Geplaatst: 08 nov 2004, 10:30
Beste Gravo wat voor jouw gezwam is kan voor een ander zeer interessant zijn. Men kan toch bijbelgetrouw nazoeken wat er wel of niet tijdens de schepping was.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat dat ergens rond de evenaar heeft gelegen, dat adhv archeologisch onderzoek en de 4 rivieren zoals die in Genesis genoemd worden. Ik heb alleen geen flauw idee welk boek/tijdschrift dat was...Oorspronkelijk gepost door refo
Was niet de Hof van Eden een aparte plaats op de wereld? ZOnder doornen etc.
Het ging erover of er wel jaargetijden waren voor de zondvloed. Daar hoef je wat mij betreft niet zo lang over na te denken, lijkt me.Oorspronkelijk gepost door Andre
Beste Gravo wat voor jouw gezwam is kan voor een ander zeer interessant zijn. Men kan toch bijbelgetrouw nazoeken wat er wel of niet tijdens de schepping was.
Ja hoor, nu weten we pas hoe het echt zit. Alle eeuwen voor ons hebben we in onwetendheid verkeerd, en nu in deze donkere tijd breekt dan het licht (of de duisternis....) aan...Mara schreef:Wat een gevaarlijk artikel in Trouw:
Het paradijs is in deze interpretatie niet zozeer een ideale wereld, maar meer een saaie, bijna kinderlijke wereld zonder spanning en uitdaging.
Waarom kennen we deze geschiedenis vooral als een verhaal over straf die volgt op een overtreding? "In de kerken wordt het vaak gelezen als een verhaal over de zonde en de verdrijving van Adam en Eva uit het paradijs na het eten van de verboden vrucht. Dat is een interpretatie die onder andere afkomstig is van Augustinus", zegt Janneke Stegeman, die Oud-Testamenticus is.
Aurelius Augustinus is een theoloog uit de vierde eeuw die een immense invloed heeft gehad op de leer in de christelijke kerken en de manier waarop de Bijbel wordt gelezen, vandaar dat hij ook wel 'kerkvader' wordt genoemd. Hij stelde dat sinds Adam en Eva iedereen deelt in de schuld van dit eerste mensenpaar. Nissen: "De sombere lijn in het christendom, het negatieve denken over seksualiteit, het lichamelijke en het aardse, gaat grotendeels op hem terug. Augustinus heeft het christendom belast met de erfzonde. Dat concept kom je vóór hem eigenlijk helemaal niet tegen."
GEHELE ARTIKEL
Dit past in de lijn van de theologische dwalingen dat de zondvloed niet bestaan heeft, de aarde niet in 6 dagen geschapen is en we alles maar niet zo letterlijk moeten lezen in de Bijbel.
Het wordt nog gebracht onder het mom van wetenschap ook. Terwijl bijvoorbeeld een beetje googelen al duidelijk maakt dat Augustinus niet de uitvinder was van de erfzonde.-DIA- schreef:Ja hoor, nu weten we pas hoe het echt zit. Alle eeuwen voor ons hebben we in onwetendheid verkeerd, en nu in deze donkere tijd breekt dan het licht (of de duisternis....) aan...Mara schreef:Wat een gevaarlijk artikel in Trouw:
Het paradijs is in deze interpretatie niet zozeer een ideale wereld, maar meer een saaie, bijna kinderlijke wereld zonder spanning en uitdaging.
Waarom kennen we deze geschiedenis vooral als een verhaal over straf die volgt op een overtreding? "In de kerken wordt het vaak gelezen als een verhaal over de zonde en de verdrijving van Adam en Eva uit het paradijs na het eten van de verboden vrucht. Dat is een interpretatie die onder andere afkomstig is van Augustinus", zegt Janneke Stegeman, die Oud-Testamenticus is.
Aurelius Augustinus is een theoloog uit de vierde eeuw die een immense invloed heeft gehad op de leer in de christelijke kerken en de manier waarop de Bijbel wordt gelezen, vandaar dat hij ook wel 'kerkvader' wordt genoemd. Hij stelde dat sinds Adam en Eva iedereen deelt in de schuld van dit eerste mensenpaar. Nissen: "De sombere lijn in het christendom, het negatieve denken over seksualiteit, het lichamelijke en het aardse, gaat grotendeels op hem terug. Augustinus heeft het christendom belast met de erfzonde. Dat concept kom je vóór hem eigenlijk helemaal niet tegen."
GEHELE ARTIKEL
Dit past in de lijn van de theologische dwalingen dat de zondvloed niet bestaan heeft, de aarde niet in 6 dagen geschapen is en we alles maar niet zo letterlijk moeten lezen in de Bijbel.
We zouden beter serieus kunnen zeggen: We hebben het Licht verworpen en nu omarmen we de duisternis.