Erskine

jacob

Erskine

Bericht door jacob »

klopt het dat een van de erskiners het volgend heeft gezegd.

De wet is voor alle mensen, de beloften alleen voor het volk van God.

khad hem eerder van steenblok verwacht namelijk.
Mart01

Bericht door Mart01 »

De erskines hebben ongelooflijk veel gezegd, maar aan een enkel citaat zonder het verband mag je niemand ophangen. Daarmee doe je iedere theoloog ongetwijfeld onrecht.
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
england

Bericht door england »

Ze hebben wel meer gezegd....Maar in dit verband zou ik inderdaad errug graag willen weten wat er mee bedoeld werd, want de Erskines, met Boston vochten voor een vrij aanbod van genade.
jacob

Bericht door jacob »

de kerkbode van de HNHK van ouddorp (ea gemeente) plaatst een aantal van zulke "kostelijke" oneliners.

en daar zat deze bij. Het lijkt me ook geen goede zaak om het verband niet weer te geven.

Maar hoe dan ook, het verbaasde me.

[Aangepast op 1/6/04 door jacob]
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door jacob
de kerkbode van de HNHK van ouddorp (ea gemeente) plaatst een aantal van zulke "kostelijke" oneliners.

en daar zat deze bij. Het lijkt me ook geen goede zaak om het verband niet weer te geven.

Erskine

Beide postings [de eerste en de laatste] bij elkaar gezet en zo zie je dat het misschien niet zover bij dr. Steenblok vandaan zit.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Egbert

Erskine

Beide postings [de eerste en de laatste] bij elkaar gezet en zo zie je dat het misschien niet zover bij dr. Steenblok vandaan zit.
Jij bedoelt dat we zo samen kunnen Egbert?

Lanceer jij het idee daar in de Kloai, dan probeer ik het hier in de omgeving!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Egbert

Erskine

Jij bedoelt dat we zo samen kunnen Egbert?

Lanceer jij het idee daar in de Kloai, dan probeer ik het hier in de omgeving!
Wat ik eigenlijk bedoel is dat de flanken van HNHK de O[GG]IN raken. Linkerflank GG en rechterflank GGiN. In dat opzicht kunnen we inderdaad samen gaan. Goed ik zal hetin de klaai regelen, ga jij dan terug naar het zaand?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Persoonlijk hoe ik niet zo van die one-liners zonder bronvermelding.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
memento

Bericht door memento »

Als de Erskines dit gezegd hebben zal het ongetwijfeld zijn geweest om daarmee aan te duiden dat een mens zich moet haasten om deelgenoot te worden van die beloften, en niet om daarmee te zeggen dat het aanbod van genade voorwaardelijk moet.
gallio

Bericht door gallio »

Oorspronkelijk gepost door lily
why do so many of you talk about dominees, old writers and who said this
and who said that, quite boring.
This is a forum for people with common interests. If you do not share those interests, you do not have to participate, or even read what is posted here.

Personally, I think what the old writers wrote is very relevant today, as certain issues that played 300 years ago have come back in our age in a slightly different form.
Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Persoonlijk hoe ik niet zo van die one-liners zonder bronvermelding.
Bronvermelding is in deze dat het van de Erskines is. Dat is toch een bron?
Orckie

Bericht door Orckie »

Ook Spurgeon heeft gesteld dat er geen enkele belofte in de bijbel staat voor de onbekeerde.
Ik kan wel een bronvermelding leveren: "Gelijkenissen van de Heiland" door C.H. Spurgeon.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Ook Spurgeon heeft gesteld dat er geen enkele belofte in de bijbel staat voor de onbekeerde.
Ik kan wel een bronvermelding leveren: "Gelijkenissen van de Heiland" door C.H. Spurgeon.
Dat is een nogal lang document, 'k heb het niet helemaal gelezen maar op blz. 167-168 lees ik wel het volgende:
O, ik wenste wel een woord te kunnen spreken dat u, wenenden en bedrukten, er toe kon brengen op Jezus te zien. O, laat de duivel u niet in de verzoeking brengen om te geloven dat gij te zondig bent. "Waarom hij ook volkomen kan zalig maken degenen, die door hem tot God gaan." Geschiktheid is niet nodig, kom slechts tot Hem. Gij bent onrein. En gij gevoelt uw onreinheid niet, zoals gij haar moest gevoelen - en dat maakt u nog altijd meer onrein. Zo kom dan, en wees rein. Gij bent zondig. En dit is uw grootste zonde, dat gij uw zonde niet betreurt, zoals gij moest. Doch kom tot Hem en vraag Hem uw onboetvaardigheid te vergeven. Komt, zoals gij bent. Indien Hij iemand van u uitwerpt, dan zal ik daar eeuwig de blaam van dragen. Indien Hij iemand van u die op Hem betrouwt, verstoot, zo noemt mij ten dage der opstanding een vals profeet. Doch ik sta er u borg voor met mijn leven, ik sta er u borg voor met het deel, dat mijn eigen ziel hieraan heeft - dat, wie tot Hem komt, Hij geenszins zal uitwerpen.

