Nationalisme en Christendom

Plaats reactie
Margriet
Contacteer:

Nationalisme en Christendom

Bericht door Margriet »

Hier een nieuw topic
Het is iets waar ik hier alle dagen tegen aanloop en moeite mee heb
Nationalisme en Patriotisme.
Dat heeft volgens mij niets met geloof te maken, maar hier claimen ze het christendom, dit is volgens hun de staat gesticht door en voor Christus en ik weet soms het antwoord niet..

[Aangepast op 18/8/04 door Margriet]
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Christina

Bericht door Christina »

Heb 11:13b ...en hebben beleden, dat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren.
Een Christen blijft een buitenstaander in deze wereld. Christus heeft geen wereldlijk volk gesticht, zijn koninkrijk is niet van deze wereld, ook niet van "christelijk amerika" of "christelijk nederland" in welke eeuw dan ook.

1Jo 5:19 Wij weten, dat wij uit God zijn, en dat de gehele wereld ligt in het boze.
Ook Amerika.

Toen het Romeinse Rijk het Christendom aanvaardde, was dat juist de ondergang van het ware Christendom. Je kunt de wereld en het Koninkrijk van God niet op een lijn brengen. Dat neemt niet weg dat ik liever in het westen wil wonen dan in het oosten. De erkenning van Christelijke normen en waarden zorgen voor zegen , ook in een land, omdat het de wetten van de Schepper zijn, en daarom werken. Maar om God te "claimen" zoals in Amerika gebeurt, en ook wel in Nederland het geval geweest is, is ontkennen dat ons eigenlijk vaderland niet hier op de aarde is maar in de hemel. Alles wat hier daaraan doet denken is mooi meegenomen, maar het echte niet.
Grace

Bericht door Grace »

Wij hebben inderdaad geen taak om hier een Koninkrijk van God te stichten, maar we zullen Zijn getuigen zijn. We kunnen andere mensen niet verplichten om te vuur en te zwaard te geloven en de principes van het christendom te hanteren. Wel hebben we een dure roeping en plicht een licht op de kandelaar, het zout der aarde en een stad op een berg te zijn.

Christine, je schreef:
Oorspronkelijk gepost door Christina Maar om God te "claimen" zoals in Amerika gebeurt, en ook wel in Nederland het geval geweest is, is ontkennen dat ons eigenlijk vaderland niet hier op de aarde is maar in de hemel. Alles wat hier daaraan doet denken is mooi meegenomen, maar het echte niet.
Hoe zie jij in dit geval de functie van de huidige christelijke partijen nationaal en europees? Maken wij dan niet dezelfde fout?

mvrgr, Grace

[Aangepast op 17/8/04 door Grace]
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Als ik ook mee mag doen met deze discussie, dan kan ik me vinden in het verhaal van Grace. Christelijke politiek vind ik gevaarlijk. In de politiek gebeurt het vaak dat ze menen dat zij het koninkrijk van God moeten stichten, een christelijke staat, dan krijg je altijd dwang, art. 36 van de NGB is daar een voorbeeld van. Je moet als Christen midden in de maatschappij staan, eventueel minister president, maar dan als een Daniël en zijn vrienden.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Tja het is de vlag in de kerk, het verplicht stellen van het gebed in alle scholen.
De manier waarop er in sommige kerken voor de oorlog in Irak gebeden word..
Dat is heel iets anders dan een christelijke visie in de politiek uitdragen..
Ik ben erg blij dat het in de gemeente waar ik toebehoor wel meevalt , maar op vakantie kom je wel eens in een andere kerk en dan schrik ik daarvan.
In sommige kerken denken ze echt dat Amerikanen Gods uitverkoren volk is. Zo word ook de oorlog in Irak als een opdracht van God gebracht...
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Christina

Bericht door Christina »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Wij hebben inderdaad geen taak om hier een Koninkrijk van God te stichten, maar we zullen Zijn getuigen zijn. We kunnen andere mensen niet verplichten om te vuur en te zwaard te geloven en de principes van het christendom te hanteren. Wel hebben we een dure roeping en plicht een licht op de kandelaar, het zout der aarde en een stad op een berg te zijn.

Christine, je schreef:
Oorspronkelijk gepost door Christina Maar om God te "claimen" zoals in Amerika gebeurt, en ook wel in Nederland het geval geweest is, is ontkennen dat ons eigenlijk vaderland niet hier op de aarde is maar in de hemel. Alles wat hier daaraan doet denken is mooi meegenomen, maar het echte niet.
Hoe zie jij in dit geval de functie van de huidige christelijke partijen nationaal en europees? Maken wij dan niet dezelfde fout?

mvrgr, Grace

[Aangepast op 17/8/04 door Grace]
Ik kan me heel goed vinden in wat toeschouwer ook zegt: Je moet als Christen midden in de maatschappij staan, eventueel minister president, maar dan als een Daniël en zijn vrienden. Dat is ook de strekking van wat jij zegt en daar ben ik het helemaal mee eens. Wat betreft de functie van Christelijk partijen, denk ik dat het afhangt van de motieven achter de politiek. Is het doel om vanuit een sterke positie "getuigenis van de waarheid" en als "zoutend zout" het bederf in de maatschappij tegen gaan, of met letterlijk en figuurlijk geweld iedereen aan een bepaalde zienswijze te onderwerpen? Dat laatste, met steun van Art. 36, werkt volgens mij averechts. Zach. 4:6 Niet door kracht noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden, zegt de HEERE der heirscharen.
Plaats reactie