Uitverkiezing in de preek?
Uitverkiezing in de preek?
Er zijn heel wat onderwerpen gaande die over de uitverkiezing gaan. Tijdens het lezen van al de reactie's kwam er een vraag in me op.
Wat hoort de positie van de uitverkiezing in de prediking te zijn? Moet de nadruk erop liggen of juist niet? Zelf denk ik dat we moeten kijken hoe 'erg' Christus tijdens zijn omwandeling de nadruk op de uitverkiezing legde! Naar mijn idee zelden.
Wordt er in de kerk niet teveel de nadruk op uitverkiezing gelegd? Moet de oproep tot bekering en geloof (in navolging van Christus) niet meer aan bod komen?
Wat hoort de positie van de uitverkiezing in de prediking te zijn? Moet de nadruk erop liggen of juist niet? Zelf denk ik dat we moeten kijken hoe 'erg' Christus tijdens zijn omwandeling de nadruk op de uitverkiezing legde! Naar mijn idee zelden.
Wordt er in de kerk niet teveel de nadruk op uitverkiezing gelegd? Moet de oproep tot bekering en geloof (in navolging van Christus) niet meer aan bod komen?
Het gaat er bij al dit spreken over de uitverkiezing om, dat het zaligen van de gevallen mens (ik en jij en alle andere mensen) een absolute, onafhankelijke daad van God is, een eenzijdig Godswerk, naar Zijn welbehagen en niet naar ons handelen.
Als vaststaand feit zeker wel erg belangrijk, het zal doorklinken in de prediking: niets uit ons, alles uit Hem!
Dat wil niet zeggen dat het in de preek beslist over de uitverkiezing moet gaan. Al zou er nooit over gepreekt worden; als er maar naar gepreekt wordt, dan zou de prediking op een juiste manier geschieden kunnen.
Als vaststaand feit zeker wel erg belangrijk, het zal doorklinken in de prediking: niets uit ons, alles uit Hem!
Dat wil niet zeggen dat het in de preek beslist over de uitverkiezing moet gaan. Al zou er nooit over gepreekt worden; als er maar naar gepreekt wordt, dan zou de prediking op een juiste manier geschieden kunnen.
Er zijn heel wat onderwerpen gaande die over de uitverkiezing gaan. Tijdens het lezen van al de reactie's kwam er een vraag in me op.
Wat hoort de positie van de uitverkiezing in de prediking te zijn? Moet de nadruk erop liggen of juist niet? Zelf denk ik dat we moeten kijken hoe 'erg' Christus tijdens zijn omwandeling de nadruk op de uitverkiezing legde! Naar mijn idee zelden.
Wordt er in de kerk niet teveel de nadruk op uitverkiezing gelegd? Moet de oproep tot bekering en geloof (in navolging van Christus) niet meer aan bod komen?
*****************************
[font=Cataneo BT]de uitverkiezing is zoals ik de hiervoor fundamentele teksten van romeinen en Efeze lees direct gekoppeld aan het zicht op Israël als gods uitverkoren volk.
een preek met als onderdeel moet automatisch ook aandacht besteden aan de posistie van de heidengelovigen t.o.v. het volk Israël en het verkrijgen van het burgerrecht van Israël (zie Efeze 1&2): zonder deze achtergrond valt de uitverkiezing, denk ik, niet te preken.
en als dat dan gebeurd mag daar wat mij betreft heel vaak over gepreekt worden.[/font]
Wat hoort de positie van de uitverkiezing in de prediking te zijn? Moet de nadruk erop liggen of juist niet? Zelf denk ik dat we moeten kijken hoe 'erg' Christus tijdens zijn omwandeling de nadruk op de uitverkiezing legde! Naar mijn idee zelden.
Wordt er in de kerk niet teveel de nadruk op uitverkiezing gelegd? Moet de oproep tot bekering en geloof (in navolging van Christus) niet meer aan bod komen?
