Dit zal u het teken zijn

Plaats reactie
Matthijs

Dit zal u het teken zijn

Bericht door Matthijs »

Ik lees in Lukas 2 vers 12.

"En dit zal u het teken zijn: gij zult het Kindeken vinden in doeken gewonden, en liggende in de kribbe."

Wat is dat voor teken, dat het Kindeke Jezus in doeken gewonden, en ligt in de kribbe?

Dat heeft iets bijzonders te betekenen denk ik..

Ik lees in Matt. 27:59

"En Jozef, het lichaam nemende, wond hetzelve in een zuiver fijn lijnwaad." "En leide dat in zijn nieuw graf,"

En Joh. 19:40 "Zij namen dan het lichaam van Jezus, en bonden dat in linnen doeken met de specerijen, gelijk de Joden de gewoonte hebben van begraven."

Komen we hier hetzelfde eigenlijk niet tegen?

En lees Joh. 20:5,6 en 7 eens?

"En als hij nederbukte, zag hij de doeken liggen; nochtans ging hij er niet in.
6 Simon Petrus dan kwam en volgde hem, en ging in het graf, en zag de doeken liggen.
7 En den zweetdoek, die op Zijn hoofd geweest was, zag hij niet bij de doeken liggen, maar in het bijzonder in een andere plaats samengerold.

En Luk. 24:12 "Doch Petrus opstaande, liep tot het graf, en nederbukkende, zag hij de linnen doeken, liggende alleen, en ging weg, zich verwonderende bij zichzelven van hetgeen geschied was."

Zou Lukas 2 niet beteken dat Hij niet bij de geboorte al in het graf was neer gelegd in doeken gewonden?

Merkwaardig is het, dat alleen in het Lukas evangelie bij de geboorte en bij de begrafenis en bij de opstanding van de Jezus Christus over doeken gesproken wordt.

In Johannes alleen maar bij de begrafenis en de opstanding van Jezus Christus.

Wat hebben die doeken en die kribbe volgens jullie te betekenen? Had was namelijk een teken! Wat voor teken?

Jes. 7. Daarom zal de Heere Zelf ulieden een teken geven; ziet, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren, en Zijn naam IMMANUËL heten.
Liever Turks dan Paaps
Lecram

Bericht door Lecram »

Het teken was niet de 'doeken', maar "gij zult het Kindeken vinden in doeken gewonden, en liggende in de kribbe"

Je moet de zin in z'n geheel zien.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Ja, oke, maar wat is bijzondere van dat teken? Het is een teken.

De engelen zeiden niet: Ga naar Bethlehem, en gij zult het Kindeken vinden in doeken gewonden, en liggende in de kribbe.

Nee. "En dit zal u het teken zijn: gij zult het Kindeken vinden in doeken gewonden, en liggende in de kribbe."

Dit "gij zult het Kindeken vinden in doeken gewonden, en liggende in de kribbe" heeft een bijzondere betekenis.

Waren ze vroeger in die tijden gewoon om een baby in doeken te winden? En in een kribbe te leggen? Ik denk van niet.

Alleen als iemand gestorven was, dan wond men die dode in doeken. Dat lezen we. Maar als ze geboren waren ook?
Liever Turks dan Paaps
Lecram

Bericht door Lecram »

Moet je niet meer zo lezen dat dit voor de herders een herkenning moest zijn? Dat ze daardoor wisten dat ze bij het juiste Kind waren? Er werden wel meer kinderen geboren die er hetzelfde uitzagen. Naar mijn idee moet je er verder niets achter zoeken. Dat leidt alleen maar meer van het Kind af.
wpv

Bericht door wpv »

In een kribbe leggen was niet de gewoonte vroeger(voor zover ik weet). De kinderen werden vroeger echter wel in doeken gewikkeld. Ook hier in nederland
capricornus

Bericht door capricornus »

Of lees eens wat er niet staat : gij zult een kind vinden, dat geen kroon draagt, niet in een gouden wieg, niet met sjieke kleren en diamanten in zijn rammelaar, dus geen koningskind in de letterlijke zin, maar een simpel kind, in doeken gehuld zoals elk ordinair kind. Als je dacht dat de koning zou geboren worden als een koning, dan ben je fout. Het koning-zijn is in de evangelische gedachte iets anders, iets dat Lucas aankondigt en afrond. het gwoon zijn van de menselijke kant, vn het imago, maar het koninklijke en goddelijke van de 'andere' kant, de kant die wij niet meteen zien maar wel moeten begrijpen.
De kleren maken de man dus niet. De kousebanden maken het geloof niet. Dat was Lucas' boodschap.
wpv

Bericht door wpv »

Oorspronkelijk gepost door capricornus
Of lees eens wat er niet staat : gij zult een kind vinden, dat geen kroon draagt, niet in een gouden wieg, niet met sjieke kleren en diamanten in zijn rammelaar, dus geen koningskind in de letterlijke zin, maar een simpel kind, in doeken gehuld zoals elk ordinair kind. Als je dacht dat de koning zou geboren worden als een koning, dan ben je fout. Het koning-zijn is in de evangelische gedachte iets anders, iets dat Lucas aankondigt en afrond. het gwoon zijn van de menselijke kant, vn het imago, maar het koninklijke en goddelijke van de 'andere' kant, de kant die wij niet meteen zien maar wel moeten begrijpen.
De kleren maken de man dus niet. De kousebanden maken het geloof niet. Dat was Lucas' boodschap.
Ik denk dat je hiermee de juiste bedoeling van de tekst hebt weergegeven.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

In doeken gewonden. Dit was ook toen de gewoonte. We lezen in Ezechiël:

En aangaande uw geboorten: ten dage, als gij geboren waart, werd uw navel niet afgesneden; en gij waart niet met water gewassen, toen Ik u aanschouwde; gij waart ook geenszins met zout gewreven, noch in windselen gewonden.

In windselen / doeken gewonden werd toen gedaan om de ledematen van de kinderen in de goede vorm te houden. Ook in de kribbe is misschien, gezien de omstandigheden, gewoon.

Wat voor boodschap heeft deze tekst ons? Dat Hij, Christus, vlees is geworden. Ja, mens zoals wij zijn. Hij is arm geworden, opdat wij die arm zijn rijk worden.

Dat was het teken voor de herders. Daar ligt de Messias zoals ook zij ter aarde kwamen, in doeken gewonden, maar nochtans de Messias die van God gezonden is.

Gr.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie