Uitwendige voor inwendige roeping?

gerrit de 2e
Contacteer:

Uitwendige voor inwendige roeping?

Bericht door gerrit de 2e »

Voorbijganger,

Zoals je wilt een nieuwe topic.

Overgeplaatst uit topic "Uecomeenheid voor of tegen:
Hallo VBG en Memento,

Kunnen jullie uitlegen waarom eerst een uitwendige roeping nodig is alvorens inwendig geroepen te worden? oftewel waarom God niet iemand een vlesen hart kan geven met alleen het Woord? Bij mijn weten is de Bijbel genoeg, maar ik kan het fout hebben. Bij Rom. 10 : 14 is het lezen van het Woord inbegrepen aldus Mathew Henry, en dat lijkt me logisch omdat er in de tijd van Paulus geen Bijbel was, en zeker geen NT.
Vandaar deze vraag.

Gr.

[Aangepast op 24/2/04 door gerrit de 2e]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

hoi Gerrit,

Heel belangrijk is een omschrijving van de begrippen.

Uitwendige roeping - Prediking van het Woord.
Inwendige roeping - Krachtdadige werking van Gods Geest waardoor de zondaar door het geloof Gods belofte in dat Woord voorgesteld mag omhelzen.

Omdat we het geloof noemen dienen we ook het ongeloof te noemen. Dan is het zoals Gods Woord zegt 'het bloed van het Testament onrein achten'. Dit is wat moeilijker te definiëren in bovenstaande zodat sommige spreken van een roeping met een twee-erlei uitwerking. Hierover hebben we hier al eens gesproken. Als voorbeeld kunnen we misschien nemen de gelijkenis van de Zaaier.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
gerrit de 2e
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
hoi Gerrit,

Heel belangrijk is een omschrijving van de begrippen.

Uitwendige roeping - Prediking van het Woord.
Inwendige roeping - Krachtdadige werking van Gods Geest waardoor de zondaar door het geloof Gods belofte in dat Woord voorgesteld mag omhelzen.

Omdat we het geloof noemen dienen we ook het ongeloof te noemen. Dan is het zoals Gods Woord zegt 'het bloed van het Testament onrein achten'. Dit is wat moeilijker te definiëren in bovenstaande zodat sommige spreken van een roeping met een twee-erlei uitwerking. Hierover hebben we hier al eens gesproken. Als voorbeeld kunnen we misschien nemen de gelijkenis van de Zaaier.

Groeten,
Ik begrijp je,

Het is mijn vraag of mensen tot geloof kunnen komen (zonder prediking) door het lezen van het Woord, waarvan gesuggereerd werd dat het niet mogelijk is.

gr Gerrit
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Gerrit, je weet vast wel dat Luther bij het vertaalwerk van de Schrift de 'rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof' heeft ontdekt. Dus door het lezen van Gods Woord!
memento

Bericht door memento »

Ik denk dat het Woord zélf voldoende is tot zaligheid. Dus zonder toevoeging van mensen, of conclusies die mensen uit het Woord getrokken hebben.

Tegenargumenten kunnen zijn:
- De kamerling, die niet verstond wat hij las
- Rom 10:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ik denk dat het Woord zélf voldoende is tot zaligheid. Dus zonder toevoeging van mensen, of conclusies die mensen uit het Woord getrokken hebben.

Tegenargumenten kunnen zijn:
- De kamerling, die niet verstond wat hij las
- Rom 10:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods
En wat te denken van 1 Kor. 1. 17 Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld worde.
18 Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
19 Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken.
20 Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt?
21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
22 Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken;
23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

In de bijbelse tijd was het uniek als je een boekrol bezat met het Woord van God. In die tijd was het dus heel normaal dat je het Woord hoorde i.v.m. schaarste.

In deze tijd lijk het me dan ook totaal anders. Tuurlijk geloof ik ook dat een kerkdienst de werkplaats is van de Heilige Geest, maar het hoef echt niet tijdens een kerkdienst plaats te vinden.
ndonselaar
Contacteer:

Natuurlijk beperkt Gods Geest zich niet tot de prediking in de kerkdienst alleen. Wel beperkt Hij Zich tot Zijn Woord. Buiten dat Woord is er géén zaligheid.

Het lijkt wel alsof er nu gesuggereerd wordt dat mensen de inwendige roeping zien als iets dat buiten het Woord [de uitwendige roeping] plaats heeft. Dat is onmogelijk. Er is géén inwendige roeping zonder de uitwendige roeping.

Groet,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Beste Niek,

ik moet je corrigeren. Buiten Christus is er geen zaligheid.

Uit verhalen over moslims die een ontmoeting hebben met Christus buiten de bijbel om, zou je moeten concluderen, dat er buiten het Woord om wel zaligheid is te krijgen.

