Eindtijd
Eindtijd
Omdat er wel mensen die een discussie over de eindtijd wel interessant vonden, is hier mijn verhaaltje waarin ik de vier visies mbt de eindtijd probeer samen te vatten.
Graag zou ik iedereen willen vragen om als je reageerd éérst in te gaan over de inhoud van de visies, en pas als het voor iedereen duidelijk is wat elk van de visies inhoud, dán pas een meningverdediging.
Daarbij zou ik ook iedereen willen vragen om met bewijstexten op de proppen te komen, zodat ik dit stukje kan uitwerken tot een artikel.
Memento
Graag zou ik iedereen willen vragen om als je reageerd éérst in te gaan over de inhoud van de visies, en pas als het voor iedereen duidelijk is wat elk van de visies inhoud, dán pas een meningverdediging.
Daarbij zou ik ook iedereen willen vragen om met bewijstexten op de proppen te komen, zodat ik dit stukje kan uitwerken tot een artikel.
Memento
Vier visies met betrekking tot de eindtijd
Ter verantwoording: ik heb bij het schrijven van deze posting voornamelijk gebruik gemaakt van de Systematic Theology van Wayne Grudem. Voor het beschrijven van de amillenialistische opvatting heb ik voornamelijk gebruik gemaakt van de Systematic Theology van Louis Berkhof. Voor het Historisch Premillenialisme heb ik gebruik gemaakt van Body of Divinity van John Gill. Voorderest heb ik in het verleden eea. gelezen aan boeken over dit onderwerp, deze boeken heb ik hierbij niet direct gebruikt bij het maken van deze posting, alleen indirect (in de zin van informatie die in die boeken vermeld staat die nu nog in mn hoofd zit).
Ik heb in deze tekst een paar engelse woorden gebruikt waar ik zo snel geen Nederlands alternatief voor wist.
De uitleg van het boek Openbaring is vooral afhankelijk van hoe men hoofdstuk 20 uitlegd. In dit hoofdstuk word gesproken over 2 punten, waarover de meningen erg ver uit elkaar lopen:
1) De duizendjarige regering van Christus (Op 20:5)
2) De opstanding, is er 1 of zijn er meerdere opstandingen (vgl Op 20:5 en Op 20:13)
Een korte samenvatting van Operenbaringen 20 is:
1-3) Een engel bind Satan voor 1000 jaren, opdat hij de volken niet meer verleiden zou
4-6) De opwekking van de heiligen, de 1000-jarige regering van de heiligen met Christus
7-10) Na die 1000 jaar word Satan ontbonden, verleid de volken, verzameld de heidenen (Gog en Magog), en valt de legerplaats van de heiligen, de geliefde stad aan. Een vuur van God verslind hen. De duivel word geworpen in een poel van vuur en sulver
11-15) Het oordeel. De doden staan op, en worden geoordeeld naar hun werken. Een ieder die niet in het boek van het leven staat, word in de poel des vuurs geworpen, samen met Dood en Hades.
Amillenialisme
--------------
De amillenialistische voorstelling (zoals door mainstream calvinisme geleerd) stelt dus dat we nú in het duizendjarige rijk verkeren, óf dat het duizend jarige rijk al geweest is. Deze zienswijze werd al gehouden in de vroege kerk, zoals bv Origen en Augustinus. Deze uitleg werd en word nog steeds gehouden door de Rooms Katholieke Kerk, Oosters Orthodoxe Kerk, Reformatorische Kerken (zie Westminster Confession, Nederlandse Geloofsbelijdenis, Ausburger Confession)
Schematisch gezien bestaat de amillenialistische kijk uit:
1) Church age / heerschappij van de kerk
2) Wederkomst / oordeel
3) Eeuwige leven
Zij zien de vrijheid van het Christelijke geloof als de heerschappij van Christus. In deze zienswijze heerst Christus dus dóór zijn volk op aarde. De kerk van Christus zal dus ook de grote onderdrukking (Mat 24) ondergaan.
De term 1000-jarig word figuurlijk gezien, als zijnde 'een lange tijd'. Er word tenslotte ook gesproken in de Schrift dat 1000 jaren bij de Heere zijn als 1 dag (2 Pt 3:3-9).
Christus kan elk moment wederkomen. Aan de tekenen (Mat 24:32,33) kunnen wij zijn naderende komst herkennen. Eén van de meest zichtbare tekenen is dat eerst het evangelie verkondigd moet zijn aan alle naties (Mat 24:14; Mark 13:10).
Er is maar één opstanding. Dat er in Openbaring 20 2 maal word gesproken over de opstanding uit de doden, moeten we figuurlijk zien. Zo komt bv de schepping van de mens in het OT ook 2 maal voor, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden. Daarnaast is Op 20 de enige plaats die spreekt over 2 opstandingen.
