De bekering begint niet met Christus???

Lecram

De bekering begint niet met Christus???

Bericht door Lecram »

Gisteren was bij ons een Ger.Gem student die in zijn preek beweerde dat de bekering nooit met Christus begint. De preek was naar aanleiding van de tekst uit Lukas 24: 46 En zeide tot hen: Alzo is er geschreven, en alzo moest de Christus lijden, en van de doden opstaan ten derden dage.
47 En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem.

Of ik ben een ei, maar in de tekst staat het tegendeel. Ook uit andere stukken van de bijbel is duidelijk te halen dat Christus de eerste moet zijn in ons leven.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Voor een evenwichtige reactie hier op Marcel, is het noodzakelijk om iets meer te weten omtrent de opbouw van zijn preek. De punten en in welke context hij dit zei.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Gisteren was bij ons een Ger.Gem student die in zijn preek beweerde dat de bekering nooit met Christus begint. De preek was naar aanleiding van de tekst uit Lukas 24: 46 En zeide tot hen: Alzo is er geschreven, en alzo moest de Christus lijden, en van de doden opstaan ten derden dage.
47 En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem.

Of ik ben een ei, maar in de tekst staat het tegendeel. Ook uit andere stukken van de bijbel is duidelijk te halen dat Christus de eerste moet zijn in ons leven.
Misschien bedoelde hij dat het begint met "de ellende" uit het welbekende rijtje "ellende, verlossing en dankbaarheid" wat ik hier vaak lees op het forum, hoe discutabel de chronologische volgorde die je zou moeten doorlopen ook is.

Een 'breekje' van Breekijzertje

[Aangepast op 15/5/03 door Breekijzertje]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Het is ook vrij logisch. Een mens gaat eerst inzien dat hij echt noodzakelijk bekeerd moet worden, voordat hij zich gaat bekeren.

Ik lees dan ook in het dagboek van McCheyne op 9 sep.:
"Het werk der genade begint altijd met tranen; maar als God een ziel naar Golgotha brengt, en hij ziet daar dat zijn zonden op Immanuel gelegd zijn, hoe Hij dit alles lijdt, o, geliefden, wat worden de tranen dan lieflijk weggewist door de Heere." Ergens anders:
"Nooit werd iemand tot Christus gebracht zonder eerst overtuigd van zonde te zijn. Onbekommerden, sta naar deze overtuiging, roep tot God dat Hij ze u geve; vraag om een ontwaakt geweten, dat inziet hoe treurig uw natuurlijke toestand is; want indien u nooit ontwaakt bent, zult u nooit tot Jezus Christus komen, en zult dus nooit zalig worden!"

7 mei:
"Wie is de oorsprong van een werk van genade? Het is God, Die zegt: "Ik zal gieten" (n.a.v. Jes. 44:3,RJ).
Het is Gods Geest, Die een werk van onrust en begeerte begint in de dode zondaar. Zo staat er in Zach. 12: "Ik zal de Geest der genade en der gebeden uistorten; en zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben, en rouwklagen."
Johannes spreekt over deze Geest: "En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, omdat zij in Mij niet geloven." Ezechiel zegt: "Gij Geest! kom aan van de vier winden, en blaas in deze gedoden, opdat zij levend worden."
Wanneer er onder u zijn, die ontwaakt zijn, zodat zij op hun borst slaan, dan is het God, ja, Gods Geest alleen, Die dit gedaan heeft. Wanneer wij in ons gezin zouden bemerken, dat er zijn, die uitroepen: Wat moeten wij doen om zalig te worden? dan is het God alleen, Die dit gedaan heeft.
Maar, God begint niet alleen dit werk, Hij zet het ook voort. Hij leidt de zondaar, die ogpewekt is uit de slaap van de dood, tot Christus."

Op 11 mei:
"Een van Zijn laatste woorden tot Zijn discipelen waren: "Ik zal Hem tot u zenden. En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonden." Dit leert de ontwaakte zielen vanwaar hun bekering komt. Hebt u de toestand van uw ziel leren inzien? Dan heeft een pijl uit de boog van Christus uw hart getroffen. Christus nam de pijl uit Zijn pijlkoker en legde aan op uw hart; Hij liet Zijn pijl uw hart doorsteken. Die pijl kwam van de hand der liefde, van de hand die aan het kruis genageld werd. O, neem dit dan aan als een bewijs dat Christus u wil zalig maken."

