verkiezing in het gebed

Plaats reactie
jacob

verkiezing in het gebed

Bericht door jacob »

We hebben onze mond vol over verkiezing in de preek. Maar welke plek moet verkiezing in ons gebed eigenlijk hebben?

Misschien een erg persoonlijke vraag maar, houden we rekening met Gods verkiezing in ons gebed en zo ja hoe dan?
zo nee, waarom niet?

groeten Jacob

[Aangepast op 26/9/03 door jacob]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

'k zou het niet weten, hoe je de verkiezing een plaats kán geven in je gebed. Misschien een bede voor de Kerk die soms zo twijfelt of God hun verkiezing en roeping vast wil maken.

Vanmorgen las ik het dagboek van R.M. MacCheyne over Zacheüs. Hij noemde de gang van Jezus over deze weg de laatste gang. Dit zou de laatste keer zijn dat Jezus deze weg zou gaan. Als Zacheüs hier Jezus niet had ontmoet dan zou hij Hem in het oordeel ontmoeten, dan zou Zacheüs verloren gaan.
Toen ik dit las, dacht ik, praten wij niet teveel in termen als verkiezing. Moeten wij niet veel meer spreken / preken over het geloof / ongeloof? Zou men tegenwoordig zó over Zacheüs preken???
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lecram

Bericht door Lecram »

Komt het in het volmaakte gebed (het Onze Vader) ook voor?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Wat is dat voor een goedheid van God over u, dat daar Hij anderen bij miljoenen liggen laat, en hen om hun zonden verdoemt, dat Hij u van eeuwigheid verkoren heeft tot Zijn kind, en tot een voorwerp van Zijn onbegrijpelijk genade en zaligheid! Waarom wordt u het Evangelie verkondigd? Waarom wordt u geroepen, getrokken en levend gemaakt? Waarom kent u Jezus, en neemt Hem aan? Vanwaar komt dit, dat u uw enig vermaak hebt in de gemeenschap met God en lust hebt om Zijn Naam te vrezen? 't Vloeit immers alles en alleen uit dit eeuwig voornemen om u zalig te maken. Verliest uzelf hierover in een heilige verwondering en zegt met de Psalmist: "Wat is de mens dat Gij zijner gedenkt?" (Ps. 8:5). En zo er enige bewegingen om blij te zijn in u is, zo verblijdt u hierover, dat uw naam geschreven is in het boek des levens des Lams.
En in deze beschouwing u enige tijd hebbende bezig gehouden, zo daalt neder tot elke genade, die gij ontvangt, als daaruit voortvloeiende, ja gaat verder tot de eeuwige zaligheid, en hecht die aan de eeuwige verkiezing, zoals Paulus doet, Rom. 8:29 en 30. En ziet zo op de onveranderlijkheid van dat besluit, en hoe zeker, vast en onveranderlijk uw staat en zaligheid is; zijt daar dan stil in en zegt met vertrouwen: "Gij zult mij leiden door Uw raad; en daarna zult Gij mij in heerlijkheid opnemen" (Ps. 73:24).

De verzekering van zijn verkiezing geeft ook vele vrijmoedigheid, en grote steun in het gebed.
Als men, tot God naderende, zeggen kan: Mijn Vader! Gij hebt immers mij bij naam gekend, ik heb immers genade gevonden in Uw ogen, Gij hebt mij immers van eeuwigheid gekend voor de Uwe, mij uitverkoren tot Uw kind, tot een voorwerp van Uw liefde, om wonderbaar en verheerlijk te worden in Uw genade, barmhartigheid en trouw, zich openbarende in de weg, daar Gij mij op geleid hebt.
Nu dan, Vader! Ziet, die wederwaardigheden vrees ik, die ellenden drukken mij, die zonde kwelt mij, tot die en die zaak heb ik lust, dat heb ik nu nodig naar het lichaam, daarnaar verlang ik nu naar de ziel; het gelieve U dan op Uw uitverkorene, op Uw gunstgenoot neer te zien, mij te verhoren, en mij mijn begeerte te geven. Wat geeft dat vrijmoedigheid, gemeenzaamheid, geloof van verhoring en stille onderwerping.

