vragen over sola scriptura

Bart-rk

vragen over sola scriptura

Bericht door Bart-rk »

Dit is uiterst serieus bedoeld en zou graag willen weten hoe of dit zit
Leer mij het volgende over de Sola Scriptura
Nogmaals dit is niet giftig bedoeld maar ik kan mee gaan met jullie dat ik niet alles van de RKK op bijbelse gronden kan bewijzen
Dus die vorige discussie zijn denk ik wel tot een einde gekomen

Ik heb een beetje moeite met de term het schrift alleen . Alhoewel de bijbel natuurlijk wel voorop staat
Maar ik denk nu bijbels gezien te kunnen aanduiden dat er ruimte is voor de leer buiten de bijbel om

(1) Waarom is er is geen direct onderwijs inzake Sola Scriptura te vinden in de Bijbel (OT of NT) ondanks de volgende 2 aanhalingen
2 Tim.3:15-17
15 Van kindsbeen af kent u de heilige geschriften waaruit u de wijsheid kunt putten die u brengt tot de redding, door het geloof in Christus Jezus. 16 Elk schriftwoord is door God geïnspireerd en is dus bruikbaar voor het onderricht, voor het weerleggen van dwalingen, voor de verbetering van de zeden en voor de opvoeding tot een rechtschapen leven, 17 zodat de mens van God berekend is voor zijn taak en toegerust is voor elk goed werk.
(b) ontkent in 1 Cor.11:2;
Ik vind het prijzenswaardig dat u bij alles aan mij blijft denken, en dat u zich houdt aan de overleveringen die ik u heb doorgegeven
2 Thess.2:15;
15 Dus, broeders en zusters, wees standvastig en houd u aan de overleveringen waarin u door ons, mondeling dan wel schriftelijk, bent onderwezen.

2 Tim.1:13-14
13 Neem als richtsnoer de gezonde beginselen die u van mij hebt overgenomen, en houd ze vast in het geloof en de liefde van Christus Jezus. 14 Bewaar de u toevertrouwde schat met de hulp van de heilige Geest die in ons woont.
Hieronder wat aanhalingen die gedaan zijn nog voor dat de bijbel er was dus buiten de bijbel om
Rom. 10-17 Het geloof komt dus voort uit de boodschap, en de boodschap geschiedt in opdracht van Christus
(horen dus)
Matt. 28-19 Ga, en maak alle volkeren tot leerling; doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest (onderwijzen dus)
Mark. 16-20 Zij trokken eropuit om overal de boodschap uit te dragen, terwijl de Heer meewerkte en het woord kracht bijzette door de begeleidende tekenen. (preken)
.
Mark 16-15 Hij zei hun: `Trek heel de wereld door om aan elk schepsel de goede boodschap te verkondigen.

groet
Bart
jacob

Bericht door jacob »

er is alleen maar ruimte voor een leer die niet strijdig is met de bijbel. Je mag de bijbel wel uitleggen maar je mag er niet iets inleggen wat er niet in staat. Zoals dat de paus zou zeggen dat hij de plaatsvervanger van petrus is. Maria zonder zonden zou zijn ed.

groeten JacobH
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Jacob
Je mag de bijbel wel uitleggen maar je mag er niet iets inleggen wat er niet in staat.
Ja ......en dus hoe zit het dan met de vragen die ik stelde ? waar hebben we het over sola scriptura in de bijbel dan?
En hoe zit het dan met de zaken die mondeling zijn overgedragen en niet in de bijbel staan

groetjes
jacob

Bericht door jacob »

Kijk Bart,

Mijn punt is het volgende. Als iedereen meent te hebben begrepen dat hij iets van God heeft door gekregen en dat voor waar houden dan hebben we een pakhuis boeken vol aan onzin, die ook ongetwijfeld rechtstreeks strijdig zijn met de Bijbel.

