Eigen schuld, of niet?

kridje
Contacteer:

Eigen schuld, of niet?

Bericht door kridje »

Waarom gaat een mens verloren? Door de uitverkiezing of omdat de mens Christus bloed niet aanneemt.

Afgelopen zondag een preek gehoord van ds. J.W. Kersten (Ger. Gem.) en hij gaf duidelijk aan dat de mens nooit verloren gaat door de uitverkiezing!

Zijn jullie het hier mee eens?
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Het precieze antwoord weet ik ook niet. Maar wat ik maar al te vaak mis op dit forum, is de 'inbreng' van onze Heiland, die gestorven is voor ónze zonden. De Heere Jezus. Hij heeft toch voor ónze zonden geleden!

Nee, de mens gaat niet verloren.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
wim

Bericht door wim »

Niet door uitverkiezing. Ook niet door onmacht. Maar door onwil gaan we verloren.

37 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.

Marsm104, waar slaat dat veelvuldig 'wee u' dan op in datzelfde bijbelgedeelte?

13 Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden! want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij daar niet ingaat, noch degenen, die ingaan zouden, laat ingaan.

En wat te denken, hiervan?

33 Gij slangen, gij adderengebroedsels! hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden?

Uitspraken van de Heere Jezus!!

[Aangepast op 10/5/04 door wim]
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Waarom gaat een mens verloren? Door de uitverkiezing of omdat de mens Christus bloed niet aanneemt.

Afgelopen zondag een preek gehoord van ds. J.W. Kersten (Ger. Gem.) en hij gaf duidelijk aan dat de mens nooit verloren gaat door de uitverkiezing!

Zijn jullie het hier mee eens?
De mens gaat verloren omdat ze het bloed van Jezus Christus onrein achten.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Wij moeten nooit proberen de uitverkiezing en de verantwoording van de mens bij elkaar te brengen.

Velen hebben dat al geprobeerd en komen of uit bij een gerationaliseerde verkiezingsleer of bij een verwerping van de verkiezing.

We hebben te luisteren naar Gods geopenbaarde wil, nl. Zijn Woord en die zegt ons dat wij verloren gaan indien wij Zijn Zoon onrein achten.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
jacob

Bericht door jacob »

mogen we hierom ook zeggen dat de belofte boven de verkiezing staat?

Dus wie die belofte hoort ook de keus heeft?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De prediking van de belofte vraagt om een antwoord Jacob.

Ik denk niet dat we moeten spreken van een plaatsen boven de verkiezing. Verkiezing [Gods verborgen raad] en de belofteprediking [Gods geopenbaarde raad zijn twee verschillende zaken.

Calvijn noemde Christus de spiegel van de verkiezing, dus als we Christus met een waar geloof hebben aangenomen dan mogen we blikken in de spiegel van onze verkiezing.

De prediking Jacob vraagt om een antwoord van ons. Is de prediking een reuke des levens ten leven of een reuke des doods ten dode?

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
jacob

Bericht door jacob »

ik zal het anders stellen dan.

Moeten we als onbekeerde slechts werken met de beloften of ook met de verkiezing.

Werken met de verkiezing lijkt me per definitie onmogelijk omdat die onbekend is, en pas bij een waar geloof in de Heere Jezus CHristus (en niet in je ellende kennis) duidelijk wordt

is een separerende preek nodig? Daar zal wel ja op geantwoord worden maar waarom noemt paulus dan in 1 kor 15 in de laatste tekst de mensen in korinthe broeders. Die waren nog heel wat erger dat de blazwarsa's!)

waarom wordt er zo vaak in onze gemeente een college (Hoe bekeert God Zijn volk) gegeven?
Hoe moeten die beloften gepreekt worden?

Ik weet dat hier al uitvoerig over gediscuseerd wordt. Maar het blijft mij altijd zo vaag.

[Aangepast op 10/5/04 door jacob]
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door wim
Niet door uitverkiezing. Ook niet door onmacht. Maar door onwil gaan we verloren.

37 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.

Marsm104, waar slaat dat veelvuldig 'wee u' dan op in datzelfde bijbelgedeelte?

13 Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden! want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij daar niet ingaat, noch degenen, die ingaan zouden, laat ingaan.

En wat te denken, hiervan?

33 Gij slangen, gij adderengebroedsels! hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden?

Uitspraken van de Heere Jezus!!

[Aangepast op 10/5/04 door wim]
Dat is misschien ook wel het verschil tussen jou en mijn kerk; maar leg mij dan uit, waarom de Heere Jezus voor ónze zonden is gestorven...
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

De Heere Jezus is naar de aarde gekomen om te betalen voor de zonden van Zijn volk, voor alle uitverkorenen, die Hij in de tijd het geloof geeft. Alleen voor hen is Hij naar de aarde gekomen.
Het bloed van Jezus Christus is genoeg om voor alle mensen verzoening te kunnen doen, maar niet iedereen wordt zalig. Hij is alleen gestorven voor de zonden van de uitverkorenen.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Beste H.M.H.,
Oorspronkelijk gepost door H.M.H.
Hij is alleen gestorven voor de zonden van de uitverkorenen.
1 Johannes 2 - 2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.

Beste Marsman,
Niet iedereen is/word behouden. Niet iedereen die gedoopt is of belijdenis doet is behouden. Je word behouden als je berouw over je zonden hebt en hiermee tot de Here Jezus gaat. En moet iedereen persoonlijk meemaken, dat is de enige manier om behouden te worden.

[Aangepast op 10/5/04 door Dathenum]
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Beste H.M.H.,
Oorspronkelijk gepost door H.M.H.
Hij is alleen gestorven voor de zonden van de uitverkorenen.
1 Johannes 2 - 2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.
Alleen als je zonden door Christus' bloed verzoend zijn, ben je behouden. Hoe kan het dan dat er mensen verloren gaan? Omdat Christus niet voor hun zonden heeft betaald en daarover geen verzoening heeft gedaan.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Beste H.M.H.,
Ik poneer alleen maar een bijbeltekst, in het geloof dat God niet kan liegen en zijn woord waarheid is. Ik kan niets van die tekst af of toe doen. Verder is het zo dat de niet-uitverkorenen uitsluitend verloren gaan door hun ongeloof.

Hebreeën 3 - 19 En wij zien, dat zij niet hebben kunnen ingaan vanwege hun ongeloof.

[Aangepast op 10/5/04 door Dathenum]
Plaats reactie