Wedergeboorte

Plaats reactie
Mart01

Wedergeboorte

Bericht door Mart01 »

Vergeef het me als het al eerder uitgebreid aan de orde is geweest. Met de zoekfunctie van het forum kon ik het in ieder geval niet zo snel vinden.

De vraag is: wat verstaan we nu eigenlijk onder het begrip wedergeboorte?

Niet zelden lees ik op dit forum of hoor om me heen dat de mens wedergeboren moet worden. Dat is een heel bijbels gegeven naar Joh. 3. Toch heb ik heel vaak het idee dat er om dit begrip veel verwarring is.

Vaak wordt het begrip gebruikt om de volledige onmacht van de mens ten goede aan te geven. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het dan als schild functioneert. God moet het immers doen?

Wanneer ik echter vanuit de tekst van Joh. 3 naar dit begrip kijk zie ik dat er met wedergeboorte niet meer en niet minder bedoeld wordt dan de reiniging van de ziel door het bloed van Christus. Dat gaat niet zonder het geschonken geloof dat die weldaad aanneemt.

Hiermee wil ik aangeven dat het onjuist is te zeggen dat een mens eerst wedergeboren moet zijn voordat hij mag beginnen te geloven. Het gaat volstrekt gelijk op.

Delen jullie deze visie?

Hieronder de tekst van Johannes 3 met daarin de woorden die mijns inziens belangrijk zijn vetgedrukt.

Johannes 3
1 En er was een mens uit de Farizeen, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden;
2 Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, [nu] oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan. (juist die toevoeging water een Geest leren ons dat wedergeboorte de reiniging van zonden is.)
[/quote]
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
Mart01

Bericht door Mart01 »

Hoi Zeeuw,

Bedankt voor je reactie. Het komt inderdaad steeds terug, maar zelden wordt een duidelijk begripsbepaling gemaakt of gebruikt. Volgens mij praten we namelijk heel vaak langs elkaar heen.

Misschien wordt het tijd voor een theologisch woordenboek ofzo.
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
Pied

Bericht door Pied »

Plaats reactie