Gezelschappen
Gezelschappen
Ik hoorde net van iemand dat er bij mij in de buurt een gezelschap regelmatig bij elkaar komt, waarvan de leden afkomstig waren uit verschillende gemeenten, van hervormd tm OGG en GGiN. Nu heb ik een keer op een begrafenis een ouderling horen spreken die ook vaak naar die gezelschap gaat, maar dat was helemaal niet zwaar, of rare bevindingen wat die man toen sprak...
Mijn vraag is: wie van jullie is wel eens naar een gezelschap geweest, en wat zijn jullie ervaringen ermee? En raden julle me aan eens een kijkje te gaan nemen, of is het iets waar ik me verre van moet houden..?
[Aangepast op 26/1/04 door memento]
Mijn vraag is: wie van jullie is wel eens naar een gezelschap geweest, en wat zijn jullie ervaringen ermee? En raden julle me aan eens een kijkje te gaan nemen, of is het iets waar ik me verre van moet houden..?
[Aangepast op 26/1/04 door memento]
Bijbelstudie is niet hetzelfde als een gezelschap voor mij althans. Op een gezelschap praat je over Gods werk in je ziel en Gods leiding in je leven. Dan gaat het dus over het zielsbevindelijke en van daaruit dus geestelijke lessen geven en nemen en zo elkaar opbouwen.
Dit gebeurt uiteraard niet zonder met elkaar te zingen en uit de Schrift te lezen en ook daar met elkaar over te spreken (Bijbelstudie).
Ik zit ook op Bijbelstudie, maar daar blijft het meestal bij de tweede alinea en niet bij wat ik als eerste beschreef...zegt wel iets over het geestelijk leven. Soms ben ik bang dat het beschouwing is en weten mensen niet te vertellen wat God aan hun ziel gedaan heeft.
Dit gebeurt uiteraard niet zonder met elkaar te zingen en uit de Schrift te lezen en ook daar met elkaar over te spreken (Bijbelstudie).
Ik zit ook op Bijbelstudie, maar daar blijft het meestal bij de tweede alinea en niet bij wat ik als eerste beschreef...zegt wel iets over het geestelijk leven. Soms ben ik bang dat het beschouwing is en weten mensen niet te vertellen wat God aan hun ziel gedaan heeft.
Het een hoeft toch niet het andere uit te sluiten? Je kan toch n.a.v. een bijbelstudie ook praten over Gods werk in jouw leven? Ik denk zelfs dat een 'gezelschap' niet kan zonder Bijbelstudie, daar toch het werk Gods aan Zijn Woord moet worden getoetst [=bijbelstudie]. Een gezelschap zonder bijbelstudie ontspoort gemakkelijkOorspronkelijk gepost door Refojongere
Bijbelstudie is niet hetzelfde als een gezelschap voor mij althans. Op een gezelschap praat je over Gods werk in je ziel en Gods leiding in je leven. Dan gaat het dus over het zielsbevindelijke en van daaruit dus geestelijke lessen geven en nemen en zo elkaar opbouwen.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Dat is waar Egbert, maar het gebeurt meestal niet. Het blijft wat aan de oppervlakte. Kijk, en op een gezelschap ben je echt bij elkaar, de gemeenschap der heiligen, en deel je elkaars hartsgeheimen, dat heeft een heel andere insteek als een bijbelkring. Bij een bijbelkring kom je echt bij elkaar voor de studie van Gods Woord en praat je daarover en natuurlijk kan het zijn dat je dan vanzelf in het persoonlijke terecht komt, maar je komt daar in eerste instantie om de Bijbel te bestuderen. Op een gezelschap weet je van tevoren dat men daar openhartig zal spreken van de zieletoestand van Gods volk en de verborgen omgang met God en samen God groot te maken om Zijn daden en de geestelijke herkenning onder Zijn volk wat betreft de geloofsbeleving.
