Prediking - op de grens van hemel en hel.

ndonselaar
Contacteer:

Prediking - op de grens van hemel en hel.

Bericht door ndonselaar »

Enkele aanbevelingen uit een studie rondom de prediking.

"De prediker bevindt zich in de dienst met zijn hoorders op de grens van
hemel en hel. Als het besef ontbreekt, dat er zich rondom de prediking een
eeuwige scheiding voltrekt onder de hoorders dan zal de prediking van het
oordeel in de marge verdwijnen. Onder de prediking wordt de deur van het
hemelrijk ontsloten voor hen die in Christus Jezus geloven, maar toegesloten
voor de ongelovigen. Dit dient in de prediking naar voren te komen. Wanneer
het onderscheidenlijke element [gelovige / ongelovige] wegvalt en de hoorder niet meer wordt
opgeroepen tot zelfbeproeving dan is de gemeente overgeleverd aan
geestelijke oppervlakkigheid."

"De prediker dient de zwaarte van zijn taak te beseffen. Hij is van Godswege
aangesteld als een getrouwe wachter (Ez.33). Als hij Christus niet heeft
verkondigd, dan heeft hij zich niet vrijgemaakt van het bloed van zijn
hoorders en zal hijzelf onder het oordeel vallen (1Kor.9:16) De roeping van
de prediker leidt tot bewogenheid met de hoorder. Deze dient uit te komen in
een dringend appel tot bekering en geloof in Christus Jezus als de enige weg
tot behoud. Waar dit appel niet klinkt, is de prediker ontrouw aan zijn
roeping en opdracht, die hem van Godswege is toevertrouwd."

Graag jullie commentaar

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik hoorde eens een preek van ds. A. Beens waarin hij in het midden ervan opeens zei:

"U zult niet straks geoordeeld worden, niet straks worden de schapen en bokken gescheiden. Maar de scheiding valt hier en nu, onder de prediking, daar valt het oordeel, daar wordt de keuze gemaakt voor de eeuwigheid."
ndonselaar
Contacteer:

Ja RJ, ontzettende waarheid. Daarom is de preekstoel 'heilig land'. Daar onder die bediening voltrekt zich de scheiding.

Bedankt voor de aanvulling.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Ik begrijp het niet helemaal denk ik...... (spijt me!) Die uitspraak van ds. Beens.

Maar hoe dan met deze tekst? "En gelijk het den mensen gezet is, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel;"

Dus eerst sterven, en daarna geoordeeld worden.

En het volgende:

31 En wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid, en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op den troon Zijner heerlijkheid.
32 En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En Hij zal de schapen tot Zijn rechter hand zetten, maar de bokken tot Zijn linker hand.

Ik laat even mijn gedacht gaan.
Daar worden de schapen en de bokken bij de wederkomst gescheiden. Dan worden dus ziel en lichaam weer herenigt. De ziel was of in de hemel bij de schare die niemand telle kan voor de troon van het Lam, of in de hel bij overste en zijn duivelen.

Wat ik al zei, bij de wederkomst worden ziel en lichaam herenigt. 't Volk van God (schapen) worden het lichaam van Christus gelijkvormig en zullen ingaan in het koninkrijk der hemelen, en de goddelozen (bokken) worden de duivel gelijkvormig en zullen geworpen worden in de poel van vuur en sulfer.

Bovenstaande is mijn visie. Als het niet goed is, zeg het maar rustig.

Wat RJ aanhaalde van ds. Beens: ""U zult niet straks geoordeeld worden, niet straks worden de schapen en bokken gescheiden. Maar de scheiding valt hier en nu, onder de prediking, daar valt het oordeel, daar wordt de keuze gemaakt voor de eeuwigheid.""

Heeft dat dan te maken met de reuke des doods ten dode en de reuke des levens ten leven?

Volgens mij begrijp ik het echt niet.

Want ten diepste is voor de grondlegging der wereld de scheiding al gevallen. God verkoos willekeurig schepselen uit. De dubbele predestinatieleer.

Van de geboorte af aan is de mens al een bok of een schaap. Het zij zo. Je kunt nooit van een bok een schaap worden. Onmogelijk! (bevinding: Gods volk leert wel hun bokkige natuur kennen)
Grace

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door MatthijsVan de geboorte af aan is de mens al een bok of een schaap. Het zij zo. Je kunt nooit van een bok een schaap worden.
Dus Judas kon niet meer bekeerd worden? Het is toch voor iedereen mogelijk om zalig te worden? Waarom worden we straks nog geoordeeld? Wa ts daar de functie van dan?...

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Ik hoorde eens een preek van ds. A. Beens waarin hij in het midden ervan opeens zei:

"U zult niet straks geoordeeld worden, niet straks worden de schapen en bokken gescheiden. Maar de scheiding valt hier en nu, onder de prediking, daar valt het oordeel, daar wordt de keuze gemaakt voor de eeuwigheid."
zo is het; het is een reuke des levens ten leven of een reuke des doods ten dode (intredepreek van ds. Moerkerken destijds in Gouda)
ndonselaar
Contacteer:

Matthijs,

Hoewel ik je best begrijp, moet je nooit proberen tijd en eeuwigheid te verenigen.

