Voorbereiding Heilig avondmaal?

marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Zelf ben ik nog niet zo ver.

Maar de preek, een week er voor staat meestal wel in het teken van avondmaal.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
refo

Bericht door refo »

Je krijgt de indruk dat de eerste christengemeenten iedere zondag avondmaal hielden. Ik heb gehoord dat Calvijn dat ook voorstond. Wat houdt 'voorbereiding' dan in? Is voorbereiding niet iets dat ontstaan is door de lage frequentie van het houden van Avondmaal tegenwoordig?

In Gouda is besloten nog maar 3 keer per jaar het HA te vieren omdat de ouderlingen het rondom die tijd zo druk hebben met het afleggen van bezoeken.
de Paus

Bericht door de Paus »

In Gouda is besloten nog maar 3 keer per jaar het HA te vieren omdat de ouderlingen het rondom die tijd zo druk hebben met het afleggen van bezoeken.
Als je het hier over de hervormde gemeente hebt, dan gaan ze tegen de kerkorde in. De kerkorde zegt namelijk dat je tenminste 4 keer het Heilig Avondmaal per jaar mag / moet vieren als gemeente.
Orckie

Bericht door Orckie »

Biddend Gods Woord onderzoeken.
Biddend jezelf onderzoeken.
Volgens Zefanja 2 moeten we ons nauw onderzoeken. Heb ik een waar geloof? Ben ik in Christus? Als ik denk van wel, waarop baseer ik dat dan? Is het geen inbeelding geweest? Komt het in de vruchten openbaar? Soms ben ik zo dor en doods. Dan kan ik alleen nog maar zuchten "Zend Heer' Uw licht en waarheid neder". "Maak mij levend naar Uw Woord". Maar ook "Beproef vrij, van omhoog - Mijn hart, dat voor Uw oog - alwetende steeds open lag." Wat een schuld, wat een tekort komt er openbaar als zo'n onderzoek bij Geesteslicht plaats mag vinden. Maar wat mag soms ook de smeekbede omhoog gaan "O God, wees mij de zondaar genadig". En wat mag er soms ook een toevluchtnemen zijn tot Hem, Die gezegd heeft: "Wie tot mij komt, zal ik geenszins uitwerpen".

Meest moet ik leren dat mijn "voorbereiding" geen ware voorbereiding is. Het zal er om gaan dat God overkomt.
refo

Bericht door refo »

Maar waarom zou voorbereiding op het HA anders moeten zijn dan bij een 'gewone' kerkdienst? Of bij een doopdienst?

Gaat dit over 'de Godvruchtige avondmaalganger'? :
Doorzoek u zelf nauw, ja, doorzoek nauw, gij volk, dat met geen lust bevangen wordt! Eer het besluit bare (gelijk kaf gaat de dag voorbij), terwijl de hittigheid van des HEEREN toorn over ulieden nog niet komt; terwijl de dag van den toorn des HEEREN over ulieden nog niet komt.
Dacht het niet!

Maar dit wel:
3 Zoekt den HEERE, alle gij zachtmoedigen des lands, die Zijn recht werken! Zoekt gerechtigheid, zoekt zachtmoedigheid, misschien zult gij verborgen worden in den dag van den toorn des HEEREN.

Zie ook de kanttekeningen.

Als ik de preken rondom avondmaal hoor, vraag ik me wel eens af of het Avondmaal waarin geboden wordt des Heeren dood te gedenken nu echt zo'n toestand moet zijn. Ds Moerkerken zei vaak: volk des Heeren, het zal stormen van de week! Dat zei de Heere Jezus er niet bij! De discipelen waren toch ook totaal 'onvoorbereid'? Laten we het in Nederland ook zo doen! Zonder dat we het wisten staat daar de tafel en worden ALLEN genodigd. Zoals het Pascha in het OT door allen gehouden MOEST worden (op straffe des doods) zo MOET de NT gemeente het Avondmaal vieren.
refo

Bericht door refo »

Welkom in de strijd. Daar gaat het HA nu net niet over. Daar is de strijd juist even over.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Zoals al door iemand anders geschreven. Onze houding moet niet anders zijn dan onze houding zonder een Avondmaalszondag.

Als Calvijn het wekelijks deed en uiteindelijk toestond dat het maandelijks plaats had, komt de vraag op ons af wanneer is het ingevoerd dat men 'voorbereiding' of de 'week van voorbereiding' in heeft gevoerd.

Notabene. Omdat Calvijn besloot dat het maandelijks plaatsvond en het liet rouleren in de drie kerken, is van hieruit ontstaan dat het vier keer per jaar in een gemeente gevierd wordt.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik zal later nog eens uitgebreider reageren. Dit stuk las ik onze laatste voorbereidingsweek een hoofdstuk uit de Redelijke Godsdienst wat beter leesbaar gemaakt:

http://www.theologienet.nl/documenten/Brakel_RedGod_hfd41_DLI.pdf

Ik ben niet zo'n Brakel-kenner, maar ik vond dit zo'n mooi evenwichtig en bemoedigend stuk, dat ik het jullie niet wil onthouden.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door refo
Welkom in de strijd. Daar gaat het HA nu net niet over. Daar is de strijd juist even over.
de strijd moet gekend worden en in het HA mag er inderdaad weleens rust zijn in de meest zuivere betekenis van het woord! Maar in de week ervoor kan het weleens stormen.

Ndonselaar: lees het boek van Petrus Immens eens over de Godvrugtige Avondmaalganger en lees eens wat W. a Brakel zegt hierover in zijn Redelijke Godsdienst: dat zijn ook bronnen van onze bevindelijk-gereformeerde traditie!
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
de strijd moet gekend worden en in het HA mag er inderdaad weleens rust zijn in de meest zuivere betekenis van het woord! Maar in de week ervoor kan het weleens stormen.
Idd. En erna niet minder.....

Maar misschien proberen wij niet vaak een sterk geloof te hebben en verzekerd te zijn voordat we aangaan? Terwijl juist het Heilig Avondmaal zelf bedoelt is ter versterking van het geloof. Soms lijkt het erop dat in de week van voorbereiding het geloof versterkt moet worden en dat dan aangegaan mag worden. Herkennen jullie dat ook?
Hartelijke groet,

Pim.

refo

Bericht door refo »

We denken er niet over om gewoon op een doordeweekse avond eens aan dat algemene zelfonderzoek te doen en onder ogen te zien hoe wij tegenover God staan. Dat doen we voor het avondmaal, want bij het avondmaal moet je geloof toch tenminste in een hogere versnelling draaien. We hebben er moeite mee, of in ieder geval geen behoefte aan, om iedere week avondmaal te vieren, zelfs niet eens in de maand. Want dan is het niet bijzonder meer. En zo voort.

Gezien vanuit de bijbel is dat allemaal onzin. In de bijbel is het avondmaal zo gewoon dat er nauwelijks iets over gezegd wordt. Het werd eenvoudig tenminste iedere week gevierd, in het kader van een grotere gemeente-maaltijd. Een algemeen zelfonderzoek voor het avondmaal zoals wij dat kennen bestaat in de bijbel helemaal niet. Iedere suggestie dat het avondmaal iets bijzonders is voor bijzondere christenen ontbreekt. Het is juist iets gewoons voor gewone christenen. Pas als er dingen bij mis gaan gaat Paulus er in 1Korintiërs op in. In de bijbel wordt niet gevraagd: voor wie is het avondmaal ingesteld? In de bijbel is het een gegeven: blijf dit doen tot mijn gedachtenis.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

We denken er niet over om gewoon op een doordeweekse avond eens aan dat algemene zelfonderzoek te doen en onder ogen te zien hoe wij tegenover God staan. Dat doen we voor het avondmaal, want bij het avondmaal moet je geloof toch tenminste in een hogere versnelling draaien. We hebben er moeite mee, of in ieder geval geen behoefte aan, om iedere week avondmaal te vieren, zelfs niet eens in de maand. Want dan is het niet bijzonder meer. En zo voort.

Gezien vanuit de bijbel is dat allemaal onzin. In de bijbel is het avondmaal zo gewoon dat er nauwelijks iets over gezegd wordt. Het werd eenvoudig tenminste iedere week gevierd, in het kader van een grotere gemeente-maaltijd. Een algemeen zelfonderzoek voor het avondmaal zoals wij dat kennen bestaat in de bijbel helemaal niet. Iedere suggestie dat het avondmaal iets bijzonders is voor bijzondere christenen ontbreekt. Het is juist iets gewoons voor gewone christenen. Pas als er dingen bij mis gaan gaat Paulus er in 1Korintiërs op in. In de bijbel wordt niet gevraagd: voor wie is het avondmaal ingesteld? In de bijbel is het een gegeven: blijf dit doen tot mijn gedachtenis.
Misschien moeten we het gesprek splitsen in:

1. De voorbereiding (in NL hebben we die nu eenmaal)

en

2. De huidige Nederlandse H.Avondmaalspraktijk

??
Hartelijke groet,

Pim.

Refojongere

Bericht door Refojongere »

De discipelen waren toch ook totaal 'onvoorbereid'? Laten we het in Nederland ook zo doen! Zonder dat we het wisten staat daar de tafel en worden ALLEN genodigd. Zoals het Pascha in het OT door allen gehouden MOEST worden (op straffe des doods) zo MOET de NT gemeente het Avondmaal vieren.
Ds. C. Stelwagen zei eens in een preek niet zo lang geleden:
Dan kun je zeggen: ik ben een verbondskind, dan zeg ik: mooi. En je hebt belijdenis gedaan: dan zeg ik: goed.
En dan zeg je erbij: en dan roept de Heere je toch? En dan mag je Hem toch niet verloochenen?
O, dan wenste ik wel dat de Heere God u erachter bracht wat voor verloochenaar u bent! Maar dat maakt u dan niet goed om aan de dis te komen! Maar dat is in de weg van de waarachtige boetvaardigheid en geloof niet tot die dis komen, maar tot die Zaligmaker komen.
refo

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
De discipelen waren toch ook totaal 'onvoorbereid'? Laten we het in Nederland ook zo doen! Zonder dat we het wisten staat daar de tafel en worden ALLEN genodigd. Zoals het Pascha in het OT door allen gehouden MOEST worden (op straffe des doods) zo MOET de NT gemeente het Avondmaal vieren.
Ds. C. Stelwagen zei eens in een preek niet zo lang geleden:
Dan kun je zeggen: ik ben een verbondskind, dan zeg ik: mooi. En je hebt belijdenis gedaan: dan zeg ik: goed.
En dan zeg je erbij: en dan roept de Heere je toch? En dan mag je Hem toch niet verloochenen?
O, dan wenste ik wel dat de Heere God u erachter bracht wat voor verloochenaar u bent! Maar dat maakt u dan niet goed om aan de dis te komen! Maar dat is in de weg van de waarachtige boetvaardigheid en geloof niet tot die dis komen, maar tot die Zaligmaker komen.
Volgens mij is dat een andere discussie. Het feit dat er mensen met verbondsautomatisme 'rondlopen', vooropgesteld dat dat een onjuiste visie is, rechtvaardigt toch niet automatisch dat de avondmaalspraktijk gaat afwijken van de bijbelse norm?
Plaats reactie