Post millennialisme
-------------------
Het post millennialisme leert is een optimistische voorstelling. Het leerd dat de wereld steeds meer Gods wet zal gehoorzamen. Het christendom zal groeien, en uiteindelijk de overhand nemen. Deze visie is en word nog steeds gesupport door bepaalde groepen met calvinistische grondslag.
Schematisch gezien bestaat het postmilleniumistische kijk uit:
1) Church age / Millennium
2) Wederkomst / Oordeel
3) Eeuwige leven
Het post millenialisme lijkt veel op het ammillenianisme. Het grote verschil is dat het de laatste een werkelijk 1000-jarig rijk op aarde ontkent, terwijl de eerste dat niet doet. De post-opvatting ziet het 1000-jarig als een proces, nl. het evangelie krijgt steeds meer kracht, en veroverd uiteindelijk de wereld (dwz: een groot gedeelte van de wereld; vgl Op 20:8).
Het leerd dat er één opstanding uit de doden is (net zoals amillenialisme). De verdrukking word niet ontkend, maar de kerk groeit ondanks de verdrukking.
Als voorbeeldtekst van deze groei worden we verwezen naar de gelijkenis van het mosterdzaad (Het koninkrijk der hemelen is gelijk een mosterdzaad, Matt 13:31,32), en ook de gelijkenis van het zuurdesum (Matt 13:33). Zo als het mosterdzaad groeit, zo zal ook Gods kerk (op aarde) groeien.
Historisch Premillenialisme
---------------------------
Het historisch premillenialisme, ook wel chileasme genoemd, heeft slechts een paar aanhangers gehad in de vroeg-christelijke kerk, waaronder Iraenius en Justin Martyr. In de 16e eeuw weer opnieuw aandacht voor gevraagd door de Anabaptisten (wederdopers). Een bekende (calvinistische) verdediger is John Gill in zijn Body of Divinity. Er is sterk tegen gevochten vanuit de traditioneel calvinistische hoek, die niets van de chiliasten moesten hebben.
Schematisch gezien bestaat deze kijk uit:
1) Church age
2) De grote verdrukking
3) Wederkomst, de heiligen staan op uit de doden
4) Christus heerst 1000 jaar op aarde mét de heiligen
5) Satan word losgelaten, en valt Christus' koninkrijk aan, en word verslagen
6) Opstanding van ongelovigen / het oordeel
7) Het eeuwige leven
Het premillenialisme gelooft dus in een werkelijk en zichtbaar koninkrijk van God op aarde. Men legt de profetien letterlijk uit, zoals bv Jes 65:20 Van daar zal niet meer wezen een zuigeling van weinig dagen, noch een oud man, die zijn dagen niet zal vervullen; want een jongeling zal sterven, honderd jaren oud zijnde, maar een zondaar, honderd jaren oud zijnde, al vervloekt worden.
Een ander duidelijke text vinden ze in Jes 11:6-12:
6 En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij den geitenbok nederliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee te zamen, en een klein jongske zal ze drijven. 7 De koe en de berin zullen te zamen weiden, haar jongen zullen te zamen nederliggen, en de leeuw zal stro eten, gelijk de os. 8 En een zoogkind zal zich vermaken over het hol van een adder; en een gespeend kind zal zijn hand uitsteken in de kuil van den basilisk. 9 Men zal nergens leed doen noch verderven op den gansen berg Mijner heiligheid; want de aarde zal vol van kennis des HEEREN zijn, gelijk de wateren den bodem der zee bedekken. 10 Want het zal geschieden ten zelven dage, dat de heidenen naar den Wortel van Isai, Die staan zal tot een banier der volken, zullen vragen, en Zijn rust zal heerlijk zijn. 11 Want het zal geschieden te dien dage, dat de Heere ten anderen male Zijn hand aanleggen zal om weder te verwerven het overblijfsel Zijns volks, hetwelk overgebleven zal zijn van Assyrie, en van Egypte, en van Pathros, en van Morenland, en van Elam, en van Sinear, en van Hamath, en van de eilanden der zee. 12 En Hij zal een banier oprichten onder de heidenen, en Hij zal de verdrevenen van Israel verzamelen, en de verstrooiden uit Juda vergaderen, van de vier einden des aardrijks.
Typerende eigenschappen van deze stroming zijn:
1) Een dubbele opstanding (eerst de heiligen, later de rest)
2) Een daadwerkelijk en zichtbare regering van Christus op aarde
Of het 1000-jarige rijk letterlijk 1000 jaar duurt verschillen de meningen over. De meest gehouden visie is dat men die 1000 moet zien als een lange tijd.
Dispensationeel Premillenialisme
--------------------------------
Het dispensationeel premillenialisme is van redelijk late datum. Het is ontstaan rond 1800, en is een verzinsel van JN Darby, en vooral populair geworden de Scofield Study Bible. Ryrie heeft deze uitleg verder ontwikkeld tot een volwassen systeem. Deze uitleg hangt sterk samen met de dispensationele visie.
