Christus voor ons gestorven?
Christus voor ons gestorven?
In de schout las ik de opmerking Christus is voor ons gestorven.
Er onder de vraag: zou dat zo zijn?
We kunnen niet zondermeer stellen dat Christus voor ons gestorven is. Hij is gekomen in de stal van Bethlehem, heeft geleden, is gestorven en begraven en nedergedaald ter helle en weer opgestaan.
Voor wie?
Voor al de Zijnen die Hem door de Vader gegeven zijn.
En we kunnen alleen maar stellen dat we aangenomen zijn als we eerst weten dat Hij ons aangenomen heeft. het moet eerst van Hem uitgaan en dan krijgen we Via de Heilige Geest de kracht om Christus aan te nemen.
Vraag de Heere maar veel of hij ons wil aannemen als Zijn uitverkorene.
Er onder de vraag: zou dat zo zijn?
We kunnen niet zondermeer stellen dat Christus voor ons gestorven is. Hij is gekomen in de stal van Bethlehem, heeft geleden, is gestorven en begraven en nedergedaald ter helle en weer opgestaan.
Voor wie?
Voor al de Zijnen die Hem door de Vader gegeven zijn.
En we kunnen alleen maar stellen dat we aangenomen zijn als we eerst weten dat Hij ons aangenomen heeft. het moet eerst van Hem uitgaan en dan krijgen we Via de Heilige Geest de kracht om Christus aan te nemen.
Vraag de Heere maar veel of hij ons wil aannemen als Zijn uitverkorene.
1Cor 5:19,20 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende... wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
Hier staat precies wat Lecram zegt. Jelle, heeft het zin om te bidden dat je God je aan wil nemen als een uitverkorene? Dat staat toch vanaf de grondlegging der wereld al vast?
Hier staat precies wat Lecram zegt. Jelle, heeft het zin om te bidden dat je God je aan wil nemen als een uitverkorene? Dat staat toch vanaf de grondlegging der wereld al vast?
Als we bij de uitverkiezing beginnen, Jerlle, dan beginnen we niet daar waar God ons gebied. De eis tot geloof is er, niet de eis tot uitverkiezing. Ik heb het in de Ger Gem zo horen uitleggen:
- op de ene kant van de deur staat "zoekt en gij zulkt vinden, klopt en u zal worden open gedaan. Als we binnen zijn dan staat er " Ik heb u liefgehad van eeuwigheid". Dit is een meer Bijbels richtsnoer.
- op de ene kant van de deur staat "zoekt en gij zulkt vinden, klopt en u zal worden open gedaan. Als we binnen zijn dan staat er " Ik heb u liefgehad van eeuwigheid". Dit is een meer Bijbels richtsnoer.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Komt deze gedachte(uit de schout) misschien op uit de tekst 'Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!'
Toch moeten we de tekst dan wel in zijn verband lezen. Paulus wijst hier nadrukkelijk de geest der dienstbaarheid af, zoals hij dat doet Hebr. 12:18 'Want gij zijt niet gekomen tot den tastelijken berg, en het brandende vuur, en donkerheid, en duisternis, en onweder,' wat terugwijst naar de wetgeving op de Sinaï. We zijn niet uit de dienstbare maar uit de vrije.
Toch moeten we de tekst dan wel in zijn verband lezen. Paulus wijst hier nadrukkelijk de geest der dienstbaarheid af, zoals hij dat doet Hebr. 12:18 'Want gij zijt niet gekomen tot den tastelijken berg, en het brandende vuur, en donkerheid, en duisternis, en onweder,' wat terugwijst naar de wetgeving op de Sinaï. We zijn niet uit de dienstbare maar uit de vrije.
Lukas 2:9 En opeens stond een engel des Heren bij hen en de heerlijkheid des Heren omstraalde hen, en zij vreesden met grote vreze.
10 En de engel zeide tot hen: Weest niet bevreesd, want zie, ik verkondig u grote blijdschap, die heel het volk zal ten deel vallen:
11 U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here, in de stad van David.
(Ps.: leuk he, die oude discussies?)
10 En de engel zeide tot hen: Weest niet bevreesd, want zie, ik verkondig u grote blijdschap, die heel het volk zal ten deel vallen:
11 U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here, in de stad van David.
(Ps.: leuk he, die oude discussies?)
9 En ziet, een engel des Heeren stond bij hen, en de heerlijkheid des Heeren omscheen hen, en zij vreesden met grote vreze.
