Doorn in het vlees

jacob

Doorn in het vlees

Bericht door jacob »

Paulus heeft het in 2 kor 12:7 over een doorn in het vlees.

De duivel slaat hem me vuisten. Paulus vraagt of de Heere deze doorn van hem wil afnemen. Nu de bijbel zwijgt verder wat precies deze doorn in het vlees is geweest.

Mijn vraag is nu, kan dit ook een boezem zonde zijn geweest?

En is het niet een beetje vreemd dat de Heere zo'n boezem zonde niet wil afnemen van een mens? (ook al is het om de mens dichtbij de Heere te houden.)

Is het daarom uperhaupt mogelijk dat een doorn in het vlees een bepaalde zonde kan zijn? Of moeten we het slaan met vuisten door de Satan anders zien?

[Aangepast op 17/8/04 door jacob]
Grace

Bericht door Grace »

Nee, ik geloof niet dat het een zonde kan zijn, omdat God de zonde haat en omdat God juist oproept om het zondige leven af te leggen. Zo Hij dan zonde in iemands leven gebruiken als een doorn in het vlees?
Ik denk dat je moet denken aan een beproeving, ziekte of kastijding oid. Dat kan God wel gerbuiken om ons klein en ootmoedig te houden.

Ik denk(dat blijft een beetje speculeren) dat Paulus iets met zijn ogen had wat een kruis voor hem was.

Nogmaals, ik ben heel erg bang voor mensen die zeggen met een boezemzonde een doorn in het vlees te hebben. Onbegrijpelijk. Ze willen gewoon niet van die zonde af...

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Majorca

Bericht door Majorca »

het meest waarschijnlijk is dat Paulus last had van stotteren.
Hij geeft zelf aan dat hij niet de gave van het spreken heeft. Hier wordt zeer zeker niet mee bedoeld dat hij geen goede redevoering kon houden. Paulus was juist zeer goed in het gebruik van retorica. Hij zet regelmatig een indrukwekkend betoog in elkaar. Dus wat bedoelt hij dan als hij zegt dat hij de gave van het spreken niet heeft?
Ik vind alle andere speculaties zeer ongegrond - deze optie heeft juist sterke papieren.
Grace

Bericht door Grace »

Beste Majorca,

Waarom zegt Paulus dit in Galaten 4:
13 En gij weet, dat ik u door zwakheid des vleses het Evangelie de eerste maal verkondigd heb;
14 En mijn verzoeking, die in mijn vlees geschiedde, hebt gij niet veracht noch verfoeid; maar gij naamt mij aan als een engel Gods, ja, als Christus Jezus.
15 Welke was dan uw gelukachting? Want ik geef u getuigenis, dat gij, zo het mogelijk ware, uw ogen zoudt uitgegraven, en mij gegeven hebben.

mvrgr, Grace
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Nee, ik geloof niet dat het een zonde kan zijn, omdat God de zonde haat en omdat God juist oproept om het zondige leven af te leggen. Zo Hij dan zonde in iemands leven gebruiken als een doorn in het vlees?
Ik denk dat je moet denken aan een beproeving, ziekte of kastijding oid. Dat kan God wel gerbuiken om ons klein en ootmoedig te houden.

Ik denk(dat blijft een beetje speculeren) dat Paulus iets met zijn ogen had wat een kruis voor hem was.

Nogmaals, ik ben heel erg bang voor mensen die zeggen met een boezemzonde een doorn in het vlees te hebben. Onbegrijpelijk. Ze willen gewoon niet van die zonde af...

mvrgr, Grace
dit lijkt me toch wat kort door de bocht. Als ik je posting zo doorneemt bekruipt me de vraag waarom de Heere dan niet direct alle zonden onmogelijk maakt voor de mens.

Ik denk nu bijvoorbeeld aan Petrus, Als petrus dat opvliegende karakter niet had gehad dan was hij voor veel zonde bewaard gebleven. Je kan dit allemaal nu wel aan een karakter toeschrijven en dat vind ik wel goed, maar toch is de zonde die er uit vloeit. Ook verzoekingen van de satan kunnen uitvloeien in zonde. Als je er gemakkelijk tegen bestand ben zit je er ook niet om te springen dat die verzoekingen worden opgeheven.

Nog een voorbeeld.

Er zijn mensen die (en helaas maar al te veel) die grote problemen hebben met hett zicht op Christus. Ze zijn gemakkelijk tot wankelen te brengen. (dat vinden sommige het ultieme teken dat het wel snor zit, maar voor diegene is dit voorbeeld even niet) Is Hij wel echt voor mij gestorven kan dan de vraag zijn. Nu ongeloof is zonde toch? Ook hierbij komen we uit bij een zonde door een verzoeking.

Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn om te stellen dat de boezem zonde hier niet direct bedoelt worden. Met een omweg kom je namelijk ook bij die boezemzonde aan. Satan is niet voor niets ook de verleider van den beginne genoemd.

met vr gr

Jacob
Majorca

Bericht door Majorca »

Beste Majorca,

Waarom zegt Paulus dit in Galaten 4:
13 En gij weet, dat ik u door zwakheid des vleses het Evangelie de eerste maal verkondigd heb;
14 En mijn verzoeking, die in mijn vlees geschiedde, hebt gij niet veracht noch verfoeid; maar gij naamt mij aan als een engel Gods, ja, als Christus Jezus.
15 Welke was dan uw gelukachting? Want ik geef u getuigenis, dat gij, zo het mogelijk ware, uw ogen zoudt uitgegraven, en mij gegeven hebben.

mvrgr, Grace
beeldspraak lijkt me.
maar, toegegeven, wel een aardige vondst...
Grace

Bericht door Grace »

Beste Jacob,

Gods kind is verantwoordelijk voor zijn daden. Gods kind heeft de opdracht om door de geest de begeerlijkheden van het lichaam te doden.