Dit systeem is hezelfde als historisch premillenialisme; het grote verschil zit m in de opneming (rapture) van de heiligen vóór de grote verdrukking. Het systeem komt er dan uit te zien als volgt:
1) Church age
2) Wederkomst, de heiligen staan op uit de doden en worden opgenomen in de hemel
3) De grote verdrukking
4) Christus komt nogmaals weder, en heerst 1000 jaar op aarde mét de heiligen. Het jodendom zal zich tijdens deze periode massaal bekeren.
5) Satan word losgelaten, en valt Christus' koninkrijk aan, en word verslagen
6) Opstanding van ongelovigen / het oordeel
7) Het eeuwige leven
In dit overzicht heb ik de opname der heiligen vóór de verdrukking gezet. Er zijn ook groepen die leren dat dit halverwege (midden in de 70 weken) de verdrukking geschied (Dan 7:25; Dan 9:27; Dan 12:27,11; Op 12:14)
In deze zienswijze komen 3 oordelen voor
1) Oordeel van de heiligen van vóór het millennium
2) Oordeel van de mensen die zich bekeren tíjdens het millennium
3) Oordeel van de ongelovigen
Conclusie
Ik zou hierover geen conclusie willen trekken. De lezer beslisse zelf. Echter wel een oproep om rekening te houden met de gevolgen die het houden van een bepaalde visie hebt. Een speciale waarschuwing mbt het Dispensationeel Premillenialisme, deze stelling houd onvoorwaardelijk in dat men ook in de rest van zijn theologie dispensationelist moet zijn. Wat betreft de andere visies, deze zijn allen in heden én verleden gehouden door gerespecteerde calvinistische theologen. Als grote tip: lees Openbaring 20 eens een paar keer rustig door, en beslis zelf.
[Aangepast op 17/2/04 door memento]
Ter verantwoording: ik heb bij het schrijven van deze posting voornamelijk gebruik gemaakt van de Systematic Theology van Wayne Grudem. Voor het beschrijven van de amillenialistische opvatting heb ik voornamelijk gebruik gemaakt van de Systematic Theology van Louis Berkhof. Voor het Historisch Premillenialisme heb ik gebruik gemaakt van Body of Divinity van John Gill. Voorderest heb ik in het verleden eea. gelezen aan boeken over dit onderwerp, deze boeken heb ik hierbij niet direct gebruikt bij het maken van deze posting, alleen indirect (in de zin van informatie die in die boeken vermeld staat die nu nog in mn hoofd zit).
Ik heb in deze tekst een paar engelse woorden gebruikt waar ik zo snel geen Nederlands alternatief voor wist.
De uitleg van het boek Openbaring is vooral afhankelijk van hoe men hoofdstuk 20 uitlegd. In dit hoofdstuk word gesproken over 2 punten, waarover de meningen erg ver uit elkaar lopen:
1) De duizendjarige regering van Christus (Op 20:5)
2) De opstanding, is er 1 of zijn er meerdere opstandingen (vgl Op 20:5 en Op 20:13)
Een korte samenvatting van Operenbaringen 20 is:
1-3) Een engel bind Satan voor 1000 jaren, opdat hij de volken niet meer verleiden zou
4-6) De opwekking van de heiligen, de 1000-jarige regering van de heiligen met Christus
7-10) Na die 1000 jaar word Satan ontbonden, verleid de volken, verzameld de heidenen (Gog en Magog), en valt de legerplaats van de heiligen, de geliefde stad aan. Een vuur van God verslind hen. De duivel word geworpen in een poel van vuur en sulver
11-15) Het oordeel. De doden staan op, en worden geoordeeld naar hun werken. Een ieder die niet in het boek van het leven staat, word in de poel des vuurs geworpen, samen met Dood en Hades.
Amillenialisme
--------------
De amillenialistische voorstelling (zoals door mainstream calvinisme geleerd) stelt dus dat we nú in het duizendjarige rijk verkeren, óf dat het duizend jarige rijk al geweest is. Deze zienswijze werd al gehouden in de vroege kerk, zoals bv Origen en Augustinus. Deze uitleg werd en word nog steeds gehouden door de Rooms Katholieke Kerk, Oosters Orthodoxe Kerk, Reformatorische Kerken (zie Westminster Confession, Nederlandse Geloofsbelijdenis, Ausburger Confession)
Schematisch gezien bestaat de amillenialistische kijk uit:
1) Church age / heerschappij van de kerk
2) Wederkomst / oordeel
3) Eeuwige leven
Zij zien de vrijheid van het Christelijke geloof als de heerschappij van Christus. In deze zienswijze heerst Christus dus dóór zijn volk op aarde. De kerk van Christus zal dus ook de grote onderdrukking (Mat 24) ondergaan.