(Redelijke Godsdienst, pag. 203-204)

De uitverkiezing gebruiken tot vrijmoedigheid in het gebed, als lofzang tot God, zoals Paulus in Rom. 8 deed, als troost in veel ellenden. Daarvoor heeft de Heere het zo veel laten optekenen in Zijn Woord, om te laten zien dat het uit Hem alleen kwam, zodat de mensen, de christenen dus, Hem zouden loven omdat ze het wonder van de uitverkiezing niet op kunnen!

[Aangepast op 27/9/03 door Refojongere]
jacob

Bericht door jacob »

dank je wel refojongere,

Mag ik er van uitgaan dat wat jij schrijft gebeden word door een bekeerd mens, die weet dat hij/zij is uitverkozen..

Hoe moet een onbekeerd iemand bidden. En welke ruimte geeft hij voor de uitverkiezing in zijn gebed?

een lastige vraag.

Mag je er van uit gaan in je gebed dat je door God verkozen bent?
Refojongere

Een onbekeerde heeft in zijn gebed niet met de uitverkiezing te rekenen. Hoogstens in die zin dat de uitverkiezing geen struikelblok is, maar dat het een opening wordt wanneer bij ons alle wegen zijn afgesloten. Wij kunnen niet kiezen, maar God heeft gelukkig mensen uitverkoren, daarom is het nog mogelijk van Gods kant.

Een onbekeerde mag er niet vanuit dat hij door God is uitverkoren, ook niet dat hij is verworpen. Hij moet afgaan op Gods geopenbaarde wil, wat zou hij aanmoeten met de uitverkiezing? Hooguit wat ik in de eerste alinea heb neergezet.
jacob

Bericht door jacob »

Ik ben het wel eens met je RJ. David pleitte in psalm 51 ook niet op Gods eeuwige verkiezing maar op Zijn barmhartigheid.

Toch hoor je vaak de vraag: ben ik wel uitverkoren? Ik neem dan wel aan dat je dit ook zal voorleggen in je persoonlijke gebed.
Nu dan is deze vraag dan eigenlijk wel legitiem als je niet mag uitgaan van verkiezing of verwerping maar van Gods geopenbaarde wil.

Nogmaals is het geoorloofd voor een onbekeerde, die zegt geen deel te hebben aan het bloed van Christus, te spreken (en te bidden) om verkiezing?

Geven wij Godsverkiezing wel de juiste plaats?

groeten Jacob
refo

Bericht door refo »

de verkiezing heeft een compleet verkeerde plaats gekregen in de geloofsleer.
Wie gelooft is uitverkoren. (Zie hoe de apostelen de woorden "uitverkorenen" en "gelovigen" door elkaar gebruiken.) Een andere functie heeft het woord in de geloofsleer niet. Wie niet gelooft is niet uitverkoren, maar kan dat dus wel worden.
jacob

Bericht door jacob »

Refo,

wil dat dan zeggen dat Gods verkiezing niet al vaststaand is?

groeten Jacob
refo

Bericht door refo »

Dat weten we eigenlijk niet. We weten dat God eeuwig is, maar we weten niet wat dat betekent. We vertalen dat voor ons zelf als een hele lange tijdlijn. Aan het begin daarvan was God er al, stellen we ons voor. Terwijl Hij Zelf zegt: eer Abraham was, BEN ik. Geen verleden tijd. Altijd nu.

Dus als God NU verkiest, verkiest Hij ook voor de grondlegging der wereld. Verkiest Hij ook in de toekomst. Alles wat God "doet" doet Hij altijd. Je kunt dus niet zeggen dat God "heeft verkoren", maar toch ook weer wel.

Dezelfde moeilijkheid hebben we met het borgwerk van Christus. In het OT moest dat in de tijd nog plaatsvinden. In Gods ogen gebeurde het al. Daarom konden mensen in het OT ook behouden sterven en hoefden ze niet eerst in een soort wachtkamer.

Zo ook bv Jesaja: Het is te gering, dat Gij Mij een Knecht zoudt zijn, om op te richten de stammen van Jakob, en om weder te brengen de bewaarden in Israel; Ik heb U ook gegeven tot een Licht der heidenen, om Mijn heil te zijn tot aan het einde der aarde.
Dat was niet pas zo, toen Jesaja dat bekend maakte. Dat was zo en is zo en zal zo zijn.