Zoals je in pauzes tegen elkaar vertelt wat je allemaal hebt meegemaakt in 't weekend bijvoorbeeld, vertel je op een gezelschap wat je van de week van God ontvangen en gekregen hebt en hoe het met je geloofsleven de afgelopen week ging.
Zoals je in pauzes tegen elkaar vertelt wat je allemaal hebt meegemaakt in 't weekend bijvoorbeeld, vertel je op een gezelschap wat je van de week van God ontvangen en gekregen hebt en hoe het met je geloofsleven de afgelopen week ging.
Volgens mij is dat gezelschap bij mij in de buurt meer iets waar RJ het over hebt. Het lijkt me een mooi en leerzaam verschijnsel wat je omschrijft, zelf ervaringen mee?
PS> Niet dat bijbelstudie niet mooi en leerzaam is, maar het openhartig spreken over Gods daden in je eigen ziel heeft m.i. ook heeel veeel waarde
PS> Niet dat bijbelstudie niet mooi en leerzaam is, maar het openhartig spreken over Gods daden in je eigen ziel heeft m.i. ook heeel veeel waarde
Dan houden wij gezelschapOorspronkelijk gepost door Refojongere

We zijn in januari er mee begonnen, maar zijn niet verder dan 4 verzen gekomen, omdat we meer met elkaar spraken over het werk van God in ons leven. Heel verrijkend.
Toch moet je uitgaan van een positieve insteek. Bij ons in de gemeente op de lidmatenkring is het ook primair bedoeld voor studie [nu behandelen we bv. de DL] maar iedere keer komt er wel eens een open'hartig' gesprek en dat is de meerwaarde van zo'n studie avond. Bovendien is de drempel veel lager bij een bijbelstudie/lidmatenkring. Mij valt zelfs op dat er heel weinig uitwisseling is tussen beide. Op de avond na het H.A. hebben wij een soort gezelschap en daarvan komen alleen de predikant en twee kerkenraadsleden ook op de lidmatenkring terwijl mijn gedachte/hoop was dat er een soort uitwisseling op gang zou komen tussenbeide. Maar w.s. ben ik de enigste die zowel behoefte aan studie als aan geestelijke steun heeft.
Haha dit ken ikOorspronkelijk gepost door LecramDan houden wij gezelschapOorspronkelijk gepost door Refojongere
We zijn in januari er mee begonnen, maar zijn niet verder dan 4 verzen gekomen, omdat we meer met elkaar spraken over het werk van God in ons leven. Heel verrijkend.

Ik zit nu op de +21 van mn gemeente, waar ik altijd met plezier naartoe gaat, maar hoewel het heel gezellig en leerzaam is, blijven de gesprekken altijd erg 'aan de oppervlakte'.
Als ik de omschrijving van RJ vergelijk met het beeld wat ik zelf heb van gezelschappen dan is gezelschap juist het wél afsteken naar de diepte, praten over wat God gedaan heeft voor je ziel... Of met de woorden van de psalm: 'hoor wat mij God deed ondervinden, wat Hij gedaan heeft aan mijn leed'.
Vandaar ook mijn vraag: Iemand die wel eens naar zo'n gezelschap geweest is. Hoe is de sfeer daar, staan ze open voor nieuwe leden, verwachten ze meteen een bekeringsverhaal of mag je ook eerst alleen maar luisteren, en zitten daar niet alleen oude mensen (ga ik als 20-jarige een btje opvallen), etc?
Als ik de omschrijving van RJ vergelijk met het beeld wat ik zelf heb van gezelschappen dan is gezelschap juist het wél afsteken naar de diepte, praten over wat God gedaan heeft voor je ziel... Of met de woorden van de psalm: 'hoor wat mij God deed ondervinden, wat Hij gedaan heeft aan mijn leed'.