De term 1000-jarig word figuurlijk gezien, als zijnde 'een lange tijd'. Er word tenslotte ook gesproken in de Schrift dat 1000 jaren bij de Heere zijn als 1 dag (2 Pt 3:3-9).
Christus kan elk moment wederkomen. Aan de tekenen (Mat 24:32,33) kunnen wij zijn naderende komst herkennen. Eén van de meest zichtbare tekenen is dat eerst het evangelie verkondigd moet zijn aan alle naties (Mat 24:14; Mark 13:10).
Er is maar één opstanding. Dat er in Openbaring 20 2 maal word gesproken over de opstanding uit de doden, moeten we figuurlijk zien. Zo komt bv de schepping van de mens in het OT ook 2 maal voor, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden. Daarnaast is Op 20 de enige plaats die spreekt over 2 opstandingen.
Post millennialisme
-------------------
Het post millennialisme leert is een optimistische voorstelling. Het leerd dat de wereld steeds meer Gods wet zal gehoorzamen. Het christendom zal groeien, en uiteindelijk de overhand nemen. Deze visie is en word nog steeds gesupport door bepaalde groepen met calvinistische grondslag.
Schematisch gezien bestaat het postmilleniumistische kijk uit:
1) Church age / Millennium
2) Wederkomst / Oordeel
3) Eeuwige leven
Het post millenialisme lijkt veel op het ammillenianisme. Het grote verschil is dat het de laatste een werkelijk 1000-jarig rijk op aarde ontkent, terwijl de eerste dat niet doet. De post-opvatting ziet het 1000-jarig als een proces, nl. het evangelie krijgt steeds meer kracht, en veroverd uiteindelijk de wereld (dwz: een groot gedeelte van de wereld; vgl Op 20:8).
Het leerd dat er één opstanding uit de doden is (net zoals amillenialisme). De verdrukking word niet ontkend, maar de kerk groeit ondanks de verdrukking.
Als voorbeeldtekst van deze groei worden we verwezen naar de gelijkenis van het mosterdzaad (Het koninkrijk der hemelen is gelijk een mosterdzaad, Matt 13:31,32), en ook de gelijkenis van het zuurdesum (Matt 13:33). Zo als het mosterdzaad groeit, zo zal ook Gods kerk (op aarde) groeien.
Historisch Premillenialisme
---------------------------
Het historisch premillenialisme, ook wel chileasme genoemd, heeft slechts een paar aanhangers gehad in de vroeg-christelijke kerk, waaronder Iraenius en Justin Martyr. In de 16e eeuw weer opnieuw aandacht voor gevraagd door de Anabaptisten (wederdopers). Een bekende (calvinistische) verdediger is John Gill in zijn Body of Divinity. Er is sterk tegen gevochten vanuit de traditioneel calvinistische hoek, die niets van de chiliasten moesten hebben.
Schematisch gezien bestaat deze kijk uit:
1) Church age
2) De grote verdrukking
3) Wederkomst, de heiligen staan op uit de doden
4) Christus heerst 1000 jaar op aarde mét de heiligen
5) Satan word losgelaten, en valt Christus' koninkrijk aan, en word verslagen
6) Opstanding van ongelovigen / het oordeel
7) Het eeuwige leven
Het premillenialisme gelooft dus in een werkelijk en zichtbaar koninkrijk van God op aarde. Men legt de profetien letterlijk uit, zoals bv Jes 65:20 Van daar zal niet meer wezen een zuigeling van weinig dagen, noch een oud man, die zijn dagen niet zal vervullen; want een jongeling zal sterven, honderd jaren oud zijnde, maar een zondaar, honderd jaren oud zijnde, al vervloekt worden.
Een ander duidelijke text vinden ze in Jes 11:6-12:
6 En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij den geitenbok nederliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee te zamen, en een klein jongske zal ze drijven. 7 De koe en de berin zullen te zamen weiden, haar jongen zullen te zamen nederliggen, en de leeuw zal stro eten, gelijk de os. 8 En een zoogkind zal zich vermaken over het hol van een adder; en een gespeend kind zal zijn hand uitsteken in de kuil van den basilisk. 9 Men zal nergens leed doen noch verderven op den gansen berg Mijner heiligheid; want de aarde zal vol van kennis des HEEREN zijn, gelijk de wateren den bodem der zee bedekken. 10 Want het zal geschieden ten zelven dage, dat de heidenen naar den Wortel van Isai, Die staan zal tot een banier der volken, zullen vragen, en Zijn rust zal heerlijk zijn. 11 Want het zal geschieden te dien dage, dat de Heere ten anderen male Zijn hand aanleggen zal om weder te verwerven het overblijfsel Zijns volks, hetwelk overgebleven zal zijn van Assyrie, en van Egypte, en van Pathros, en van Morenland, en van Elam, en van Sinear, en van Hamath, en van de eilanden der zee. 12 En Hij zal een banier oprichten onder de heidenen, en Hij zal de verdrevenen van Israel verzamelen, en de verstrooiden uit Juda vergaderen, van de vier einden des aardrijks.
