Er zijn veel onkerkelijke mensen, of mensen die van de kerk (en het chr. geloof) afgegroeid zijn, die op grond van rationele argumenten het chr. geloof afwijzen.
Kun je in de poging zo iemand enigszins te overtuigen ook rationele argumenten in de strijd werpen?
Of moet je zoiets zeggen als: tja... het geloof is een sprong, het is een overtuiging die je gegeven moet worden...
Met het resultaat uiteraard dat de ander bevestigd wordt in zijn mening om zich verre te houden van dat "irrationele" geloof.
kortom: mijn vraag gaat een beetje over apologetiek (verdedigen van het chr. geloof). En als je vind dat je rationele argumenten in de strijd mag werpen, welke moeten dat dan zijn?
kun je het christelijk geloof met argumenten aannemelijk mak
ja die boeken ken ik.Oorspronkelijk gepost door Grace
Ja Ik zou eens wat boeken van C.S. Lewis gaan lezen als ik jou was! Apologetiek is verantwoord, maar het is denk ik niet voor iedereen weggelegd.
mvrgr, Grace
Helaas overtuigen ze lang niet iedereen.
Daarom denk ik aan wat modernere redeneertechnieken. Ik heb nog wel wat suggesties, maar wil eerst nog afwachten wat anderen concreet naar voren brengen.
-
Die van ds. Harinck is best goed, maar blijft wat algemeen, en waar het over wetenschappelijke details gaat moet gezegd worden dat hij er helaas niet in thuis is.Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Lees de volgende boeken maar eens: Nicky Gumble (titel weet ik zo niet meer) wordt veel gebruikt voor de Alpha cursus, of Ik geloof van ds. C. Harinck.
Alpha-cursus is wat oppervlakkig heb ik altijd begrepen?
-
De Wetenschap en ChristusOorspronkelijk gepost door Majorcaleg uit!Oorspronkelijk gepost door Grace
Dan gebruik je het voorbeeld van iemands hersens!
mvrgr, Grace
mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)