Strijd tegen de zonde
Strijd tegen de zonde
Moet je nu wel of niet tegen de zonde strijden?
Zijn jullie het eens met het volgende citaat:
Aanschouw de Zoon en verlaat u op Hem. Neem niet langer de strijd met de zonde op, zij is u te machtig; zoek geen grond voor uw zaligheid in werken of in door eigen worsteling verkregen heiligheid, want u zult hem niet vinden. Verlaat u op Hem, zoals Israël zich verliet op het Lam, waarop het ook zijn zonde wierp. Zo is het naar Gods gebod, wet en bevel, en u zult dan wel ervaren, wat Zijn Geest vermag .
Ik wacht even de reacties af. Daarna zal ik melden van welke theoloog dit citaat is.
Aanschouw de Zoon en verlaat u op Hem. Neem niet langer de strijd met de zonde op, zij is u te machtig; zoek geen grond voor uw zaligheid in werken of in door eigen worsteling verkregen heiligheid, want u zult hem niet vinden. Verlaat u op Hem, zoals Israël zich verliet op het Lam, waarop het ook zijn zonde wierp. Zo is het naar Gods gebod, wet en bevel, en u zult dan wel ervaren, wat Zijn Geest vermag .
Ik wacht even de reacties af. Daarna zal ik melden van welke theoloog dit citaat is.
Het lijkt er sterk op dat er bedoeld wordt 'in eigen kracht'. Dan kan ik het er van harte mee eens zijn.Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Moet je nu wel of niet tegen de zonde strijden?
Ik denk niet dat hij bedoeld dat we gewoon onze gang moeten gaan, en niet denken aan de zonde.
Kijk als je idd. in je eigen kracht de geboden wil gehoorzamen, en daarmee strijd hebt tegen de zonde, dan ben je idd. niet goed bezig. Dan strijd je nog zelf tegen de zonde om rechtvaardig voor God te zijn. Om je voor God aangenaam te maken. Dan moet je er nog achter komen dat je ""van de voetzool af tot het hoofd toe" zonde bent.
Maar in Hem - door het ware geloof - zijn we zonder zonde. Als dit "Aanschouw de Zoon en verlaat u op Hem" er niet had gestaan, dan was ik het er niet mee eens geweest.
"Een iegelijk, die in Hem blijft, die zondigt niet; een iegelijk, die zondigt, die heeft Hem niet gezien, en heeft Hem niet gekend."
Kinderen van God zondigen niet. Je bent dan niet meer onder de wet. Maar dat is weer een discussie apart..
Paulus zegt: "Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont."
"Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem."
Groeten,
Matthijs
Kijk als je idd. in je eigen kracht de geboden wil gehoorzamen, en daarmee strijd hebt tegen de zonde, dan ben je idd. niet goed bezig. Dan strijd je nog zelf tegen de zonde om rechtvaardig voor God te zijn. Om je voor God aangenaam te maken. Dan moet je er nog achter komen dat je ""van de voetzool af tot het hoofd toe" zonde bent.
Maar in Hem - door het ware geloof - zijn we zonder zonde. Als dit "Aanschouw de Zoon en verlaat u op Hem" er niet had gestaan, dan was ik het er niet mee eens geweest.
"Een iegelijk, die in Hem blijft, die zondigt niet; een iegelijk, die zondigt, die heeft Hem niet gezien, en heeft Hem niet gekend."
Kinderen van God zondigen niet. Je bent dan niet meer onder de wet. Maar dat is weer een discussie apart..
Paulus zegt: "Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont."
"Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem."
Groeten,
Matthijs
Liever Turks dan Paaps
- ndonselaar
- Contacteer:
Van harte mee eens. Het klinkt Kohlbruggiaans.
Was het Kohlbrugge niet die sprak / schreef 'doe weg die heiligheidskrukken, gij kunt er de berg Sion niet mee betreden'.
Groeten,
Was het Kohlbrugge niet die sprak / schreef 'doe weg die heiligheidskrukken, gij kunt er de berg Sion niet mee betreden'.
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Het hoeft niet perse Kohlbrugge te zijn, maar het heeft er wel veel weg van. Allereerst kwam McCheyne in mij op. Maar dat is geen theoloog.
