De Preek....

Pim
Contacteer:

De Preek....

Bericht door Pim »

Mensen,

Laten we hier eens wat napraten of simpelweg melden wat voor preek we afgelopen zondag beluisterd hebben.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Wij hadden gisteren leesdienst.

's Morgens een preek van ds C Harinck over Psalm 23:4a. "Al ging ik ook in een dal der schaduw des doods, ik zou geen kwaad vrezen, want Gij zijt met mij." Prachtige preek uit de bundel over Psalm 23 genaamd 'De Heere is mijn Herder' (als ik het goed heb)."

's Middags is zondag 29 gelezen van de verklaring van wijlen ds A. Vergunst. Mooie ruime preek, waarbij benadrukt werd dat het Heilig Avondmaal niet alleen voor de gelovigen zijn die een vaste verzekering ontvangen hebben, maar ook voor de kleinen in het geloof. Omdat de Heere juist voor dergelijke armen het Heilig Avondmaal heeft gegeven. Om ze te kracht te geven op de weg!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

's morgens: Paulus' doorn in het vlees, zijn gebed.
's avonds: 6e gebod HC, vnl. liefde tot je naaste.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
memento

Bericht door memento »

ds. Baan 2 x gister (was in GG Ermelo gloof ik):

's Ochtends over Joh 3:14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden; 15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

's Middags over Jes 55:1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!.

Beide hele mooie en evenwichtige preken waarin de zondaar scherp gewezen word op zijn ellende. Maar ook die nodiging! Ook tot mensen die niets gevoelden, die geen ellendekennis hadden. Ja, IEDEREEN werd geroepen. Kom tot Christus!

Zou een echte aanwinst zijn voor prekenweb, dus als iemand ze pakken kan krijgen....
takkie

Bericht door takkie »

Ds. Boogaard 2x
morgendienst: Joh 10: 16
Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden een kudde, en een Herder.

avonddienst: Jeremia 31:18 en 19
18 Ik heb wel gehoord, dat zich Efraim beklaagt, zeggende: Gij hebt mij getuchtigd, en ik ben getuchtigd geworden als een ongewend kalf. Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE, mijn God!
19 Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.

In de preek over Efraim kwam heel mooi het volgende naar voren.
Waar klaag je eigenlijk over? over hoe moeilijk het allemaal niet is in dit leven, en over de weg die God met je gaat in dit leven?
Kijk eens naar Efraim en waar hij over klaagt, hij moest bekeerd worden, dat werd de nood in zijn leven, is het bij ons ook al zo? Je moet terecht komen aan Zijn voeten met al je zonden.
God stuurt je dan niet weg.
tob je al zolang voort? bidt je al zolang en je hoort maar niks? Bidt je echt? Wil je wel echt bekeerd worden?
Als je echt bidt dan antwoordt God, blijf maar aanroepen en volhouden in het gebed, want God wil er om gebeden worden.

Hele mooie preek!!
Ik kan hem wel effe regelen voor prekenweb Pim!
Grace

Bericht door Grace »

Hallo,

Ik heb een zeer rijke zondag mogen hebben, waar God echt tot mijn ziel gesproken heeft. Zo duidelijk en zo particulier, ik werd enorm bemoedigd.

's morgens ds. H. van de Belt over Handelingen 8, Filippus en de kamerling. Hij predikte over de tekst 'En Filippus deed zijn mond open en beginnende van diezelfde Schrift, verkondigde hem Jezus.'

De centrale vraag was 'Hoe leidt God een ziel tot Christus. Ik heb ontdekt dat de preek te beluisteren en de samenvatting te lezen is op http://maranathakerk.nu/cgi-bin/qgen?cf ... g&d.id=361 Wat een rijke boodschap.

Het mooiste zinnetje in de preek vond ik: 'in het Grieks staat er: ....verkondigde hem de Jezus voor hem....' en de toepassing 'de Jezus voor u'. Wat een rijkdom he?

's avonds sprak ds. H. van de Belt over Galaten 3: 13: 'Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt.'

Hij heeft vier vragen n.a.v. de tekst behandeld: 1. waarom? antwoord: 'in het Grieks staat er niet verlost, maar gekocht, dus omdat we slaaf van de zonde en de boze zijn.' 2. waarvan? antwoord: 'van de vloek der wet.' 3. waardoor? antwoord: 'een vloek geworden zijnde voor ons'. 4. waartoe? antwoord: vers 14 'Opdat de zegening van Abraham tot de heidenen komen zou in Christus Jezus, en opdat wij de belofte des Geestes verkrijgen zouden door het geloof.'.

Ook deze preek is te beluisteren en de samenvatting is te bekijken op: http://maranathakerk.nu/cgi-bin/qgen?cf ... g&d.id=362

Nogmaals, het was een rijke zondag. Mogen we zuinig op zijn denk ik(gezien de situatie van tegenwoordig).