10 En de engel zeide tot hen: Vreest niet, want, ziet, ik verkondig u grote blijdschap, die al den volke wezen zal;
11 Namelijk dat u heden geboren is de Zaligmaker, welke is Christus, de Heere, in de stad Davids.
14) verkondig u grote blijdschap,
Grieks Evangeliseer; dat is, verkondig blijde tijding.
15) al den volke wezen zal;
Namelijk Gods volk. Zie Matth. 1:21. 21 En zij zal een Zoon baren, en gij zult Zijn naam heten JEZUS; want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.
#Mt 1.21
welke vertaling gebruik jij trouwens lecram.
Toch wel jammer dat die geen kanttekeningen hebben.
Ik begrijp je punt denk ik wel. Maar gebruik geen teksten uit de bijbel die niet zeggen wat jij wilt zeggen. Snapie?!
10 En de engel zeide tot hen: Vreest niet, want, ziet, ik verkondig u grote blijdschap, die al den volke wezen zal;
11 Namelijk dat u heden geboren is de Zaligmaker, welke is Christus, de Heere, in de stad Davids.
14) verkondig u grote blijdschap,
Grieks Evangeliseer; dat is, verkondig blijde tijding.
15) al den volke wezen zal;
Namelijk Gods volk. Zie Matth. 1:21. 21 En zij zal een Zoon baren, en gij zult Zijn naam heten JEZUS; want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.
#Mt 1.21
welke vertaling gebruik jij trouwens lecram.
Toch wel jammer dat die geen kanttekeningen hebben.
Ik begrijp je punt denk ik wel. Maar gebruik geen teksten uit de bijbel die niet zeggen wat jij wilt zeggen. Snapie?!
Lecram,
Als jij wil suggereren dat de komst van Christus voor alle mensen tot zaligheid zal zijn, ben ik het daar niet mee eens. Ik vind dat eigenlijk ook gewoon de bijbel dichtslaan en niet verder lezen. Hoe verklaar je dan Judas? en alle andere die Jezus van zeer dichtbij hebben meegemaakt (in Zijn tijd op aarde) maar niet kwamen tot het aannemen van Hem.
misschien begrijp ik je niet goed. Dat is mogelijk natuurlijk. Wil jij het vetgedrukte eens verder toellichten wat jij er precies mee bedoelt?
.die heel het volk zal ten deel vallen:
Als jij wil suggereren dat de komst van Christus voor alle mensen tot zaligheid zal zijn, ben ik het daar niet mee eens. Ik vind dat eigenlijk ook gewoon de bijbel dichtslaan en niet verder lezen. Hoe verklaar je dan Judas? en alle andere die Jezus van zeer dichtbij hebben meegemaakt (in Zijn tijd op aarde) maar niet kwamen tot het aannemen van Hem.
misschien begrijp ik je niet goed. Dat is mogelijk natuurlijk. Wil jij het vetgedrukte eens verder toellichten wat jij er precies mee bedoelt?
Dat staat heel mooi in de HC, vraag en antwoord 74:
Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn, en dat hun door Christus’ bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is
Helder? De HG moet idd het geloof nog wel werken, maar het is ons toegezegd.
Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn, en dat hun door Christus’ bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is
Helder? De HG moet idd het geloof nog wel werken, maar het is ons toegezegd.
Ook lezenswaardig in dit verband uit de Heidelbergse Catechismus:
ZONDAG 15
Vr.37. Wat verstaat gij door het woordeken: Geleden?
Antw. Dat Hij aan lichaam en ziel, den gansen tijd Zijns levens op de aarde, maar inzonderheid aan het einde Zijns levens, den toorn Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft, opdat Hij met Zijn lijden, als met het enige zoenoffer, ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verloste, en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige leven verwierve.
Of allen deel hebben aan die genoegdoening is een ander verhaal. Dat Hij de toorn Gods over alle zonden gedragen heeft betekend niet dat allen zalig worden. Zaligheid is voor degenen die Hem met een waar geloof als hun Zaligmaker kennen.
[Aangepast op 18/9/03 door limosa]
ZONDAG 15
Vr.37. Wat verstaat gij door het woordeken: Geleden?
Antw. Dat Hij aan lichaam en ziel, den gansen tijd Zijns levens op de aarde, maar inzonderheid aan het einde Zijns levens, den toorn Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft, opdat Hij met Zijn lijden, als met het enige zoenoffer, ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verloste, en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige leven verwierve.
Of allen deel hebben aan die genoegdoening is een ander verhaal. Dat Hij de toorn Gods over alle zonden gedragen heeft betekend niet dat allen zalig worden. Zaligheid is voor degenen die Hem met een waar geloof als hun Zaligmaker kennen.