[Aangepast op 15/5/03 door Refojongere]
WSO

Bericht door WSO »

Kunnen we ons niet beperken tot de Bijbel? Want als ik ergens gelijk in wil hebben kan ik altijd wel een oudvader, reformator of andere betrouwbare theoloog vinden die dat met me eens is.

Als de Heere Jezus dus zegt: "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven", bedoelt Hij dan te zeggen dat hij dat alleen voor mensen is die niet (meer) weten Wie Hij is?

En de Samaritaanse vrouw? Tranen zie ik niet, maar de Heere Jezus heeft het meteen over het 'levende water'. Ze maakt er zelfs een geintje over: da's makkelijk, dan hoef ik niet meer te putten. Pas dan legt de Heere de zonde bloot: ga je man halen.
jacob

Bericht door jacob »

En de Samaritaanse vrouw? Tranen zie ik niet, maar de Heere Jezus heeft het meteen over het 'levende water'. Ze maakt er zelfs een geintje over: da's makkelijk, dan hoef ik niet meer te putten. Pas dan legt de Heere de zonde bloot: ga je man halen.
Geloof niet dat ze een geintje maakte hoor. Misschien toch wel handig die oudvaders.

Misschien bedoelde hij dat het begint met "de ellende" uit het welbekende rijtje "ellende, verlossing en dankbaarheid" wat ik hier vaak lees op het forum, hoe discutabel de chronologische volgorde die je zou moeten doorlopen ook is.
Waarom Breekijzer is dit discutabel? (Het is beter om daar een nieuwe topic over te starten.) Maar ik vind deze volgorde heel logisch. Zonder God ben je ellendig. Door God word je verlost van die ellende. En daar is de verloste danbaar voor. Helaas zal in dit leven bovengaande moeten worden herhaald omdat we niet stoppen met zondigen. Goed dit is wel heel erg kort maar misschien een nieuwe discussie?

Ik denk inderdaad niet dat altijd de Heere begint met het aanbieden van Jezus. Hij zal je eerst laten zien wie je bent. Laten zien wie je zonder God bent. (ellendig; dit kan heel veel inhouden hoor.)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Niet discutabel hoor! Zou jij eerst naar de dokter gaan om hem te bedanken(dankbaarheid); daarna geeft hij je medicijnen (verlossing)en dan kom je erachter dat je ziek was(ellende)?!

"Zij die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node" Volgens mij zegt Christus hier dat mensen zonder ellendekennis geen verlossing nodig hebben. En dan kunnen wij (mensen) niets zeggen over diepte of lengte van die 'ellendekennis', maar we leren toch wel uit Gods Woord dat er een weg tot Christus is die eerst door een diep dal gaat?!

Groet.

Pim.
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik zal proberen de context weer te geven, zonder te menen compleet te zijn.
De punten weet ik niet meer uit mijn hoofd, maar die waren veelbelovend. Het leek erop dat het een christocentrische preek zou worden. Helaas draaide het om de 'gang van Gods volk'.

De uitspraak was ongeveer zo: "Tegenwoordig wil men beweren dat het met Jezus of Christus begint, maar dat is echt niet waar hoor, echt niet. Het begint met de bekering. Niet met Jezus."
En in de preek een heel relaas hoe de stappen doorlopen moeten worden.

k maak me ernstig veel zorgen over de toekomst van de GG. Naast Veenendaal en Hakvoort zijn er alleen nog studenten die op dergelijke wijze preken. Waar gaat dit naartoe? Velen worden afgewezen, omdat ze wellicht te ruim zijn?

[Aangepast op 15/5/03 door Lecram]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Lecram, ik denk niet dat dit Forum het ge-eigende medium is om discussie-onderwerpen en personen door elkaar heen te halen. Het is heel goed om over het onderwerp an sich te praten, maar laten we de personen er buiten houden, ok?

Pim.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Lecram, ik denk niet dat dit Forum het ge-eigende medium is om discussie-onderwerpen en personen door elkaar heen te halen. Het is heel goed om over het onderwerp an sich te praten, maar laten we de personen er buiten houden, ok?