Typerende eigenschappen van deze stroming zijn:
1) Een dubbele opstanding (eerst de heiligen, later de rest)
2) Een daadwerkelijk en zichtbare regering van Christus op aarde
Of het 1000-jarige rijk letterlijk 1000 jaar duurt verschillen de meningen over. De meest gehouden visie is dat men die 1000 moet zien als een lange tijd.
Dispensationeel Premillenialisme
--------------------------------
Het dispensationeel premillenialisme is van redelijk late datum. Het is ontstaan rond 1800, en is een verzinsel van JN Darby, en vooral populair geworden de Scofield Study Bible. Ryrie heeft deze uitleg verder ontwikkeld tot een volwassen systeem. Deze uitleg hangt sterk samen met de dispensationele visie.
Dit systeem is hezelfde als historisch premillenialisme; het grote verschil zit m in de opneming (rapture) van de heiligen vóór de grote verdrukking. Het systeem komt er dan uit te zien als volgt:
1) Church age
2) Wederkomst, de heiligen staan op uit de doden en worden opgenomen in de hemel
3) De grote verdrukking
4) Christus komt nogmaals weder, en heerst 1000 jaar op aarde mét de heiligen. Het jodendom zal zich tijdens deze periode massaal bekeren.
5) Satan word losgelaten, en valt Christus' koninkrijk aan, en word verslagen
6) Opstanding van ongelovigen / het oordeel
7) Het eeuwige leven
In dit overzicht heb ik de opname der heiligen vóór de verdrukking gezet. Er zijn ook groepen die leren dat dit halverwege (midden in de 70 weken) de verdrukking geschied (Dan 7:25; Dan 9:27; Dan 12:27,11; Op 12:14)
In deze zienswijze komen 3 oordelen voor
1) Oordeel van de heiligen van vóór het millennium
2) Oordeel van de mensen die zich bekeren tíjdens het millennium
3) Oordeel van de ongelovigen
Conclusie
Ik zou hierover geen conclusie willen trekken. De lezer beslisse zelf. Echter wel een oproep om rekening te houden met de gevolgen die het houden van een bepaalde visie hebt. Een speciale waarschuwing mbt het Dispensationeel Premillenialisme, deze stelling houd onvoorwaardelijk in dat men ook in de rest van zijn theologie dispensationelist moet zijn. Wat betreft de andere visies, deze zijn allen in heden én verleden gehouden door gerespecteerde calvinistische theologen. Als grote tip: lees Openbaring 20 eens een paar keer rustig door, en beslis zelf.
[Aangepast op 17/2/04 door memento]
-
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
- Contacteer:
De laatste visie lijkt me zeer onwaarschijlijk omdat de prof. uit Daniel 8 slaat op de verdrukking van Antiochus Epifanus de 2e. Deze uitkomst is in Flavius Josefus duidelijk na te volgen.
Als we de pauselijke macht als anti-christ zien is die nog niet uitgeroeid, dus leven we nog voor de tijd van de 7 violen, dus zouden we nog leven in de tijd van het 2e beest (Openb. 13)(gelijk een lam doch te onderscheiden door zijn stem van een draak), is mischien wel wat voor te zeggen. De RK is momenteel amper een bedreiging voor de christelijke kerk. Juist zie je nu de versmeltingen (altans in Nederland) met div. christelijke instantie's. Is dat geen gevaar als er straks weer een nieuwe paus komt?
Bovenstaande is suggestief, iets waar ik niet uit kom, misschien iemand anders...
gr.
Als we de pauselijke macht als anti-christ zien is die nog niet uitgeroeid, dus leven we nog voor de tijd van de 7 violen, dus zouden we nog leven in de tijd van het 2e beest (Openb. 13)(gelijk een lam doch te onderscheiden door zijn stem van een draak), is mischien wel wat voor te zeggen. De RK is momenteel amper een bedreiging voor de christelijke kerk. Juist zie je nu de versmeltingen (altans in Nederland) met div. christelijke instantie's. Is dat geen gevaar als er straks weer een nieuwe paus komt?
Bovenstaande is suggestief, iets waar ik niet uit kom, misschien iemand anders...
gr.
-
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
- Contacteer:
Is gecorrigeerd. Tevens stukje bij dispensationeel premillenialisme toegevoegd mbt het 3voudig oordeel.Openbaring 20
Heeft heel veel aanhangers hoor, mn uit evangelische hoek, maar ook bekende calvinisten (MacArthur) die hun voorkeur voor deze zienswijze uitspreken.De laatste visie lijkt me zeer onwaarschijlijk omdat de prof. uit Daniel 8 slaat op de verdrukking van Antiochus Epifanus de 2e. Deze uitkomst is in Flavius Josefus duidelijk na te volgen.