[Aangepast op 18/9/03 door limosa]
Fout!Oorspronkelijk gepost door Jelle
In de schout las ik de opmerking Christus is voor ons gestorven.
Er onder de vraag: zou dat zo zijn?
We kunnen niet zondermeer stellen dat Christus voor ons gestorven is. Hij is gekomen in de stal van Bethlehem, heeft geleden, is gestorven en begraven en nedergedaald ter helle en weer opgestaan.
Voor wie?
Vraag de Heere maar veel of hij ons wil aannemen als Zijn uitverkorene.
Heb je wel eens geluisterd naar de opdracht de uitnodiging die er voor iedereen is? geloof in mij en je zult zalig zijn.
Hij staat voor iedereen klaar, hij gaat er niet pas staan als jij op het punt staat om te geloven. Nee Hij staat al de tijd al met open armen op je te wachten.
Jij hebt niet eens het recht om niet terug te komen bij Hem, want jij bent zijn eigendom. Het "recht"(genade) dat je hebt om terug te komen ben Hij is Jezus, die is gestorven.. Niet voor niks, maar voor iedereen die in Hem gelooft.
Als je dat zo stelt dan is er geen aanbod van genade meer. Jezus zegt, beleid je zonde en ik zal je zonden beleiden voor Mij Vader. En God de Vader kan alleen maar jou vergeven omdat Jezus jou zonde beleid voor Zijn Vader.Voor al de Zijnen die Hem door de Vader gegeven zijn.
En we kunnen alleen maar stellen dat we aangenomen zijn als we eerst weten dat Hij ons aangenomen heeft. het moet eerst van Hem uitgaan en dan krijgen we Via de Heilige Geest de kracht om Christus aan te nemen.
God de Vader kan geen: nee zeggen tegen zijn zoon want hij heeft het volkomen over gebracht.
Dat we kracht van de Heilige Geest nodig hebben om Hem aan te nemen klopt. Anders zou het geen 1 zijdig Gods werkt zijn. Maar de liefde is al van hem uitgegaan, omdat Jezus naar de aarde is gekomen. Nu is het onze beurt om ons in kinderlijk vertrouwen over te geven aan God, omdat je zelf niet kan geloven maar op dat moment werkt Hij het geloof!
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Is Christus voor ons gestorven? Christus is voor ú gestorven! Er is een gestorven Christus voor ú!
Veel termen. Gebruiken we de éne, is het verwijt 'alverzoening', gebruiken we hem vragend dan is het verwijt 'lijdelijkheid'.
Toen ik dit las moest ik denken aan de Ark van Noach. Zoals die mensen toen niet hoefden te twijfelen of de ark redding bood, zo hoeven we ook heden niet twijfelen aan uitgestrektheid van Christus offer. Zo ruim als de ark was, zo ruim is ook Christus offer. Christus ís gestorven! Hij heeft aan het recht van God voldaan! De Deur staat open! Als de nodiging uitgaat onder de bediening van Gods Woord om Hem in het geloof te omhelzen, dan mag het nooit de vraag zijn of Zijn offer wel genoeg waarde heeft. Doen we dat, dan zijn we nog steeds in de greep van het ongeloof. We weigeren God te geloven op Zijn Woord. Christus heeft op Golgotha uitgeroepen 'het is volbracht'. Toen heeft de hel gesidderd. De verzoening was aangebracht! God was in Christus verzoend. Voor wie? Voor diegene die door het geloof zich mogen vastklampen aan deze Gekruisigde. Die weten dat er buiten Hem geen zaligheid is. Voor wie niet? Voor diegene die roepen: 'mijn zonden zijn te zwaar'. O, gij ongelovige, Paulus schreef 'voor mij de allergrootste der zondaren'. Voor wie niet? Voor diegene die roepen 'ik ben te hard, ik heb teveel gezondigd'. O, gij ongelovige, Hij roept u toe 'Ik zal rein water op u sprengen'. Voor wie nooit? Klemmende vraag niet. Hier staat geen 'niet', nee hier staat 'nooit', dus voor wie zal er nu nooit geen vergeving meer mogelijk zijn, tot in der eeuwen eeuwigheid? Voor u, voor jouw, voor mij als wij tot ons stervensuur Hem blijven afwijzen. Dan zal voor deze waarheid, de vreselijke waarheid worden 'gaat weg van Mij, Ik heb u nooit gekend'. Eeuwig weg, eeuwig weg van het verzoenend Aangezicht in Christus Jezus. Eeuwig buiten, eeuwig te moeten uitroepen 'verloren, verloren'. Daarom staat ook nu nog, als Gods Woord bediend wordt, de ark open van Gods Evangelie. Ja, lokt Hij u in het gewaad van Zijn Woord 'Zo wie dorst heeft, die kome, en die wil neme het water des levens om niet'.