Is Gods kind dan zonder zonde? nee, maar dat ligt onder zijn eigen verantwoordelijkheid.

Maar waar lees jij, Jacob, in de bijbel dat God Zijn kinderen een zonde als doorn in het vlees geeft. Graag een Bijbels onderbouwde posting.

mvrgr, Grace
Jelle

Bericht door Jelle »

Paulus was een groot werker in het koninkrijk Gods.
Ik denk dat juist de doorn in zijn vlees hem klein moest houden.
We lezen dat hij de Heere tot drie keer toe gevraagd heeft om deze doorn weg tenemen.
Paulus schrijft van zichzelf dat hij tot in de derde hemel toe opgetrokken is geweest en opgetrokken is geweest tot in het paradijs en gehoord heeft onuitsprekelijke woorden, die een mens niet geoordloofd is te spreken.
Paulus heeft dingen van God gezien van zodanige hij roemen zal, doch van hem zelf zal hij niet roemen, dan in zijn zwakheid.
De Heere zegt: Mijn genade is genoeg en Paulus mag alleen roemen van zijn Meester als een klein en zwak mens
Grace

Bericht door Grace »

Ja, en...Ik bedoel Jelle, wat denk je dan dat zijn doorn inhield?

mvrgr, Grace
jacob

Bericht door jacob »

Beste Jacob,

Gods kind is verantwoordelijk voor zijn daden. Gods kind heeft de opdracht om door de geest de begeerlijkheden van het lichaam te doden.

Is Gods kind dan zonder zonde? nee, maar dat ligt onder zijn eigen verantwoordelijkheid.

Maar waar lees jij, Jacob, in de bijbel dat God Zijn kinderen een zonde als doorn in het vlees geeft. Graag een Bijbels onderbouwde posting.

mvrgr, Grace
nou dat wil ik ook niet beweren grace. Wat ik wel wil beweren is dat de duivel niets liever wil dan dat een mens zondigt. Verder wil ik me er ver van houden dat God die doorn werkt. De duivel slaat met vuisten en niet God. Ik heb het daarom ook over verzoekingen. En dat weet jij net zo goed als ieder ander dat er zonden zijn, ook na ontvangen genade waar het heel moeilijk tegen strijden is. NIet om dat goed te praten maar we moeten wel de werkelijkheid onder ogen willen zien.
Jelle

Bericht door Jelle »

mvrgr, Grace

Ik denk en dat wordt door meerderen uitleggers ook wel aangedragen dat hij een spraak gebrek had. (misschien stotteren). Ik denk dat dat ook ter voorkoming was van dat men van Paulus zou gaan zeggen: wat een geweldige prediker is dat en wat heeft die man een gave om te spreken. Zo zou dan Paulus ge-eerd worden, maar juist omdat hij daarin zwak was wordt de kracht van Christus in zwakheid gebracht.
Paulus bracht wel een echte Christus prediking, Christus werd door hem tot het hoogste verhoogt en hij zelf tot het diepste vernederd.
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

mvrgr, Grace
Laatst haalde onze ds dit aan in een preek. Even in simpele woorden: De doorn heeft Paulus in het tijdelijke leven altijd 'geplaagd'. Hij vertelde dat door de onbekendheid van de soort doorn, Gods kinderen hieruit troost konden putten. Als ze met tegenslag te maken hebben.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Grace

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door jacob
Beste Jacob,

mvrgr, Grace
nou dat wil ik ook niet beweren grace. Wat ik wel wil beweren is dat de duivel niets liever wil dan dat een mens zondigt. Verder wil ik me er ver van houden dat God die doorn werkt. De duivel slaat met vuisten en niet God. Ik heb het daarom ook over verzoekingen. En dat weet jij net zo goed als ieder ander dat er zonden zijn, ook na ontvangen genade waar het heel moeilijk tegen strijden is. NIet om dat goed te praten maar we moeten wel de werkelijkheid onder ogen willen zien.
Hoe wel ik ook hier niet van uit wil gaan, is het duidelijk dat je zegt dat de doorn een 'verzoeking' is en geen 'zonde'. Het is zo geeft het gedeelte aan een zwakheid in zijn vlees en niet iets wat van buitenaf komt. Een verzoeking komt altijd van buiten af. Een verzoeking kan niet in je vlees zelf zitten.

mvrgr, Grace
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Het kan ook zijn dat Paulus erg veel pijn leed door alle mishandelingen en geselingen. Dit kan je als doorn zien.

Het schijnt ook dat (zoals Jelle aangeeft) hij slecht van spraak was.

Het blijven vermoedens, we zullen er nooit achter komen.
Grace

Bericht door Grace »

Als je straks bij hem bent kan je het toch vragen aan hem kridje!

mvrgr, Grace
Plaats reactie