Als we met Hellenbroek stellen dat er bij God "een eeuwig heden" is, verkiest God altijd heden. En is de verkiezing niet een knellend juk, waar zelfs God Zelf niet meer onderuit kan, bij wijze van spreken.
Refojongere

Beste refo,

Dat weten we eigenlijk niet. We weten dat God eeuwig is, maar we weten niet wat dat betekent.

We weten wel wat dat betekent. Namelijk dat Hij geen begin heeft en geen einde. We kunnen dat nooit en te nimmer vatten, dat wel.

Dus als God NU verkiest, verkiest Hij ook voor de grondlegging der wereld. Verkiest Hij ook in de toekomst. Alles wat God "doet" doet Hij altijd. Je kunt dus niet zeggen dat God "heeft verkoren", maar toch ook weer wel.

Sorry? Ik begrijp hier niets van?

Als we met Hellenbroek stellen dat er bij God "een eeuwig heden" is, verkiest God altijd heden. En is de verkiezing niet een knellend juk, waar zelfs God Zelf niet meer onderuit kan, bij wijze van spreken.

Hellenbroek kan veel zeggen, maar 'voor de grondlegging der wereld' is NIET NU en zeker niet in de toekomst. God heeft uitverkoren, voor de grondlegging der wereld. Je redenering kan op grond van de Bijbel niet staande blijven.
Rom. 8:29 en 30 / Ef. 1:5 / Rom. 11:2 / Ef. 1:11 / Rom. 9:11-13 / Rom. 9:22, 23

Als je stelt dat God past verkiest op grond van ons geloof. Dan kun je niet spreken van 'tevoren verordineerd' of 'voornemen' of 'voor de grondlegging der wereld' toen wij nog niet bestonden. Het besluit van de verkiezing wordt dus niet in de tijd, op grond van geloof en godzalig leven, want dan neem je alle troost van de verkiezing weg, want dan is de verkiezing gegrond op een mens, op jezelf dus, maar het is geschied voordat de mens iets goeds of kwaads kon doen (Rom. 9:11).

Wat doe je met een tekst als Hand. 13:48?

Beste Jacob,

Toch hoor je vaak de vraag: ben ik wel uitverkoren? Ik neem dan wel aan dat je dit ook zal voorleggen in je persoonlijke gebed.

Ik kan me levendig voorstellen dat die vraag op je kan afvliegen: Ben ik wel uitverkoren? Alleen als je gelooft in Jezus Christus, dan weet je zeker dat je uitverkoren bent. Uitverkoren in Hem. Dus, ik denk niet dat je dat God kunt vragen of je uitverkoren bent. Wel of Hij zo krachtig de zekerheid van het geloof in je wil werken dat je mag zeggen dat je een kind van Hem bent en daarmee zeker mag zijn van je verkiezing tot zaligheid. Verwacht niet dat je een buitengewoon antwoord van God krijgt.
Wij kunnen niet bidden om uitverkoren of verworpen te worden. Als we tot Jezus Christus gaan worden we niet verworpen. Het heeft absoluut geen zin om naar je uitverkiezing te vragen. Je moet met God verzoend worden!
refo

Bericht door refo »

Het gegeven dat God geen begin en geen einde heeft is maar één aspect van het eeuwig Zijn van het Goddelijke Wezen. Dat is het deel wat we een beetje begrijpen kunnen. Maar de eeuwigheid is veelomvattender dan alleen dat.

In de Bijbel verlaagt God zich steeds naar het menselijke nivo. Zo zegt Hij handen, ogen, ingewanden te hebben. Op dezelfde manier spreekt Hij de gelovige toe inzake de verkiezing. Als je de geschiedenissen van de apostelen leest dan constateer je een zeer ruim aanbod en een snel reageren van de hoorders. Zo zou een gelovige kunnen redeneren: slim van mij, dat ik geloofde. Nu ben ik behouden. Nee, zegt God dan, Ik was er eerder. Het is niet uw handelen, maar Mijn handelen. Ik kende u "voor de grondlegging der wereld". Ik verkoos u toen al, toen u er nog niet was, toen niemand er was. Hiermee verlaagt God Zich dus weer naar het menselijke nivo met een tijdsbegrip, terwijl hij geen tijd heeft, net zo min als ogen etc.

