genezend water

limosa

genezend water

Bericht door limosa »

Naar aanleiding van een discussie in een andere topic zou ik hier willen nadenken over genezend water of genezende bronnen.

In de Bijbel lezen we ook van genezende kracht van water. Waarom zou dat nu niet meer kunnen bestaan? Kan iemand daar vanuit het reformatorische gedachtengoed iets zinnnigs over zeggen?
Adorote

Bericht door Adorote »

Voor de echte navorser is er van alles te vinden over deze zaken ,om te beginnen de Heilige Schrift. en Internet,bibliotheek enz enz enz.

En reken maar dat er genezende bronnen zijn en water,en reken maar dat er elke dag mensen genezen worden.

Het christelijk Geloof is oneindig rijk,als je je maar wilt open stellen voor al deze genadegaven.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
En reken maar dat er genezende bronnen zijn en water,en reken maar dat er elke dag mensen genezen worden.
Vreemd dat zo weinig mensen dat weten dan. Of is het zo dat het alleen werkt áls je er in geloofd?
gravo

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Naar aanleiding van een discussie in een andere topic zou ik hier willen nadenken over genezend water of genezende bronnen.

In de Bijbel lezen we ook van genezende kracht van water. Waarom zou dat nu niet meer kunnen bestaan? Kan iemand daar vanuit het reformatorische gedachtengoed iets zinnnigs over zeggen?
Waarom toch altijd die hang naar de letterlijkheid. Is dat een gevolg van een Schriftvisie, die alleen een letterlijke interpretatie van de woorden voor waar houdt?

Jezus zegt zelf: 'Ik ben het levende Water'. Daarmee bedoelt Hij te zeggen dat Hij mensen die geestelijk droog staan, verkommeren en dorsten lafenis kan geven. Hij gebruikt een teken, een beeld. De vrouw bij de put moest juist weggehaald worden van het concrete water van die put en gewezen worden op de geestelijke betekenis van het levende water.

Zo staat de Bijbel vol beelden en tekens. Denk aan doopwater, water wordt wijn (Kana), Jordaan, meer van Galilea.

Zoals !!! een hert dorst naar de waterstromen, dorst mijn ziel naar God!

Wanneer we alleen maar letterlijk over Bijbelwoorden kunnen denken, dan ontgaat ons de geestelijke strekking en vervallen we in magie, waar het reformatorisch gedachtengoed nu juist zo'n afkeer van heeft.

Stelling:
De Bijbel is een geestelijk boek, we moeten daarom de teksten vergeestelijken!

Gravo
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door gravo
Oorspronkelijk gepost door limosa

Waarom toch altijd die hang naar de letterlijkheid. Is dat een gevolg van een Schriftvisie, die alleen een letterlijke interpretatie van de woorden voor waar houdt?

Jezus zegt zelf: 'Ik ben het levende Water'. Daarmee bedoelt Hij te zeggen dat Hij mensen die geestelijk droog staan, verkommeren en dorsten lafenis kan geven. Hij gebruikt een teken, een beeld. De vrouw bij de put moest juist weggehaald worden van het concrete water van die put en gewezen worden op de geestelijke betekenis van het levende water.

Zo staat de Bijbel vol beelden en tekens. Denk aan doopwater, water wordt wijn (Kana), Jordaan, meer van Galilea.

Zoals !!! een hert dorst naar de waterstromen, dorst mijn ziel naar God!

Wanneer we alleen maar letterlijk over Bijbelwoorden kunnen denken, dan ontgaat ons de geestelijke strekking en vervallen we in magie, waar het reformatorisch gedachtengoed nu juist zo'n afkeer van heeft.

Stelling:

Gravo

Gaat niet over doop water of geestelijke weergave of wat dan ook ,maar over daadwerkelijke genezingen,het zij door water bron of anderzins.

Dus we hebben het niet hier over de dooptheologie is ook niet aan de orde ,maar over daadwerkelijke genezing,zou ook handoplegging kunnen zijn ,ziekenzalving enz enz.
Zie ook de brief van de H. Apostel Jacobus.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Er zou een sprookje zijn dat Maria enkele keren één of ander bijzondere dame op aarde bezocht zou hebben. Toen de dame in kwestie een aantal plichten getrouw had vericht was de put met wonderwater het loon tot genezing van velen.

Daarom geloof ik er niet in Limosa en ben bang dat het een list van de satan is om te verhoeden direct tot een 3-enig God te vluchtten met onze lichamelijke kwalen. Kijk eens op rorate, het is Maria voor en Maria na als het om zulke dingen gaat.
Sorry Rens en MB, ik waardeer de goede bedoelingen.
Ik geloof ook dat Jomanda mensen beter kan maken, maar uit welke geest?