Ik hoor nog een klacht. "Ik ben KRACHTELOOS," zegt iemand." Zal Jezus komen, waar ik ben?" Ja, o zondaar, juist daar, waar gij bent. Gij zegt, dat gij niet kunt geloven dat dit uw groot struikelblok is. Zo komt God u dan te hulp in uw onmacht, in uw onbekwaamheid. Ten eerste: Hij komt u tegen met zijn beloften. Ziel, gij kunt niet geloven. Doch als God die niet liegen kan, belooft, wilt gij, kunt gij dan nog niet geloven? Ik denk waarlijk, dat Gods beloften - zo gewis, zo onwrikbaar - deze uw onmacht moeten overwinnen. "Die tot mij komt, zal ik geenszins uitwerpen." Kunt gij nu niet geloven? Wel, die belofte moet waar zijn! Doch alsof Hij wist, dat dit nog niet genoeg was, heeft Hij het met een eed bevestigd - en nooit werd ontzaglijker en plechtiger een eed afgelegd - "zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in de dood van de goddelozen! Doch daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zou gij sterven, o huis Israëls." Kunt gij nu niet geloven? Hoe! Wilt gij twijfelen aan God, als Hij het zweert, zodat gij dan God niet slechts tot een leugenaar maakt, doch - o ik huiver terwijl ik het zeg - meent gij dat God zijn eed kan verbreken? Verre zij het van u aldus God te lasteren! Gedenk: die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft het getuigenis, dat God getuigd heeft van zijn Zoon. Doe dit niet. Gij kunt voorzeker wel geloven, als belofte en eed u tot geloof noodzaken. Doch meer: alsof Hij wist, dat ook dit nog niet genoeg was, heeft Hij u zijn Geest gegeven. "Indien dan gij, die boos bent, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven aan dengenen, die Hem bidden." Gewis, hiermede moet gij kunnen geloven. "Doch," zegt iemand, "ik zal het beproeven." Neen, neen, beproef het niet; dat is het niet wat God u beveelt te doen. Er wordt geen beproeven verlangd. Zondaar, geloof Christus. "Doch" zegt iemand, "ik zal er over denken." Denk er niet over, doe het, doe het thans, want dit is Gods Evangelie. Er zijn er onder u die daar staan in deze gangpaden of neerzitten op hun plaatsen, van wie ik het in mijn ziel gevoel dat nooit meer een uitnodiging tot hen zal komen. En indien de uitnodiging van heden verworpen wordt dan gevoel ik de plechtige overtuiging in mijn ziel - ik geloof dat zij van de Heilige Geest is - dat gij nooit meer een getrouwe prediking zult horen. Doch dat gij onboetvaardig naar de hel zult gaan, tenzij gij thans op Jezus vertrouwt. Ik spreek niet als mens; ik spreek als gezant van God tot uw zielen. En in de naam van God gebied ik u: vertrouwt op Jezus, vertrouwt thans op Jezus. Het is op uw eigen gevaar, dat gij de stem afwijst die van de hemel spreekt. Want "die niet zal geloofd hebben zal verdoemd worden." Hoe zult gij ontvlieden, indien gij op zo grote zaligheid geen acht geeft? Als dit doordringt tot uw hart, als dit zich stelt op uw weg, ach! Hoe zult gij dan ontvlieden, indien gij er geen acht op slaat? Met tranen nodig ik u. En zo ik kon, zou ik u dwingen in te gaan. Waarom wilt gij niet? O indien gij verloren wilt gaan, indien gij vast besloten bent om u door geen genade of goedertierenheid te laten lokken, en door geen waarschuwingen te laten bewegen, wat ketenen van de wraak moet gij dan niet verduren, gij, die deze banden der liefde versmaadt. Gij hebt de diepste hel verdiend, want gij minacht de genietingen hierboven. God verlosse u. Hij zal u verlossen, zo gij in Jezus gelooft. God helpe u om thans op Hem te betrouwen, om Jezus wil, Amen.
Hier spreekt Spurgeon toch wel degelijk van beloften. Ik had een kleiner stukje kunnen quoten maar ik vond het te mooi om niet mee te plakken.
Plaats reactie