*****************************
[font=Cataneo BT]de uitverkiezing is zoals ik de hiervoor fundamentele teksten van romeinen en Efeze lees direct gekoppeld aan het zicht op Israël als gods uitverkoren volk.
een preek met als onderdeel moet automatisch ook aandacht besteden aan de posistie van de heidengelovigen t.o.v. het volk Israël en het verkrijgen van het burgerrecht van Israël (zie Efeze 1&2): zonder deze achtergrond valt de uitverkiezing, denk ik, niet te preken.
en als dat dan gebeurd mag daar wat mij betreft heel vaak over gepreekt worden.[/font]
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Kijk dat bedoel ik!!! Tuurlijk is het waar wat je hierboven schrijft, maar hoe vaak heb Christus dat gezegt tegenover de worden 'bekeerd u'? In verhouding zelden dus waarom zouden wij het dan veel aanhalen? Door hierop heel erg de nadruk te leggen krijg je onverschillige jeugd zoals bijvoorbeel op de Veluwe!Oorspronkelijk gepost door Pied
En het begin, in de eeuwigheid, voor de grondlegging der wereld.
Het besluit, dat mensen om Christus' wil zalig worden of in hun zonden zullen sterven buiten Christus, is toen al genomen.
Ik stem liever in met ndonselaar. Een streven naar een godzalig leven en tijdens het achterom kijken jezelf erover verwonderen dat je uitverkoren bent.
Als je in het begin de nadruk erop leg dan krijg je naar mijn idee een scheefgroei. Hoe denken jullie daarover?
Nee, niet zo. Ik heb al eerder gezegd: het moet de ondergrond zijn van de prediking. En dan niet alleen achteraf, aan het eind, maar van meet af aan.
- Wel de oproep tot bekering. Maar niet zo, dat je jezelf bekeren kunt tot zaligheid.
- Wel de oproep tot Christus te gaan, omdat er anders geen behoud is. Maar niet zo, dat iedereen die daarmee instemt dus ook meteen maar behouden is.
- Wel de eis de sacramenten te gebruiken. Maar niet zo dat dit een vanzelfsprekende zaak of zelfs een automatisme is.
- Wel de oproep tot bekering. Maar niet zo, dat je jezelf bekeren kunt tot zaligheid.
- Wel de oproep tot Christus te gaan, omdat er anders geen behoud is. Maar niet zo, dat iedereen die daarmee instemt dus ook meteen maar behouden is.
- Wel de eis de sacramenten te gebruiken. Maar niet zo dat dit een vanzelfsprekende zaak of zelfs een automatisme is.
ziet
http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthr ... 254&page=3
de uitverkiezing zoals die nl. berust op de teksten van Efeze en Romeinen heeft te maken met het uitverkoren zijn van het volk Israël; zij zijn in de eerste plaats de kinderen van God [ Ex 4:22 Dan zult gij tot Farao zeggen: Alzo zegt de HEERE: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israel.]
hen heeft God verkoren niet vanwege hun verdiensten maar vanwege zijn liefde jegens hen en vanwege zijn belofte aan Abraham [Deut. 7:7 De HEERE heeft geen lust tot u gehad, noch u verkoren, om uw veelheid boven alle andere volken; want gij waart het weinigste van alle volken.
8 Maar omdat de HEERE ulieden liefhad, en opdat Hij hield den eed, dien Hij uw vaderen gezworen had, heeft u de HEERE met een sterke hand uitgevoerd, en heeft u verlost uit het diensthuis, uit de hand van Farao, koning van Egypte.
9 Gij zult dan weten, dat de HEERE, uw God, die God is, die getrouwe God, welke het verbond en de weldadigheid houdt dien, die Hem liefhebben, en Zijn geboden houden tot in duizend geslachten.]
wat Paulus in de Efezebrief probeert uit te leggen is dat heidenen (=niet Israëlieten/Joden) op grond van hun bekering en geloof in Christus ook zich rekenen mogen als hebbende het burgerrecht Israëls: d.w.z. ze zijn mede-uitverkoren. M.a.w. uitverkoren zijn houdt niet in dat je uitverkoren bent om wel of niet te geloven (een mens kan de boodsachap van heil verwerpen of aannemen, die vrije wil heeft God hem gegeven), maar dat er een volk uitverkoren is door God op grond van zijn afspraken met Abraham zijn vriend: en een ieder die zich ook geestelijk een zoon weet van Abraham (d.w.z. dat hij gelooft in de God van Israël) hem zal ook net als bij Abraham z´n geloof tot rechtvaardigehied gerekend worden en alzo ingelijfd heten bij Israël [`het burgerrecht Israëls verkrijgen´]: alzo zal men hoewel heiden toch als Israëliet te Boek staan.
