Algemene verzoening

zekharyahu

Algemene verzoening

Bericht door zekharyahu »

Lebaoth had een topic geopend over alverzoening. Er zit verschil tussen alverzoening, wat vinden jullie van de algemene verzoening (dus niet alverzoening)?
alien

Bericht door alien »

eerlijk gezegd ken ik die termen helemaal niet. wat bedoel je met alverzoening en algemene verzoening?
Kislev_123

Bericht door Kislev_123 »

Dit is wat ds. G.S.A. de Knegt er over schrijft:

Wij denken allereerst aan de algemene verzoening.Daarvan lezen wij nergens in de Schrift. Trouwens, ook niet van de alverzoening. Het laatste wil zeggen dat het uiteindelijk met allen en alles wel terecht zal komen. 't Moet gezegd worden dat de algemene verzoening hier verschrikkelijk veel op lijkt. Wat leert zij dan? Wel, zij zegt dat alle mensen zondaars zijn. Tegen deze opmerking hebben wij geen bezwaar. Wij hebben echter wel bezwaar als men gaat zeggen: Jezus is voor zondaren gestorven, dus Hij is ook voor ons gestorven. Waar zit de dwaalleer in? Nergens anders in dan in het kleine woordje 'dus'. Als men het zo stelt, lijkt het een bijzonder vanzelfsprekende zaak alsof het werk van Gods Geest gemist zou kunnen worden. Van een eenzijdig werk Gods in het leven wordt niets gehoord.

Voor wie heeft Christus Zijn bloed gestort? Voor alle mensen? Dat lezen wij nergens in de Schrift. Wij horen de Borg tijdens Zijn omwandeling op aarde zeggen: "Ik ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en Mijn leven te geven tot een rantsoen voor velen." Jezus spreekt dus niet over 'allen', maar over 'velen.'

Wij willen het nog anders zeggen: Jezus Christus heeft Zijn leven gegeven voor allen die door de Vader aan Hem gegeven zijn. Voor de verkorenen des Vaders heeft Hij Zijn bloed gestort. Voor niemand anders, voor hen alleen! Nu sluiten wij niet uit dat er lezers zijn die het niet zo gemakkelijk hebben als zij lezen dat Jezus' bloed allen voor de uitverkorenen is. Zij weten niet òf zij wel uitverkoren zijn. Dat dit een grote strijd kan geven, willen wij best geloven. Vooral is de worsteling erg groot als de satan ons voorhoudt dat er voor ons wel geen heil of genade zal zijn. Onze misdaden zijn te groot dan dat de Heere ze ons zou kunnen vergeven. Toch zeggen wij juist tot hen die zo tobben, echt tobben met de verkiezing: U moet eens letten op wat de Heere nog meer in Zijn Woord zegt. Wij denken een ogenblik aan een machtig prediker, Mozes, de man Gods. Wij horen hem zeggen dat wij de verborgen dingen maar voor de Heere onze God moeten laten. Daarin moeten wij niet gaan wroeten om dit tot in de details te willen verstaan. Niet de verborgen dingen - zo zegt Mozes - doch de geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen.

Welnu, wat is ons geopenbaard? Ondermeer dat de Heere tot ons zegt: "Ik heb geen lust in de dood van de goddelozen, maar daarin heb Ik lust dat de goddeloze zich bekere en leve." Ook horen wij de Heere zeggen: "Doe u mond wijd open en Ik zal hem vervullen." Wij halen als laatste nog een woord van de Zaligmaker aan als Hij zegt: "Ik ben niet gekomen om der mensenzielen te verderven, maar om die te behouden." Wat verborgen is, moeten wij verborgen laten, doch wat ons geopenbaard is daarvan wil de Heere dat wij er ijverig gebruik van zullen maken.