De strijd tegen de zonde wordt niet alleen gestreden, daar we bijvoorbeel Efeze 6 ook hebben, wat getuigt van de nabijheid en hulp van God in de strijd die we hebben te volbrengen. Het citaat roept ook op de strijd te volbrengen, alleen met en door Christus Jezus. Dus het is een goed citaat.
Maar rest mij een vraag. Wanneer de zonde lonkt, wint deze eigenlijk altijd, waar en hoe kan dat te uitgeschakeld worden?
De strijd tegen de zonde wordt niet alleen gestreden, daar we bijvoorbeel Efeze 6 ook hebben, wat getuigt van de nabijheid en hulp van God in de strijd die we hebben te volbrengen. Het citaat roept ook op de strijd te volbrengen, alleen met en door Christus Jezus. Dus het is een goed citaat.
Maar rest mij een vraag. Wanneer de zonde lonkt, wint deze eigenlijk altijd, waar en hoe kan dat te uitgeschakeld worden?
Matthijs schrijft:
"Maar in Hem - door het ware geloof - zijn we zonder zonde.
-knip-
Kinderen van God zondigen niet. Je bent dan niet meer onder de wet. Maar dat is weer een discussie apart.."
=========================
Is het wel zo dat Kinderen van God niet meer zondigen? Ik dacht dat het zo was, dat ook als je Kind van God bent, je toch nog zondigt, met dat verschil, dat je wel ten diepste besef hebt van je zonden, en ook in vol vertrouwen mag weten bij wie je met die zonden terecht kunt. Mensen blijven toch altijd zondig?
Kan Matthijs of iemand anders dat mij eens uitleggen? Zou het kunnen zijn dat ik het niet goed begrijp, omdat ik het verschil niet zo goed weet tussen b.v. Kinderen van God, bekeerde mensen, mensen die Jezus hebben aangenomen in hun hart, mensen die God "kennen" etc etc...?
"Maar in Hem - door het ware geloof - zijn we zonder zonde.
-knip-
Kinderen van God zondigen niet. Je bent dan niet meer onder de wet. Maar dat is weer een discussie apart.."
Is het wel zo dat Kinderen van God niet meer zondigen? Ik dacht dat het zo was, dat ook als je Kind van God bent, je toch nog zondigt, met dat verschil, dat je wel ten diepste besef hebt van je zonden, en ook in vol vertrouwen mag weten bij wie je met die zonden terecht kunt. Mensen blijven toch altijd zondig?
Kan Matthijs of iemand anders dat mij eens uitleggen? Zou het kunnen zijn dat ik het niet goed begrijp, omdat ik het verschil niet zo goed weet tussen b.v. Kinderen van God, bekeerde mensen, mensen die Jezus hebben aangenomen in hun hart, mensen die God "kennen" etc etc...?
Mensen, ook bekeerde mensen zondigen (zondigen in de zin van iets doen wat moreel niet goed is, of iets laten wat moreel wél goed is), zij het tot hun grote spijt, nog steeds. Echter zij zijn niet meer ónder de wet, dwz: onder de vloek van de wet.Kinderen van God zondigen niet. Je bent dan niet meer onder de wet. Maar dat is weer een discussie apart.."
[Aangepast op 6/1/04 door memento]
Zoals ik al zei, er kan een hele discussie gehouden worden over deze tekst "Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren."Oorspronkelijk gepost door Rachmaninov
Kan Matthijs of iemand anders dat mij eens uitleggen?
En toch zondigt een kind van God wel. Alhoewel, de nieuwe mens niet!