[Aangepast op 9/8/04 door gerrit de 2e]
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door gravo
Stelling:
Da's me in deze topic te kort door de bocht. We geloven toch dat er gebeurt is wat er is beschreven. Jona is werkelijk door de vis opgeslokt. En water is werkelijk wijn geworden. En er zijn werkelijk mensen genezen in of door badwater.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Er zou een sprookje zijn dat Maria enkele keren één of ander bijzondere dame op aarde bezocht zou hebben. Toen de dame in kwestie een aantal plichten getrouw had vericht was de put met wonderwater het loon tot genezing van velen.

Daarom geloof ik er niet in Limosa en ben bang dat het een list van de satan is om te verhoeden direct tot een 3-enig God te vluchtten met onze lichamelijke kwalen. Kijk eens op rorate, het is Maria voor en Maria na als het om zulke dingen gaat.
Sorry Rens en MB, ik waardeer de goede bedoelingen.
Ik geloof er ook niet in. Maar er over nadenken kan wel. Wat ik kan zo geen reden bedenken waarom het toen wel kon en nu niet. Neem nou engelen, waarover we lezen in de Bijbel. Daarvan geloven we toch dat die bestaan, ook nu nog?
Lecram

Bericht door Lecram »

Het zou ook andersom kunnen zijn. Dat het water door een bepaalde samenstelling, al helend zou kunnen werken. En omdat men dat ontdekte, verzon men daar een verhaal bij. at was goed voor de commercie. Het helend effect bleef, alleen kreeg het een geestelijk tintje.

En veel ziekten zitten 'tussen de oren'. Hoe vaak hoor je niet dat psychische klachten hun weerslag hebben op het lichaam?
limosa

Bericht door limosa »

Die kant wil ik niet op. Ik heb een afkeer van het occulte circuit. Ik geloof wel dat daar krachten losgemaakt kunnen worden maar dat zijn geen goede, geen Goede bedoel ik dan. Toch behoeven we niet op voorhand er van uit te gaan dat in genezend water (ervan uitgaande dat het bestaat) alleen maar duivelse krachten kunnen zitten. In de Bijbel wordt er op een positieve manier over geschreven.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

ik vind het feit an sich ook moeilijk te veroordelen, maar in dit geval is het niet zo moeilijk als je ziet wat er allemaal omheen gebeurd.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Het zou ook andersom kunnen zijn. Dat het water door een bepaalde samenstelling, al helend zou kunnen werken. En omdat men dat ontdekte, verzon men daar een verhaal bij. at was goed voor de commercie. Het helend effect bleef, alleen kreeg het een geestelijk tintje.

En veel ziekten zitten 'tussen de oren'. Hoe vaak hoor je niet dat psychische klachten hun weerslag hebben op het lichaam?
Veel ziekten zitten tussen de oren. Heel wat mensen die zich werkelijk ziek voelen knappen op als een placebo krijgen. Maar daar gaat het nu niet over. Want ik zou niet graag die in de Bijbel beschreven genezingen afdoen met "het zat tussen de oren" . En de vraag in deze topic is of de genezingen die we in de Bijbel vinden (met name dan die aarbij genezend water een rol speelde) ook nu nog mogelijk zijn en vóórkomen.
limosa

Bericht door limosa »

ik vind het feit an sich ook moeilijk te veroordelen, maar in dit geval is het niet zo moeilijk als je ziet wat er allemaal omheen gebeurd.
Ik schrijf ook in m'n openingspost dat ik vanuit het reformatorische gedachtengoed zou willen nadenken. De Roomse poppenkast die je er vaak omheen ziet interesseert me verder niet.
Adorote

Bericht door Adorote »

Over Jomanda moeten we het hier niet hebben want de diabolos maakt ook beter alleen daar zit een prijskaartje aan,en heksen hebben we altijd al gehad,zo ook deze vrouwelijke tovernaar.

Maria de Moeder des Heren,te veel respect voor haar om haar in deze discussie te betrekken ,gaat dan altijd weer uit naar sneren geven richting de Roomse medechristenen .Voordat men hier wat over Maria kan zeggen zoals Zij staat in de grote traditie,is enige kennis van Marialogie wel nodig.

Denk dan ook dat deze draad alleen zin heeft als men wat studie gedaan heeft over wat is genezen in christelijke zin in de traditie van de Kerk in het algemeen en heden ten dage.
limosa

Bericht door limosa »

Als je naar dit onderwerp kijkt vanuit het reformatorische gedachtengoed speelt Maria geen enkele rol.
Plaats reactie