Men moet ons goed verstaan en wij zeggen het met eerbied: Men moet veel gebruik maken van Jezus Christus. Wat wil dit zeggen: Gebruik maken van Hem? Dat men zich door Hem laat zaligen! Wie zich laat zaligen, zal door Hem, de Deur ingaan. En waar komt men dan achter? Achter niets anders dan wat in Romeinen 9:16 staat geschreven: "Het is niet desgenen die wil, noch des genen die loopt, maar des ontfermenden Gods." Als laatste schrijven wij, dat wij maar veel moeten roepen als wij nog voor de Deur staan. Ook is het niet verkeerd als men tegen de Heere zegt dat men gedoopt is. Misschien dat iemand onder ons denkt dat de Heere wel weet dat wij gedoopt zijn en Hij in de doop ons het een en ander heeft toegezegd. Nu, dat zijn wij met elkaar eens

Algemene verzoening is wat mij betreft in ieder geval tegenbijbels en dus levensgevaarlijk!
ptl

Bericht door ptl »

Origineel gepost door alien
eerlijk gezegd ken ik die termen helemaal niet. wat bedoel je met alverzoening en algemene verzoening?
Algemene verzoening: Jezus is gestorven voor de zonden van de hele wereld, echter alleen zij die gebruik ervan maken worden zalig

Alverzoening: Christus is gestorven voor de zonden van de hele wereld, dus word iedereen zalig

PS> Je had ook de post over de alverzoening kunnen lezen, dan had je t meteen geweten...
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Kislev, hoezo is algemene verzoening levensgevaarlijk?

1 Joh 2:2 'En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.'

Heb 2:9 'Maar wij zien Jezus met heerlijkheid en eer gekroond, Die een weinig minder dan de engelen geworden was, vanwege het lijden des doods, opdat Hij door de genade Gods voor allen den dood smaken zou.'

In dat stukje van ds de Knegt lees ik geen bijbelteksten die wél over algemene verzoening spreken.
Maar goed, ik weet het zelf ook niet helemaal, maar vind het jammer dat ds de Knegt zo veroordelend spreekt.
Algemene verzoening lijkt helemaal niet op alverzoening.

Lebaoth
ptl

Bericht door ptl »

Het gevaar zit m in het feit dat
1) de alverzoeningsleer is ontstaan uit de leer van algemene verzoening
2) Als Christus voor iedereen is gestorven, dan ligt in Christus dood niet meer de zekerheid van je behoud

PS> Ds de Knegt mist (naar mijn inzien) toch wel een beetje de boot in bovenstaand stukje...
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

2) Als Christus voor iedereen is gestorven, dan ligt in Christus dood niet meer de zekerheid van je behoud
Dat snap ik niet! Leg is uit als je wilt?
ptl

Bericht door ptl »

Origineel gepost door lebaoth
Dat snap ik niet! Leg is uit als je wilt?
Well, heel simpel, als ik geloof in de algemene verzoening word dan word ik niet meer behouden omdat Christus voor mij is gestorven, maar omdat ik mezelf bekeer (of, zoals een vrome algemene verzoeningsleeraanhanger zal zeggen, omdat ik bekeerd word). Maar iig komt je zaligheid dan te liggen in je bekering, en niet in de daad van de Zaligmaker

Wat is er makkelijker te zeggen: Satan, ga weg van mij, mijn zaligheid kan je toch niet afnemen, want Christus is voor mij gestorven

of

Satan, ga weg van mij, want ik ben bekeerd

Is het niet dat, in tijden van aanvechting, Gods volk nogal eens twijfeld aan de zekerheid van hun bekering? Echter twijfelen aan het werk van Jezus zullen ze nooit...

Een ander punt wat goed is om op te merken, is dat velen (zo niet allen) die de algemene verzoeningsleer aanhangen, nogal Arminiaans zijn (de reden hiervoor is simpel, nl: als Jezus voor alle mensen stierf, is er ook geen uitverkiezing geweest (God doet nooit overbodig werk), en als God niet uitverkoren heeft, komt dit omdat Hij afhankelijk is of de mens zich wil bekeren, of niet). De meest gehoorde redenatie over de algemene verzoening is dan ook:
De mens is gevallen
God zond zijn Zoon als mogelijkheid tot behoud
Eenieder, die van die mogelijkheid gebruik maakt (de mens begint dus met het werken van zijn zaligheid), word behouden

Ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen wat er mis is met die redenatie...
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Well, heel simpel, als ik geloof in de algemene verzoening word dan word ik niet meer behouden omdat Christus voor mij is gestorven, maar omdat ik mezelf bekeer (of, zoals een vrome algemene verzoeningsleeraanhanger zal zeggen, omdat ik bekeerd word). Maar iig komt je zaligheid dan te liggen in je bekering, en niet in de daad van de Zaligmaker
Nee dat is niet zo volgens mij. Als ik geloof in algemene verzoening, dan betekent dat precies hetzelfde als wanneer ik niet geloof in algemene verzoening: de Vader heeft mij getrokken tot Christus, ik heb Christus aangeroepen en ben zoals Hij heeft beloofd niet uitgeworpen. Zie Johannes 6.