Wat betreft de Paus, men heeft die al vaak afgeschilderd als anti-Christ. Sinds Vaticaan zou je theologisch gezien kunnen zeggen dat hij zelfs als zodanig erkend word (waar gezegd word dat de Paus in plaats van Christus op aarde is, hij in staat is zonden te vergeven, etc)
Memento,
je uitleg lijkt me niet voor discussie vatbaar. Technische commentaar heb ik niet, aanvulling met bijbelcitaten evenmin.
Wel heb ik een andere vooronderstelling, en dat is de opvatting zoals die in de kerkorde terug te vinden is, in ieder geval in de CGK kerkorde, dat het de dienaren van het Woord verboden is om hierover anders te spreken dan dat de belijdenis doet. De reden daarvan, ik kan er slechts naar gissen. Duidelijk is wel dat het heel snel heel controversiele discussies (kunnen) we(o)rden.
Trouwens, als ik artikel 37 van de NGB lees, heb ik er genoeg aan. Een zeer treffend en Bijbels spreken, met een duidelijke tweeslag van straf en beloning, wat m.i. meer aandacht verdient dan de invulling van die toekomende tijd. Vooralsnog voel ik me hierdoor vrij om geen keuze te maken, en dus geen voorkeur te hanteren.
je uitleg lijkt me niet voor discussie vatbaar. Technische commentaar heb ik niet, aanvulling met bijbelcitaten evenmin.
Wel heb ik een andere vooronderstelling, en dat is de opvatting zoals die in de kerkorde terug te vinden is, in ieder geval in de CGK kerkorde, dat het de dienaren van het Woord verboden is om hierover anders te spreken dan dat de belijdenis doet. De reden daarvan, ik kan er slechts naar gissen. Duidelijk is wel dat het heel snel heel controversiele discussies (kunnen) we(o)rden.
Trouwens, als ik artikel 37 van de NGB lees, heb ik er genoeg aan. Een zeer treffend en Bijbels spreken, met een duidelijke tweeslag van straf en beloning, wat m.i. meer aandacht verdient dan de invulling van die toekomende tijd. Vooralsnog voel ik me hierdoor vrij om geen keuze te maken, en dus geen voorkeur te hanteren.
Memento en anderen,
De samenvatting van de opvattingen van chialisten en milleniumisten heb ik gelezen.
Ik mis echter de Joodse opvatting (Dictum Eliae). Zij leerden dat de wereld 6000 jaar zou bestaan naar analogie van de 6 scheppingsdagen.
Ook zie ik niets over de opvatting van de coccejanen, die het duizendjarig rijk in de derde periode van de heilsgeschiedenis situeerden, dus vanaf 300 n Chr. Zij leerden 7 perioden, afgeleid van het getal 7, wat vaak voor komt in de Openbaring van Johannes (zie b.v. de 7 brieven in Openbaringen 2-3). Deze gemeenten staan b.v. bij Groenewegen model voor 7 perioden uit de heilsgeschiedenis.Wij zouden dan leven in de laatste periode, die overeenkomt met de gemeente Laodicea.
Verder waren er ook extreme chiliasten, die zich beriepen op het boek Daniel.
Mogelijk zijn dit de Darbisten, die jij noemt bij het dispensationeel premillenialisme.
Waar ik ook niets over lees, is Openbaringen 18.
Sommigen leggen dat uit als de val van de twin towers op 9-9-2001.
Hoort dit ook niet bij dit onderwerp?
De samenvatting van de opvattingen van chialisten en milleniumisten heb ik gelezen.
Ik mis echter de Joodse opvatting (Dictum Eliae). Zij leerden dat de wereld 6000 jaar zou bestaan naar analogie van de 6 scheppingsdagen.
Ook zie ik niets over de opvatting van de coccejanen, die het duizendjarig rijk in de derde periode van de heilsgeschiedenis situeerden, dus vanaf 300 n Chr. Zij leerden 7 perioden, afgeleid van het getal 7, wat vaak voor komt in de Openbaring van Johannes (zie b.v. de 7 brieven in Openbaringen 2-3). Deze gemeenten staan b.v. bij Groenewegen model voor 7 perioden uit de heilsgeschiedenis.Wij zouden dan leven in de laatste periode, die overeenkomt met de gemeente Laodicea.
Verder waren er ook extreme chiliasten, die zich beriepen op het boek Daniel.
Mogelijk zijn dit de Darbisten, die jij noemt bij het dispensationeel premillenialisme.
Waar ik ook niets over lees, is Openbaringen 18.
Sommigen leggen dat uit als de val van de twin towers op 9-9-2001.
