Rachmaninov:
Kinderdoop, volwassendoop, of wat voor theologisch vraagstuk kun je niet bewijzen. Je kunt hoogstens een mening hebben, en met argumenten komen.
Omdat de bijbel voor velerlei interpretatie vatbaar is, verschillen dus de meningen.
Matthijs:
De Bijbel is maar op 1 manier uit te leggen.
Rachmaninov:
En, leg me eens uit: Is de manier waarop jij de Bijbel uitlegt, net precies die ENIGE juiste manier? En zit iedereen die er net iets anders over denkt, verkeerd?
Matthijs:
Nee, dat zeg ik nergens. Ik heb ook zeker mijn fouten, net als jij. Maar ik voel wel snel aan, als iets naar de Schrift is ja of nee. Ik ben het nooit zomaar met iemand eens. Ik onderzoek het eerst zelf met behulp van verklaringen, dan heb ik pas een mening ergens over.
Nu zeg ik niet dat ik altijd schrifttuurlijk ben. Ik denk dat er wel miljoenen dingen aan mij niet deugen.
Samengevat:
Voor Matthijs is het bewezen a.d.h.v. vele geschriften en argumenten vanuit Gods Woord dat de gereformeerde theologie de Bijbel op z'n zuiverst naspreekt als het over belangrijke, wezenlijke zaken gaat. Deze 'oude waarheid' sluit andere interpretaties/waarheden uit en is dus exclusief.
Voor Rachmaninov staat dat niet vast: Er zijn immers nog steeds discussies lopende en dat al eeuwenlang. Blijkbaar kun je gereformeerde waarheden als kinderdoop, uitverkiezing etc. niet bewijzen, anders zou het een 'zeker weten' zijn en geen geloof/overtuiging. Het getuigt van hoogmoed als je staat voor DE gereformeerde waarheid.
Kortom: Mag de gereformeerde waarheid exclusief zijn...interessant met het oog op de PKN...maar daar gaan we het niet over hebben