een ontdekkende schuldvraag aan het geloof vooraf: "Saul, Saul, wat vervolgt gij Mij?" En zo kon God Zijn genade gaan verheerlijken.

Verder ga je helaas niet in op het argument dat ds. Vroegindeweij aandraagt.

Overigens stond vroeger de gehele Gereformeerde Bondsrichting en Christelijk-Gereformeerde richting en alles rechts daarvan achter zijn standpunt.
appie

Bericht door appie »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Appie:
Math. 9:13 Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering?
Dit is m.i. geen antwoord op mijn vraag.

Waren de farizeeërs ook niet doodziek? Is dus de exegese dus wel juist?
De arts vertelt toch zelf dat ze doodziek zijn?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door appie
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Appie:
Dit is m.i. geen antwoord op mijn vraag.

Waren de farizeeërs ook niet doodziek? Is dus de exegese dus wel juist?
De arts vertelt toch zelf dat ze doodziek zijn?
Ze geloofden Hem niet. Daarom kon Hij Zijn genade niet kwijt, want God had het geloof gestelt als voorwaarde tot verlossing.

En Jezus liet in het geval van Paulus Zijn souvereine onwederstandelijke genade zien. Net als bijv. bij Mattheüs.

[Aangepast op 29/11/04 door Kaw]
Plaats reactie