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
dré

Bericht door dré »

2 x leesdienst, dat was wel weer even wennen na 3 zondagen ds. Schot in Nunspeet. Dat waren goede diensten.
Gistermorgen een preek van ds Smijtegelt over 'vergader u geen schatten' n.a.v. Matth. 6:19. Naast het vele goede in die preek hoor ik dan ook weer dingen waarvan ik denk: Zeg dat nu even anders. In die preek wordt er een opmerking gemaakt over de koning die vroeger en en ook nu nog een hofnar of gek in dienst hebben om hem/haar op te vrolijken........... Nu ken ik de huidige hofhouding niet maar volgens mij zit daar geen hofnar tussen. Wat ik me dan afvraag is of die preek dan ook inhoudelijk wel goed is nagelezen. 's Middags zondag 22 van ds. van Haaren.
Het vakantiegeweld was overigens duidelijk merkbaar. In beide diensten nog geen 100 mensen... Ook dat was in Nunspeet wel anders.
dré
--------

Credo in unum Deo
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Fijn Grace,
Deze dominee Van de Belt gaan ze bij ons beroepen.
Jelle

Bericht door Jelle »

Gisterenmorgen hadden wij een jonge Candidaat. Hij preekte over Cornelius de hoofdman en het visioen van Petrus.
Jammer was dat hij wel veel vertelede over Cornelius en over Petrus maar dat hij nu niet echt aan zijn tekst toekwam. Blijkbaar was hij ook bang tekort te preken want zijn hele verhaal liep uit tot ruim 1 uur en 3 kwartier. Zou niet erg zijn als de preek je aanspreekt en de dominee het ook nog boeiend weet te brengen. Tot mijn grote schande moet ik toegeven dat ik zelfs bijna een keer in slaap ben gevallen. De man was gewoon heel saai en las bijna alles voor. Voor de rest zeg ik er niets van want ook hij, en anderen zullen moeten leren.

In de middag een candidaat, ook jong. Hij preekte over Psalm 36. tekst vers 10. Want bij U is de fontein des levens; In Uw licht zien wij het licht.
Een geweldige preek en een gedegen tekstuitleg. Hiervan kreeg ik het idee of de man al jaren preekte. Hij had alleen een kleinpapiertje bij hem met wat punten erop. Hij bracht zijn preek vol verve en was zo boeiend, wat uitleg betreft, dat toen hij amen zei en ik op mijn horloge keek merkte dat de dienst ondertussen ook al 1.1/2 uur aan de gang was.
Een heel verschil met de candidaat van de morgen. Toen moest ik denken aan een opmerking van iemand over een dominee, Hij zei: de een heeft nu eenmaal maar 1 talent gekregen en de ander misschien wel 10.

Neemt niet weg dat ook ik gisteren een zegenrijke zondag hebben gehad.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Fijn Grace,
Deze dominee Van de Belt gaan ze bij ons beroepen.
Laat Robert het niet horen ;)
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Waar, waar, waar wordt dominee Van den Belt beroepen? Ik schat zo in dat het toch wel een van de beste PKN dominees is. Ik mocht hem dit jaar ook een keer horen.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Laat ik dat nog niet verklappen, in onze kerkbode las ik dat na de vakantie van ds. Van De Belt het beroep zal worden uitgebracht en dan kun je het denk ik zo 10 augustus in de krant lezen, maar ik vermoed dat hij nog wel meer beroepen zal krijgen.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

ochtend:
W. Harinck
Bekendmaking van Jozef aan zijn broeders. Gen 44
Spreekt voorzich, kan niet anders dan mooi zijn

avond:

Preventief wachtlopen op parking

(Jacobus: Robert kerkt bij ds. Blenk)
jacob

Bericht door jacob »

nou ja gerrit,

de B en de E had ik iedergeval goed ;);)

Maar het klopt, ds van de Belt is een fijne ds. Ik heb een preek van hem gehoord via http://maranathakerk.nu/cgi-bin/qgen?cfg=qindex.cfg

ik heb straks ds Huisman, op de heenweg math 9 vers 27-30 en de terug weg de tweede preek hierover.

[Aangepast op 27/7/04 door jacob]
tsjonge

Bericht door tsjonge »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Waar, waar, waar wordt dominee Van den Belt beroepen? Ik schat zo in dat het toch wel een van de beste PKN dominees is. Ik mocht hem dit jaar ook een keer horen.
/beste RJ,

Afgelopen jaar ben ik van herv. gemeente veranderd en ik kan je zeggen er zijn nog veel meer boeiende dominees (a la vd Belt)binnen de PKN (daarbuiten ook bijv. bij de chr.ger. kerken)
Plaats reactie