nou is onze stellige overtuiging dat de bijbel in de vorm die deze nou heeft af is. Dat zijn de boeken die zijn geinspireerd door de Heilige Geest. Elke snuiter die hier meent nog iets aan toe te voegen of af te doen zondigt m.i. tegen opbenbaring 22

18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.

met vr gr

Jacob
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Jacob
Prima maar mag ik je herrinneren aan het feit dat de canon die julie hebben wel afstamt van de katholieken (luther gebruikte de katholieke bijbel voor zijn eerste vertaling)

En hoe zit het met het probleem dat ons katholieken verweten word dat wij ook geloven in de overlevering Zie in mij posting de stelling en de ontkenning daar wil ik graag een antwoord op

groet
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Bart,

Vanuit Hebreeen 1:1 belijden wij dat God niet meer direct tot mensen spreekt, maar door Zijn Woord. Overleveringen zijn derhalve van minder waarde en als ze tegen Gods Woord ingaan, van generlei waarde.

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Pim

Dus je kan je niet vinden in
1 Cor.11:2;
2 Thess.2:15;
2 Tim.1:13-14
Rom. 10-17 Matt. 28-19
Mark. 16-20 .
Mark 16-15 .

Maar dan geef je dus je eigen betekenis aan het schrift iets wat de sola scriptura volgens mij absoluut niet wenselijk vind

Dan wordt dus door jullie bepaald welke overlevering van generlei waarde is En dat is nou net hetgeen wat jullie de RKK verwijten "een eige interpretatie van"

en hoe zit dan met de volgende bijbel gedeeltes hieruit blijkt volgens mij dat er meer ruimte is buiten de bijbel dan je zult denken en dat er zeer belangrijke zaken zijn gebeurd die niet in de bijbel staan

John 20-30:
30 Nog veel andere tekenen heeft Jezus voor de ogen van zijn leerlingen verricht, die niet in dit boek zijn neergeschreven

John 21-25
Er is nog veel meer dat Jezus gedaan heeft, maar als men het allemaal in bijzonderheden zou gaan optekenen, zou wellicht zelfs de wereld te klein zijn voor de boeken die men dan zou moeten schrijven

groetjes Bart
england

Bericht door england »

Bart, dat wat God nodig vond dat wij weten is opgetekend in de Bijbel. Paulus was een apostle,en zijn brieven zijn er dus nog steeds. Dat wat hij de gemeenten leerde staat dus voor ons opgetekend. Net als een predikant de Schrift uitlegd, en tekst met tekst vergelijkt, zo deed Paulus dta ook. Dat is dus niet de uitleg boven of zelfs naast de Bijbel leggen, maar de Bijbel de Bijbel uit laten leggen.

Dus die teksten die jij noemde zeggen dat ook.
Egbert

Bericht door Egbert »

Worden de teksten die Jacob citeert uit openbaring niet verkeerd gebruikt in dit verband? Let wel dat de boeken van de Bijbel afzonderlijk geschreven zijn en pas later bij elkaar gevoegd zijn. Dus de woorden van Openbaring moeten op Openbaring slaan en niet op de rest van de bijbel. Dit wil niet zeggen dat ik er voor ben de traditie in de bijbel in te passen, want dan is het einde zoek. We zien het niet alleen bij de Rk kerk maar ook bij het Jodendom en eigenlijk ook wel een beetje in de ger.gezindte waar ook soms de traditie naast het Woord wordt gezet.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Egbert, gisteren op CGO juist gehad over de Canon. Waarbij de docent ook kort aanstipte de tekst uit Openbaring over het bij en afdoen van 'dit boek'. Hij verklaarde dat de inhoud en opbouw van het boek Openbaring het afrondend geheel zijn van 'de tijd' en daarmee ook van de bijbel. Ik zal hem wel eens mailen of er een diepgaander bewijs is.

