Een derde weg?
Een derde weg?
Onderstaand artikel kreeg ik laatst toegemaild. Ik weet niet of er al een topic over is, dan word ik wel gecorrigeerd. Maar willen jullie het eens lezen?
Artikel:
Een derde weg!?
Ik droomde eens over twee wegen… Nu zie ik die droom nog voor me.
In die droom kijk ik neer op de aarde. Daar zie ik twee wegen. Geen drie, maar twee wegen. Een brede en een smalle weg. Beide wegen worden bewandeld door mensen.
Hoewel, op de brede weg is het een drukte van belang. Ontelbare mensen lopen er. Veel meer dan op de smalle weg.
Ze spoeden zich allen voorwaarts. Maar waarheen?
Dan zie ik tot mijn grote ontsteltenis dat deze weg eindigt in een poel die brandt van vuur en sulfer. Ik hoor wenen en knersen van tanden. Ik zie rook van pijniging die opgaat in alle eeuwigheid. Ik zie de eeuwige verdoemenis.
Geschokt kijk ik weer naar de mensen die deze afschuwelijk en doodlopende weg bewandelen. Merken zijn dan niks? Hebben zij niet in de gaten waar deze weg eindigt?
De weg wordt bewandeld door allerlei soorten mensen: blank en bruin, jong en oud, begaafd en minder begaafd, rijk en arm. Het merendeel van deze mensen gaat helemaal op in het genot van drank, seks en muziek. Zij bekommeren zich niet om de dood. Velen van hen weten ook niet waar deze weg eindigt. Anderen willen het niet weten.
Ineens zie ik dat er naast de brede weg een andere weg loopt. Een smalle weg. Om op die weg te komen moet eerst een Kruis gepasseerd worden. Aan dat Kruis hangt een Man. Een Man van smarten. Zijn handen zijn doorboord. Zijn Bloed vloeit. Het is het Lam dat de zonden der wereld wegneemt.
De blik van deze Man gaat over de ontelbare menigte. Zijn gelaat toont innerlijk ontferming. Zijn stem klinkt: “Wendt u naar Mij toe en wordt behouden, alle gij einden der aarde, want Ik ben God en niemand meerâ€
Artikel:
Een derde weg!?
Ik droomde eens over twee wegen… Nu zie ik die droom nog voor me.
In die droom kijk ik neer op de aarde. Daar zie ik twee wegen. Geen drie, maar twee wegen. Een brede en een smalle weg. Beide wegen worden bewandeld door mensen.
Hoewel, op de brede weg is het een drukte van belang. Ontelbare mensen lopen er. Veel meer dan op de smalle weg.
Ze spoeden zich allen voorwaarts. Maar waarheen?
Dan zie ik tot mijn grote ontsteltenis dat deze weg eindigt in een poel die brandt van vuur en sulfer. Ik hoor wenen en knersen van tanden. Ik zie rook van pijniging die opgaat in alle eeuwigheid. Ik zie de eeuwige verdoemenis.
Geschokt kijk ik weer naar de mensen die deze afschuwelijk en doodlopende weg bewandelen. Merken zijn dan niks? Hebben zij niet in de gaten waar deze weg eindigt?
De weg wordt bewandeld door allerlei soorten mensen: blank en bruin, jong en oud, begaafd en minder begaafd, rijk en arm. Het merendeel van deze mensen gaat helemaal op in het genot van drank, seks en muziek. Zij bekommeren zich niet om de dood. Velen van hen weten ook niet waar deze weg eindigt. Anderen willen het niet weten.
Ineens zie ik dat er naast de brede weg een andere weg loopt. Een smalle weg. Om op die weg te komen moet eerst een Kruis gepasseerd worden. Aan dat Kruis hangt een Man. Een Man van smarten. Zijn handen zijn doorboord. Zijn Bloed vloeit. Het is het Lam dat de zonden der wereld wegneemt.
De blik van deze Man gaat over de ontelbare menigte. Zijn gelaat toont innerlijk ontferming. Zijn stem klinkt: “Wendt u naar Mij toe en wordt behouden, alle gij einden der aarde, want Ik ben God en niemand meerâ€
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Maximaal 350 woorden trouwens hoor.
Verder is het zo dat het voorwaardelijk aanbod der genade enkel en alleen officieel geleerd wordt in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Dat is juist de scheiding tussen de Geref. Gem. en de GGiN.
Verder is het zo dat eigengerechtigheid en de blindheid voor de ellende de obstakels zijn voor de mens om in Christus te geloven. Als predikanten de ellendestaat prediken en aandringen op de beleving daarvan, zij niet de mensen van Christus afhouden, maar juist tot Christus willen leiden.
Verder is het zo dat het voorwaardelijk aanbod der genade enkel en alleen officieel geleerd wordt in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Dat is juist de scheiding tussen de Geref. Gem. en de GGiN.
Verder is het zo dat eigengerechtigheid en de blindheid voor de ellende de obstakels zijn voor de mens om in Christus te geloven. Als predikanten de ellendestaat prediken en aandringen op de beleving daarvan, zij niet de mensen van Christus afhouden, maar juist tot Christus willen leiden.
Officieel…….maar ondertussen…..Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Maximaal 350 woorden trouwens hoor.
Verder is het zo dat het voorwaardelijk aanbod der genade enkel en alleen officieel geleerd wordt in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Dat is juist de scheiding tussen de Geref. Gem. en de GGiN.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
[quoteVerder is het zo dat het voorwaardelijk aanbod der genade enkel en alleen officieel geleerd wordt in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Dat is juist de scheiding tussen de Geref. Gem. en de GGiN.[/quote]
Nee hoor. Een tweetal weken geleden zie Ds. Gerrittsen in een preek 'ze plegen tegenwoordig maar geestelijk overspel door met te weinig ellendekennis naar Christus te vluchten' Het is niet diep genoeg.
Ds. Wiltink van wie een meditatie in het laatste OGG kerkblad stond sprak of schreef 'Het Evangelie is voorwaardelijk en alleen voor de schuld verslagenen'.
Ik noem eigen voorbeelden, maar ik denk dat mensen uit de GG dit zo aan kunnen vullen.
Ik verwijs bv. naar het artikel van Drs. J.J. Grandia in de gezinsgids van 2 weken terug over de vrijstad.
Maar misschien moet de tekst wel aangepast worden, want er lopen ook mensen op de derde weg die met een ' hoopje' en wat 'opbouwing' menen met schrik in de hemel te vallen.
[Aangepast op 18/9/03 door Refojongere]
Nee hoor. Een tweetal weken geleden zie Ds. Gerrittsen in een preek 'ze plegen tegenwoordig maar geestelijk overspel door met te weinig ellendekennis naar Christus te vluchten' Het is niet diep genoeg.
Ds. Wiltink van wie een meditatie in het laatste OGG kerkblad stond sprak of schreef 'Het Evangelie is voorwaardelijk en alleen voor de schuld verslagenen'.
Ik noem eigen voorbeelden, maar ik denk dat mensen uit de GG dit zo aan kunnen vullen.
Ik verwijs bv. naar het artikel van Drs. J.J. Grandia in de gezinsgids van 2 weken terug over de vrijstad.
Maar misschien moet de tekst wel aangepast worden, want er lopen ook mensen op de derde weg die met een ' hoopje' en wat 'opbouwing' menen met schrik in de hemel te vallen.
[Aangepast op 18/9/03 door Refojongere]
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Over Oud Gereformeerd gesproken. Wie kent de uitspraak van Joh. van der Poel: Wie naar de hemel wil, moet eerst naar de hel willen.
Ik lees ook van predikanten (Calvijn nota bene) die zeggen dat Christus Zich aan geen ander vertoont dan aan ellendige en terneergeslagen zondaren, die zuchten, bekommerd en belast zijn, hongeren en dorsten en van smart en ellende verkwijnen.
Wat doen we met dit Schriftwoord van Jezus: "Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering." uit Lukas 5:31.
Jezus wist toch wel dat er niet een rechtvaardig is op aarde? Waarom spreekt Hij dan toch van dat onderscheid? Hij sprak toen tegen de farizeen die zichzelf rechtvaardig achtten. Jezus weet heus wel dat zij ook zondaren zijn. Toch zegt Hij dat tegen hen, wanneer Hij antwoordt op de vraag waarom Hij met hoeren en tollenaren at. Jezus kan niets aan met mensen die zich nog rechtvaardig achten, Jezus kan niets aan hen kwijt. Nee, Hij is gekomen voor armen en ellendigen.
Nog zo'n Schriftwoord: Lukas 1:53: "Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld; en rijken heeft Hij ledig weggezonden."
Maakt Jezus onderscheid? Hij ontvangt toch iedereen die tot Hem komt? Ja, Jezus wil elk van Zijn genade schenken, maar Jezus genade en vasthouden aan de zonde, dat zal niet gaan. Ook moet men niet bij Hem aankomen met iets in je handen, hetzij tranen, hetzij goede werken, hetzij je oprechte gestalte, of wat dan ook. Nee, dan is er geen plaats voor Zijn genade. Dan ben je verrijkt in jezelf. Nu komt Hij hongerigen met goederen vervullen en rijken zonder iets te geven weg te zenden. Lijkt me duidelijk onderwijs vanuit de Schrift.
Ik lees ook van predikanten (Calvijn nota bene) die zeggen dat Christus Zich aan geen ander vertoont dan aan ellendige en terneergeslagen zondaren, die zuchten, bekommerd en belast zijn, hongeren en dorsten en van smart en ellende verkwijnen.
Wat doen we met dit Schriftwoord van Jezus: "Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering." uit Lukas 5:31.
Jezus wist toch wel dat er niet een rechtvaardig is op aarde? Waarom spreekt Hij dan toch van dat onderscheid? Hij sprak toen tegen de farizeen die zichzelf rechtvaardig achtten. Jezus weet heus wel dat zij ook zondaren zijn. Toch zegt Hij dat tegen hen, wanneer Hij antwoordt op de vraag waarom Hij met hoeren en tollenaren at. Jezus kan niets aan met mensen die zich nog rechtvaardig achten, Jezus kan niets aan hen kwijt. Nee, Hij is gekomen voor armen en ellendigen.
Nog zo'n Schriftwoord: Lukas 1:53: "Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld; en rijken heeft Hij ledig weggezonden."
Maakt Jezus onderscheid? Hij ontvangt toch iedereen die tot Hem komt? Ja, Jezus wil elk van Zijn genade schenken, maar Jezus genade en vasthouden aan de zonde, dat zal niet gaan. Ook moet men niet bij Hem aankomen met iets in je handen, hetzij tranen, hetzij goede werken, hetzij je oprechte gestalte, of wat dan ook. Nee, dan is er geen plaats voor Zijn genade. Dan ben je verrijkt in jezelf. Nu komt Hij hongerigen met goederen vervullen en rijken zonder iets te geven weg te zenden. Lijkt me duidelijk onderwijs vanuit de Schrift.