Zeeuw ontkende het min of meer, maar toch zie je hier wat de gedachte van rechtvaardiging van eeuwigheid uitwerkt. Dan blijft er voor de prediking niets meer over dan een 'zedelijke aanrading'.

Matthijs, we zijn állen bokken. We hebben allen de verdoemenis verdiend, maar de Heere heeft besloten dat er nog een middel is waardoor we zalig kunnen worden. Christus heeft het ooit uitgeroepen over de heuvel van Golgotha 'het is volbracht'. Daar ligt grond voor de prediking. Daarom is de prediking ook zo'n zwaarwegende zaak. Het gaat om eeuwig heil of eeuwig wee. Daarom moet de prediker ook bewogen zijn met zijn hoorders.

Groeten,
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
we zijn állen bokken.....
Niek, bedoel je : van nature?

Of blijft een ieder, zelfs zij die geloven, hun hele leven een bok?
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Met deze twee gedeelten ben ik het eens. Deze beide elementen moeten in de preek aan de orde komen. Dat komt in dit stukje naar voren. De dood in Adam, het leven in Christus. Als je nog in Adam bent, heb je geen toekomst. Als je in Christus bent heb je échte toekomst!
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Oorspronkelijk gepost door MatthijsVan de geboorte af aan is de mens al een bok of een schaap. Het zij zo. Je kunt nooit van een bok een schaap worden.
Dus Judas kon niet meer bekeerd worden? Het is toch voor iedereen mogelijk om zalig te worden? Waarom worden we straks nog geoordeeld? Wa ts daar de functie van dan?...

mvrgr, Grace
Grace,

Judas leefde in het heden der genade, totdat hij zichzelf van kant maakte. Toen was het voor hem eeuwigheid. Judas is het Woord van God ongehoorzaam geweest en daarom voor eeuwig verloren gegaan. God wist voor de grondlegging alle dingen die nog geschieden moesten, dus ook dat Judas de Heere Jezus zou verraden, en dat hij zich niet zou bekeren. Let op! Ik bekijk het nu dus van Gods kant. Dit heeft ook alles met de uitverkiezing te maken. Om het heeft onbewogen te zeggen: Judas was niet uitverkoren. Was hij wel uitverkoren, dan was Judas voor eeuwig behouden. Vanuit de mens z'n kant mogen we nooit denken: "Door de uitverkiezing, moeten we maar afwachten of we erbij horen ja of nee". Nee, laten we blij met de uitverkiezing, want anders kwam er geen stérveling in de hemel! Uitverkiezing betekent: "Het kan nog, we kunnen door vrije genade nog zalig worden". We leven niet voor niets nu nog in het heden der genade. Dat betekent dus dat er genade te verkrijgen is bij God. En ik geloof vast en zeker, dat iedereen die verloren gaat, zich nooit druk heeft gemaakt of ie nou uitverkoren was ja of nee. Dus iemand die zegt: "Ik moet maar afwachten of ik uitverkoren ben". Als die dat blijft zeggen en hij veranderd niet, en gaat God niet zoeken, dan interesseerde het hem ook geen lor als ie nou uitverkoren was ja of de nee. En de godsdienst die zegt dat ze de uitverkorene zijn, daar moet ik ook niet zoveel van hebben.

Je schreef:Het is toch voor iedereen mogelijk om zalig te worden?

Grace, het is onmogelijk om zalig te worden voor de mens...................., maar bij God zijn alle dingen mogelijk.

Waarom worden we straks nog geoordeeld? Wa ts daar de functie van dan?...

Elk mens, ongeacht wie, in zijn natuurstaat, is veroordeeld tot Gods ontzagwekkende, eeuwige straffen aan lichaam en ziel. Waarom? Omdat ze de tegen de allerhoogste majesteit Gods gezondigd hebben, en omdat God niet alleen barmhartig en Liefde is, maar ook rechtvaardig is, wil Hij die ook met de hoogste straf straffen. De hoogste straf is: Eeuwig branden in het helse vuur. En verdiend? Nee? Waarom moest Jezus dan naar deze wereld komen?
Om de toorn Gods aan Zijn mensheid te kunnen dragen, die wij voor de volle 100% waardig waren, en ook om ons de gerechtigheid en het leven zou kunnen verwerven en wedergeven.

Maar er staat geschreven in de Schrift. Alzo zegt de Heere HEERE in Zijn Woord:"En gelijk het den mensen gezet is, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel;"

Wat bedoelde Paulus, als de mond Gods, daarmee? Laten we de kantekeningen eens lezen.

daarna het oordeel;
Namelijk van elk een in het bijzonder terstond na den dood, en van allen in het algemeen hier namaals ten uitersten dage.

Het staat in de Schrift. En belijdt een waar Christen niet de 12 artikelen van ons algemeen en ongetwijfeld Christelijk geloof. Wat staat daar o.a. in? opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders; vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.

