Beste Toeschouwer je schreef :
" Dat zal best waar wezen. Laten we het toch eenvoudig bij de Bijbel houden. Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn zal behouden worden. In de Bijbel is het heel duidelijk: de oude mens wordt ondergedompeld in water een nieuwe mens staat op uit het water. Een prachtige symboliek"
Met alle respect voor je overtuiging, maar hier wil ik toch graag op reageren. Ik zelf ben opgegroeid in een baptisten kerk, en kreeg dit soort argumenten (van Rom. 6:3-6) ook mee, dat de doop inderdaad alleen getoond wordt door onderdopeling, wat als ware onze eenheid toont met de dood en opstanding met de Here Jezus Christus.
Maar ik ben hier in veranderd. Ik ben niet meer baptist in de zin van hun theologish standpunt van de doop. Laat ik eerst zeggen dat ik het eens ben met het feit dat Rom. 6:3-6, gaat over de eenheid die we hebben door de dood en opstanding met de Here Jezus Christus, "maar" Rom. 6:3-6 zegt helemaal niets over "de vorm(mode) van de doop", dat dit dan door onderdopeling moet geschiedde. Hoe komen baptisten (wat ik zelf ook altijd voorheen geloofte) er toch bij dat Paulus hier spreekt over de vorm (onderdopeling) van dopen ? Het gaat hier om de "eenheid" die we met Christus hebben, door de wedergeboorte, dat tot stand komt door het werk van de Heilige Geest, en het gaat in dit gedeelte helemaal niet om de vorm (mode/manier) van dopen ?
Heb je er wel eens rekening mee gehouden, dat Jezus helemaal niet begraven werdt op een manier dmv onderdopeling (die de baptisten praktiseren) ? Hij werd in een graf (tomb, engels) horizontaal gelegd. Dus de vorm van onderdopeling die gerelateerd is aan het begraven zijn , zoals Christus begraven werdt klopt niet. Zelfs de anabaptisten praktiseerde deze vorm van onderdopling niet, hun besprekelden.
En het is ook zo, dat de baptisten de vorm van dopen (onderdopeling), alleen willen verwijzen naar Rom. 6:3-6. Maar heb jij wel eens in concordantie gekeken, wat er allemaal geschreven is mbt tot de doop en dopen, zowel OT als NT ? Want wat heeft 1 Kor. 10:2 te maken met onderdopeling ?
Water is een teken van reiniging, en als men de beloften leest in het OT dat spreekt over de nieuwe verbond, zoals Num. 8:7, 19:13-21, Jesaja 52:15 , Ezekiel 36:25, dan wordt hier duidelijk gesproken over besprekeling.
Je gaf aan in reactie van : "Laten we het toch eenvoudig bij de Bijbel houden". Dat wil ik ook zeker doen, daarom ben ik ook tot de overtuiging gekomen van de paedo-(kinder) doop, terwijl ik voorheen een voorstander was van credo (volwassen) doop.
Mocht iemand geintereseerd zijn , en een beetje engels kunnen lezen verwijs ik door naar de volgende boeken :
* The meaning en mode of baptism - Jay E. Adams.
Dit boekje (56 pag.) laat duidelijk zien, vanuit het Grieks, dat het woord doop/dopen, BAPTIZO niet alleen onderdopeling betekent, maar verschillenden betekenissen heeft, zoals bijv. wassen en besprekeling
* Children of the promise - Robert R. Booth (Ex- baptist)
(Dit is het beste boek wat ik ooit over de kinderdoop heb gelezen.) Zeer helder en systematish onderderbouwd. R. Booth was zelf 10 jaar baptisten predikant, todat hij tot een diepe verandering door maakte, en uiteindelijk vanuit het Schrift tot de overtuiging kwam dat de kinderdoop schriftuurlijk was. Dit boek beveel ik iedereen aan. Is verkrijgbaar (of je kunt het bestellen) bij de import afdeling Denhertog.
* To a thousant generations- Douglas Wilson ( Ook een ex- baptist)
* William the Baptist - James M. Chaney.
Gesprek tussen een baptist en voorganger van een presbyteriaanse kerk.
Als iemand beweerd dat BAPTIZO alleen onderdopeling betekent, dan mag hij het dit boek lezen, of online, zie
http://www.covenantofgrace.com/william_the_baptist1.htm
* The Biblical doctrine of infant baptism - Pierre - Charles Marcel
*Case for Covenantal Infant Baptism- Strawbridge, Gregg Editor