Hoort dit ook niet bij dit onderwerp?
Darby beriep zich ook veel op Daniel, nl Dan 7:25; Dan 9:27; Dan 12:27,11.Verder waren er ook extreme chiliasten, die zich beriepen op het boek Daniel. Mogelijk zijn dit de Darbisten, die jij noemt bij het dispensationeel premillenialisme.
Het was niet echt mijn bedoeling van de post om alle mogelijke opvattingen neer te zetten, dan is de lijst eindloos. Ik heb alleen geprobeerd om de opvattingen die vandaag de dag door een groot aantal christenen word gesteund, te beschrijven. De posting was meer informatief bedoeld; dan als aanzet tot een discussie (zoals al eerder gezegd zie ik het nut van een discussie over dit onderwerp niet echt).
Tevens deel ik met Herman de mening dat de aspecten straf en beloning, en de hoop om voor eeuwig bij Christus te zijn, meer aandacht verdient dan de discussie over welke visie nu het beste is.
Beste Memento,
Een interessante vraag die je hier stelt: welke van de toekomstvisies is de juiste.
Het lastige in al deze visies is dat er over het algemeen geen recht wordt gedaan aan de apocalyptische stijl van boeken al Openbaring en Daniël.
De vraag die daarnaast van even groot belang is: voert God iedere profetie zo uit? Als een profetie een bedreiging inhoudt en mensen bekeren zich dan komt de profetie namelijk niet uit (zie bijvoorbeeld Nineveh in het boek Jonah).
Ik zou dus zeggen als je je bezighoudt met de visie op de toekomst leer dan eerst goed apocalyptische literatuur lezen. Lees daarom veel joodse bronnen als bijv. het boek Henoch. Je wordt dan meer vertrouwt met de symboliek die er wordt gebruikt.
Een vraag die ook van erg groot belang is: wat las de lezer van de tijd dat het geschreven werd in deze boeken. Ze zijn namelijk niet in de eerste plaats aan ons gericht, maar aan concrete gemeentes in die tijd. Ga daarom op zoek naar informatie over hoe die gemeentes er uit zagen, wat hun problemen waren.
Als het je bedoeling is om een overzicht te geven van alle toekomstvisies dan is een heel goed overzicht te vinden in “Christian theologyâ€
Een interessante vraag die je hier stelt: welke van de toekomstvisies is de juiste.
Het lastige in al deze visies is dat er over het algemeen geen recht wordt gedaan aan de apocalyptische stijl van boeken al Openbaring en Daniël.
De vraag die daarnaast van even groot belang is: voert God iedere profetie zo uit? Als een profetie een bedreiging inhoudt en mensen bekeren zich dan komt de profetie namelijk niet uit (zie bijvoorbeeld Nineveh in het boek Jonah).
Ik zou dus zeggen als je je bezighoudt met de visie op de toekomst leer dan eerst goed apocalyptische literatuur lezen. Lees daarom veel joodse bronnen als bijv. het boek Henoch. Je wordt dan meer vertrouwt met de symboliek die er wordt gebruikt.
Een vraag die ook van erg groot belang is: wat las de lezer van de tijd dat het geschreven werd in deze boeken. Ze zijn namelijk niet in de eerste plaats aan ons gericht, maar aan concrete gemeentes in die tijd. Ga daarom op zoek naar informatie over hoe die gemeentes er uit zagen, wat hun problemen waren.
Als het je bedoeling is om een overzicht te geven van alle toekomstvisies dan is een heel goed overzicht te vinden in “Christian theologyâ€
<>< A Dieu
De theoloog
De theoloog
Een belangrijke en diepgaande studie over de eindtijd is reeds tientallen jaren geleden gedaan door ds A.M. Berkhoff.
Wil je over dit onderwerp beslagen ten ijs komen, kan je deze studie niet missen.
Belangrijk te weten is dat niet alleen ds Berkhoff zijn gegevens op Gods Woord grond, maar tevens - wat minder voorkomt - ook op de drie formulieren van enigheid.
Een groot deel van zijn studie is geplaatst op de site
http://home.hetnet.nl/am.berkhoff/
Berkhoff verwijst ook naar de tekst voor tekstverklaring over het boek Daniël, van ds Van Leeuwen. Op dezelfde site is het gedeelte betreffende de spoedige verschijning van de Antichrist opgenomen.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
D.C. Bokkers
Wil je over dit onderwerp beslagen ten ijs komen, kan je deze studie niet missen.
Belangrijk te weten is dat niet alleen ds Berkhoff zijn gegevens op Gods Woord grond, maar tevens - wat minder voorkomt - ook op de drie formulieren van enigheid.