Dat betekent dat Hij al Zijn vijanden en de vijanden (dat zijn de zelfde vijanden als die van Christus) van Zijn volk in de eeuwige verdoemenis zal werpen, maar hij zal alle uitverkorenen tot Zich in de hemelse blijdschap en heerlijkheid nemen.

Het uitverkoren volk maakt alreeds hier op aarde bij ondervinden een vierschaar mee in het geweten.
Liever Turks dan Paaps
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2
Beste Matthijs,

Volgens mij is dit behoorlijk eenzijdig vanuit de verkiezing redeneren. Als dat echt zo onmogelijk is als jij stelt kunnen we wel stoppen met preken.
Beste Zeeuw,

Ik bekijk het van Gods kant. Ik neem aan dat jij in de uitverkiezing gelooft. God heeft voor de grondlegging der wereld mensen willekeurig mensen uitgekozen. Lees verder mijn reactie op die van Grace's reactie. Reageer daar rustig op.
Maar zo is het gelukkig niet. We hebben helemaal niet uit te gaan van de verkiezing en verwerping, maar van Gods geopenbaarde wil.
Helemaal mee eens.
Daaruit leren we heel duidelijk dat wij allen als onwillige bokken in Adam geboren worden, maar dat het Gode behaagd heeft om door de dwaasheid der prediking zalig te maken die geloven.

Dus Gode zij dank: bokken kunnen schapen worden; een wonder van Gods genade.
Jij bekijkt het dus nu van de mens z'n kant.

Maar één ding. Een bok kan nooit en nog eens nooit een schaap worden. De Bijbel gebruikt vaker een voorbeeld uit het gewone leven, maar ik heb nog nooit een bok in een schaap zien veranderen en ook nog nooit een schaap in een bok.... Als jij werkelijk meent dat een verworpene een uitverkorene kan worden, dan heb je dat mijns inziens goed mis.

Maar, de door de Geest Gods wedergeborenen worden bokken, worden goddelozen, worden helwaardigen voor hun besef!

Was een uitverkorene die nog niet door Gods Geest wedergeborene een bok? Nee, die is nog nooit een bok geweest. Maar dwaalde als een schaap. Ik zie het niet anders!! Probeer dan eens eenvoudig uit te leggen hoe het dan wel is?

Was een uitverkorene die nog niet door Gods Geest wedergeboren geen helwaardige? Ja, dat wel. Dordtse Leerregels hfstk. 1 art. 1: "Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23). En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23). "
Maar die helwaardig, die vloekwaardige, die doemwaardig, die vuurwaardige, was al wel voor de grondlegging der wereld in Christus uitverkoren.

Zeeuw, ik geloof dat we het wel hartelijk met elkaar eens, maar dat we op de één of andere manier elkaar niet begrijpen. Maar ik blijf er wel bij, ik heb nog nooit in het natuurlijke leven een schaap in een bok zien veranderen, en ook nog nooit een schaap in een bok.

Groeten,
Matthijs
Liever Turks dan Paaps
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Matthijs,

Hoewel ik je best begrijp, moet je nooit proberen tijd en eeuwigheid te verenigen.

Zeeuw ontkende het min of meer, maar toch zie je hier wat de gedachte van rechtvaardiging van eeuwigheid uitwerkt. Dan blijft er voor de prediking niets meer over dan een 'zedelijke aanrading'.

Matthijs, we zijn állen bokken. We hebben allen de verdoemenis verdiend, maar de Heere heeft besloten dat er nog een middel is waardoor we zalig kunnen worden. Christus heeft het ooit uitgeroepen over de heuvel van Golgotha 'het is volbracht'. Daar ligt grond voor de prediking. Daarom is de prediking ook zo'n zwaarwegende zaak. Het gaat om eeuwig heil of eeuwig wee. Daarom moet de prediker ook bewogen zijn met zijn hoorders.

Groeten,
Niek, ben het allemaal wel met je eens, maar zoals ik in de andere postings ook al zei.

Een verworpene (bok), kan nooit een uitverkorene (schaap) worden, en andersom ook niet.

Groeten,
Matthijs
Liever Turks dan Paaps
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Matthijs, als jij als een schaap geboren bent, zal je een schaap blijven. Maar ik ben als een bok geboren en door een wonder werd ik een schaap.

En nu niet zeggen dat het in het natuurlijk leven niet kan, want dat is logisch. Het is ook tegen-natuurlijk; het is een wonder!!!!!!!!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Matthijs, als jij als een schaap geboren bent, zal je een schaap blijven. Maar ik ben als een bok geboren en door een wonder werd ik een schaap.

En nu niet zeggen dat het in het natuurlijk leven niet kan, want dat is logisch. Het is ook tegen-natuurlijk; het is een wonder!!!!!!!!
Dus als ik het goed begrijp...

Jij was voor de grondlegging der wereld een verworpene, dus niet uitverkoren, maar toch (omdat God veranderlijk is, omdat hij wat goeds in jou zag???) ben jij een uitverkorene geworden...

[Aangepast op 26/5/04 door Matthijs]
Liever Turks dan Paaps
Plaats reactie