Toe eigenen van het heil.

memento

Bericht door memento »

Voor zover ik weet is het toe eigenen van het heil niets anders dan 'het mijnen van het geloof'.
england

Bericht door england »

Tsja, waar leg je de grens? Immers, de Bijbel legt niets in de weg: die wil kome en neme van het water des levens om niet...

Dan heb je ook nog kerken en mensen die het heil het liefst zouden afnemen van een ieder... Want zo gemakkelijk gaat het nou ook weer niet! Geloof aalleen? jaja, dat gaat zo maar niet! Heb je wel... Net als de farizeers, die hielden zich ook zoi netjes aan de regels, daarom hadden ze zo'n hekel aan Jezus. Want Zijn discipelen mochten alles, die leefden er maar op los...! En die aten met zondaren...!
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Oh, ja, er werd dus gezegd dat in sommige kerken de preek zo gebracht werd, dat mensen zich zo gemakkelijk het heil toe-eigenen!
Wat heerlijk voor die mensen dat ze onder zo'n prediking mogen zitten! Ik zou zeggen: drempels weg!
england

Bericht door england »

haha, Marcel...Ketter!
Ja, wat is het te gemakkelik maken? Als je kijkt naar de kerken in het NT, nou, die waren wel licht hoor! Die boden Christus ook zomaar aan!
Mogen wij dat nu nog?
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door england
haha, Marcel...Ketter!
Ja, wat is het te gemakkelik maken? Als je kijkt naar de kerken in het NT, nou, die waren wel licht hoor! Die boden Christus ook zomaar aan!
Mogen wij dat nu nog?
Ja hoor, ik zit ook in zo'n gemeente. Ik geniet er iedere zondag weer van.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Gisteren sprak ik met iemand die had het over de toe eigening van het heil.
Heeft iemand een idee waar die term vandaan komt en wat er mee bedoeld wordt?
Een of andere dr. K van der Zwaag heeft er een boekje over geschreven! Een ideeetje om ff te lezen als je wilt weten wat er meer bedoeld wordt?! :,:,:,
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
memento

Bericht door memento »

Oh, ja, er werd dus gezegd dat in sommige kerken de preek zo gebracht werd, dat mensen zich zo gemakkelijk het heil toe-eigenen!
Well, dat kan positief zijn, maar ook negatief.

Positief als mensen die Christus nodig hebben het mijnen erg makkelijk gemaakt word

Negatief als er heil kan worden toegeeigend zonder dat daarvoor een persoonlijke, radicale ommekeer geweest is
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door memento
Well, dat kan positief zijn, maar ook negatief.

Positief als mensen die Christus nodig hebben het mijnen erg makkelijk gemaakt word

Negatief als er heil kan worden toegeeigend zonder dat daarvoor een persoonlijke, radicale ommekeer geweest is
Dat laatste kan niet, memento. Of je eigent het heil toe, of niet. Het heil kan niet worden gestolen of onterecht worden toegeeigend.

Het is ook niet zo dat mensen het heil niet toe kunnen eigenen als ze Christus niet nodig hebben, maar ze doen het niet omdat ze het niet willen. En ze kunnen het, als ze het willen. Daarbij aangetekend dat de Heilige Geest de wil levendmaakt.

[Aangepast op 9/2/04 door Lecram]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Memento,

Ook ik wil je toch even corrigeren. Het heil zelf toe-eigenen kan niet, evenmin men 'Jezus' kan stelen.

Wel begrijp ik je bedoeling. Maar het is dan beter te vragen of hun heiliging ook in de Ander ligt, of ... ?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
..... Het heil zelf toe-eigenen kan niet, .....
Wanneer iets wordt aangeboden, kunnen we dat ook aannemen. Zoals ik al schreef (en ik heb de DL daarin mee) zullen we door de wil het heil toe eigenen. In de bijbel wordt herhaaldelijk gesproken over het geloof als een daad.
memento

Bericht door memento »

Well, de uitdrukkingen 'een gestolen Jezus' etc zijn misschien niet geheel terecht, maar wat er mee bedoelt word wel. En dan bedoel ik mensen die wel t wel hebben over de weldaden van Jezus (dat ze naar de hemel mogen, dat de lieve Vader hun altijd wil helpen, etc etc), zonder dat men Christus Zelf heeft liefgekregen. Of misschien nog duidelijker gezegd: 'mensen die met een ingebeelde hemel naar de hel gaan'.
Wanneer iets wordt aangeboden, kunnen we dat ook aannemen. Zoals ik al schreef (en ik heb de DL daarin mee) zullen we door de wil het heil toe eigenen. In de bijbel wordt herhaaldelijk gesproken over het geloof als een daad.
Dan moet daartoe eerst de wil vernieuwd zijn. Zonder een vernieuwde wil kan een mens niet geloven, hoe hard hij ook probeerd, kan hij nix met de beloften, hoe hij zich er ook voor inspant. Een mens kan van nature niets. Maargoed, deze rede schijnt helaas voor velen, zowel binnen als buiten de gereformeerde gezindte, enorm hard te zijn, en weinigen die het verstaan.

Ik wil niet zeggen dat we mensen niet moeten oproepen tot een geloof, maar we moeten mensen niet oproepen tot een schijngeloof.

Ik snap dat men graag zekerheid wil in de vorm van 'zelf ook wat doen'. Mensen houden van een systeem: zo van 'als ik geloof dan neemt God mij aan als Kind'. Afhankelijk zijn van Gods genade, waar je alleen maar om kan smeken, en waar Hij het recht toe heeft om het te weigeren, ja, das lastig. Dat betekend dat ik mn eeuwige bestemming niet zelf meer in handen heb, maar afhankelijk ben van God.

Ook hiermee wil ik niet zeggen dat een mens dan maar met zn armen over elkaar moet gaan zitten wachten. Verre van dat! Echter we moeten van genade geen doe-het-zelf iets maken, en ook geen 'doe het samen met God', maar de levendmakende genade enkel en alleen van God verwachten. Alleen met een levengemaakte wil kunnen wij Christus in het geloof aannemen!

[Aangepast op 9/2/04 door memento]
england

Bericht door england »

Memento, God maakt de wil levend. Iemand met een dode wil zal Jezus niet aan nemen, ook niet aan willen nemen.

Mensen die zgn Jezus aan nemen, zonder dat er enige vrucht van blijkt hebben Hem meestal aangenomen voor Zijn weldaden, niet voor de Persoon. Ze nemen Hem aan omdat ze eenzaam zijn, en hun beloofd is dat dat nooit meer gebeuren zal als ze Hem maar even aannemen...Snap je Er is dus geen spraken van een gestolen Jezus, want Jezus komt er niet in mee, het gaat hun ook niet om Hem, maar alleen om wat er bij hoort.

Net zo goed als anderen je Christus aan bieden zonder Zijn weldaden... Dus je kunt Jezus hebben, maar geen vergeving van zonden, want ja, een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld...

Nee, ik denk dat we terug moeten naar de Schotse oudvaders: Christus en Zijn weldaden mogen niet gescheiden worden. Net zo goed als een verlangen naar Christus niet uit een dood hart kan komen!
Maar net als met kinderen: zeggen ze sorry omdat ze het echt zijn, of alleen maar omdat ze anders de bui wel zien hangen...?
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door memento
Dan moet daartoe eerst de wil vernieuwd zijn. Zonder een vernieuwde wil kan een mens niet geloven, hoe hard hij ook probeerd, kan hij nix met de beloften, hoe hij zich er ook voor inspant.
Als je goed had gelezen, dan had je gezien dat ik dat al schreef. ;)
Plaats reactie