Het spijt me dat ik weer wat moet citeren.. (sommigen vinden dat niet zo prettig)
Neander zegt over de bovenstaande tekst. "Johannes verzekert hier in de eerste plaats een feit ; hij spreekt uit, dat die uit God geboren is, in zoo verre hij dat is, niet zondigt. De grond daarvan wordt aangewezen door den volgenden zin: wat Zijn zaad, d. i. het zaad waaruit God hem als het ware heeft verwekt, zijn nieuw leven heeft doen worden, blijft in hem. Daar namelijk dit zaad uit God, het door den Heiligen Geest gewerkte, van God afkomstige goddelijke leven, de tegenstelling vormt tot het met den duivel verwante leven, tot alles wat zonde is, zoo is duidelijk, dat de kinderen Gods niet zondigen, juist omdat wat hen tot kinderen Gods maakt, dit nieuwe leven, alle zonde van zich uitsluit. Nadat Johannes dit heeft uit gesproken wijst hij de noodzakelijkheid daarvan aan dat dit niet anders kan zijn; zulk een kan niet zondigen. Het is uit den aard der zaak onmogelijk dat hij zondigt. Juist omdat hij uit God geboren is, omdat dit uit God geboren zijn met de zonde geheel in tegenspraak is en daaruit niet kan voortkomen, daarin geen aansluitingpunt kan vinden. Even als van het goddelijk leven alleen het goddelijke, niet iets ongoddelijks kan uitgaan, zoo ken van het uit God geborene als zoodanig geene zonde voortkomen.
Ik zeg kinderen van God, omdat we God als Vader kennen.. "Onze Vader".Zou het kunnen zijn dat ik het niet goed begrijp, omdat ik het verschil niet zo goed weet tussen b.v. Kinderen van God, bekeerde mensen, mensen die Jezus hebben aangenomen in hun hart, mensen die God "kennen" etc etc...?
"Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;"
[Aangepast op 6/1/04 door Matthijs]
Liever Turks dan Paaps
Het citaat klinkt inderdaad Kohlbruggiaans.
Hij wil zeggen dat we onszelf graag heilig willen maken en met de Christen eerst ons laten verleiden om de Sinai op te gaan met de donder en bliksem, dan op het smalle poortje af te gaan. We willen zo graag wat meebrengen. We zullen strijden tegen de zonde, onszelf in eigen kracht verbeteren. Maar dat is zinloos...hou er mee op, je wordt niet beter. Bij Christus vind je het leven en vanuit Christus moet je de zonden gaan bestrijden.
Hij wil zeggen dat we onszelf graag heilig willen maken en met de Christen eerst ons laten verleiden om de Sinai op te gaan met de donder en bliksem, dan op het smalle poortje af te gaan. We willen zo graag wat meebrengen. We zullen strijden tegen de zonde, onszelf in eigen kracht verbeteren. Maar dat is zinloos...hou er mee op, je wordt niet beter. Bij Christus vind je het leven en vanuit Christus moet je de zonden gaan bestrijden.
Het citaat is inderdaad van Kohlbrugge, zoals sommige forummers al dachten.
Maar er staat NIET:
Aanschouw de Zoon en verlaat u op Hem. Neem niet langer de strijd met de zonde op IN EIGEN KRACHT, zij is u te machtig; zoek geen grond voor uw zaligheid in werken of in door eigen worsteling verkregen heiligheid, want u zult hem niet vinden. Verlaat u op Hem, zoals Israël zich verliet op het Lam, waarop het ook zijn zonde wierp. Zo is het naar Gods gebod, wet en bevel, en u zult dan wel ervaren, wat Zijn Geest vermag .
Er staat 'NEEM NIET LANGER DE STRIJD MET DE ZONDE OP, ZIJ IS U TE MACHTIG'.
M.a.w. Vermoei jezelf niet langer met deze strijd, geef het over aan Hem.
En dan zie ik het bidden om kracht om staande te blijven niet in tegenstelling met die strijd.
Zo simpel is het vaak niet.
Even bidden, en de kracht van de zonde is weg?
Ik denk dat de strijd blijft.
Denk eens aan een alcoholist, die van de drank af wil komen.
Maar er staat NIET:
Aanschouw de Zoon en verlaat u op Hem. Neem niet langer de strijd met de zonde op IN EIGEN KRACHT, zij is u te machtig; zoek geen grond voor uw zaligheid in werken of in door eigen worsteling verkregen heiligheid, want u zult hem niet vinden. Verlaat u op Hem, zoals Israël zich verliet op het Lam, waarop het ook zijn zonde wierp. Zo is het naar Gods gebod, wet en bevel, en u zult dan wel ervaren, wat Zijn Geest vermag .
Er staat 'NEEM NIET LANGER DE STRIJD MET DE ZONDE OP, ZIJ IS U TE MACHTIG'.
M.a.w. Vermoei jezelf niet langer met deze strijd, geef het over aan Hem.