Een groot deel van zijn studie is geplaatst op de site
http://home.hetnet.nl/am.berkhoff/
Berkhoff verwijst ook naar de tekst voor tekstverklaring over het boek Daniël, van ds Van Leeuwen. Op dezelfde site is het gedeelte betreffende de spoedige verschijning van de Antichrist opgenomen.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
D.C. Bokkers
http://home.hetnet.nl/~am.berkhoff/ Dit is denk ik de bedoelde website.
Beste D. C. Bokkers,
Als je t niet erg vind zal ik niet reageren omdat het onderwerp mij niet interesseerd (de reden tot het openen van deze posting was enkel en alleen dat er om gevraagd was de 4 standaardvisies uiteen te zetten). Ik heb er (persoonlijk) genoeg aan om te geloven dat Christus op de wolken zal terugkomen, om een ieder mens te berechten, en Satan voor eeuwige te binden. Het speculeren over de mogelijke wijzes waarop lijken mij heilloos.
Indien er meer specifieke vragen/stellingen zijn mbt dit onderwerp wil ik wel reageren, zolang het maar geen welles/nietus spelletje word, zoals meestal in deze discussies.
Als je t niet erg vind zal ik niet reageren omdat het onderwerp mij niet interesseerd (de reden tot het openen van deze posting was enkel en alleen dat er om gevraagd was de 4 standaardvisies uiteen te zetten). Ik heb er (persoonlijk) genoeg aan om te geloven dat Christus op de wolken zal terugkomen, om een ieder mens te berechten, en Satan voor eeuwige te binden. Het speculeren over de mogelijke wijzes waarop lijken mij heilloos.
Indien er meer specifieke vragen/stellingen zijn mbt dit onderwerp wil ik wel reageren, zolang het maar geen welles/nietus spelletje word, zoals meestal in deze discussies.
Dat is een misvatting welke niet op de bijbel is te gronden. nl. zoals je zegt dat Christus komt om ieder te oordelen en satan eeuwig te binden.
Christus komt terug met al Zijn heiligen om satan voor duizend jaar te binden, waarna dan pas de witte troon wordt opgericht om hen die niet bij de eerste opstanding zijn opgestaan, in deze tweede opstanding te oordelen.
Zie hiervoor behalve de bijbelse studie van ds Berkhoff, ook de studie van ds Van Leeuwen beiden op de site zoals gemeld.
En deze zelfde bijbelse visie van Spurgeon en diverse oudvaders.
De preek van Spurgeon hierover en een bijbels onderbouwde verhandeling van mijn hand, kan je lezen op de Website:
http://home.hetnet.nl/~dcbokkers/
[Aangepast op 9/3/04 door dcbokkers]
[Aangepast op 9/3/04 door dcbokkers]
Christus komt terug met al Zijn heiligen om satan voor duizend jaar te binden, waarna dan pas de witte troon wordt opgericht om hen die niet bij de eerste opstanding zijn opgestaan, in deze tweede opstanding te oordelen.
Zie hiervoor behalve de bijbelse studie van ds Berkhoff, ook de studie van ds Van Leeuwen beiden op de site zoals gemeld.
En deze zelfde bijbelse visie van Spurgeon en diverse oudvaders.
De preek van Spurgeon hierover en een bijbels onderbouwde verhandeling van mijn hand, kan je lezen op de Website:
http://home.hetnet.nl/~dcbokkers/
[Aangepast op 9/3/04 door dcbokkers]
[Aangepast op 9/3/04 door dcbokkers]
Als amillenialist hou ik dat er 1 opstanding is. Deze visie is vanaf het begin van het christendom de meest gehouden visie geweest, vanaf de oud-christelijke kerk tot en met het merendeel van de oudvaders. Daarbij leert ook het post-millenialisme slechts 1 opstanding.Christus komt terug met al Zijn heiligen om satan voor duizend jaar te binden, waarna dan pas de witte troon wordt opgericht om hen die niet bij de eerste opstanding zijn opgestaan, in deze tweede opstanding te oordelen.
En deze zelfde bijbelse visie van Spurgeon en diverse oudvaders.
Kortom, de visie van 2 of meer opstandingen heeft heel weinig support, zowel in verleden als heden. Aanhangers zijn vooral te vinden onder baptisten en evangelischen.
Voor een exegese die slechts 1 opstanding leerd zie bv de Korte Verklaring, Barnes Notes on the Bible en de kanttekeningen. Zie ook Matthew Henry.
Globaal zijn er 2 mogelijke uitleggingen van Op 20:5
1) De eerste opstanding, nl. geestelijk gezien. Opstanding uit de geestelijke dood, tot een nieuw geestelijk leven (Kantt, MH)
2) Het is geen lichamelijke opstanding, vs 4 spreekt over zielen (Korte Verklaring, Barnes)
Kortom, de amillenialistische uitleg is zeker wel gegrond op de Schrift. Daarbij heeft deze uitleg ondersteuning in zowel de oud-christelijke als de gereformeerde traditie van Schriftverklaring.