Dit is een moeilijke om te onderbouwen, maar ik zal mn best doen.Oorspronkelijk gepost door voorbijgangerOorspronkelijk gepost door memento
en een minderwaardigheidscomplex (wat een zonde is). In dit geval gaat het overduidelijk over het laatste.
Memento,
Graag zou ik een onderbouwing in de rubriek theologie zien van deze uitspraak.
En mocht je het menen, dan wist je ook op voorhand dat hulp hier van menselijke kant niet geboden kan worden. Uit de zonde helpen is Gods werk. Heb je betrokken al bij een predikant gebracht?
Groet,
VBG
Ten eerste is het goed om eens na te denken over wat zonde nu precies is. Toen ik die opmerking maakte bedoelde ik met zonde doel missen. Toen God de mens schiep, schiep Hij hen tot Zijn eer. Niet alleen om Hem te verheerlijken (als daad), maar ook om in het menszijn iets uit te drukken van Gods deugden (passief, het geschapen zijn naar Gods beeld).
Iemand die last heeft van een minderwaardigheidscomplex heeft de neiging zichzelf en de wereld om zich heen te zien als negatief. En dát is nu zonde. Als wij zó naar onszelf en naar de wereld om ons heen kijken zien wij Gods algemene genade over het hoofd, erkennen wij God niet als de goede Schepper van het al. Hoe vaak heb ik depressieve mensen (en ook hier moet bij mij met schaamte de hand in eigen boezem) horen zeggen: waarom doet God mij dit aan. Alsof God de oorzaak is van onze ellende.
Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde? Een mens moet strijden om zonde te laten, en zéker zonden die hem een verkeerd beeld van God geven.Uit de zonde helpen is Gods werk.
Helaas is betrokkene al een keer bij een predikant en een paar ouderlingen geweest, die adviseerden de grote mond dicht te houden en zich te onderwerpen aan het ouderlijk gezag (ook al maakten die het leven ondraaglijk, ook al slaan ze met stokken, etc). Tot mijn grote verdriet bleek het verhaal, bij navraag bij anderen, nog waar te zijn ook.Heb je betrokken al bij een predikant gebracht?
Daarbij geloof ik niet dat we een psychisch probleem moeten oplossen met behulp van pastorale zorg. Een pastor is geen psycholoog. Ik geloof niet in geloven als wondermiddel wat overal tegen werkt. Geloof bied zeker véél ondersteuning in moeilijke tijden. Maar ondersteuning is wat anders dan beter worden van een ziekte. Je zegt tegen iemand met een lichamelijke ziekte toch ook niet dat hij/zij maar moet geloven ipv naar de dokter gaan
/Memento is verdrietig als hij ziet wat de zondeval aan ellende aanricht