Staande bijven

england

Staande bijven

Bericht door england »

We hadden hier een poos terug een hele discussie over het vogende:
Kon Adam staande blijven tegen over Satan, of was de duivel machtiger doordat hij slecht was, en Adam onschuldig?
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door england
We hadden hier een poos terug een hele discussie over het vogende:
Kon Adam staande blijven tegen over Satan, of was de duivel machtiger doordat hij slecht was, en Adam onschuldig?
eventjes een eerste voorzet? Ik denk dat Adam staande kon blijven.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik denk het ook. Hij kon toch vrij kiezen tussen wel of niet van de vrucht eten?
Jelle

Bericht door Jelle »

Hij was in elk geval goed geschapen, we lezen het ook, dat God zag dat het goed was. Ik denk niet dat God een onvolmaakt mens geschapen heeft.
De waarschuwing van God dat hij en Eva niet van deze boom mocht eten geeft wel aan dat de Heere hen wel een vrije wil heeft gegeven. Ze droegen zelf verantwoording voor hun daden. Anders zou volgens mij God hen wel geschapen hebben zonder eigen wil en dan hadden ze ook niet kunnen vallen voor de duivel.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Hij was in elk geval goed geschapen, we lezen het ook, dat God zag dat het goed was. Ik denk niet dat God een onvolmaakt mens geschapen heeft.
De waarschuwing van God dat hij en Eva niet van deze boom mocht eten geeft wel aan dat de Heere hen wel een vrije wil heeft gegeven. Ze droegen zelf verantwoording voor hun daden. Anders zou volgens mij God hen wel geschapen hebben zonder eigen wil en dan hadden ze ook niet kunnen vallen voor de duivel.
Dan had deze boom ook niet in het paradijs gestaan.
england

Bericht door england »

Bedankt voor jullie reacties. Ik vermoedde dat namelijk ook. De reden waarom was dat ik anders dacht dat het niet 'eerlijk' was, als Adam geen kans had.
Maar hier zei iemand dat hij vrij was om te kiezen, maar doordta de duivel slimmer was, het eigenlijk een kwestie van tijd zou zijn voor Adam zou vallen...
Doordat Adam geen kwaad in zich had zou hij niet bestand zijn tegen de listen van satan.

Nog iets: Er was dus al zonde in de wereld voor de Val?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

England je worstelt met dezelfde vraag als Augustinus 'um de malum'. Vanwaar het kwade?

Dat bedoel je toch?

Gr.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
wpv

Bericht door wpv »

Oorspronkelijk gepost door england
Er was dus al zonde in de wereld voor de Val?
Nee. Want God zag wat hij gemaakt had en ziet het was zeer goed. Daar kan volgens mij geen zonde bij zijn.
Lecram

Bericht door Lecram »

Onlangs hoorde ik een preek dat God de zondeval besloten had. Niet gewerkt, maar wel besloten. N.a.v. de zondag over de voorzienigheid.

Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Of is dat uit de bijbel aan te tonen?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Voor de zondeval was er al de zonde in de wereld. In de Bijbel kunnen we nl. lezen dat de satan een gevallen engel is. De engelen zijn dus eerder gevallen dan de mens.

Of God de zondeval besloten heeft? Jazeker, we spreken immers toch ook over de uitverkiezing en die heeft toch alles te maken met de val in Adam? En we belijden toch dat God mensen heeft uitverkoren voordat Hij de wereld schiep? God weet toch al alles van tevoren, dus ook de zondeval. Hij heeft dat bewust toegelaten, er gebeurt immers niets tegen Zijn eeuwige raad in, dat lezen we in de Bijbel. Ook het feit dat de Joden Jezus kruisigden (waarmee ze gruwelijk zondigden) was van tevoren bepaald (Hand. 4:27,28).
Dat zegt niets over het feit dat God die zonde goedkeurt. Hier is duidelijk sprake dat God het kwade ten goede van Zijn uitverkorenen keert.
Ook het kwaad van de zondeval heeft Hij besloten, niet gewild, gehaat, maar toch toegelaten omdat dat in Zijn eeuwige raadsplan paste.

Waarom op deze manier? Waarom liet Hij het toe, wetende dat zovelen verloren zouden gaan? Laten we ons maar niet inlaten met deze laatste vragen, want daarmee roep je God ter verantwoording en wantrouw je Hem.
Lecram

Bericht door Lecram »

De val toelaten is toch wat anders dan besluiten. Ik kan niet uit Hand 4:27/28 opmaken dat God het besloten heeft. Ook de commentaren en de kanttekeningen geven geen extra uitleg hierover.

Een stelling dat God de val besloten heeft, zonder dat wij deze stelling zo expliciet en niet anders interpreteerbaar in de bijbel terug kunnen vinden, is gevaarlijk. Zo leggen wij God als het ware zaken op waar wij van af moeten blijven.

[Aangepast op 15/11/03 door Lecram]
capricornus

Bericht door capricornus »

't is waarschijnlijk niet heel refo of rk of zo, maar ik heb eens gelezen dat God, toen Hij Adam en zo geschapen had als het beste ooit, Hij de engelen opdracht gaf Adam te dienen en dat een van de knappere engelen, die van het licht, Lucifer, die buigzaamheid niet in zich had en protesteerde en zich daardoor buiten de Liefde plaatste, Liefde die tegenover God ook gehoorzaamheid en dienstbaarheid betekent.
En toen dacht Lucifer nog alleen maar aan zoete wraak, en toen ondernam hij zijn actie tegen Adam en zijn gezellin, en hoepsa, het lukte ook nog, en sindsdien in Lucifer Prins van de Aarde, en de mens wat hij is, lijdende in dit dal der tranen, maar met de ziel geroepen tot de Vader, daarin geholpen door de Zoon, de eerstgeboren Zoon (Broer van Adam ?).
Aan de wijzeren van dit forum het woord. Het Woord, dat is wat anders.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door capricornus
't is waarschijnlijk niet heel refo of rk of zo, maar ik heb eens gelezen dat God, toen Hij Adam en zo geschapen had als het beste ooit, Hij de engelen opdracht gaf Adam te dienen en dat een van de knappere engelen, die van het licht, Lucifer, die buigzaamheid niet in zich had en protesteerde en zich daardoor buiten de Liefde plaatste, Liefde die tegenover God ook gehoorzaamheid en dienstbaarheid betekent.
En toen dacht Lucifer nog alleen maar aan zoete wraak, en toen ondernam hij zijn actie tegen Adam en zijn gezellin, en hoepsa, het lukte ook nog, en sindsdien in Lucifer Prins van de Aarde, en de mens wat hij is, lijdende in dit dal der tranen, maar met de ziel geroepen tot de Vader, daarin geholpen door de Zoon, de eerstgeboren Zoon (Broer van Adam ?).
Dit staat niet in Gods Woord, dus geloof ik het niet. Zo kunnen we de schuld aan satan geven dat de mens gevallen is. Satan heeft de mens wel verleid, maar de mens had daar niet aan toe mogen geven. De val is 100% de schuld van de mens.
Liever Turks dan Paaps
capricornus

Bericht door capricornus »

jaja, juist, het lukte hem, niet alleen door wat hij deed, maar ook doordat de mens er oor naar had, zich te luisteren legde, zich afscheidde van Gods woord en zijn eigen gangetje ging. Hier nu eens geen tegenspraak. Hehe.
En nu nog luistert de mens liever naar zijn eigen ingewikkelde gelijk (en naar zijn lusten) dan naar JHWH, en het paradijs is nog altijd even verwijderd; en voelt de mens zich "dood".

Dit staat niet in Gods Woord, dus geloof ik het niet.

Probeer eens in gebed Gods Woord te kennen in plaats van met een geschreven woord en een beperkt verstand. Probeer eens één keer je ziel in de Liefde te leggen.
lo-ruchama

Bericht door lo-ruchama »

ff offtopic

capricornus, ik snap negen van de tien keer geen drol van jouw postings.

sorry.. wilde ik even zeggen... (en ga niet malen over mijn IQ)
Plaats reactie