En dan zie ik het bidden om kracht om staande te blijven niet in tegenstelling met die strijd.
Zo simpel is het vaak niet.
Even bidden, en de kracht van de zonde is weg?
Ik denk dat de strijd blijft.
Denk eens aan een alcoholist, die van de drank af wil komen.
Die tweedeling lijkt me niet terecht, Refojongere. Alsof er voor onbekeerden andere essenties zijn dan voor bekeerden. Alle mensen moeten God dienen. Alle mensen moeten tegen de zonde strijden; een strijd waarin zij vaak onder liggen.
De zonde is ons te machtig, alleen God kan kracht geven om de zonde te overwinnen. Op aarde altijd maar ten dele, helaas. Maar voor Gods volk is sterven gewin: eindelijk de zonde voor eeuwig te boven!
Deze strijd vermoeit! En toch moet zij gestreden worden. In die zin ben ik het dus niet met Kohlbrugge eens.
In de strijd tegen de zonde ligt echter niet ons behoud. Er zijn mensen die menen de zonde heel goed buiten de deur te kunnen houden. Zij begrijpen de reikwijdte van Gods geboden niet, zij vergelijken zich met anderen, die in openlijke zonden leven, of met mensen die minder zwaar praten en minder precies leven - en ze zijn tevreden met zichzelf.
Als Kohlbrugge bedoelt dat iedereen tegen de zonde moet strijden, maar dat niemand daarvan een grond mag maken voor de zaligheid, dan ben ik het wel met hem eens. En aangezien het citaat aanleiding genoeg geeft om daarvan uit te gaan, kan ik het met instemming lezen.
De zonde is ons te machtig, alleen God kan kracht geven om de zonde te overwinnen. Op aarde altijd maar ten dele, helaas. Maar voor Gods volk is sterven gewin: eindelijk de zonde voor eeuwig te boven!
Deze strijd vermoeit! En toch moet zij gestreden worden. In die zin ben ik het dus niet met Kohlbrugge eens.
In de strijd tegen de zonde ligt echter niet ons behoud. Er zijn mensen die menen de zonde heel goed buiten de deur te kunnen houden. Zij begrijpen de reikwijdte van Gods geboden niet, zij vergelijken zich met anderen, die in openlijke zonden leven, of met mensen die minder zwaar praten en minder precies leven - en ze zijn tevreden met zichzelf.
Als Kohlbrugge bedoelt dat iedereen tegen de zonde moet strijden, maar dat niemand daarvan een grond mag maken voor de zaligheid, dan ben ik het wel met hem eens. En aangezien het citaat aanleiding genoeg geeft om daarvan uit te gaan, kan ik het met instemming lezen.
- ndonselaar
- Contacteer:
RJ en ook Pied,Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Als Kohlbrugge hier tegen onbekeerden spreekt: Dan ben ik het 100% met hem eens.
Als Kohlbrugge hier tegen Gods volk spreekt: Dan ben ik het 100% met hem oneens. Dan is deze veel te lijdelijk.
Kohlbrugge kon onvermoeibaar (in navolging van Luther) wijzen op de 'vreemde gerechtigheid'. Deze gerechtigheid ligt extra nos buiten ons. Velen zochten het in die tijd in kenmerken, te noemen valt de sluitrede.
Kohlbrugge is niet lijdelijk en ook geen antinomiaan zoals I. da Costa hem verweet! Nee, hij weet van de geloofstaal van Paulus die zegt dat hij het kwade doet als hij het goede wil. Het wordt nooit meer wat met de oude mens hier. We sleuren het als een lijk mee. Willen we dan ons lijk tonen? Willen we ons lichaam bedekt met wat vodden tonen? Nee, toch toon u aan God zoals u bent, ook na ontvangen genade, in de belijdenis: Heere, het wordt hier nooit meer wat met ons. Dan wordt het zo ruim als God ons de geloofsblik naar boven laat slaan, naar de koperen slang, Jezus Christus.
Daarmee heeft de Wet en ook niet bij Kohlbrugge afgedaan! Nee, hij is een lamp voor onze voet, deze Wet is ons dierbaar, maar niet om enige verdienende oorzaak, maar alleen Gode tot verheerlijking.
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini