[Aangepast op 4-28-2004 door Quazzy]1. Want christenen verschillen van de overige mensen noch door woonplaats, noch door taal of zeden.
2. Want nergens wonen ze in eigen steden, noch gebruiken ze een of andere afwijkende taal of leiden ze een opvallende levenswijze.
3. Hun leer is niet uitgevonden door het verstand of vernuft van druk zoekende mensen en ze staan ook niet zoals anderen een menselijke opvatting voor.
4. Maar terwijl ze wonen in Griekse en niet-Griekse steden - al naargelang ieder werd toegedeeld – en ze de gewoonten van het land volgen in kleding en voedsel en in andere zaken van het dagelijkse leven, vertonen ze toch een wonderbaarlijke en algemeen erkende vreemde levenswijze.
5. Ze wonen in hun eigen land, maar als vreemdelingen. Ze delen in alles mee als burgers, maar verdragen alles als vreemdelingen. Elk vreemd land is hun vaderland en elk land is hun vreemd.
6. Zij trouwen als ieder ander en krijgen kinderen. Maar ze leggen hun kroost niet ter vondeling.
7. Ze delen hun tafel, maar niet hun bed.
8. Ze leven ‘in het vlees’, maar niet ‘naar het vlees’.
9. Ze vertoeven op aarde, maar ze zijn thuis in de hemel.
10. Ze gehoorzamen de vastgestelde wetten, maar in hun eigen leven overtreffen zij de wetten.
11. Ze houden van allen, maar ze worden door allen vervolgd.
12. Ze zijn niet bekend, maar ze worden vermoord. Ze sterven, maar ze worden levend gemaakt.
13. Ze zijn arm, maar ze maken velen rijk. Ze komen alles tekort, maar ze hebben alles in overvloed.
14. Ze worden onteerd, maar die ontbering strekt hun tot roem. Ze worden belasterd, maar ze worden gerechtvaardigd.
15. Ze worden gesmaad en ze zegenen. Ze worden beledigd en ze bewijzen eer.
16. Als ze goed doen, worden ze gestraft als boosdoeners. Als ze gestraft worden, verheugen ze zich alsof ze tot leven kwamen.
17. Door de joden worden ze bestreden als vreemdelingen, door de Grieken worden ze vervolgd. En zij die hen haten, kunnen toch geen reden voor hun vijandschap opgeven.
Brief aan Diognetus
Brief aan Diognetus
Ik ben momenteel het boek: van Petrus tot Constantijn over de eerste christenen aan het lezen. Hierin kwam ik het volgende stuk tegen dat te vinden is in de brief aan Diognetus. De brief is gedateerd rond de jaren 150-170. Wat mij opviel in deze brief is de relevantie van de brief voor deze tijd.
Luistertip http://WWW.Prekenweb.nl Ds. C.J.Meeuse Hebreëen 13:8Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Heel mooi,
zet me wel aan het denken. mij ontbreekt zoveel. Morgen doe ik alles beter....

Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.