als zij tot hun verstand zullen gekomen zijn

Matthijs

als zij tot hun verstand zullen gekomen zijn

Bericht door Matthijs »

Doopformulier. Vraag 3 aan de ouders.

Ten derde, of gij niet belooft en u voorneemt, deze kinderen, als zij tot hun verstand zullen gekomen zijn, waarvan gij vader (moeder) of getuige zijt, in de voorzeide leer naar uw vermogen te onderwijzen, of te doen (en te helpen) onderwijzen?

Misschien een hele gekke vraag, maar wanneer is een kind tot zijn verstand gekomen? Ik weet het niet. Ik heb geen verstand van kinderen....

Maar als dat kind tot verstand gekomen is he, mogen de ouders dan de kinderen niet meer onderwijzen vanuit Gods Woord? Ja, natuurlijk zeggen we. Ok, maar betekent dat dan wel, dat de kinderen dan zelfstandig bezig moeten zijn met: het onfeilbare Woord van God, met God en met goddelijke zaken? Als de kinderen tot hun verstand gekomen zijn, en het blijkt in hun leven, dat ze niet de nieuwe gehoorzaamheid hebben. Dus dat zij niet God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en niet liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en niet met alle krachten, de wereld verlaten, hun oude natuur doden, en niet in een nieuw godzalig leven wandelen. Als dat nou eens blijkt he, en ze komen te sterven, mogen de ware gelovige ouders hun kind dan wel voor zalig houden?

De kinderen hebben laten zien in hun leven, dat ze niets met God en met goddelijke zaken te maken wilden hebben. Mogen wij ze dan wel voor zalig houden als ze sterven? En op welke leeftijd zijn kinderen ongeveer tot hun verstand gekomen? Als ze kunnen nadenken over het leven? Welke leeftijd?

Ik zat hier zo vandaag aan te denken...

Graag reacties!

Groeten,
Matthijs

[Aangepast op 2/4/04 door Matthijs]
Liever Turks dan Paaps
Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Doopformulier. Vraag 3 aan de ouders.