Mattheus 6:14 Want indien gij den mensen hun misdaden vergeeft, zo zal uw hemelse Vader ook u vergeven.
Mogen we dit nog zeggen? Dit lijkt toch een goed werk in zich te hebben.
is dit remonstrants
Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Welnee Jacob, hier wordt gewezen op een vrucht van het nieuwe leven: vergevingsgezindheid. Als die gezindheid er niet, is dat een kenmerk van de geestelijke dood en hebben wij dus onze misdaden nog.
Natuurlijk ook hier met de kanttekening dat de allerheiligste van die nieuwe gehoorzaamheid maar een klein beginsel heeft, echter neit alleen om maar sommige, maar om mnaar alle geboden Gods beginnen te leven.
Hartelijke groeten van Adrianus
Zomaar een gedachte:
Als er nieuw leven is, is men toch ook gunnend. Dan kun je toch onder een ander door. Dan krijg je toch iets van onderwerping te gevoelen, ook aan je naaste.
maar beste Jacob, dat is zéker heel moeilijk. Voel jij wel eens de neiging opkomen, als je in het verkeer afgesneden wordt door een auto, om een scheldwoord te zeggen? Of je middelvinger op te steken? Ik wel, en toch kan ik het niet christelijk noemen.
We mogen de door jou aangehaalde tekst gerust staande houden. Een vers of wat terug lezen we over geveinsdheid in bidden en aalmoezen geven, we moeten dit in het verlengde van die rede zien.
Want, en dat lezen we in 1 Petr. 3, de doop stelt ons ieder moment van ons leven de vraag van een goed geweten!
We mogen de door jou aangehaalde tekst gerust staande houden. Een vers of wat terug lezen we over geveinsdheid in bidden en aalmoezen geven, we moeten dit in het verlengde van die rede zien.
Want, en dat lezen we in 1 Petr. 3, de doop stelt ons ieder moment van ons leven de vraag van een goed geweten!
ik ben het met je eens. Maar nu richtend op deze tekst.Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Jacob,
Ja, maar als je dat in waarheid kunt, is dat een vrucht van genade, die weer een vrucht is uit het in-zijn in Christus. En daarom worrdt je zalig. Niet uit de werken, opdat niemand roeme..
Kan een onbekeerde het Onze Vader bidden?
Jacob,
Een mens kan niets uit zichzelf, daartoe heeft hij nodig de Geest der genade en der gebeden die God je in je doop beloofd heeft. Een onbekeerde kan niets geestelijks doen, maar als hij gedrongen wordt om tot God te bidden moet hij het maar niet laten, ja toch?
Verder is het vergeven van de zonden van je naaste geen verdienstelijk werk ofzo. Hoe lees ik het?
Lees het formulier van het Heilig Avondmaal maar eens, als je ruzie hebt met je naaste, dan moet je niet aangaan. Hoe kan God jouw zonden vergeven als jij een ander de zonden niet wil vergeven? Hoe kan God jou de zonden vergeven als je nog de zonden liefhebt en ze niet hartelijk wil belijden en haten en er tegen strijden? Dat gaat toch niet?
Geen vergeving zonder geloof en bekering. Geen verlossing zonder ellendekennis. Dit alles zijn geen verdiensten noch voorwaarden, maar het is de enige weg waarin God deze dingen wil en kan schenken. Het blijft lastig uit te leggen.
Een mens kan niets uit zichzelf, daartoe heeft hij nodig de Geest der genade en der gebeden die God je in je doop beloofd heeft. Een onbekeerde kan niets geestelijks doen, maar als hij gedrongen wordt om tot God te bidden moet hij het maar niet laten, ja toch?
Verder is het vergeven van de zonden van je naaste geen verdienstelijk werk ofzo. Hoe lees ik het?
Lees het formulier van het Heilig Avondmaal maar eens, als je ruzie hebt met je naaste, dan moet je niet aangaan. Hoe kan God jouw zonden vergeven als jij een ander de zonden niet wil vergeven? Hoe kan God jou de zonden vergeven als je nog de zonden liefhebt en ze niet hartelijk wil belijden en haten en er tegen strijden? Dat gaat toch niet?
Geen vergeving zonder geloof en bekering. Geen verlossing zonder ellendekennis. Dit alles zijn geen verdiensten noch voorwaarden, maar het is de enige weg waarin God deze dingen wil en kan schenken. Het blijft lastig uit te leggen.