Volgens mij is er dan niet echt een verschil of wel? Behalve dan dat iedereen verlossing zou kunnen krijgen. Er is nog steeds geen stof tot roemen, je kunt nog steeds zelf niet bekeren of zelf kiezen.

Lebaoth

PS: ik ken mensen die super gomaristisch zijn en tóch in algemene verzoening geloven, naast de uitverkiezing. Dat wil dus zeggen dat iedereen in principe zalig kan worden, maar dat alleen de mensen die Christus aanroepen zalig worden, en dus uitverkoren zijn. M.i. is dit duidelijk te combineren met bijbelse teksten over uitverkiezing en verzoening..
Kislev_123

Bericht door Kislev_123 »

Kislev, hoezo is algemene verzoening levensgevaarlijk?
Nou, ik zal hier maar niet de bijbelteksten neerzetten die duidelijk laten zien dat niet iedereen zalig wordt. Dat zijn er dus echt honderden. Ik snap dan ook absoluut niet dat sommigen op basis van de bijbel kunt hard maken dat iedereen behouden wordt.

Lebaoth, de teksten die jij aanhaalt zijn er volgens mij zodat niemand hoeft te denken 'voor mij kan het niet'.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Nee maar dat is nu juist ook alverzoening; dan wordt iedereen zalig.

Algemene verzoening is dat in principe iedereen zalig kan worden, maar alleen zij die Christus aanroepen worden echt zalig.

Lebaoth
ptl

Bericht door ptl »

Nee dat is niet zo volgens mij. Als ik geloof in algemene verzoening, dan betekent dat precies hetzelfde als wanneer ik niet geloof in algemene verzoening: de Vader heeft mij getrokken tot Christus, ik heb Christus aangeroepen en ben zoals Hij heeft beloofd niet uitgeworpen. Zie Johannes 6.

Volgens mij is er dan niet echt een verschil of wel? Behalve dan dat iedereen verlossing zou kunnen krijgen. Er is nog steeds geen stof tot roemen, je kunt nog steeds zelf niet bekeren of zelf kiezen.

Lebaoth
Jawel, maar daarmee is nog steeds de zekerheid van je behoud in Christus weg, maw je bent dus niet zalig omdat Christus voor jouw is gestorven, maar omdat jij er gebruik van maakt
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Dat is wel weer een typisch gekleurde uitspraak. Jij maakt er geen gebruik van, jij roept tot Christus.

Zo staat het toch ook in Joel 2? Iedereen die de naam des Heeren aanroept zal zalig worden.

Lebaoth
ptl

Bericht door ptl »

Dat is wel weer een typisch gekleurde uitspraak. Jij maakt er geen gebruik van, jij roept tot Christus.

Zo staat het toch ook in Joel 2? Iedereen die de naam des Heeren aanroept zal zalig worden.

Lebaoth
Jawel, maar we hadden het over de zekerheid van je behoud (niet over het behouden worden), ligt die in het lijden en sterven van Christus, of in je bekering?

Als Christus voor de zonden van iedereen zou zijn gestorven, dan zou die zekerheid wegzijn, want je zegt zelf dat niet iedereen zalig word, dus in het feit dat God de zonden heeft verzoend, valt geen enkele troost te putten, want dat zou hij (volgens de algemene verzoeners) ook doen voor hen die verloren gaan
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Ik denk eigenlijk ook dat de 'algemene verzoenings-leer' niet correct is.

Want als Christus voor iedereen gestorven is, dan wordt dus iedereen zalig. Anders kun je niet zeggen dat Hij voor iedereen gestorven is, of dat Hij alle zonden weggenomen heeft.

Hoe kunnen mensen, die verloren gaan, dan geoordeeld worden? Want Christus is tóch voor hun zonden gestorven?
Plaats reactie