groeten,
Klaas
http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthr ... 254&page=3
de uitverkiezing zoals die nl. berust op de teksten van Efeze en Romeinen heeft te maken met het uitverkoren zijn van het volk Israël; zij zijn in de eerste plaats de kinderen van God [ Ex 4:22 Dan zult gij tot Farao zeggen: Alzo zegt de HEERE: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israel.]
hen heeft God verkoren niet vanwege hun verdiensten maar vanwege zijn liefde jegens hen en vanwege zijn belofte aan Abraham [Deut. 7:7 De HEERE heeft geen lust tot u gehad, noch u verkoren, om uw veelheid boven alle andere volken; want gij waart het weinigste van alle volken.
8 Maar omdat de HEERE ulieden liefhad, en opdat Hij hield den eed, dien Hij uw vaderen gezworen had, heeft u de HEERE met een sterke hand uitgevoerd, en heeft u verlost uit het diensthuis, uit de hand van Farao, koning van Egypte.
9 Gij zult dan weten, dat de HEERE, uw God, die God is, die getrouwe God, welke het verbond en de weldadigheid houdt dien, die Hem liefhebben, en Zijn geboden houden tot in duizend geslachten.]
wat Paulus in de Efezebrief probeert uit te leggen is dat heidenen (=niet Israëlieten/Joden) op grond van hun bekering en geloof in Christus ook zich rekenen mogen als hebbende het burgerrecht Israëls: d.w.z. ze zijn mede-uitverkoren. M.a.w. uitverkoren zijn houdt niet in dat je uitverkoren bent om wel of niet te geloven (een mens kan de boodsachap van heil verwerpen of aannemen, die vrije wil heeft God hem gegeven), maar dat er een volk uitverkoren is door God op grond van zijn afspraken met Abraham zijn vriend: en een ieder die zich ook geestelijk een zoon weet van Abraham (d.w.z. dat hij gelooft in de God van Israël) hem zal ook net als bij Abraham z´n geloof tot rechtvaardigehied gerekend worden en alzo ingelijfd heten bij Israël [`het burgerrecht Israëls verkrijgen´]: alzo zal men hoewel heiden toch als Israëliet te Boek staan.
groeten,
Klaas
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Ik had van Ruler nog niet gelezen. Misschien wordt het me kwalijk genomen, maar ik geniet theologisch van deze theoloog, zij het met wat een kritische noot. Laten we eens kritisch kijken naar zijn citaat:
Dáár -- in die geschiedende werkelijkheid van de levende existentie en van het verkondigde evangelie -- dáár voltrekt zich, in alle ondoorgrondelijkheid en verborgenheid, de dubbele predestinatie
Nee, toch niet niet.
Dáár - in die geschiedende werkelijkheid van de levende existentie en van het verkondigende evangelie - dáár voltrekt zich, in alle ondoorgrondelijkheid en verborgenheid, Gods eeuwig raadbesluit van dubbele predestinatie.
Dáár -- in die geschiedende werkelijkheid van de levende existentie en van het verkondigde evangelie -- dáár voltrekt zich, in alle ondoorgrondelijkheid en verborgenheid, de dubbele predestinatie
Nee, toch niet niet.
Dáár - in die geschiedende werkelijkheid van de levende existentie en van het verkondigende evangelie - dáár voltrekt zich, in alle ondoorgrondelijkheid en verborgenheid, Gods eeuwig raadbesluit van dubbele predestinatie.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Een eye-opener wat betreft de leer van de uitverkiezing vond ik -naast de DL- het boekje "Uitverkoren in Hem" van C.H. Spurgeon, bestaande uit 7 preken die specifiek over de uitverkiezing gaan en waarbij alle facetten aan bod komen. Zeer beslist de moeite waard om te lezen. Hij laat niet alleen zien dat het een troost is voor Gods volk maar ook een geweldige troost voor de onbekeerden. Tevens maakt hij duidelijk dat degene die de mensen een vrije wil toedichten juist de mensen een last geeft die niet te dragen is.