Veel termen. Gebruiken we de éne, is het verwijt 'alverzoening', gebruiken we hem vragend dan is het verwijt 'lijdelijkheid'.
Toen ik dit las moest ik denken aan de Ark van Noach. Zoals die mensen toen niet hoefden te twijfelen of de ark redding bood, zo hoeven we ook heden niet twijfelen aan uitgestrektheid van Christus offer. Zo ruim als de ark was, zo ruim is ook Christus offer. Christus ís gestorven! Hij heeft aan het recht van God voldaan! De Deur staat open! Als de nodiging uitgaat onder de bediening van Gods Woord om Hem in het geloof te omhelzen, dan mag het nooit de vraag zijn of Zijn offer wel genoeg waarde heeft. Doen we dat, dan zijn we nog steeds in de greep van het ongeloof. We weigeren God te geloven op Zijn Woord. Christus heeft op Golgotha uitgeroepen 'het is volbracht'. Toen heeft de hel gesidderd. De verzoening was aangebracht! God was in Christus verzoend. Voor wie? Voor diegene die door het geloof zich mogen vastklampen aan deze Gekruisigde. Die weten dat er buiten Hem geen zaligheid is. Voor wie niet? Voor diegene die roepen: 'mijn zonden zijn te zwaar'. O, gij ongelovige, Paulus schreef 'voor mij de allergrootste der zondaren'. Voor wie niet? Voor diegene die roepen 'ik ben te hard, ik heb teveel gezondigd'. O, gij ongelovige, Hij roept u toe 'Ik zal rein water op u sprengen'. Voor wie nooit? Klemmende vraag niet. Hier staat geen 'niet', nee hier staat 'nooit', dus voor wie zal er nu nooit geen vergeving meer mogelijk zijn, tot in der eeuwen eeuwigheid? Voor u, voor jouw, voor mij als wij tot ons stervensuur Hem blijven afwijzen. Dan zal voor deze waarheid, de vreselijke waarheid worden 'gaat weg van Mij, Ik heb u nooit gekend'. Eeuwig weg, eeuwig weg van het verzoenend Aangezicht in Christus Jezus. Eeuwig buiten, eeuwig te moeten uitroepen 'verloren, verloren'. Daarom staat ook nu nog, als Gods Woord bediend wordt, de ark open van Gods Evangelie. Ja, lokt Hij u in het gewaad van Zijn Woord 'Zo wie dorst heeft, die kome, en die wil neme het water des levens om niet'.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Ik hoorde hier ooit het volgende voorbeeld, misschien dat het kan helpen.
Een groep mijnwerkers. Je kunt tegen ze zeggen, als je naar boven gaat, dan gaat de zon schijnen, en wordt de lucht schoon en fris.
Je kunt ook stellen: boven schijnt de zon, en is de lucht schoon en fris, DUS ga naar boven!
Het is niet zo dat we uitverkoren worden als we in Christus geloven. Christus' offer is genoeg voor de hele wereld, en mag dus nooit als een excuus worden gebruikt! Onze zonden kunnen vergeven worden.
Ik weet dat we niet zelf kunnen geloven en all that, maar is dat een excuus om dan maar achterover te leunen? Ik ken mensen die dat doen, die zeggen dat ze niet kunnen bidden, omdat een mens van nature niet bidt..etc... Maar goed, dat is weer de gewoonlijke discussie!
Maar gelukkig zijn er die weten dat Christus voor hun gestorven is, al is dat niet altijd makkelijk om te geloven, en is het niet zonder aanvechtingen!
Een groep mijnwerkers. Je kunt tegen ze zeggen, als je naar boven gaat, dan gaat de zon schijnen, en wordt de lucht schoon en fris.
Je kunt ook stellen: boven schijnt de zon, en is de lucht schoon en fris, DUS ga naar boven!
Het is niet zo dat we uitverkoren worden als we in Christus geloven. Christus' offer is genoeg voor de hele wereld, en mag dus nooit als een excuus worden gebruikt! Onze zonden kunnen vergeven worden.
Ik weet dat we niet zelf kunnen geloven en all that, maar is dat een excuus om dan maar achterover te leunen? Ik ken mensen die dat doen, die zeggen dat ze niet kunnen bidden, omdat een mens van nature niet bidt..etc... Maar goed, dat is weer de gewoonlijke discussie!
Maar gelukkig zijn er die weten dat Christus voor hun gestorven is, al is dat niet altijd makkelijk om te geloven, en is het niet zonder aanvechtingen!