Chiliasme
Chiliasme
Het chiliasme is de leer van het 1000-jarig vrederijk, die gebaseerd is op onderstaand bijbelgedeelte:
Openbaring 20
1 En ik zag een engel afkomen uit den hemel, hebbende den sleutel des afgronds, en een grote keten in zijn hand;
2 En hij greep den draak, den oude slang, welke is de duivel en satanas, en bond hem duizend jaren;
3 En wierp hem in den afgrond, en sloot hem daarin, en verzegelde dien boven hem, opdat hij de volken niet meer verleiden zou, totdat de duizend jaren zouden geeindigd zijn. En daarna moet hij een kleinen tijd ontbonden worden.
4 En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen dergenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het beest, en deszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.
5 Maar de overigen der doden werden niet weder levend, totdat de duizend jaren geeindigd waren. Deze is de eerste opstanding.
6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.
Het gaat hier over een rijk waarover Christus zal regeren. Voor het "plaatsen" van de Christusregering komen redelijkerwijs drie mogelijkheden in aanmerking en wel deze:
a. Christus regeert nu.
b. Christus regeert na Zijn wederkomst en voordat de eeuwige toestand aanbreekt.
c. Christus regeert in de tijd, dat de nieuwe hemel en de nieuwe aarde zijn geschapen.
De gereformeerde theologie is hierover niet eenduidig en eigenlijk plaatst ze de christusregering of onder punt a. of onder punt c. De stroming die wij normaal als chiliasten aanduiden (terwijl we eigenlijk allemaal chiliasten zijn) plaatst de regering echter onder punt b.
Wat doet het meest recht aan Gods Woord denken jullie? Met andere woorden, wat voor chiliasten zijn jullie?
Ik wil in deze discussie niet van die mooi oneliners enzo die de gang van zaken alleen maar verstoren. Ik wil eerlijk nadenken over de betekenis van Openbaring 20.
Groet, Hans
Openbaring 20
1 En ik zag een engel afkomen uit den hemel, hebbende den sleutel des afgronds, en een grote keten in zijn hand;
2 En hij greep den draak, den oude slang, welke is de duivel en satanas, en bond hem duizend jaren;
3 En wierp hem in den afgrond, en sloot hem daarin, en verzegelde dien boven hem, opdat hij de volken niet meer verleiden zou, totdat de duizend jaren zouden geeindigd zijn. En daarna moet hij een kleinen tijd ontbonden worden.
4 En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen dergenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het beest, en deszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.
5 Maar de overigen der doden werden niet weder levend, totdat de duizend jaren geeindigd waren. Deze is de eerste opstanding.
6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.
Het gaat hier over een rijk waarover Christus zal regeren. Voor het "plaatsen" van de Christusregering komen redelijkerwijs drie mogelijkheden in aanmerking en wel deze:
a. Christus regeert nu.
b. Christus regeert na Zijn wederkomst en voordat de eeuwige toestand aanbreekt.
c. Christus regeert in de tijd, dat de nieuwe hemel en de nieuwe aarde zijn geschapen.
De gereformeerde theologie is hierover niet eenduidig en eigenlijk plaatst ze de christusregering of onder punt a. of onder punt c. De stroming die wij normaal als chiliasten aanduiden (terwijl we eigenlijk allemaal chiliasten zijn) plaatst de regering echter onder punt b.
Wat doet het meest recht aan Gods Woord denken jullie? Met andere woorden, wat voor chiliasten zijn jullie?
Ik wil in deze discussie niet van die mooi oneliners enzo die de gang van zaken alleen maar verstoren. Ik wil eerlijk nadenken over de betekenis van Openbaring 20.
Groet, Hans
Dit lijkt me niet. In Openbaringen staat duidelijk dat de draak (de satan, de verleider) gedurende de betreffende 1000 jaar gekend is. Dat is nu overduidelijk niet het geval, de satan gaat nog steeds rond als een briesende leeuw.a. Christus regeert nu.
Lijkt mij ook niet. Als we openbaringen lezen zien we dat de satan gedurende het 1000-jarige rijk tijdelijk geketend is. De definitieve overwinning moet nog komen (inderdaad, de strijd is op Golgotha al beslist maar nog niet definitief uitgevoerd). In de tijd van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde is de satan definitief in de afgrond geworpen. Bovendien duurt de regering van Christus op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde niet 100 jaar, maar is definitief.c. Christus regeert in de tijd, dat de nieuwe hemel en de nieuwe aarde zijn geschapen.
Dit lijkt mij gezien de tegenwerpingen bij de vorige opties het meest waarschijnlijk.b. Christus regeert na Zijn wederkomst en voordat de eeuwige toestand aanbreekt.
[Aangepast op 26/9/03 door Dathenum]
Chiliasme
Het chiliasme is de leer van het 1000-jarig vrederijk, die gebaseerd is op onderstaand bijbelgedeelte:
Openbaring 20
a. Christus regeert nu.
quote:
a. Christus regeert nu.
Dit lijkt me niet. In Openbaringen staat duidelijk dat de draak (de satan, de verleider) gedurende de betreffende 1000 jaar gekend is. Dat is nu overduidelijk niet het geval, de satan gaat nog steeds rond als een briesende leeuw.
quote:
Lijkt mij ook niet. Als we openbaringen lezen zien we dat de satan gedurende het 1000-jarige rijk tijdelijk geketend is. De definitieve overwinning moet nog komen (inderdaad, de strijd is op Golgotha al beslist maar nog niet definitief uitgevoerd). In de tijd van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde is de satan definitief in de afgrond geworpen. Bovendien duurt de regering van Christus op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde niet 100 jaar, maar is definitief.
quote:
Dit lijkt mij gezien de tegenwerpingen bij de vorige opties het meest waarschijnlijk.
Openbaring 20 moet wel in de context gelezen worden, daarom is het noodzakelijk bij hoofdstuk 19 vanaf vs.11 te beginnen en door te lezen tot 21:.8:
Openbaring 19:11 - 21:8
Vanaf Openbaring 19: 11 t/m 21: 2 lezen wij tot negen keer toe “en ik zagâ€
Openbaring 20
a. Christus regeert nu.
quote:
a. Christus regeert nu.
Dit lijkt me niet. In Openbaringen staat duidelijk dat de draak (de satan, de verleider) gedurende de betreffende 1000 jaar gekend is. Dat is nu overduidelijk niet het geval, de satan gaat nog steeds rond als een briesende leeuw.
quote:
Lijkt mij ook niet. Als we openbaringen lezen zien we dat de satan gedurende het 1000-jarige rijk tijdelijk geketend is. De definitieve overwinning moet nog komen (inderdaad, de strijd is op Golgotha al beslist maar nog niet definitief uitgevoerd). In de tijd van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde is de satan definitief in de afgrond geworpen. Bovendien duurt de regering van Christus op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde niet 100 jaar, maar is definitief.
quote:
Dit lijkt mij gezien de tegenwerpingen bij de vorige opties het meest waarschijnlijk.
Openbaring 20 moet wel in de context gelezen worden, daarom is het noodzakelijk bij hoofdstuk 19 vanaf vs.11 te beginnen en door te lezen tot 21:.8:
Openbaring 19:11 - 21:8
Vanaf Openbaring 19: 11 t/m 21: 2 lezen wij tot negen keer toe “en ik zagâ€
- ndonselaar
- Contacteer:
Waarom zou de satan nu niet gebonden kunnen zijn? Als we lezen in de profeet Daniël over de steen die rollen gaat vanuit de volheid des tijds, dan kunnen we wel zeggen dat satan zijn menigten verslaat, maar het Evangelie kan hij niet verhinderen. Hij moet machteloos toezien hoe het Evangelie over het rond der aarde gebracht wordt. Zo is hij gebonden, gebonden aan de macht van Koning Jezus.
Zo leven we nu in het laatste der dagen.
Zo leven we nu in het laatste der dagen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Contacteer:
Christina, ik zeg niet dat het Evangelie altijd zal klinken. Als we lezen in de brieven in Openbaringen, lezen we daar een waarschuwing dat de kandelaar ook weggenomen kan worden.
Is er voor de islam niet gewaarschuwd? Is hij niet een antichrist?
Als satan niet gebonden zou zijn zou hij de volken verleiden gelijk hij deed voor de volheid des tijds.
Is er voor de islam niet gewaarschuwd? Is hij niet een antichrist?
Als satan niet gebonden zou zijn zou hij de volken verleiden gelijk hij deed voor de volheid des tijds.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Vers 3:
En wierp hem in den afgrond, en sloot hem daarin, en verzegelde dien boven hem, opdat hij de volken niet meer verleiden zou, totdat de duizend jaren zouden geeindigd zijn. En daarna moet hij een kleinen tijd ontbonden worden.
Vers 7/8:
7 En wanneer de duizend jaren zullen geeindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.
8 En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.
Conclusie: de satan kan de volken niet verleiden tot de krijg tegen Israel! Als het aan satan lag had hij alle volkeren allang verleid tot die slag. Maar zo ver is het nog niet.
De 1000 jaar, een symbolisch getal voor een lange tijd, staat voor de relatieve rust waarin het evangelie de wereld rond kan gaan.
Ik vind dit nog steeds de meest plausiebele verklaring, al moet ik zeggen dat elke uitleg wat mij betreft 'problemen' heeft. Ik durf dan ook niet de 'waarheid' te claimen op dit punt.
En wierp hem in den afgrond, en sloot hem daarin, en verzegelde dien boven hem, opdat hij de volken niet meer verleiden zou, totdat de duizend jaren zouden geeindigd zijn. En daarna moet hij een kleinen tijd ontbonden worden.
Vers 7/8:
7 En wanneer de duizend jaren zullen geeindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.
8 En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.
Conclusie: de satan kan de volken niet verleiden tot de krijg tegen Israel! Als het aan satan lag had hij alle volkeren allang verleid tot die slag. Maar zo ver is het nog niet.
De 1000 jaar, een symbolisch getal voor een lange tijd, staat voor de relatieve rust waarin het evangelie de wereld rond kan gaan.
Ik vind dit nog steeds de meest plausiebele verklaring, al moet ik zeggen dat elke uitleg wat mij betreft 'problemen' heeft. Ik durf dan ook niet de 'waarheid' te claimen op dit punt.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Donselaar, jij verbindt aan de volheid des tijds d.i.aan de eerste komst van Christus wat de Schrift aan zijn wederkomst verbindt. In Dan.2 en het parallelle beeld in Dan 7 is duidelijk sprake van de ondergang van het vierde rijk , d.i.het ant-christelijke Romeinse rijk dat plaats moet maken voor het koninkrijk van de Zoon des Mensen Dan 7:13,14.De Heere Jezus verwijst in Math.24 naar deze profetie van Daniël en verbindt die aan Zijn wederkomst, terstond na de grote verdrukking Math.24;29. Bovendien is het koninkrijk niet denkbaar voor de komst van de Koning van dat rijk en zonder een hersteld Israël. Want uit Sion zal de wet uitgaan en des Heeren woord uit Jeruzalem en de aarde zal vol zijn van de kennis des Heeren. Ook al de eeuwen van de chr.jaartelling zijn vol geweest van honger,oorlog pestilentie en goddeloosheid.Die theorie dat de manifeste Christus regering begonnen is met Zijn hemelvaart is pas in de 4e eeuw ontstaan. Het was dan ook de leer en de belijdenis van de apostelen en de eerste Kerkvaders zoals Polycarpus, Ignatius, Irenaeus, die leerlingen van de apostelen waren, dat Christus bij Zijn wederkomst Israël verlossen en herstellen zou (Rom.11:26), het aan Israël beloofde Koninkrijk oprichten (Hand. 15:13-18) en met de heiligen uit de eerste opstanding over Israël en de volken regeren (Openb.20:4). Dit was dan ook de algemene belijdenis en geloofsverwachting van de kerk gedurende de eerste eeuwen zolang zij onder de vervolging en verdrukking van de heidense keizers leefde. Maar toen in de vierde eeuw na Christus door de bekering van Constantijn de Grote, de vervolging ophield en het christendom tot staatsgodsdienst verheven werd veranderde dat. Tevoren was de Kerk als een vreemdeling in de wereld, maar toen kwam de wereld in de Kerk (Luk.13:19). Keizer Constantijn werd benoemd tot voorzitter van de synode toen hij nog niet eens gedoopt was! De Romeinse legioenen van het “christelijkeâ€
- ndonselaar
- Contacteer:
- ndonselaar
- Contacteer:
Waar moet ik lezen Ereunao dat de profetie uit Matth. terugslaat op Daniël?
Teksten noemen mag, maar graag zie ik het verband tussen die teksten.
Teksten noemen mag, maar graag zie ik het verband tussen die teksten.
Eens! Maar weet jij welke we symbolisch moeten zien en welke we letterlijk moeten nemen dan?Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Breekijzertje,
Omdat er vele getallen in Openbaringen symbolisch zijn.
Nee, je maakt je er te gemakkelijk vanaf.....

Niet dat ik het weet hoor. Niemand denk ik.
Op Een na dan..........
Een 'breekje' van Breekijzertje
[Aangepast op 29/9/03 door Breekijzertje]
- ndonselaar
- Contacteer:
Het gaat niet om ons er makkelijk van af te maken:
En ik zag, en ik hoorde een stem veler engelen rondom den troon, en de dieren, en de ouderlingen; en hun getal was tien duizendmaal tien duizenden, en duizendmaal duizenden;
En zij zongen als een nieuw gezang voor den troon, en voor de vier dieren, en de ouderlingen; en niemand kon dat gezang leren, dan de honderd vier en veertig duizend, die van de aarde gekocht waren.
Dit is getalsymboliek.
En ik zag, en ik hoorde een stem veler engelen rondom den troon, en de dieren, en de ouderlingen; en hun getal was tien duizendmaal tien duizenden, en duizendmaal duizenden;
En zij zongen als een nieuw gezang voor den troon, en voor de vier dieren, en de ouderlingen; en niemand kon dat gezang leren, dan de honderd vier en veertig duizend, die van de aarde gekocht waren.
Dit is getalsymboliek.
moeilijk onderwerp dit . . .
ndonselaar,
Aan welke periode in de geschiedenis denk je dan? Zie jij een punt in de geschiedenis die we kunnen zien als het begin van de 1000-jarige periode?
Ik denk dat die 1000 jaren nog moeten beginnen. Satan probeert toch uit alle macht de voortgang van de verbreiding van het Evangelie te verhinderen. Zie bijvoorbeeld hoe moeilijk christenen het in het verre oosten hebben. Het gaat wel door, maar niet zonder offers.
In de bijbel vinden we toch nooit dat satan defintief "wint", ook niet vóór de volheid des tijds. Satan kan wel ruimte krijgen om om te gaan als een briesende leeuw maar uiteindelijk is hij toch altijd gebonden (geweest) aan de grenzen die God hem stelde? Ik zie niet zulke grote verschillen op dit punt tussen onze huidige tijd en de geschiedenis.
ndonselaar,
Aan welke periode in de geschiedenis denk je dan? Zie jij een punt in de geschiedenis die we kunnen zien als het begin van de 1000-jarige periode?
Ik denk dat die 1000 jaren nog moeten beginnen. Satan probeert toch uit alle macht de voortgang van de verbreiding van het Evangelie te verhinderen. Zie bijvoorbeeld hoe moeilijk christenen het in het verre oosten hebben. Het gaat wel door, maar niet zonder offers.
In de bijbel vinden we toch nooit dat satan defintief "wint", ook niet vóór de volheid des tijds. Satan kan wel ruimte krijgen om om te gaan als een briesende leeuw maar uiteindelijk is hij toch altijd gebonden (geweest) aan de grenzen die God hem stelde? Ik zie niet zulke grote verschillen op dit punt tussen onze huidige tijd en de geschiedenis.
- ndonselaar
- Contacteer:
Hoi Limosa,Oorspronkelijk gepost door limosa
moeilijk onderwerp dit . . .
ndonselaar,
Ik zie zeker een punt als begin, namelijk het laatste der dagen wat begonnen is met de komst van Christus.
Geen grote verschillen? Voor de komst van Christus kwam de prediking der verzoening alleen tot het Joodse volk. Alles wat daar buiten lag, lag onder de macht van satan. Na de komst van Christus ging in vervulling wat de profeet Jesaja en ook Mozes reeds profeteerde 'tot het volk wat naar Mij niet gevraagd heeft, zeg ik zie op Mij, zie op Mij'.
Zie bv. de steen in Daniël. Na het laatste koninkrijk (Romeinen) rolt de steen, die groter en groter wordt.
Maar goed hierop wacht ik op Ereunao.