Pim.
Naar mijn idee heb ik de naam van de betrokken student niet genoemd.
jacob

Bericht door jacob »

k maak me ernstig veel zorgen over de toekomst van de GG. Naast Veenendaal en Hakvoort zijn er alleen nog studenten die op dergelijke wijze preken. Waar gaat dit naartoe? Velen worden afgewezen, omdat ze wellicht te ruim zijn?

Wat heb is nu precies je punt?
Het begin van de bekering is vaak een moment waar de bekeerde zelf geen idee van heeft. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het zoeken van Christus nog niet altijd het hebben van Christus inhoud. Alswe bijvoorbeeld naar de tollenaar kijken is hij eerst overtuigd van zijn zonde. Daarna ging hij gerechtvaardigd henen. Een ander voorbeeld is Luther. Hoelang heeft hij niet gezocht in het donker. Een weg als Luther is geen voorwaarde hoor maar dat begon toch ook niet met Christus. Sterker nog het begon met een leugen.

Misschien begrijp ik niet wat je bedoel, maar wil je het dan nog een keer toelichten?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Naar mijn idee heb ik de naam van de betrokken student niet genoemd.
Nee, maar je begint nu toch wel over Hakvoort en Veenendaal? Los van wat je over hen vindt of wat zij vinden is de discussie al nuttig genoeg lijkt me!

Pim.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door jacob
Het begin van de bekering is vaak een moment waar de bekeerde zelf geen idee van heeft. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het zoeken van Christus nog niet altijd het hebben van Christus inhoud. Alswe bijvoorbeeld naar de tollenaar kijken is hij eerst overtuigd van zijn zonde. Daarna ging hij gerechtvaardigd henen. Een ander voorbeeld is Luther. Hoelang heeft hij niet gezocht in het donker. Een weg als Luther is geen voorwaarde hoor maar dat begon toch ook niet met Christus. Sterker nog het begon met een leugen.

Misschien begrijp ik niet wat je bedoel, maar wil je het dan nog een keer toelichten?
Jacob, weet je waarom de tollenaar gerechtvaardigd heen ging? In dat gebed lag alles opgesloten! In het geloof liep hij de genadetroon aan. Over de volgorde van het gebed wil ik het niet hebben, de KJV heeft weer een andere volgorde, het gaat er wel om dat hij in het gebed tot de genadetroon ging.

Velen redeneren vanuit een schema, niet wetend wat het ware geloof is. En omdat ze redeneren vanuit een schema kan de prediking niet meer christocentrisch zijn.

Ik ben het zeker niet altijd met marcel eens. Hij is mij wel eens té resoluut in zijn standpunten, maar hierin heeft hij gelijk. Hj is niet de enige die hierover bezorgd is. Bezorgd is dan misschien nog te zacht uitgedrukt.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door jacob

Het kan best zijn dat de zligheid niet met de bewuste kennis van Christus begint als zaligmaker van mijn zonden. Dat is een proces met een begin. Paulus was daar ook niet zeker van, totdat hij na drie dagen weer zag. Maar zijn weg begon wel degelijk met Jezus.
En zo gaat dat met alle bekeringen: zonder Christuskennis is er geen zaligmakende overtuiging van zonde, getuige Kain, Judas en anderen.
Zo heeft Jezus van velen de ogen geopend. De apostelen verkondigden overal Jezus. Alleen aan overtuigde zondaren? Nee, aan iedereen.
Op de manier zoals deze student (en helaas ook anderen) preekt, haal je de leer van de GGiNed binnen de GG, nl. alleen Christus preken aan overtuigde zondaren.

Ik heb met di. Veenendaal en Hakvoort willen zeggen dat predikanten met een voorwaardelijke prediking met open armen binnen de GG worden binnengehaald. De studenten zijn niet anders. Het aantal predikanten die nog in de lijn van de (nadere) reformatie preekt wordt steeds kleiner. Maar gelukkig zijn ze er nog.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Ik ben het zeker niet altijd met marcel eens. Hij is mij wel eens té resoluut in zijn standpunten,...
Wat vuriger karakter misschien ;)
Plaats reactie