Bart, wat overleveringen daarvan heb ik niet gezegd dat die van generlei waarde zijn, dat geldt slechts voor zaken die tegen Gods Woord ingaan. Wij geloven dat God door Zijn Woord tot ons spreekt en dat hij in de geschiedenis gewaakt heeft over Zijn Woord. Dat is dus een diepere overtuiging dan dat de bijbel zoals wij 'm nu hebben van kaft tot kaft waar is. Het zijn Gods Woorden en dan staat in de bijbel voldoende om zalig te worden. De kerkelijke besluiten/uitleg/overleveringen zijn waardevol, maar staan slechts ten dienste aan het bewerken van de zaligheid. De oorsprong ligt in Jezus Christus en in Zijn werk en daarover biedt Gods Woord ons voldoende.

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Engeland
Bart, dat wat God nodig vond dat wij weten is opgetekend in de Bijbel
dus dat wat in Joh 20,30 staat is niet belangrijk ? sorry maar ik begrijp niet waar je het vandaan haalt om te zeggen dat God iets niet belangrijk zou vinden
(waar staat dit)

Is de bijbel niet in een hele lange periode geschreven en zou er in de eerste Lutherse vertaling echt geen interpretatie zitten van een van de vele schrijvers van de bijbel. (denk eens aan de auteurs vh nwe testament die niet tot de apostelen behoorde)

De eerste bijbels vóór de boekdrukkunst wer geschreven/vertaald door katholieke monniken Kennelijk vond Luther deze bijbel dus toch wel betrouwbaar Maar (herstel me als ik dit verkeerd zeg) was het niet de niet katholiek kerk die bijvoorbeeld 1 en 2 Mak uit hun canon weglieten

En dit bewijst toch dat ook niet rk gelovige gebonden zijn aan ook de niet beschreven zaken in de bijbel Dus dat er ruimte is naast de bijbel en dat andere bronnen wel degelijk geldig zijn
2 Thes. 2-15
Dus, broeders en zusters, wees standvastig en houd u aan de overleveringen waarin u door ons, mondeling dan wel schriftelijk, bent onderwezen

2Tim 2,2
En wat u van mij in het bijzijn van vele getuigen hebt gehoord, geef dat door aan betrouwbare mensen, bekwaam om op hun beurt anderen te onderrichten.
Oh en waarom heeft de sola scriptura geen historie zoals de bijbel
De jonge kerk 1e eeuw functioneerde toch ook en dat zonder bijbel!

groet
bart
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Jacob
Je schreef
nou is onze stellige overtuiging dat de bijbel in de vorm die deze nou heeft af is
Jacob probeer deze vragen eens te beantwoorden

(A) Hoe weet ik dat de Bijbel het Woord van God *IS*?
(B) Hoe weet ik dat *MIJN* interpretatie van de Schrift correct is?

De definitie "de Schift Alleen" functioneert niet als de enige regel van het Geloof voor een Christelijke bevolking die geheel (grotendeels) ongeletterd was en niet beschikte over bijbels (dus dat gelovige katholieke in die dagen de bijbel niet mochten lezen weerleg ik hier dus ook meteen) voordat de boekdrukkunst werd geïntroduceerd (dus tot aan 1450 AD)

En vele monniken hebben bijbels vertaald en Luther heeft gebruik gemaakt van de katholieke bijbel voor zijn vertaling Dus lijkt het me stug dat jouw bijbelse versie af is.

Denk ook aan verloren gegane stukken die dus niet in de bijbel kunnen staan en dan te bedenken dat de bijbel later geschreven is en veel opgeschreven moet zijn middels overlevering

Groetjes
Bart
england

Bericht door england »

Bart, ik ontken die tekst helemaal niet. Maar blijkbaar vond God het niet nodig om dat op te laten nemen, anders had het er toch wel in gestaan?
Alles wat tot one zaligheid dient staat in Gods Woord. En door Schrift met Schrift te vergelijken blijven we in balans. Een van de redenen dat kerken dwalen, en Christenen dwalen is omdat ze niet hun Bijbel kennen, of bepaalde delen. Dat kun je dus ook duidelijk zien in de kerk in de Middeleeuwen.
Het is algemeen bekend dta tot vrij kort de Roomse kerk niet wilde dat de 'leken' de Bijbel lezen. Dat is nog maar sinds kort opgeheven. Wij hebben een vrouw in de kerk die Rooms opgegroeid is, en zij verteld wel eens over de waarschuwingen die ze hoorde tegen het lezen van de Bijbel!

