Versch.opvattingen van Bijbelteksten!
-
Het OT staat vol met beeldspraak. Een goed voorbeeld daarvan is bv. Hooglied. Maar aan de andere kant was het in het oude Israel de gewoonte om je gevoelens te uitten, door met een zak om je middel te gaan lopen, as op je hoofd doen, etc, dingen die wij ons niet kunnen voorstellen. Dus zou ik alle mensen die zo graag in het zwart en dat bijbels noemen willen vragen waarom ze niet in een simpele jutezak lopen ipv duur College Style zwart, en waarom dat lange haar niet bedekt is met een laag as...Vaak wordt er dan van je verwacht dat je in het diep zwart moet lopen, en dónkerblauw gaat nog nét, als er maar geen versiering op zit.
Waar kan ik in de bijbel terugvinden dat dat moet? Zou David en zoveel andere bijbelheiligen écht in het zwart gekleed zijn gegaan?
Zelfde geval als met hoedjes. Toen Paulus schreef over bedekte hoofden had, had hij echt niet die versiersels in gedachten die sommigen tegenwoordig op hun hoofd planten, maar gewoon een doek om het hoofd geknoopt (zo'n sluierachtig ding, waar je tegewoordig sommige allochtonen nog mee ziet lopen).
Kortom, we moeten niet de gebruiken (letterlijk) willen overnemen, maar wat ermee bedoelt word. Als David de gansche dag in het zwart ging is de strekking ervan dat hij een diep leedwezen had over zijn zonden, niet dat iedereen die zondekennis zegt te hebben in het zwart moet gaan
nog een voorschrift...7 Ga [dan] heen, eet uw brood met vreugde, en drink uw wijn van goeder harte; want God heeft alrede een behagen aan uw werken.
8 Laat uw klederen te allen tijd wit zijn, en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.
Reactie op Barryvrouw, volgens mij gelden de wetten en regels uit het oude testament nog steeds. De Goddelijke wet blijft gelden, alleen in Christus ben je vrij van de vloek van de wet. De wetten die nu niet meer gelden zijn de wetten van de schaduwofferdienst en die wetten die specifiek aan het joodse volk zijn gegeven.
Ik ben het ook wel eens met memento...
[Aangepast op 24/3/04 door Vortigern]
Ja, mij werd ook verweten dat nu als domineesvrouw ik natuurlijk altijd in het zwart of in elk geval heel erg donker moet lopen...niet dus!
Maar ik denk dta het probleem met ons is dta we zo graag gelijk hebben, en dus gaan we dingen in de Bijbel inlezen...
Dat merk je met van alles, bijvoorbeeld mensen die menen als je bekeerd wordt ben je nooit meer blij...ze lezen dan de psalmen maar niet meer zo...want die beginnen heel vaak met 'Halleluja'..
En dan heb je andere mensen die stellen dat als je bekeerd ben alles voortaan zonneschijn is...en die slaan dan voor 't gemak ook maar bepaalde dingen over...
Ik denk dta het goed is om de Bijbel te lezen zoals het er staat, en niet proberen om de Bijbel om onze theorie te bouwen...
Maar ja, er werd mij door iemand verteld dat je niet de Bijbel zo maar mocht lezen, dat was gevaarlijk, je moest het lezen met behulp van de kerk anders werd je Biblicist, dat was gevaarlijk. Je moest de uitleg aan de kerk overlaten...
Maar ik denk dta het probleem met ons is dta we zo graag gelijk hebben, en dus gaan we dingen in de Bijbel inlezen...
Dat merk je met van alles, bijvoorbeeld mensen die menen als je bekeerd wordt ben je nooit meer blij...ze lezen dan de psalmen maar niet meer zo...want die beginnen heel vaak met 'Halleluja'..
En dan heb je andere mensen die stellen dat als je bekeerd ben alles voortaan zonneschijn is...en die slaan dan voor 't gemak ook maar bepaalde dingen over...
Ik denk dta het goed is om de Bijbel te lezen zoals het er staat, en niet proberen om de Bijbel om onze theorie te bouwen...
Maar ja, er werd mij door iemand verteld dat je niet de Bijbel zo maar mocht lezen, dat was gevaarlijk, je moest het lezen met behulp van de kerk anders werd je Biblicist, dat was gevaarlijk. Je moest de uitleg aan de kerk overlaten...
Ik hoorde zondag dat we Gods Woord én de praktijk der Godzaligheid moeten volgen. Dus dan weet je het.Oorspronkelijk gepost door england
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Misschien een domme vraag: maar wat wordt bedoeld met de 'de praktijk der Godzaligheid'?Oorspronkelijk gepost door EgbertIk hoorde zondag dat we Gods Woord én de praktijk der Godzaligheid moeten volgen. Dus dan weet je het.
Als ik in de Bijbel lees dan kan vandaag een bepaald vers heel anders op me overkomen (tot me spreken) dan dat datzelfde vers twee maanden geleden tot me sprak.
Ik denk dat God vaak door Zijn Woord rechtstreeks tot ons spreekt. Laat Hij me vandaag een tekst letterlijk nemen zodat ik daar vandaag en nu mee aan de slag kan ... andermaal zal Hij me diezelfde tekst minder letterlijk laten nemen en kan ik er op een andere manier mee aan de slag.
RK-Gast
waar staat dat in de bijbel. En in hoeverre is dit cultuur bepaald.Oorspronkelijk gepost door Orckie
het ware werk is herkenbaar in gelaat, daad, gepraat en gewaad.
Dus nette kleding, "stemmig" (ook wat kleur betreft) is dan geen moeten meer, maar gaat vanzelf.
Volgens mij moet het maar om 1 ding gaan. Je moet vooral te herkennen zijn aan je DAAD als dat goed is dan is praat een logisch gevolg en gewaad slechts een cultuur uiting. (wat een onzin dat kleur daar enigszins van doen mee zou hebben. Heb je weleens in de natuur gekeken welke schitterende kleuren de Heere geschapen heeft. Nee wij vromen moeten de kleur van de hel ons aandoen. (misschien wat overdreven gezegd maar toch)
En wat het gelaat er mee te maken heeft snap ik al helemaal niet. Moet het alle dagen op storm staan (dat denk ik soms wel eens bij mensen.) of juist heel vrolijk? (Psalmen 97:11 Het licht is voor den rechtvaardige gezaaid, en vrolijkheid voor de oprechten van hart.)
[Aangepast op 25/3/04 door jacob]