Een vriend van mij kondigde laatst voor bravoure aan dat volgens de Bijbel de hel niet bedoeld is voor mensen, maar voor de 'kwade geesten'. M.a.w.: mensen komen niet in de hel. De reden?
Eeuwig in de hel is een vorm van eeuwig leven, maar het enige eeuwige in de mens komt van God (zijn geest). Echter, God zal nooit een deel van Hem in de hel sturen, dus trekt de eeuwigheid weg uit de mens als de mens tegen God kiest (oh ja, of niet uitverkoren is natuurlijk). Zonder dat 'eeuwige deel' van God kan de mens niet eeuwig leven en is dus eeuwig dood, bestaat niet meer, foetsie, etc. Geen hel voor de mens dus, maar eeuwige dood.
Wat zijn hier daarover de Meningen?
De hel: niet of wel?
Wij OSW-ers onderschrijven de 3 Formulieren van Enigheid. Misschien raadzaam voor je om die eens te lezen??Oorspronkelijk gepost door Madtice
Een vriend van mij kondigde laatst voor bravoure aan dat volgens de Bijbel de hel niet bedoeld is voor mensen, maar voor de 'kwade geesten'. M.a.w.: mensen komen niet in de hel. De reden?
Eeuwig in de hel is een vorm van eeuwig leven, maar het enige eeuwige in de mens komt van God (zijn geest). Echter, God zal nooit een deel van Hem in de hel sturen, dus trekt de eeuwigheid weg uit de mens als de mens tegen God kiest (oh ja, of niet uitverkoren is natuurlijk). Zonder dat 'eeuwige deel' van God kan de mens niet eeuwig leven en is dus eeuwig dood, bestaat niet meer, foetsie, etc. Geen hel voor de mens dus, maar eeuwige dood.
Die vriend mij onderschrijft de Bijbel. Hij had alle teksten over de hel gezocht en was toen tot de conclusie gekomen. Ik vond z'n argumentatie erg sterk. En ik hecht meer waarde aan de Bijbel dan aan de 3 formulieren van Enigheid. ("Enig" in de zin van één, uniek, neem ik aan, niet in de zin van "ow, wat enig (=gezellig)"?).
PS "Wij OSW-ers"? Ik zit ook op OSW, doch ben geen OSW-er? Wat precies defineert een OSW-er als jij er bij hoort en ik niet?
PS "Wij OSW-ers"? Ik zit ook op OSW, doch ben geen OSW-er? Wat precies defineert een OSW-er als jij er bij hoort en ik niet?
Jij plaatst jezelf buiten het 'OSW-er-zijn' door de 3 Formulieren van Enigheid strijdig met de bijbel te verklaren, dat doe ik niet.Oorspronkelijk gepost door MadticePS "Wij OSW-ers"? Ik zit ook op OSW, doch ben geen OSW-er? Wat precies defineert een OSW-er als jij er bij hoort en ik niet?
Het is logica: OSW-ers onderschrijven de 3FvE als zijnde gebaseerd op Gods Woord en daar niet mee strijdig. Er zijn mensen die dat niet doen. Die zijn dus geen OSW-ers.
Lijkt mij.
Er was pas hier ook al zo'n discussie over.Oorspronkelijk gepost door Madtice
Ik geloof dat men van de hel maar liever iets vrolijks van willen maken. Gods Woord spreekt denk ik duidelijk dat er een hel is, en de hel is een plaats waar de worm niet sterft. Dat de mensen die zich niet bekeren en niet in Hem geloven, dat die naar de hel toegaan.
Het is een verschrikkelijke plaats. Het is gewoon niet in woorden uit te drukken zo verschrikkelijk is het daar.
Mijns inziens is het een beetje een onzinnige discussie.
Liever Turks dan Paaps
Adrianus, bedankt voor je sterk onderbouwde kritiek. Ik hou van sterke argumenten, en niet van klakkeloze beschuldigingen. Dan zit ik bij jou goed, zo te lezen. (PS, ik dacht toch duidelijk aangegeven te hebben dat het om een mening ging, niet eens de mijne per sé, maar dat "kleine detail" heb jij in je oordeel even over het hoofd gezien, neem ik aan. Kan gebeuren natuurlijk)
Refo, jouw "punt" slaat idd op wat ik denk. Ik denk dat ik vrij op één lijn met jouw sta: er is een hel, maar of die bedoeld is/zal zijn voor de mensen ziel is de vraag/het punt. En de Bijbel is daar niet erg helder in.
Matthijs, die tekst over die worm lijkt me interessant. Weet je waar die staat? Als je nog andere teksten hebt die een ander licht werpen op deze MENING (let op, Adrianus, ik zei MENING!) dan hoor/lees ik dat natuurlijk graag.
Refo, jouw "punt" slaat idd op wat ik denk. Ik denk dat ik vrij op één lijn met jouw sta: er is een hel, maar of die bedoeld is/zal zijn voor de mensen ziel is de vraag/het punt. En de Bijbel is daar niet erg helder in.
Matthijs, die tekst over die worm lijkt me interessant. Weet je waar die staat? Als je nog andere teksten hebt die een ander licht werpen op deze MENING (let op, Adrianus, ik zei MENING!) dan hoor/lees ik dat natuurlijk graag.
Uiteraard, Andre, maar dit is toch een theologisch onderdeel van het forum. Het al dan niet bestaan ofte functioneren van de hel valt toch onder theologie? ALs je alle onzinnige of overbodige discussies van OSW wilt halen hou je weinig over
. Natuurlijk heb je in praktisch op zicht, eeuwig wel of eeuwig nee, absoluut gelijk, dat ontkent niemand (althans, hier nog niet), maar het ging me niet om het praktische maar om interesse op dit theologische vlak.

Ik snap het verband tussen evangelisatie en mijn vraag niet helemaal. Is het volgens jou onmogelijk om discussies aan te gaan binnen de reformatorische (doel)groep? Als alles al vast zou staan, dan is dit hele forum überhaubt overbodig natuurlijk.
PS Als ik die 3 formulieren ga lezen, betekent dat dan dat jij aan het evangeliseren bent, of heb ik het dan niet goed begrepen?
PS Als ik die 3 formulieren ga lezen, betekent dat dan dat jij aan het evangeliseren bent, of heb ik het dan niet goed begrepen?

Kortom de hele theologie is uitgekristalliseerd. We weten nu alles en discussieren doen we niet meer.
Waarom zou je al die discussiepunten niet meer aanroeren? Blijf je scherp van.
Je hoeft echt niet aan te komen met de #FvE (hoeveel is dat eigenlijk?) om te argumenteren met bv evangelischen, dan moet je met de Bijbel aankomen. En dan blijkt af en toe de wagen wel eens stil te staan. De zondag? De sabbat was toch een eeuwige inzetting? Toch niet zo eeuwig blijbaar! Maar die eeuwige straf dan? Is die dan wel oneindig? Ik niet snappen!!
[Aangepast op 6/4/04 door refo]
Waarom zou je al die discussiepunten niet meer aanroeren? Blijf je scherp van.
Je hoeft echt niet aan te komen met de #FvE (hoeveel is dat eigenlijk?) om te argumenteren met bv evangelischen, dan moet je met de Bijbel aankomen. En dan blijkt af en toe de wagen wel eens stil te staan. De zondag? De sabbat was toch een eeuwige inzetting? Toch niet zo eeuwig blijbaar! Maar die eeuwige straf dan? Is die dan wel oneindig? Ik niet snappen!!
[Aangepast op 6/4/04 door refo]