scheiding tussen verkrijgen en vervullen belofte

Herman
Moderator

scheiding tussen verkrijgen en vervullen belofte

Bericht door Herman »

In een andere topic werd mij gevraagd naar mijn mening over het zien van de beloften en het later vervullen van de beloften door de Heilige Geest. Ik verzoek hen die dit onderschrijven, vooral aan Orckie, dit eerst met wat citaten - van Edwards bijvoorbeeld- te staven en toe te lichten, voordat ik er nader op in zal gaan, aangezien ik op dit moment niet geheel overzie wat hun ideeen zijn.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Herman,

Als het mag wil ik wel vragen of ze goed aan willen geven over wélke beloften ze spreken.

Bv. Simeon die kreeg de belofte dat hij de Christus der Schriften zien zou, eer hij stierf. Deze belofte is ook vervuld.

Abraham kreeg de belofte dat hij een zoon zou krijgen. Deze belofte is vervuld.

Zo zien we dat vele gelovigen een belofte krijgen en ook mogen weten dát God die belofte op Zijn tijd vervullen zal!

Zo kunnen we ook spreken van de zaligheid die ná dit leven volkomen zal zijn. Gods volk krijgt hier de belofte van de zaligheid en verwacht de vervulling ná dit leven.

Maar iedere keer lezen we dat hier de gelovigen betreft.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Pied

Bericht door Pied »

Volgens mij kreeg iemand als Achab ook een belofte. Hij was niet gelovig, maar de belofte is wel vervuld. Omdat hij spijt had pas na zijn dood.
Orckie

Bericht door Orckie »

nee, 't gaat me er om dat in het geestelijke leven er onderscheid is tussen een belofte ontvangen, en de vervulling daarvan. Bijv. omtrent de vergeving der zonde. Met andere woorden "zien" is nog geen "hebben".
cannabis

Bericht door cannabis »

promises and their fulfilment:

Back to Edwards and eye of faith. It is one thing for a person to realize that there is a way of deliverance (when this is revealed to the spiritual understanding --hence a person must have spiritual understanding and be regenerated by the Holy Spirit already). It is another thing to be shown, by the Spirit through the Bible, that this delverance is for me. Hence "zien" and "hebben". That is why I emphsize the difference between perception and revelation. I may be able so see that there is a way of escape (and this may be all I am shown by the Holy Spirit). Or, as often happens later in a convert's life, I may be enabled to see that this Way of escape is for me (when this is shown by the Holy Spirit). And like I said, seeing spiritually enables the heart to believe. Not reading about it and agreeing with what you read like you do with a newspaper, but reading with enlightened eyes of faith.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
nee, 't gaat me er om dat in het geestelijke leven er onderscheid is tussen een belofte ontvangen, en de vervulling daarvan. Bijv. omtrent de vergeving der zonde. Met andere woorden "zien" is nog geen "hebben".
Zien is méér dan hebben.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Niet dat je daar op moet rusten maar er naar moet staan dat die belofte vervuld zal worden.
Bijvoorbeeld pleiten op je doop.
Liever Turks dan Paaps
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door cannabis
promises and their fulfilment:

Back to Edwards and eye of faith. It is one thing for a person to realize that there is a way of deliverance (when this is revealed to the spiritual understanding --hence a person must have spiritual understanding and be regenerated by the Holy Spirit already). It is another thing to be shown, by the Spirit through the Bible, that this delverance is for me. Hence "zien" and "hebben". That is why I emphsize the difference between perception and revelation. I may be able so see that there is a way of escape (and this may be all I am shown by the Holy Spirit). Or, as often happens later in a convert's life, I may be enabled to see that this Way of escape is for me (when this is shown by the Holy Spirit). And like I said, seeing spiritually enables the heart to believe. Not reading about it and agreeing with what you read like you do with a newspaper, but reading with enlightened eyes of faith.
I totally agree!
Orckie

Bericht door Orckie »

waar kerk jij, Cannabis?

in een Heritage Netherl. Reformed Church?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar Zien is méér dan hebben.
Zeer juist. 'Nochtans' is ook zo'n mooie uitdrukking.

Cannabis en Orckie:
Wat jullie benoemen als 'perception' heeft dat ook geestelijke waarde? Wat denk je van dit tegencitaat: Velen hebben de weg geweten, maar hebben hem niet bewandeld? Zien heeft dan geen waarde. Bovendien wordt de belofte niet gezien, want als deze gezien wordt, moet hij ook geloof worden! Wel de belofte zien, maar niet te geloven, lijkt me een onmogelijkheid.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Manninne,

De uitdrukking 'zien is nog geen hebben' is in jullie Gemeenten helemaal uit het gezelschapsleven overgewaaid en heeft dus niet betrekking op de leer van de Bijbel, maar heeft betrekking op de beleving van de gelovige.

Ds. H. Paul heeft een boekje erover geschreven en hij citeert ds. Kersten daarbij: "Zo Christus Zich aan de zondaar openbaarde in Zijn volle genoegdoening aan het recht Gods, dan nog blijft de toe-eigening des geloofs zo zwak, dat het aan de ziel toeschijnt alsof de schuld bij God nog openstaat. Hij stemt ganselijk toe dat het offer, in Christus' dood gebracht, voor al Gods kinderen volle genoegdoening schonk, maar haar bange strijd gaat daarover, of zij deel aan dat offer heeft." (HC, Zondag 17)
Plaats reactie