Hier zomaar wat citaten uit diverse preken:
Zonder twijfel is het echter de leer van de Schrift dat wie gered worden, gered worden omdat God hen uitkoos om te redden, en dat hun roeping het gevolg is van die voorafgaande keuze van God. Als iemand van u dat wil ontkennen, ik heb het gezag van de Heilige Schrift aan mijn kant.
U zegt dat het onrechtvaardig is dat sommigen verloren gaan terwijl anderen gered worden. Wie zorgt ervoor dat degenen die verloren gaan, verloren gaan? Heeft God u doen zondigen? Heeft de Geest van God u ooit ervan overtuigd dat u iets verkeerds moest doen? Heeft het Woord van God u ooit versterkt in uw eigen gerechtigheid? Nee. God heeft nooit enige invloed uitgeoefend om u de verkeerde kant op te laten gaan. De hele bedoeling van Zijn Woord, de hele bedoeling van de prediking van het evangelie is om u te overtuigen van zonde en tot gerechtigheid doen bekeren; om u van uw slechte wegen tot de Heere te bekeren.
Iemand kan wel zeggen: “Ik geloof niet in Christus, want ik ben bang dat ik niet uitverkoren ben”, maar dat is zo dom, zo absurd. Ik geloof niet dat wie dan ook met nog een greintje hersens zo ongelofelijk dwaas kan zijn dat hij zijn eigen redenering ook gelooft. Ik ben veel eerder geneigd te denken dat het een slechte en verdorven manier is om te proberen het geweten dicht te schroeien. De theorie zal wel zijn dat een slechte smoes altijd beter is dan geen smoes, en een dwaas argument is beter dan met stomheid geslagen je mond dicht te moeten houden.
Hij zal mij genadig zijn die Hij genadig zal zijn. Hij redt omdat Hij het wil. Als u me vraagt waarom Hij mij de zaligheid geeft, kan ik alleen maar zeggen: omdat Hij dat wil. Was er iets in mij dat mij kon aanbevelen bij God? Nee. Ik leg het allemaal terzijde. Ik heb niets in mijn voordeel te melden. Toen God mij redde, was ik de verachtelijkste, meest verloren en te gronde gegane persoon van het menselijk geslacht. Ik lag voor Hem als een zuigeling in mijn bloed. Echt, ik had geen kracht om mezelf te helpen. Wat voelde ik me een slechterik en ik wist dat ik dat ook was. Misschien hebt u iets om bij God in een goed blaadje te komen, maar ik heb dat nooit gehad. Ik ben er tevreden mee door genade gered te worden, onvermengde, pure genade. Ik kan niet opscheppen over mijn verdienste. U misschien wel, maar ik niet.
Als u gelooft in de Heere Jezus Christus bent u uitverkoren. Als u zich aan de Heere Jezus overgeeft, bent u uitverkoren. Ik zeg u, zelfs al u de voornaamste der zondaren bent, ik zeg u vanochtend in Zijn naam: als u naar God komt zonder eigen verdienste; als u zich overgeeft aan het bloed en de gerechtigheid van Jezus Christus; als u nu komt en op Hem vertrouwt, bent u uitverkoren. U bent door God geliefd van voor de grondlegging der wereld. U zou immers niet kunnen geloven als God u niet de kracht gegeven had, en er niet voor gekozen had dat te doen.
[Aangepast op 15/7/03 door Kislev]
Hier zomaar wat citaten uit diverse preken:
Zonder twijfel is het echter de leer van de Schrift dat wie gered worden, gered worden omdat God hen uitkoos om te redden, en dat hun roeping het gevolg is van die voorafgaande keuze van God. Als iemand van u dat wil ontkennen, ik heb het gezag van de Heilige Schrift aan mijn kant.