Ik zeg dus niet dat God verkiest op grond van het geloof. Ik beweer dat alle geredeneer over de verkiezing geen recht doet aan de eeuwige God. Ga maar na: het is bedoeld als troost, maar het functioneert als afgrijselijke drempel. Als God niet eerst.... dan ook niet dat... Dan kun je het lelijk zeggen: als God je niet heeft verkoren kom je er nooit, al ga je op je hoofd staan. En als Hij het wel heeft gedaan, dan kom je er toch wel, leef maar raak. Of je zegt het mooi en godsdienstig, maar het komt op hetzelfde neer. Wie gelooft is verkoren en meer zegt de Bijbel er niet over.

Jacob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat? Allemaal in datzelfde licht. Je kunt niet tegelijkertijd iemand verantwoordelijk stellen en "niet verkiezen". Ik weet dat veel theologen die "spanning" willen laten staan. Die spanning is er niet. God wil dat alle mensen zalig worden. Er staat niet allerlei mensen, heren kantekenaren, maar "alle mensen". Dat griekse woord betekent niets anders dan "alle". Voor allerlie is er ook een woord.
Refojongere

Jacob,

Ik was vanavond de laatste antwoorden van de website aan het lezen en was toegekomen aan het antwoord van ds. J.J. Tigchelaar over Bartimeus. Hij zei het volgende (dat ook wel aansloot op mijn vorige posting):
De discipelen wilden graag precies weten of er veel of weinig mensen
behouden zouden worden. Het antwoord van de Heiland was: "Strijdt gij om in
te gaan". Thans zijn er veel mensen die graag zouden willen weten of ze
uitverkoren zijn. Maar welk antwoord krijgen ze? De oproep van het
evangelie: bekeert u en geloof de goede boodschap. En dan durven ze ook nog
zeggen: Ik krijg maar geen antwoord.

Refo,

Je zegt gelukkig dat de verkiezing van God niet gegrond is op ons geloof.

Je zegt wel dat God niet iemand verantwoordelijk kan stellen voor zijn of haar onbekeerlijkheid als God hem of haar niet uitverkoren heeft.
Dat is NIET waar.
Onze verantwoordelijkheid heeft in feite toch he-le-maal niets te maken met de uitverkiezing. Onze verantwoordelijkheid is om Gods geboden te houden. Daar kunnen we voor de volle 100% op worden aangesproken en veroordeeld worden. Nu zegt de Bijbel dat niemand rechtvaardig is, ga het bij jezelf na. Waarom vervloekt Gods Woord alle zondaren? Zodat ze hun zonden zouden inzien en zich bekeren en verzoening zouden zoeken met de levende God.
Doen we dat niet, dan wordt onze verdoemenis nog veel en veel erger omdat wij niet geloofd hebben in Jezus Christus.

Mijn conclusie:
1. De verkiezing kan alleen tot troost zijn als deze voortkomt uit het soevereine, onafhankelijke welbehagen van God en deze uitverkiezing er was voordat wij geloofden. Zo zegt God dat tegen ons, en daarom hebben wij dat te geloven, tenzij ergens anders het tegendeel staat.
2. Benadrukken van de soevereiniteit van God en de uitverkiezing voordat wij geloofden geeft God juist alle eer en laat mensen loven: "Door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen".

[Aangepast op 30/9/03 door Refojongere]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

RJ,

Ik begrijp Refo. In Gods Woord komen we bv. ook veel antropomorfe begrippen tegen 'Ik heb u in de beide handpalmen gegraveerd'.

God is een Geest, maar in Zijn Woord komt Hij op begrijpelijke wijze tot ons.

Zo nu met de eeuwigheid. Het is echt niet voor niets dat de remonstranten met de stelling 'God verkiest op het voor gezien geloof' kwamen. Wij kunnen de eeuwigheid niet begrijpen. In de eeuwigheid is geen tijd, daar is een eeuwig 'verleden, heden en toekomst' Want Hij spreekt 'Ik zal Zijn die Ik zijn zal' of in de KJV 'Ik ben die Ik ben'.

Als Gods Woord dan spreekt 'van voor de grondlegging der wereld' is dat moeilijk te doorgronden. Zit er dan toch een tijdsaspect in de eeuwigheid? We weten zoveel niet. Laten we dit maar rusten. Hierover schreef Prof. Wisse al een boekje 'Avondrood'.

Zoals de Schrift het ons schrijft, zullen we ons daar maar aan houden, die gebruikt de woorden, zoals Refo schrijft, door elkaar.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie