sacramenten

Bart-rk

sacramenten

Bericht door Bart-rk »

Afgelopen Zondag ben ik ter biecht gegaan welke valt onder boete & verzoening, Zelf ben ik er nogal van onder de indruk en dan ook altijd weer blij en voldaan en ga met een goed gevoel de kerk weer uit

Ik weet dat jullie binnen de prot: kerk ook sacramenten hebben al weet ik niet precies welke

Mijn vraag aan jullie is kennen jullie een biecht ? en zoja of zonee wat vind je ervan zoals de RKK dit wel kent ?


(extra info)
De RKK kent de volgende zeven sacramenten
doopsel, vormsel, eucharistie, boete & verzoening, ziekenzalving, wijding en huwelijk.


groet
Bart

[Aangepast op 7/7/03 door Bart-rk]
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Wij kennen als sacramenten de Heilige Doop en het Heilig Avondmaal.
En de biecht is niet verkeerd, maar is geen sacrament.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Pied
En de biecht is niet verkeerd, maar is geen sacrament
Biecht is zeker niet verkeerd maar waarom is het geen sacrament ? het is tenslotte vergeving vragen van dingen die je gedaan hebt ? je biecht vraagt absolutie en krijgt een penetentie

groet
bart
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Beste Bart,
Allereerst hebben wij een artikel in de Nederlandse Geloofsbelijdenis over de sacramenten. Ik zal het hieronder weergeven. Verder gaf na het gereedkomen van de Heidelberger Catechismus in 1563 een van de opstellers er van, Zacharias Ursinus, een uitgebreid commentaar uit: “Het Schatboekâ€
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ik heb enigzins moeite met het woord sacrament. Dat woord is afkomstig uit de Roomse kerk, en komt niet in de bijbel voor. Ook de "Heilige doop" en het "Heilig avondmaal" worden in de bijbel respectievelijk de doop en het avondmaal genoemd.

[Aangepast op 7/7/03 door Dathenum]
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Dat de Heilige Doop en het Heilig Avondmaal intussen heilige instellingen zijn, zal niemand ontkennen.
En het woordje sacrament is volgens Ursinus eenvoudig de latijnse vertaling van 'mysterion': "een heilig teken, dat een verborgen betekenis heeft, die niemand verstaat dan wie in de voornaamste hoofdstukken van het christelijke geloof onderwezen is."
Vandaar komt hij met de volgende definitie: "Sacramenten zijn ceremonien, door God ingesteld, om verbondstekenen te zijn, dat wil zeggen, tekenen van Gods wil jegens ons, en tekenen van de verplichting der Gemeente tot boetvaardigheid en geloof; en om kentekenen te zijn, die de Gemeente onderscheidt van alle andere heidenen en secten." Zie ook HC66.

Ik zou niet weten waarom we over het gebruik van het woordje 'sacrament' verschil van mening moeten hebben.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Oorspronkelijk gepost door PiedIk zou niet weten waarom we over het gebruik van het woordje 'sacrament' verschil van mening moeten hebben.
Ik ook niet. Het is slechts een gedachte mijnerzijds, geen dogma.
strik

Bericht door strik »

Mij lijkt de uitleg van Ursinus vrij symplistisch. Met name de vertaling van Mysteriën is wat vreemd, want daarmee legt hij het begrip er van bij de mens, 'onderwezen' of niet.

Sacrament is vanuit de oorsprong een seculier begrip, waarvan ik de betekenis even kwijt ben, maar ik dacht dat het te maken heeft met de aangehaalde 'tekenen' en 'ceremoniën', uit militaire bronnen.

Wij noemen het dan ook geen sacramenten, maar Mysteriën (zoal jullie binnenkort op onze website kunnen nalezen). Het zijn er 10, waarvan ook het Mysterie van de Goddelijke Liturgie in zichzelf ook nog 6 Mysteriën heeft, naast de Eucharistie.

En waarom Mysteriën? Omdat de werking voor ons mensen niet te bevatten is. Begrijpen wij wat er met een mens(je) gebeurd tijdens de doop? Begrijpen wij die impact van het Heilig Avondmaal?
Wij weten, wij geloven, maar wij begrijpen het niet, wij kunnen het niet bevatten. De werken van God zij daarvoor te wonderbaar.

Amen!
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

"Met name de vertaling van Mysteriën is wat vreemd" Weet jij van elk woord dat je gebruikt de oorsprong? Ursinus vertelt gewoon dat het woord 'mysterion' in de latijnse vertaling vertaald is met 'sacrament' en daarom in onze taal terecht gekomen is.
Dat de vroegere oorsprong van het woordje gelegen is in de miltaire wereld, klopt en wordt door hem ook nog aangehaald. Dat heeft te maken met de eed van trouw. Ursinus vindt het zelfs niet eens zo'n slechte gedachte, maar geeft ter verklaring van het woord de voorkeur aan datgene wat ik in m'n vorige reactie heb weergegeven.

Al met al blijkt er dus nog steeds een kloof te gapen tussen het protestantisme en het rooms-katholicisme.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Pied
[quote] Want de eerste, die zeven sacramenten leerde (“geteld heeftâ€
strik

Bericht door strik »

Oorspronkelijk gepost door Pied
"Met name de vertaling van Mysteriën is wat vreemd" Weet jij van elk woord dat je gebruikt de oorsprong? Ursinus
Je leest me niet goed, het gaat mij hier niet om de oorsprong, maar om de zin die er op volgt, waar hij aangeeft (laat ik dat meer even heel vrij vertalen) dat alleen christenen weten dat het een mysterie betreft, omdat ze christen zijn. En wat het dan vervolgens inhoudt.
En dat is niet 'onze' perceptie van Mysterie, zoals je uit mijn reactie kunt opmaken.
Al met al blijkt er dus nog steeds een kloof te gapen tussen het protestantisme en het rooms-katholicisme.
Ik maak mijn opmerking zeker niet vanuit het RK-perspectief, maar dat verschil ontgaat je waarschijnlijk.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Hoi Bart,
Het verschil zal ‘m allereerst zitten in de omschrijving van wat een sacrament nu precies is. Doop en Avondmaal zijn door Christus nadrukkelijk ingesteld.
De Heere Jezus leert ons onze zonden te belijden en om vergeving te vragen, zeker. Maar daarmee is het nog geen sacrament. De Heere Jezus heeft ons geleerd te bidden; maar daarmee is het gebed nog geen sacrament, toch?
Het biechten wordt zelfs geheel verkeerd als een mens een ander mens boetedoening oplegt en zegt dat daarmee ‘de kous af is’, de zonden vergeven zijn. Voor het verkrijgen van vergeving is allereerst oprecht berouw nodig. Dat kan geen dominee of priester peilen – ik vraag me zelfs af of ik dat van mijzelf wel peilen kan! Verdriet over de zonden is nog geen oprecht berouw, immers. Intussen is het wel waar dat een dienstknecht des Heeren in Naam van Zijn Zender mag spreken van vergeving (of niet); maar dit kan alleen waarde hebben als het geheel volgens het oordeel van God is. Zo kon Nathan tot David zeggen, dat zijn zonden vergeven waren. Maar Elia had een andere boodschap voor Achab. Niet naar eigen willekeur, maar geheel in overeenstemming met Gods wil.
“Hij handelt voortaan door de sacramenten, die door Hem werden ingesteld om zijn genade mee te delen.â€
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Beste Strik,
Toch zie ik ook dan niet in, wat je kritiek nu eigenlijk is.

Dat je niet vanuit RK-standpunt schrijft, was me bekend, maar even ontschoten. Sorry.
strik

Bericht door strik »

Ok, ik probeer het nog een keer, en ga ik jou quoten:
volgens Ursinus eenvoudig de latijnse vertaling van 'mysterion': "een heilig teken, dat een verborgen betekenis heeft, die niemand verstaat dan wie in de voornaamste hoofdstukken van het christelijke geloof onderwezen is."
Wat Ursinus hier dus zegt is dat er voor: diegene die in de voornaamste hoofdstukken van het geloof is onderwezen, geen verborgen betekenis van de mysteriën meer bestaat.

Dat is wat ik bestrijd, omdat de Mysteriën van God voor ons niet te bevatten zijn. Daarom zijn het Mysteriën! We "hoeven er alleen maar in te geloven", zonder reserves.

Wat kan het Geloof toch eenvoudig zijn!

[Aangepast op 9/7/03 door strik]
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Pied

KKK staat voor Katechismus van de Katholieke Kerk
Voor het verkrijgen van vergeving is allereerst oprecht berouw nodig. Dat kan geen dominee of priester peilen
De biechtvader vraagt aan je of je berouw hebt en gaat er vanuit dat je de waarheid spreekt en anders is het nog steeds zo dat als je geen berouw hebt je keihard aan het liegen bent tegen God ! Nou dan ben je lekker bezig ……dan bega je dus een bewuste zonde en vraag ik me af waarom je nog een biecht vraagt ?
Kijk Pied ieder mens maakt fouten en doet foute dingen hetzij bewust hetzij onbewust. Maar je geestelijk leven dient af en toe onderhoud te hebben net als je gebit bijvoorbeeld , je gaat zelf vrijwillig ter biecht en dat moet je serieus nemen , ik neem het in ieder geval heel serieus.

Hij handelt voortaan door de sacramenten, die door Hem werden ingesteld om zijn genade mee te delen
.â€
Plaats reactie