Herken ik mijn moeder in de hemel?

Breekijzertje

Herken ik mijn moeder in de hemel?

Bericht door Breekijzertje »

Mijn moeder is jaren geleden op jonge leeftijd overleden.
Uiteraard heb ik heel veel van haar gehouden.

Als ik na mij overlijden in de hemel kom, herken ik haar dan en kunnen we met elkaar spreken?

Een 'breekje' van Breekijzertje
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Heel veel mensen zeggen van niet, maar ik zeg van wel. Ik ga dit helemaal niet bijbels onderbouwen en dat is misschien niet goed. Ik ken ook geen bijbelse onderbouwing voor dit onderwerp.

De redenatie is dat je je moeder niet zal herkennen omdat je dan herinnerd zou worden aan de ellende van de aardkloot. Dat is niet mogelijk in de hemel, want dan ben je niet volkomen gelukkig.

Mijn mening (en het is inderdaad een mening) is dat je juist gelukkig kunt zijn met de gedachten aan de aardkloot en zijn ellende. Je weet waarvan je kwam. Heeft het licht niet pas waarde wanneer er duisternis is? Om dan alle gebrekken weg te zien en je moeder in volle schoonheid en heerlijkheid te zien... Is dat niet hemels?
Adorote

Bericht door Adorote »

Waar gaat het nou om,dat je ze daar allemaal weer terug ziet.
Gaat er toch om dat we bij Hem willen zijn,dat is al meer dan genoeg.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Waar gaat het nou om,dat je ze daar allemaal weer terug ziet.
Gaat er toch om dat we bij Hem willen zijn,dat is al meer dan genoeg.
In princiepe heb je gelijk maar:
Breekijzertje wil zijn moeder graag terug zien in de hemel. Daarom stelde hij deze vraag. Dat mag toch?
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Zoals het in de hemel zal zijn, kunnen wij op deze aarde gewoon niet voorstellen. Het is zó anders, en zó mooier.

Soms bedenk ik me wel eens, als er nu geen zondeval was, hoeveel problemen hadden we dan nu niet. Dan is het nooit te warm of te koud, zullen ziekenhuizen dan nodig zijn? hoe zouden we dan leven. Maar het is gewoon onvoorstelbaar.

En hoe zal het dan in de hemel zijn. Ik denk gewoon; onvoorstelbaar mooi, en ik denk ook wel dat je 'aardse' mensen weer terug kan kennen.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
visje

Bericht door visje »

En hoe zal het dan in de hemel zijn. Ik denk gewoon; onvoorstelbaar mooi, en ik denk ook wel dat je 'aardse' mensen weer terug kan kennen.

dat denk ik ook wel, denk maar aan de geschiedenis van Lazarus..

geweldig toch, om eens met Paulus of een andere bijbelheilige te praten...
Unionist

Bericht door Unionist »

Wij denken vaak dat je niet kunt weten hoe het in de hemel is. Het wordt ook vaak in de preek gezegd, zelfs in de belijdenis genoemd: "Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben." (1 Kor. 2:9) In de kerk zeggen ze dan vaak: we zullen er maar niet over speculeren.

Maar wat staat er verder? "Doch God heeft het ons geopenbaard door Zijn Geest; want de Geest onderzoekt alle dingen, ook de diepten Gods."
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik denk wel dat we elkaar zullen kennen maar niet op de manier zoals hier op aarde, want dan zou er ook weer een gemis zijn van hen die er niet zullen zijn, en dat zou er op neer komen dat de hemel dan niet volmaakt zouzijn.
Het verhaal van de rijke man en de arme lazerus was natuurlijk wel een verhaal maar ik denk niet dat we er aan moeten ophangen dat we zullen kunnen spreken met hen die in de hel gekomen zijn.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Je zult iedereen kennen. Ook diegenen die je hier op aarde nooit gezien hebt.
Denk niet dat er in de hemel een "aardse" herkenning zal zijn. Sterker nog, ik denk dat je niet eens meer terug zal denken aan deze aarde. Want dan word je weer geconfronteerd met deze jammerdal. Daar boven zal geen zonde gekend of gedaan worden.
Je bent ook niet in de hemel om je familie weer te zien, maar om Hem eeuwig en altijd alle lof en aanbidding te geven.

Ik moet denken aan jongentje wat op sterven lag. Dat jongentje kende Hem als Zijn Borg en Middelaar. Zijn moeder zei tegen hem: Straks zul je opa weer zien en die en die. Het jongentje antwoorde daarop: Ik hoop dat ze niet voor me gaan staan, want dan zie ik Hem niet.

Kijk, dan ben je echt los van deze aarde. Dat jongentje had stervensgenade ontvangen. Totaal los van deze wereld. En straks in de hemel, zal het er nooit geen aardse gedachte en herkenning meer zijn.

Trouwens, je zult er zelf niet over bekommeren als je je ouders er niet zult zien. Het zal je zelfs niets uitmaken als je zult zien bij de wederkomst van Christus als je onbekeerde gestorven moeder, vader of je eigen kind, geworpen zal worden in de poel die brand van vuur en sulfer. Je bent het er zelfs van harte mee eens zijn.

Dat is niet voor te stellen wat dat zal zijn.

Mensen, wat maakt het nou eigenlijk uit als je daar Paulus zult zien? Als de Heere Jezus Christus, en de Vader er maar zijn. En daar zal het straks omgaan en nergens anders om.
visje

Bericht door visje »

Tuurlijk Matthijs,
dáár gaat het in de eerste plaats om, bij Christus te zijn, dat weet ik ook wel.
Blij vooruitzicht wat mij streelt......

maar de vraag was of er herkenning zou zijn.

trouwens we blijven toch niet altijd in de hemel ??
we zullen straks toch op de nieuwe aarde wonen ??
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door visje
Tuurlijk Matthijs,
dáár gaat het in de eerste plaats om, bij Christus te zijn, dat weet ik ook wel.
Blij vooruitzicht wat mij streelt......

maar de vraag was of er herkenning zou zijn.

trouwens we blijven toch niet altijd in de hemel ??
we zullen straks toch op de nieuwe aarde wonen ??
hoho ik heb daar niet ALLEEn over! Goed lezen visje! Ik heb het ook over herkenning.
visje

Bericht door visje »

I see
Robert

Bericht door Robert »

Op de nieuwe aarde (!!!) zal en moet er een herkenning zijn van de oude aarde!
Daarom zullen Wij God voor eeuwig prijzen! Omdat Hij ons gered heeft! Omdat Hij van ons hield terwijl wij Hem de rug toe keerde.

Hij zal onze Koning en Overwinnaar zijn.
Onze God en Redder.

Onze geheugens worden niet gewist.
Wij kunnen alleen maar verdriet en geluk koppelen aan herkenning en missen. Wat dat betreft zal het compleet anders zijn straks.
Hoe weet ik ook niet.

Wat ik wel weet, de nieuwe aarde is de herschepping van de oude aarde. Met (twee (meerdere?)) bomen van leven. En geen boom van kennis van goed en kwaad.
En op de eerste (perfecte) schepping was ook liefde tussen man en vrouw. Ook op de perfecte aarde zag God dat een man een vrouw nodig had.

Menselijke banden zijn van voor de zondeval. En waarom zullen ze dan na de herschepping niet meer bestaan?

Ik geloof dat wij elkaar zullen herkennen op de nieuwe aarde (niet 'de hemel'!)
Hoe dat kan en zit met de 'mensen die we dan zullen missen' dat weet ik niet.
Carpe Diem tamen Memento Mori
myster

Bericht door myster »

Ik hoorde laatst een aardig verhaal hierover:

Op het sterfbed van een verstandelijk gehandicapte jongen die al jong naar Huis mocht, vertelde zijn moeder hem dat hij voor eeuwig naar de hemel zou gaan. Daar zou hij David zien en Paulus en zn opa die hem voorgegaan was. De jongen keek zijn moeder aan en stelde maar één vraag: "Ze zullen toch niet mijn zich op mijn Heiland belemmeren?"

Ik denk persoonlijk dat het niet uitmaakt of je iemand van deze wereld weer herkent. Het gaat veel meer om Hem die Zijn bloed gegeven heeft voor onze zonden. Hem te loven en te prijzen is toch ons hoogste streven?

(Maar wat zou ik graag nog eens even alle bekenden weer willen zien.)
groter dan de Helper is de nood toch niet....
Andre

Bericht door Andre »

De vraag van Breekijzertje heeft mij deze week al heel wat tot nadenken gezet.
Enerzijds denk ik van wel, anderzijds denk ik van niet.

waarom wel: Denk ik aan Lazarus en de rijke man, dan denk ik wel, maar dat is toch een gelijkenis.

waarom niet: In de hemel zal aller aandacht gericht zijn op Christus, en dat is zo een volheid, heerlijkheid daat we daardoor geen kennis aan elkaar hebben.

Ach, als je soms hoort en leest dat hier op aarde mensen losgemaakt zijn van familie of andere betrekkingen, dan gaat het alleen maar om het Eeuwig welbehagen.
Plaats reactie