U zegt dat het onrechtvaardig is dat sommigen verloren gaan terwijl anderen gered worden. Wie zorgt ervoor dat degenen die verloren gaan, verloren gaan? Heeft God u doen zondigen? Heeft de Geest van God u ooit ervan overtuigd dat u iets verkeerds moest doen? Heeft het Woord van God u ooit versterkt in uw eigen gerechtigheid? Nee. God heeft nooit enige invloed uitgeoefend om u de verkeerde kant op te laten gaan. De hele bedoeling van Zijn Woord, de hele bedoeling van de prediking van het evangelie is om u te overtuigen van zonde en tot gerechtigheid doen bekeren; om u van uw slechte wegen tot de Heere te bekeren.
Iemand kan wel zeggen: “Ik geloof niet in Christus, want ik ben bang dat ik niet uitverkoren ben”, maar dat is zo dom, zo absurd. Ik geloof niet dat wie dan ook met nog een greintje hersens zo ongelofelijk dwaas kan zijn dat hij zijn eigen redenering ook gelooft. Ik ben veel eerder geneigd te denken dat het een slechte en verdorven manier is om te proberen het geweten dicht te schroeien. De theorie zal wel zijn dat een slechte smoes altijd beter is dan geen smoes, en een dwaas argument is beter dan met stomheid geslagen je mond dicht te moeten houden.
Hij zal mij genadig zijn die Hij genadig zal zijn. Hij redt omdat Hij het wil. Als u me vraagt waarom Hij mij de zaligheid geeft, kan ik alleen maar zeggen: omdat Hij dat wil. Was er iets in mij dat mij kon aanbevelen bij God? Nee. Ik leg het allemaal terzijde. Ik heb niets in mijn voordeel te melden. Toen God mij redde, was ik de verachtelijkste, meest verloren en te gronde gegane persoon van het menselijk geslacht. Ik lag voor Hem als een zuigeling in mijn bloed. Echt, ik had geen kracht om mezelf te helpen. Wat voelde ik me een slechterik en ik wist dat ik dat ook was. Misschien hebt u iets om bij God in een goed blaadje te komen, maar ik heb dat nooit gehad. Ik ben er tevreden mee door genade gered te worden, onvermengde, pure genade. Ik kan niet opscheppen over mijn verdienste. U misschien wel, maar ik niet.
Als u gelooft in de Heere Jezus Christus bent u uitverkoren. Als u zich aan de Heere Jezus overgeeft, bent u uitverkoren. Ik zeg u, zelfs al u de voornaamste der zondaren bent, ik zeg u vanochtend in Zijn naam: als u naar God komt zonder eigen verdienste; als u zich overgeeft aan het bloed en de gerechtigheid van Jezus Christus; als u nu komt en op Hem vertrouwt, bent u uitverkoren. U bent door God geliefd van voor de grondlegging der wereld. U zou immers niet kunnen geloven als God u niet de kracht gegeven had, en er niet voor gekozen had dat te doen.
[Aangepast op 15/7/03 door Kislev]
Tevens maakt hij duidelijk dat degene die de mensen een vrije wil toedichten juist de mensen een last geeft die niet te dragen is.
[font=Book Antiqua]Heeft de mens dan geen vrije wil? Maakt eigenlijk een mens dan geen afweging om iets goed of kwaad te doen?
M.a.w.: waar ik dan tegen aanloop: wanneer iemand dus een misdaad begaat is deze persoon er niet uit z´n eigen geweten (of deverminderde werking ervan) toegekomen, maar zijn zijn daden gepredestineerd?
Is iemand dan nog wel strafbaar, als het zo is dat hij feitelijk niet zelfbeschikking heeft om daden wel of niet te doen maar een werktuig van een hogere macht die aan de touwtjes trekt?
Klaas
[/font]
[font=Book Antiqua]Heeft de mens dan geen vrije wil? Maakt eigenlijk een mens dan geen afweging om iets goed of kwaad te doen?
M.a.w.: waar ik dan tegen aanloop: wanneer iemand dus een misdaad begaat is deze persoon er niet uit z´n eigen geweten (of deverminderde werking ervan) toegekomen, maar zijn zijn daden gepredestineerd?
Is iemand dan nog wel strafbaar, als het zo is dat hij feitelijk niet zelfbeschikking heeft om daden wel of niet te doen maar een werktuig van een hogere macht die aan de touwtjes trekt?