In onze situatie, waarin wij de bijbel bezitten is dat echter denk ik zeer zeldzaam, in ieder geval in reformatorische kringen.

Wat daarbij natuurlijk geldt is dat een visioen overeenkomt met de Christus van de Schriften!!! Als mensen openbaringen hebben die een andere Christus laten zien, dan is het een valse openbaring. Niet voor niets geeft God in Zijn gemeente mensen die de gave hebben van de onderscheiding van de geesten.

[Aangepast op 25/2/04 door theoloog]
<>< A Dieu
De theoloog
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Natuurlijk beperkt Gods Geest zich niet tot de prediking in de kerkdienst alleen. Wel beperkt Hij Zich tot Zijn Woord. Buiten dat Woord is er géén zaligheid.
Helemaal mee eens, Niek.

Theoloog,

Christus kan Zich toch nooit buiten het Woord openbaren.
Daarom heeft Niek gelijk.
Buiten het Woord (=buiten Christus) is er geen zaligheid

[Aangepast op 25/2/04 door Gerrie]
gerrit de 2e
Contacteer:

Het lijkt wel alsof er nu gesuggereerd wordt dat mensen de inwendige roeping zien als iets dat buiten het Woord [de uitwendige roeping] plaats heeft. Dat is onmogelijk. Er is géén inwendige roeping zonder de uitwendige roeping.

Groet,
Mee eens Niek,

Voor uitwendig werd in een andere topic de verkondiging alleen bedoeld.
Mathew Henry voegt ook de verkondiging en het lezen samen als uitwendig.
De vraag werd dus; kan er een inwendige roeping zijn zonder de daadwerkelijke prediking of woordverkondiging? Nog steeds wordt in een andere topic gesteld, dat het een hoge uitzondering zou zijn als God zonder prediking (alleen door het lezen van het Woord) inwendig roept. Hier heb ik veel moeite mee, want dan kunnen we beter stoppen met de div. bijbelverspreidingen.

gr.
memento

Bericht door memento »

De stelling dat zaligheid búiten het woord om mogelijk is, is ook door bekende gereformeerde theologen gehouden hoor. Denk aan bv Zwingli.

Ikzelf houd de stelling dat het mogelijk kán zijn dat Christus Zich buiten Zijn Woord openbaard, en dat zo'n openbaring kán leiden tot een waar geloof, maar ik acht dat zéér onwaarschijnlijk. Daarbij kan ik deze stelling alleen maar houden omdat ik geloof dat God ook vandaag de dag nog búiten Zijn Woord om kan spreken, iets wat in de gereformeerde dogmatiek ontkent word, die leren dat God, na het sluiten van de canon van de Schrift, niet meer buiten de Schrift om spreekt.
ndonselaar
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door theoloog
Beste Niek,

ik moet je corrigeren. Buiten Christus is er geen zaligheid.

Uit verhalen over moslims die een ontmoeting hebben met Christus buiten de bijbel om, zou je moeten concluderen, dat er buiten het Woord om wel zaligheid is te krijgen.

In onze situatie, waarin wij de bijbel bezitten is dat echter denk ik zeer zeldzaam, in ieder geval in reformatorische kringen.

Wat daarbij natuurlijk geldt is dat een visioen overeenkomt met de Christus van de Schriften!!! Als mensen openbaringen hebben die een andere Christus laten zien, dan is het een valse openbaring. Niet voor niets geeft God in Zijn gemeente mensen die de gave hebben van de onderscheiding van de geesten.

[Aangepast op 25/2/04 door theoloog]

Theoloog, even een vraagje tussen door:

Zeker is er geen zaligheid buiten Christus, maar in Hem ligt de zaligheid. Hij heeft de zaligheid verworven. We kunnen alleen deel krijgen aan deze zaligheid door het Woord Gods.

Jouw betoog leek mij iets teveel op Barth.

In afwachting van je reactie.

Groeten,
ndonselaar
Contacteer:

De stelling dat zaligheid búiten het woord om mogelijk is, is ook door bekende gereformeerde theologen gehouden hoor. Denk aan bv Zwingli.

Ikzelf houd de stelling dat het mogelijk kán zijn dat Christus Zich buiten Zijn Woord openbaard, en dat zo'n openbaring kán leiden tot een waar geloof, maar ik acht dat zéér onwaarschijnlijk. Daarbij kan ik deze stelling alleen maar houden omdat ik geloof dat God ook vandaag de dag nog búiten Zijn Woord om kan spreken, iets wat in de gereformeerde dogmatiek ontkent word, die leren dat God, na het sluiten van de canon van de Schrift, niet meer buiten de Schrift om spreekt.
Memento, is dit alleen het dogma van de Gereformeerde traditie of is dit duidelijk naar Gods Woord! Volgens mij het laatste.

Groeten,
Plaats reactie