Natuurlijk waarderen we andere boeken, zolang ze in overeenstemming zijn met de Bijbel. En een geode vertaling, misschien de Vulgata, die bekend staat als een goede vertaling, zijn waardevol. Zolang ze overeenkomen met de Bijbel.

Daarom om Bijbel kennis belangrijk. Dat we weten wat tot onze zaligheid dient. Dat we weten wat God ons te zeggen heeft. De Bijbel is geinspireerd, niet de nederlandse vertaling, of in mijn geval de engelse, maar de originele versie. Woord voor woord is door God ingegeven. Als je dta loslaat heb je niks meer. Geen grond, geen vastheid, geen hoop,geen Zaligmaker.

God heeft door de eeuwen heen Zijn Woord bewaard op een bijzondere wijze! Denk eens aan alle Bijbels die verbrand zijn, en alle vertalers die verbrand zijn. Maar Gods Woord bestaat nog steeds! Zou God dan een essentieel gedeelte hebben laten gaan? Nee, dat lijkt me te onlogisch. Waarom de bijzondere bewaring en bescherming van een deel, en niet de rest? Ik weet dat er delen verloren zijn, maar blijkbaar waren die niet bestemd voor de Canon?!
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

England

Okay je ontkent 2 Thes. 2-15 en 2Tim 2,2
niet dus dan moet je toch toegeven dat er meer ruimte is dan de sola scriptura alleen en dan dit
Alles wat tot one zaligheid dient staat in Gods Woord
Hoe hebben de niet katholieke kerken dan (nadat ze de bijbel gingen vertalen die door katholieke monniken zijn geschreven en vertaald) bepaalde boeken eruit gelaten

Bepaalde de niet katholieke kerken dan wat er wel en niet nodig was in de bijbel ?

Sorry maar ik ben nog niet echt overtuigd van het feit dat de Sola Scriptura leer de juiste is nee er komen steeds meer vragen zoals
Omdat het Nieuwe Testament niets zegt over het "verdwijnen" van de apostolische mondelinge openbaring

Matth.24:35
Hemel en aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden gaan niet voorbij

Hand.2:42;
Ze wijdden zich trouw aan het onderwijs dat de apostelen gaven, en aan de onderlinge gemeenschap, het breken van het brood en het gebed

1Petr.1:25
maar het woord van de Heer blijft in eeuwigheid. En dit woord is de boodschap die u is verkondigd.

2 Petr.3:2
Herinner u de voorspellingen van de heilige profeten en het gebod van onze Heer en redder, dat u door uw apostelen is overgeleverd
groetjes
Bart
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Bart,

De vroeg-katholieke kerk heeft eind 4e eeuw geconcludeerd dat de 'canon vorming' is afgesloten. De RKK van later eeuwen is daar dus op terug gekomen en heeft er oneerbiedig gezegd van alles bij verzonnen.

Verder is de bijbel Gods Woord, dus blijven al de teksten die jij noemt gewoon bestaan!! Gelukkig wel!

Bart, vergeet verder niet dat we het niet alleen hoeven te doen met Sola Scriptura. Ook Sola Fide en Sola Gratia staan vast. Het is a.h.w. een drieeenheid die het geloof werken en versterken! Door het geloof, uit genade ontvangen weet ik dat de bijbel zoals wij 'm nu hebben Gods Woord IS!!

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Plaats reactie