Klaas
[/font]
Spurgeon heeft het over de vrije wil mbt de zaligheid. De remonstrant leert dat het van je eigen keuze afhangt of je Jezus aanneemt ja dan nee. Dan is Spurgeon van mening dat je de mens een last te dragen geeft die de bijbel ze niet oplegt.
Van de week zag ik in het RD een heel stuk staan over de uitverkiezing en de plaats hiervan in de prediking. Dit (ingezonden?) artikel was geschreven naar aanleiding van het artikel in CV Koers.
Steeds merk ik weer dat het wordt goedgepraat dat de uitverkiezing bij sommige predikanten overheersend is en dit lijdelijkheid werkt. Op één of andere manier wil men dat niet onder ogen zien terwijl de bewijzen voor het oprapen liggen.
[Aangepast op 15/7/03 door Kislev]
Van de week zag ik in het RD een heel stuk staan over de uitverkiezing en de plaats hiervan in de prediking. Dit (ingezonden?) artikel was geschreven naar aanleiding van het artikel in CV Koers.
Steeds merk ik weer dat het wordt goedgepraat dat de uitverkiezing bij sommige predikanten overheersend is en dit lijdelijkheid werkt. Op één of andere manier wil men dat niet onder ogen zien terwijl de bewijzen voor het oprapen liggen.
[Aangepast op 15/7/03 door Kislev]
Wij zeggen dat het een 'gelukkige inconsequentie' in de Bijbel is dat God mensen uitverkiest en toch aan alle mensen onvoorwaardelijk Zijn Evangelie laat prediken.
In de Redelijke Godsdienst staat er het volgende over:
Stelling: Als er een verkiezing was van bijzondere personen, dan kan het Evangelie niet iedereen voorgesteld worden, en de verworpene kan niet bevolen worden, in Christus te geloven, met belofte van zalig te worden; want dat is tegenstrijdig: Iemand niet in de zaligheid te willen hebben en hem toch de zaligheid te beloven als hij in Christus gelooft. Daarom heeft God geen bijzondere personen uitverkoren.
Antwoord: “Dat er een bijzondere verkiezing is, is ontegenzeggelijk bewezen. Dat er een onbepaalde aanbieding des Evangelies met belofte van zaligheid, onder voorwaarde van geloof en bekering is, is ook waarheid. Het is geen tegenstrijdigheid, het ene is volstrekt, het andere onder voorwaarde. Het ene is een besluit, het andere een bevel. Er is een verschil tussen het doel van de werker en het doel van het werk.
Het is Gods goedheid, de onbekeerlijken het Evangelie met een voorwaardelijke belofte voor te stellen. En het is de plicht van de mensen om dat Evangelie te gehoorzamen. De uitverkiezing verhindert hen niet, maar hun eigen boosheid, en daardoor wordt God verheerlijkt, als Hij hen om hun ongehoorzaamheid veroordeelt.â€
In de Redelijke Godsdienst staat er het volgende over:
Stelling: Als er een verkiezing was van bijzondere personen, dan kan het Evangelie niet iedereen voorgesteld worden, en de verworpene kan niet bevolen worden, in Christus te geloven, met belofte van zalig te worden; want dat is tegenstrijdig: Iemand niet in de zaligheid te willen hebben en hem toch de zaligheid te beloven als hij in Christus gelooft. Daarom heeft God geen bijzondere personen uitverkoren.
Antwoord: “Dat er een bijzondere verkiezing is, is ontegenzeggelijk bewezen. Dat er een onbepaalde aanbieding des Evangelies met belofte van zaligheid, onder voorwaarde van geloof en bekering is, is ook waarheid. Het is geen tegenstrijdigheid, het ene is volstrekt, het andere onder voorwaarde. Het ene is een besluit, het andere een bevel. Er is een verschil tussen het doel van de werker en het doel van het werk.
Het is Gods goedheid, de onbekeerlijken het Evangelie met een voorwaardelijke belofte voor te stellen. En het is de plicht van de mensen om dat Evangelie te gehoorzamen. De uitverkiezing verhindert hen niet, maar hun eigen boosheid, en daardoor wordt God verheerlijkt, als Hij hen om hun ongehoorzaamheid veroordeelt.â€