Vandaar ook mijn vraag: Iemand die wel eens naar zo'n gezelschap geweest is. Hoe is de sfeer daar, staan ze open voor nieuwe leden, verwachten ze meteen een bekeringsverhaal of mag je ook eerst alleen maar luisteren, en zitten daar niet alleen oude mensen (ga ik als 20-jarige een btje opvallen), etc?
Daar gezelschappen [helaas?] niet meer zo dik gezaaid zijn kan ik er niet zoveel over vertellen, maar op het 'gezelschap' bij ons is iedereen van harte welkom er komen zelfs kinderen [dat die er wonen maakt niet uit]. Ik denk dat ze erg blij zouden zijn met je bekeringsgeschiedenis dus vertel die maar gerust! Maar ik begrijp dat jullie de nieuwe berijming zingen? De meeste gezelschappen die ik ken hechtten sterk aan de 1773 berijming. Dus als je een psalm versje opgeeft geeft dan wel uit de berijming van 1773 op anders ben je ws. niet meer welkom.Oorspronkelijk gepost door memento
Ik zit nu op de +21 van mn gemeente, waar ik altijd met plezier naartoe gaat, maar hoewel het heel gezellig en leerzaam is, blijven de gesprekken altijd erg 'aan de oppervlakte'.
Ik zou zelf niet zomaar een gezelschap binnen stappen. Je kunt er een bepaakde intimiteit mee verstoren, door als buitenstaander ergens binnen te komen.
Bovendien is het niet makkelijk opeens met iedereen een bepaalde mate van vertrouwelijkheid te krijgen.
En als ik kijk naar het doel van gezelschapen, namelijk verslag te doen en natuurlijk te leren van anderen over het werk van God in een mensenhart, dan is daar geen gezelschap voor nodig. Je kan dat ook thuis, of met een of meerdere vrienden doen.
Ik heb zelf een tijdje op een studiegroep gezeten met enkele vrienden, waar we de institutie bespraken. Dan komen ook de geestelijke vragen aan bod, en is het veel makkelijker om datgene wat persoonlijk is uit te wisselen met diegenen die naast je staan.
Bovendien is het niet makkelijk opeens met iedereen een bepaalde mate van vertrouwelijkheid te krijgen.
En als ik kijk naar het doel van gezelschapen, namelijk verslag te doen en natuurlijk te leren van anderen over het werk van God in een mensenhart, dan is daar geen gezelschap voor nodig. Je kan dat ook thuis, of met een of meerdere vrienden doen.
Ik heb zelf een tijdje op een studiegroep gezeten met enkele vrienden, waar we de institutie bespraken. Dan komen ook de geestelijke vragen aan bod, en is het veel makkelijker om datgene wat persoonlijk is uit te wisselen met diegenen die naast je staan.
Als kind ben ik weleens naar een gezelschap geweest. We moesten daarvoor reizen en bleven dan ook de hele dag. En dan was daar iemand van Gods volk, die vertelde van de grote daden Gods. En een kring met luisteraars om hem/haar heen. Als kind vond ik dat wel apart, maar de hele dag stilzitten was wel erg lang. En dan was ik blij als er kinderen waren waarmee ik kon spelen.
Ik vraag me af, of er nu nog wel van dat soort gezelschappen zijn.
Ik heb contact gehad met de ouderling bij wie dat gezelschap thuis vergaderde, en uitgaande van zijn uitleg was het idd zo'n soort gezelschap als jij en RJ beschrijven. Echter, hij klaagde ook dat het zo slecht ging: nieuwe leden komen er niet meer bij, en de huidige leden werden één voor één 'thuisgehaald'. Maar ik was iig welkom...Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Als kind ben ik weleens naar een gezelschap geweest. We moesten daarvoor reizen en bleven dan ook de hele dag. En dan was daar iemand van Gods volk, die vertelde van de grote daden Gods. En een kring met luisteraars om hem/haar heen. Als kind vond ik dat wel apart, maar de hele dag stilzitten was wel erg lang. En dan was ik blij als er kinderen waren waarmee ik kon spelen.